Börjar Àntligen komma fÀrg pÄ vÀggarna pÄ övervÄningens stora allmÀnutrymme, mÄlade en bit, sen tyckte sambon jag skulle göra annat.
FÄr inte igÄng tröskan. Tagit ur insprutningspumpen för översyn.
ett projekt till! Nja, Àr inte sÄ ledsen över att landat en BCS737 med Lombardini bensinare. GÄr men det finns förbÀttrings potential. JordfrÀs funkar dÄligt i min jord hÀr men ska se om det gÄr att göra stennedlÀggare av en sÄnhÀr.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Finns faktiskt en hemmapulad stenkross som plockar frÄn strÀnglagd sten och krossar i fÀlt inte lÄngt hÀrifrÄn. Inte sett att den anvÀnds. Hamnade dÀr efter en vÀnde pÄ klaravik precis innan jag köpte gÄrden. Ska ta ett snack med Àgaren har jag tÀnkt nÄgra gÄnger i mÄnaden senaste Ären...
Men nu kör jag detta test. Bytte olja i motor och vÀxellÄda innan jag lastade av den för det var bra arbetshöjd att göra det. Damasken runt kopplingarmen Àr ju sliten sÄ dÀr regnar det in, följdaktligen liknade vÀtskan i lÄdan grÀdde mer Àn olja. Motoroljan bytte jag med. 25 timmars intervall dÄ det inte finns filter.
Tightade till nÄgra muttrar till handtagsinfÀstningen. Och fixade en huv över kopplingsarmen av en röd hatt till en sprayburk,
Sedan blev det provkörning:
Först gÄngen jag kör en sÄnhÀr riktig tvÄhjulstraktor, kan inte jÀmföras pÄ nÄgot vis med sÄndÀr sprtthoppor utan hjulaxel!
Visst dena hugger pÄ stenarna men inte i nÀrheten av vad min gamla TEXAS presterar i frÄga om hopp och ryck!
Funderat pÄ nÄgot sÀtt att sÄlla jord grus och kompost och Àven spannmÄl. Googlade lite och upptÀckte att DC lindberg ocksÄ funderat pÄ det JordsÄll, jordharpa, jord tombola, roterande sÄll, roterande harpa. NÀmnde för sambon att jag funderar pÄ att bygga och hon ocksÄ ville lösa problemet för egen del. NÀmnde att DC köpt en fÀrdig för mycket pengar, dÄ bestÀllde hon den pÄ studs.
Den kom idag och jag monterade ihop den. Drt regnade dock sÄ provkörning fÄr vÀnta tills det torkat upp
Trillade pÄ en till DC-trÄd nÀr jag googlade om farthÄllare till min T4's motorkod efter att legat pÄ E4 södertÀlje-norrköping t-o-r med trÀsmak. DÀr fick jag tips om att kunna ta ut felkoder sÄ det ska göras för den gÄr inte snÄlt (runt litern vilket jag trott var normalt men nÀr man slÀpper gasen sÄ ligger tomgÄngen uppÄt 200rpm för att senare sjunka till ca hÀlften men fortfarande fort tycker jag. FÄr se vad jag fÄr fram. VW transporter, Typ 4, T4, ACU motor, 5-cyl, bensin
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Provade ta felkoderna enligt metoden i DC's trÄd. Funkade ju inte. Har ju "2x2" uttag pÄ denna. Lyckade med googles hjÀlp klura ut hur den ska trÄdas mot obd2, sÄ provade det med min ELM blÄtandsdongel. Vet inte om appen jag anvÀde ("car scanner")verkligen lÀste koderna eller bara rapade upp "P0000 inga fel" ÀdÄ. Provade bÄde varm och kall, motor av och pÄ.
Plockade itu pumpen till tröskan. Trodde ju pumpkolvarna fastnat men de var vÀldigt rörliga. DÀremot kÀrvade mÀngdregleringsventilen rejÀlt pga tjÀra som fÀllt ut i toppkÄpan.
NÀr jag skulle ta bort gamla O-ringen runt högtryckshuvudet gick den sönder, inte dÀr jag petade ur den dock. Hög tid att den blev bytt mao.
TjÀran löstes inte med T-sprit som alla "algprofeter" föresprÄkar utan fick loss det med Förtunning.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
ELM och andra OBD-lĂ€sare som stödjer generisk EOBD, brukar inte fungera pĂ„ VAG-bilar före ca 2002-2003. Ăven om kommunikationen hĂ„rdvarumĂ€ssigt gĂ„r till pĂ„ exakt samma sĂ€tt Ă€ven i 90-talsbilar, sĂ„ Ă€r det mjukvarumĂ€ssiga skillnader som stĂ€ller till det. Man fĂ„r anvĂ€nda VAG-COM, VCDS eller nĂ„gon mer avancerad terminal som kan lĂ€sa tillverkarspecifikt pĂ„ olika mĂ€rken.
GÄrdagens jobb blev inte fotograferat. Ni fÄr ge er till tÄls.
Har gjort pumpen fÀrdig och monterat den men troligen Àr filtren tÀppta för jag lyckas inte pumpa fram brÀnsle i vettig takt. Plus att jag behöver nytt spridarrör, det var deformerat sÄ lÀgligt att det svetsat igen sig pÄ mitten. Det lyste som en glödtrÄd...
Plockade av frÀsen pÄ BCS ocksÄ och vÀnde den upp och ner. Blev lite pyssl att fÀsta huven igen.
Provkörde lite utan att jag ordnat nÄgon stenriktarkam. MÄste som jag misstÀnkte fixa lÀgre kjolar framför och pÄ sidan av rotorn för det blir en stor hög framför och pÄ sidan av rotorn. Annars verkar det fungera
maskien saknar spÀrrkula och fjÀder för kraftuttaget. SvÄrt att fÄ dit nytt. Klurar pÄ en annan lösning...
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Började höra runt med skrotar om spridar rör, men kom ju pÄ att jg har en 4,99 skrotmotor stÄr, hÀmtade tre rör pÄ den och valde det av nÀrmsta lÀngd, hittade dessutom rörbockningsverktyget jag köpte som bra ha för lÀÀnge sedan. Fnulade med det en stund och fick dit det. Pumpade en dÀrefter utan att fÄ fram nÄgot brÀnsle. Rensade silen i glaskoppen som var full med tjÀra, forsatte pumpa. fortfarande inget lossade nedre luftskruven pÄ pumpen, dÀr kom det diesel! Hade hela övre luftskruven loss kom inget ÀndÄ.. Skit samma. Kopplade pÄ batteriet och körde pÄ starten och det kom diesel pÄ spridarna, bara dra Ät och voila!
MÄste skruva ur övre luftskruven pÄ pumpen och peta i hÄlet och se vad som tÀpper.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Denna vagnen blev Àntligen befriad frÄn sitt elÀndiga pÄbygge. Ett vw pickupflak som fick agera maskintransport. Flyttade farmallen pÄ den för 10-15 Är sedan. Nu var golvet farligt ruttet och hamnade pÄ brasan och plasman fick befria ramen frÄn pickupflaket. Vet inte hur jag ska gÄ vidare, har lagt ut annons lokalt. Projekt saknas inte ÀndÄ.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Men har efter lĂ„ng planering kapat avloppsröret till duschen nere i krypgrunden. StĂ€llt dit ett sopkĂ€rl och monterst ett dykrör pĂ„ utgĂ„ende. Sedan intallerar en pumpautomat som tar vatten ur kĂ€rlet och förser toaletten med det. Ăr ju lite vattenbrist. Om nu det inte duschas lika mycket som det spolas sĂ„ ska en flottörventil fylla pĂ„ med vatten ur den salthaltiga av de tvĂ„ kĂ€llorna jag har pĂ„ gĂ„rden.
Den eftermonterade hyttvÀrmarens flÀkt pÄ cat920 Àr genomgÄngen och fungerar nu Àven att jag förstörde kolhÄllarna lite. Dock mÄste flÀkttrumman fÄ nytt nav och drivgavel efter operationen.
En Tremix KM70H padda fyndades pÄ auktion hÀromdagen. Bengt Erik Eriksson @ Ident.hjÀlp av padda/vikt?? (lösning: Tremix KM 70 W)) f"Skulle fungera" men gnistan fick ÄteruppvÀckas med renborstning av magneterna i svÀnghjulet och filning av brytare. Kompet var omÀrkligt sÄ lyfte toppen och fann att avgasventilen rostat fast i öppet lÀge. Blev att ta ur och borsta rent osv. Hoppas den Àr redo för att starta sedan. Vibbratorn sitter ocksÄ fast. FÄ se om rostolja och massage rÀcker.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Nu undrsr jag verkligen vaz jag hÄller pÄ med
Tyckte det var onödigt att sÀtta pÄ ljuddÀmparen innan hag fÄtt liv i den. En gnista frÄn startgasprovet hittade in i nÀrheyen av den ganska otÀta flottörskÄlen.Blev förgasarbrand och allt brÀnsle i tanken rann ut i brasan.
Jehopp. Bara inse att allt utvÀndigt gummi mÄste ersÀttas. Membranet och mellanbiten melan motor och förgasare verkar klarat sig. Men kÄporna fick jag hellacka igen. Hade kört pÄ lite kallzink som rostskydd nÀr jag plockade pÄ toppen.
Ăr lite fundersam pĂ„ om förgasaren Ă€r tĂ€ppt. FĂ„r ta nya tag med den imorgon. PĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n byggnader dĂ„.
Fick loss vibbroenheten och loss remskivan och gavlarna. Ett lager Àr Àr rostkadat och det andra Àr vÀl inte sÄ.kaxigt heller. Men jag blÄste ur och sköljde igenom och packade i nytt fett och monterade tillbaka. LÄter illa men snurrar.
Remskivan pÄ vibbron satt utan kil men med konisk klÀmhylsa och kn mutter. Hade inga stora förhoppningar att fÄisÀr det men se det gick ganska fint faktiskt.
Hjulen behöll helt ovÀntat luften ocksÄ
Förgasaren Àr en keihin och sÄ stÄr det 320B pÄ flÀnsen. Googlar jag edt fÄr jag trÀff pÄ fuggar till HD och de har ju vajertrottel och runt utlopp utan flÀns.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Förstod dock att den stannade pga förgasaren var tom.sÄ plockade ur fuggen och gick igenom den lite noggrannare och modigare Àn tidigare, och hittade massa skrÀp i flottörventilen. I övrigt inget anmÀrkningsvÀrt. Plockade ihop igen men inte ett liv mer Àn en baktÀndning. Upplevde det som den blev sur. T o.m Kört den med stor vinkelslip med remskiva och rem till startkorgen sÄ den verkligen fick snurra.
Men har nu hittat vhb (som jag delade till downloads ocksÄ) och ska grundinstÀlla pilotskruven (2-1/8varv) som jag misstÀnker tidigare Àgare pillat pÄ nÀr flottörventilen tÀppts. Funkar inte det fÄr jag ta av fuggen och jusera flottörnivÄn ocksÄ.
Edit: var ute och provade, den var 3 varv ute, men det Ànda som Àndrade sig var att den mer frekvent baktÀnde/poffade ur förgasaren.. Vad betyder det nui gen? För mycket eller för lite brÀnsle?
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
Men att handtagen skulle vara "nÀstan vibrationsfria" Àr med en helt annan mÄttstock Àn den vi anvÀnder idag.
Tio inuter och det blir sockerdricka i hÀnderna,
MÄste ordna med luftfilter innan jag fortsÀtter köra..
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.