Jaha, då smet den magiska röken ur plasmaskäraren...
De här kinesiska håller 1,5-2 år ungefär för mig.
2688kr hade jag gett för den, kollade nu.
Har ändå skurit en hel del med den, och sett till att en fyllning på gas till mina 5L AGA/Nippon-tuber kostar 1600 eller vad det var för acetylen så är nog det ganska mycket dyrare...
Det är ju det här läget där en riktig plasmaskärare kostar 30 000kr och uppåt, så det går ju 11,6st kinesiska på en Hypertherm...
Konsumtionsdelarna på den kinesiska var riktigt billiga med, vet inte hur det är med Hypertherm och de där. Esab har ju också maskiner.
Ibland kan man se äldre Esab-plasmaskärare på annons, men jag har aldrig vågat då man inte vet om slitdelarna till är dyra eller special.
Det gör att det tar emot ännu mer att betala sådär mycket om grejerna utgår...
Det hade ju varit trevligt med universell handske som med MIG/MAG eurokontakt så man kan köpa bara en strömkälla och byta "slangpaket" när maskinen är gammal och support är dålig...
Men brännaren kanske är en del av designen mer för plasmaskärare än MIG/MAG som kanske är så det kanske inte skulle gå...
Edit: köpte en till likadan maskin nu för 2000kr. Jag måste ju ha något, och det är så pass billigt att de kan skrivas av som förbrukningsmaterial typ som gaskostnad eller kapskivor och maskiner...