B20 '74-75 har en fördelare med hus av pressgjuten aluminium och en annan sorts brytare Àn de Àldre fördelarna med svartmÄlat hus av gjutjÀrn.
PÄ de Àldre sorternas fördelare till B18 och B20 sÄ har jag för mig att de som saknar vakuumtÀndförstÀllning (nÄgon enstaka Ärsmodell av B18 B eller D samt traktor/tröskmotorn B18 C) har en annan brytare Àn de vanliga.
B20E/F har en specialfördelare med s k utlösningskontakter för D-jetronic-insprutningen, antingen har de en helt egen typ av av brytare eller samma sort som satt pÄ B20 A '74-75.
Kolla Boschnumret pÄ aktuell fördelare sÄ kan man nog fÄ fram alla uppgifter som behövs.
Justera Stromberg pÄ en B20?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
- Ort: Dalsland
Re: Justera Stromberg pÄ en B20?
MÄnga intressanta fakta hÀr men Àr det vÀrt pengen tro?
/C
/C
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Justera Stromberg pÄ en B20?
Om man vill göra en lÄgbudgetkonvertering till brytarlöst tÀndsystem Àr det ganska lÀtt gjort.
Se först till att du har en aluminiumfördelare (alltsÄ utförandet för '74-75 Ärs B20).
Leta pÄ ett bilvrak med brytarlöst tÀndsystem och fördelare av mÀrke Bosch, som roterar moturs. Helst ett med induktiv givare i fördelaren (inte hallgivare). Det mÄste finnas mekanisk tÀndförstÀllning med vakuumdosa och centrifugalvikter. Ett exempel jag kommer att tÀnka pÄ pÄ rak arm, Àr tyska Ford Escort frÄn 80-talet med den s k CVH-motorn, men det kanske ocksÄ skulle kunna fungera med t ex nÄgon Opel eller VW Polo med fördelaren i kamaxelÀnden. Plocka fördelare, tÀndsystemskabelstam, tÀndspole och tÀndmodul frÄn detta vrak. Se till att tÀndspole och tÀndmodul Àr originaldelar.
Ta den induktiva givaren inklusive brytarplatta samt armkorset som sitter omedelbart under fördelarrotorn frÄn denna fördelare. Ta bort brytarplattan och övre delen av axeln (den med nockar för brytaren och fÀste för fördelarrotorn) frÄn den gamla B20-fördelaren. Svarva bort nockarna (de Àr glashÄrda, krÀver hÄrdmetall- eller kanske diamantsvarvstÄl) och gör ett lÄsringsspÄr för att kunna sÀtta dit armkorset i rÀtt höjd. Borra nya hÄl i fördelarhuset för att kunna sÀtta dit den nya brytarplattan i rÀtt lÀge (jÀmför med fördelaren frÄn vraket, var noga med att fÄ allt i samma vinkellÀge jÀmfört med mÀrket i kanten pÄ fördelarhuset som talar om var uttaget för cylinder 1 i fördelarlocket ska vara).
Men jag anser att "aluminiumfördelarna" Àr fullt tillrÀckligt bra pÄ alla sÀtt och vis, om man bara ser till att allt Àr i gott skick. De har en annan tÀndförstÀllningskurva Àn de Àldre B20A-fördelarna, som bör kunna ge lÀgre brÀnsleförbrukning.
Se först till att du har en aluminiumfördelare (alltsÄ utförandet för '74-75 Ärs B20).
Leta pÄ ett bilvrak med brytarlöst tÀndsystem och fördelare av mÀrke Bosch, som roterar moturs. Helst ett med induktiv givare i fördelaren (inte hallgivare). Det mÄste finnas mekanisk tÀndförstÀllning med vakuumdosa och centrifugalvikter. Ett exempel jag kommer att tÀnka pÄ pÄ rak arm, Àr tyska Ford Escort frÄn 80-talet med den s k CVH-motorn, men det kanske ocksÄ skulle kunna fungera med t ex nÄgon Opel eller VW Polo med fördelaren i kamaxelÀnden. Plocka fördelare, tÀndsystemskabelstam, tÀndspole och tÀndmodul frÄn detta vrak. Se till att tÀndspole och tÀndmodul Àr originaldelar.
Ta den induktiva givaren inklusive brytarplatta samt armkorset som sitter omedelbart under fördelarrotorn frÄn denna fördelare. Ta bort brytarplattan och övre delen av axeln (den med nockar för brytaren och fÀste för fördelarrotorn) frÄn den gamla B20-fördelaren. Svarva bort nockarna (de Àr glashÄrda, krÀver hÄrdmetall- eller kanske diamantsvarvstÄl) och gör ett lÄsringsspÄr för att kunna sÀtta dit armkorset i rÀtt höjd. Borra nya hÄl i fördelarhuset för att kunna sÀtta dit den nya brytarplattan i rÀtt lÀge (jÀmför med fördelaren frÄn vraket, var noga med att fÄ allt i samma vinkellÀge jÀmfört med mÀrket i kanten pÄ fördelarhuset som talar om var uttaget för cylinder 1 i fördelarlocket ska vara).
Men jag anser att "aluminiumfördelarna" Àr fullt tillrÀckligt bra pÄ alla sÀtt och vis, om man bara ser till att allt Àr i gott skick. De har en annan tÀndförstÀllningskurva Àn de Àldre B20A-fördelarna, som bör kunna ge lÀgre brÀnsleförbrukning.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby vÀstra Uppland
Re: Justera Stromberg pÄ en B20?
En annan lÄg budget variant Àr att plocka fördelaren frÄn nÄgon Saab i slutet av 80talet
Finns lite om det pÄ nÀtet om man söker pÄ Saab fördelare till Volvo b18.
Man brukar tala om olika tÀndkurvor. Vilken betydelse tÀndkurvan har pÄ en standard motor vet jag inte.
Göran i NorrÄmyra
Finns lite om det pÄ nÀtet om man söker pÄ Saab fördelare till Volvo b18.
Man brukar tala om olika tÀndkurvor. Vilken betydelse tÀndkurvan har pÄ en standard motor vet jag inte.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan