Hann med lite felsökning idag och kan säga elschemat jag har stämmer inte med min maskin.
Under sätet sitter ett antal reläer, bla 2st små reläer med 5 ben (2 stora och 3 små), det som sitter längst in av dessa två styr strömmen till bränslepumpen och stopp-selinoiden .
Reläet leder ström till dessa när reläspolen inte har ström och när reläet får ström bryter det strömmen till bränslepumpen och selinoiden.
Jag klippte av ett av dom yttre små benen på reläet som gick till spolen och symtomet försvann, kört hela dagen utan ett stopp.
Nu är frågan varför det bryter strömmen och jag har kommit fram till följande:
-När man slår på tändningen drar reläet direkt
-Gör man ett snabbt start försök utan att motorn startar släpper reläet fram ström en stund för att sedan bryta igen.
Kan det vara så att om motorn stannar skall den stanna bränslepumpen och signalen från motorn att den går fattas ibland.
EC25 som dör lite då och då.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo EC25
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: EC25 som dör lite då och då.
Antar att det är en mitsubishimotor i den? Sitter i så fall en kontrollenhet som styr glödning/stoppsolenoid mm och bevakar temp mm, den brukar sitta bland reläna nånstans
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo ex 25
Hej, nån som har alternativ till vad som kan vara fel på min ec25 som dör när man kör med den. Ibland ofta och ibland mer sällan har bytt avstängnings relät som sitter under stolen. Även diesel filter.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Märker du om saker stängs av "elektriskt" redan innan motorn hinner varva ner då den dör, eller är allt elektriskt igång tills motorn verkligen har stannat? Startar den lätt efter ett tjuvstopp eller verkar det som om det kan ha kommit in luft i bränslesystemet? Håll noggrann koll på laddningslampan och andra kontrollampor. Ev kan det vara intressant att, för felsökningen, hänga på provisoriska kontrollampor på t ex matning till stoppmagnet och bränslepump.
Ett fel jag har varit med om på japanska smådieslar är att skräp som har följt med från tanken, har fastnat i någon tvär 90° vinkel vid inloppet till bränslefiltret. När motorn och bränslepumpen har stannat, flyttar skräpet på sig så att bränslet kan ta sig förbi och sen kan det ta ett tag innan det lägger sig så det blockerar igen.
Ett fel jag har varit med om på japanska smådieslar är att skräp som har följt med från tanken, har fastnat i någon tvär 90° vinkel vid inloppet till bränslefiltret. När motorn och bränslepumpen har stannat, flyttar skräpet på sig så att bränslet kan ta sig förbi och sen kan det ta ett tag innan det lägger sig så det blockerar igen.
-
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo ex 25
Hittade felet byte ut matarpumpen nu går den som en klocka