Mina byggen.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Re: Mina byggen.
Nu va du vÀl med me 4h-klubben dit ti fabriken I början pÄ 90-talet? DÄ va man nog inne I produktionslokalerna o titta
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo 88ER plus
Jo, det var vi ju. Kommer nog ihÄg vi gick dit bland tillverknings linjorna och truckarna körde hÄrt korss och tvÀrs
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Lite meka bommens led och sedan till skogs

Ănnu pĂ„ Ă„kern och ni ser snön smalt och de Ă€r blöt. SĂ„ dessa dĂ€ck igĂ€n rĂ€tt

Liten skÀrm stÀdning, en del Àr planterade bland med efter första utglesning av total vildvuxet av befekta trÀd. Nu frigörs plantorna av resten, plusgrader sÄ granen gÄr int sönder fast trÀd fÀller pÄ

En cat som Àr pÄ linje arbete, dom bygger nya fötter brevid dom befintliga

Kan ni tÀnka mej mer malplaserad Àn pÄ en bÄtmÀssa? NÄ dit var man, stora. Ànnu större lyx prylar.

Hydrokopter var dit

Volvo motor pÄ 800hk

Ăvriga inombordare, allt frĂ„n typĂ„ smĂ„ till dĂ„ 800hk.

NĂ„ jo, v8....

... v12

Flertal sÄdana hÀr var dit inomhus, liksom hela paketet, de ordnas nog om man har för mycket pengar?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Varit stock huggning, översittare i frÄn vÀxande bestÄnd. Februari, skogsbruk och utan kedjor gick bra

UnderlÀttar massor att ha kran med, i tankarna fjÀrrstyrd, komatsu med ferrar skulle inte klara dessa fullstammar pÄ ca 1m3, vissa mer

Vinch med vaijer tag ner mÄnga, för sÄ mycket sÀkrare. Àven enkelt spÀnnband hjÀlper, men dÀrifrÄm for det ej, gick och tog vinch. Ner kom den nog.

Countyn ser pÄ solnedgÄng

Var en tid som var pÄ morgonen -15, dÄ lite vÀrme sÄ underlÀttade kallstart, sÄ som jag hade planerat

Med stora sÄgen fÀlla och kapa, kvistat med echon
SÄ igÄr, nÄgra toppbrotts trÀd ner, kvistat och funderat, hoppar in i countyn backar till trÀdtoppen, men vadi??

TvÄ vargar sprang förbi, ena kom nÀra, under 30m tittade vi pÄ varandra. Som mÄttstock, trÀdet. Minuter sedan stog jag dÀr den ibild sitter.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Varje dag en eller tvÄ stunder i skogen bland alla rovdjur, vÄgar Àlgen visa sig och barkar ner tagna aspar
SpÄret i bild nu en lo som gÄtt pÄ vÀgen medan jag varit in i skogen, ca 300m in mitt pÄ dagen. Vargarna har setts av andra och spÄr i snön Àven av dom. Tort och rent att vara i skogen, Ànda avigsida Àr tjÀlens frÄnvaro, men med 600 dÀck ocg fÀlla ris i vÀg, sÄ gÄr det.

15" Àr nog lÀngre Àn 13, men just fÀllskÀr sÄ skulle ju lÀngre vara bÀttre, liksom lÀttare?

Kom inte dÄ grannen bÀrandes pÄ en ms500 med 20" ..... Konstigt nÀr jag fick pröva, den Àr lÀttare Àn min 372

HÀr nÄnstans vÀlte jag prosessorn Är 22, nÀr jag gallrade, dÄ var de en trollskog med sunket bara mossa, nu syns de fint med blÄbÀrsris, ett tecken de Àr passligt i bestÄndstehet?

Flisföretaget hakevuori hade igen en tillstÀllning med denna dÄng 23 stycken flisar igÄng pÄ ett tag, dom menade att med flismÀngden som kom ut sÄ ett fullekipage under en minut skulle bli fylt. Och oljudet.

BrÀcke agregat med kedje klinga pÄ en komatsu

prosilvan hade 710 dÀck fram, hmm

En av tillstÀllaren kom dit med helikopter

Lite av allt innon skogs sÄ Àven mb var med

Sisu som bygger bla lasbilar för skogs sidan, hade Àven en bil för nu lÀget i vÀrlden

Ăven nĂ„gra musei fordon var med.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Inte sÄ mycket ekstra pÄ sistone, sopat sand, de gick rÀtt lÀtt iÄr, rejÀlt över hundra addresser genomgÄtt och tillfredstÀllande se de blir rent.

En ew 150 tror jag de var som jag körde fast, gick lÄngsamt.

Ju ej regnat, frÄnsett ynkla skurar alls pÄ verkligen lÀnge, sÄ gick bra att tÀckdika med plog. Komatsun fÄr man upp början, sÄ man ej behövers skyffla sig ner till stamröret. Ett av diken blev att börja djupt och 7810 slira, ej fÀste. Frun och dottern fick dra, eller spÀnna pÄ med komatsun framför, och pojken lÀgger sand i med countyn, gick lÀtt och barnen fik annat Ànn bara spela playstation.

Gödsel Ät Höstvetet, redan andra givan, första gav jag före ett regn, överÄrigt, de som jag hadde hemma, nu nÀra full giva.

En volvo liten hjulastare

Ett hus pÄ 7 meter brdd blockade hela vÀgen

Countyns dÀck, prövade ju hur med spÄrvidd och vÀnde och ett hjul blev felvÀnt. 28tums fÀlg var kÀmpit att fÄ av, men med vedklabb tvÀrsöver sÄ fik jag ringjÀrnet att hÄllas sÄ jag fick krÀngt av det och vÀnt sÄ alla hjul nu Àr krusor frammÄt. Som ni ser, ni som gjort sÄnt hÀr, ser jag försökt flesta knepen, spÀnnband för att fÄ spÀnning fÀlljÀrnet slÀtt och bra att fÄ ett början. SpÀnnband eller stagar sÄ jÀrnen hÄlls sÄ guumit slipper och rasa ner mot sentrum sÄ spÀnningen slÀpper. Ni som vet, mindre dia, svÄrare och 600 berd gör ej saker lÀttare
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

En tid sedan, men sopats sand, lite vÀrbruk som lite drog ut med regn men allt kommit opp, inga större sÄfel synliga iaf.

En ergo och buffalo std parkerade, vÄtt ser de ut som nÀr man ser pÄ hjulen,

Tofsvipan hade olik stora bollar nÀr man sÄdde, men ett par gör nya Ànnu i broddskjutning, bosa dom har kvickrots nystan med stenar som bo.

Gjorde lite service pÄ ved aparaten. oljebyte samt nya remmar. NÀr ja la pÄ den efter det small de direkt. Vet ej vad, remmarna ej för spÀnda, enligt mej eller för gjapp eller lagerfel heller.

Regnade ju lite, sÄ kört omkring med denne, ac kanske ej helt bra nu mera.

Behövdes lite harvas sÄ jag tog 6600 nÀr 7810 har frÀs osv ikopllat bara för nÄgra ha.

Belarus vagnen som kedjorna var slut pÄ, som jag ringde runt, orginal?? komplett var rÀtt dyr samt om de Àr bÀttre eller dÄlig kvalitet viste ingen. Lite internet detektiv arbet sÄÄ fick jag klar vilken din standard de var, lÀtt udda, men fanns. Ledande finska kedje försÀljar kunde ej, bara nÄn typ dekorationskedja eller med vÄld dÄ sÀlja plomberad lyftkedja som ej gÄr, för ni ser ju delningen Àr specifik, dÄ gÄr de ju ej med vad som helst.Men nÄgra lösa eposts till kettenfabrik unna i tyskland svarade pÄ direkten och snabbt fick jag hem för rÀtt förmÄnligt ked av rÀtta typ. Roliga vs finnens atityd var nÀr di svar jakande di har,din en 818 starckare kvalitet, vilken hÀrdning, ytfinish bla, Men nu bara att bultta pÄ med nya bulttarför kommande behov.

NÀr ved maskine sönder, sÄ blev de opp radat dÄ istÀllet
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Blev en utflykt till tuuri

Om tuuri har jag skrivit förut, lika jÀtte bybutik med Àgarens bilar utplaserade i butiken Àr de Ànnu.

Bakom bybutiken latvalas skrot, mer hjulastare nuförtiden Àn tröskor, pÄ nÄt sÀtt sorligt att se dessa, men pÄ annat sÀtt, di ger liv Ät andra

Lite vad? Men helt naturligt man tar ut slagskon med skÀrbrÀnnare frÄn sidan av ett tröskverk??

PÄ en kolv var inristat tillverkarens rÄd Ät verkstaden.

Genom halva Finland, bla höstoljevÀxter blomade, potaisfÄr, grÀskörd, vÀxtskydd osv sÄgs massor av, men lÄngt bort, eller sÄ snabbt att ej bilder dessmer.

I nÀrliggande Kauhava, som har ett flygfÀlt hade lÀngs med huvudgatan flygplan som dekorationer.

In i hus med glas hadd di gammla flygplan. Ăven massvis av bilder av gamla flyplan och sĂ„klart Finlands första flyplan som Ă€r frĂ„n Sverige. Planet gavs som gĂ„va av Eric von Rosen
Thulinfabriken i Landskrona har tillverkat detta plan som med jÀrnvÀg förts till vÀsterbotten rykments i UmeÄ gymnasik sal sedan plokats ihop. PÄ detta plan mÄlades hakkorss som skulle bringa lycka. FrÄn detta anvÀnde Finska armens flyg som mÀrke, obsa att en anna tysk kopierade men Ät andra hÄllet. 6 mars Är 1918 kl9 startade löjtnant Nils Kindberg mot Vasa. Med detta uppstod Finska Flygvapnet, Efter det blev Eric lite i strilet.

En helikopter som var stargroparna pÄ en bybutikskedjas (kmarket) parkeringsplats.

Med barnen till Powerpark nöjespark, Àven dÀr nÄgra flygplan utstÀlda

PÄ hotellet sÄg jag en sopbil, den tilhörde luftfarts vÀsende.

PÄ flygfÀltet, eller omrÄdet kring, hade nÄn som ved torkningsplats

En traktordragen renhÄllare med egenmotor

Via VörÄ, centrumbyn för ett vist fenomen

Men VörÄ maskin di har massvis med maskiner pÄ sin gÄrd, alla tÀnkbara.

Och Àven ett lifesylepograms inspÀlningsplats, strömsö var vi och se pÄ.

I samma veva till replot bron, stor och stÄtlig Àr den

Med denne igen som fÀrdmedel, detta foto nÄnstans pÄ en bro pÄ björkö

PÄ hotellet var en valmet 6650, stÀdig, men blev bakom buskaget, hÀmtade mylla.

En claas cosmos tröska var ombyggd till glasskiosk?? Jag har ju sampo 500 som Àr liten, men denna var Ànnu mindre, kanske tom. 2,5m skÀrvidd.

Andra yttrelighet, em fendt med front tank och sÄmaskin.

En lokal bryggd öl till kvÀlsmaten satt bra.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Vi hade rekreationskvÀll som arbetsgivaren bjöd pÄ, Inte mina kolegor dÀr, men, trav, ett av loppen var kÀpphÀst, Nog sprang dom som sista dagen

Med en S valtra hyvlade dom banan Àven en T körde omkring.

En Scania korde vatten sÄ konsistensen skulle vara bra, jag var första gÄngen pÄ trav, dom sporrade att spela, rigtigt smÄ summor, som en euro per hÀst, sÄ rÀtt mÄnga starter rigtigt random sÄ med utsatt 20⏠sÄ fick gag under kvÀllen 27⏠till baka, helt roligt spÀnnande.

Lokala Ferrari klubben var dÀr, frÄga ej vad för modeller.

Regan före johanni sÄg jag första, de Àr ytterst tidiga pÄstÄr jag.

En butik i stan har pÄ sitt tak en mig som souvenir, dessa had vi före hornettarna

En bÄt som Àr nybygd av modell som hittats som vrak nÄnstans i trakten, en vikinga bÄt helt enkelt.

Vi var pÄ en hergÄrds rundvandring, Joensuu, som en gÄn hört till A I V upfinnaren, gammalt och hade samlat som hittats, bla trÀbitar som kan vara mycket gamla.

-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

à rets Okra mÀssa ,ed ,assvista att se pÄ.

SÄklart tröskor av dom alla,

En tubares traktor med massiva dÀck, (pommihenkan maatila) Han som sprÀngde en tesla, han Àr jordbrukare nu

Som sedvanligt, rÀdningsvÀsendet en gammal men Àven en leveransklar brandbil och försvaret med fler olika, hÀr bepansarade med nu enskilt fjÀdrande.

En udda grÀv aparat, meckalac som hjul gÄende, finns som largÄende Àven

Robot i större storlek

Skogsmaskiner av alla, helst smÄa fanns av dom alla

Denne var igÄng, tyst och nÀtt gick den

En hyndai som skogs maskin. Energi skorde agregat med mÄng hantering, eller grupp, vad den nu kallas smat giljotin och sÄg för större trÀd, dvs hekt buskage djungel fÄs i ordning me denne

Nya klabbmaskiner, di finska, slÀppte veden i finska klasker vagnar, en tuhti och en kipa

JÀttar av dom alla, hÀr mf, Àven valtra s, jd och NH samt di mindre hade med sig nyheter

Sandnings enhet för befintlig vagn till grusning av drÀnerings

Socker vadd delades ut pÄ socker avdelningen blad jÀtten maskiner, Àven en stor drone som autonomt kunde tanka och sprida bla gödsel eller vÀxtskydd

En 938 bakÀnde, största dÀcken som jag sÄg var 1250 50 32 och 710 nÄnting 46 tums, de Àr ej smÄ dÀck de.

Minsta tröskan, c6 sampo, förmodligen minsta tröskan som gÄr att fÄ som ny av europas trösktilverkare?

4m lÄd rapid med endast sladd som för redskap ser liten ut, nej ingen glass utdelning, men bla Valio delade ut yoghurt,

Kommer ej i bilden hur lÄng denna Àr, men den Àr lÄng, Scania som dragare

En F16 med volvon som rekvisita

Elektriska syklar, Àven vanliga bensinare fans, som ni ser fanns de av allt tÀnkbart och massvis av utstÀllare. Gammalt och nyaste trender
Senast redigerad av 88ecr den 19:49:25, 05-07-2025, redigerad totalt 5 gÄnger.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140 - Ort: Uppland
Udda hjulgrÀvare!
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: en mÀngd skrot
ingen öl utdelning?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Den fronten sĂ€mre, kanske verkliga köpare fĂ„r, men ej mera Ă„t alla förbihĂ„ende, Ăven brochyrer pĂ„ maskiner helt borta nuförtiden
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: en mÀngd skrot
nÀr jag var ung var det dÀrför man gick för fri sprit och öl pÄ maskin expo