Rottne Rapid 8wd Liv & Leverne

Diskutera hjul- och bandburna maskiner hÀr
Alrik
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140
Sverige

Re: Rottne Rapid 8wd Liv & Leverne

InlĂ€gg av Alrik »

Du kan egentligen T:a in dig var som helst.

Hur ser de ut efter frostskyddspumpen dÀr de grenar upp sig idag? Har du konstantgas annars kanske de bara Àr att skruva ut en plugg dÀr
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
Sverige

InlĂ€gg av magloman  (trĂ„dstartaren) »

Efter den sitter tryckregulatorn och efter den ett T kors. Ena gÄr till tanken sen den andra vet jag inte, kanske baktill till nr 12 pÄ den bilden med fÀrger. Tror den bilden med fÀrger ovan Àr för skördaren. Har inte letat men tror inte jag har konstantgasfunktion. KÀnns som en grej som kan finnas pÄ en skördare. PÄ min sitter spritpumpen först sen tryckregulatorn. Se bilder:

Bild

Bild

Bild

PÄ T-korset efter tryckregulatorn Àr det ju lÀtt att koppla pÄ nÄgot, om man vill.
Ska man ta ut luft Àr det kanske bÀttre att göra det före spritpumpen, sÄ slipper man fÄ med sprit, som Hymas89 nÀmnde? :klia:
Eller sÄ stÀnger man av spriten med ratten före sÄ blir det iaf mindre?

Men det kÀnns inte som nÄn större skillnad att koppla in sig före eller efter dom dÀr tvÄ med tanke pÄ det som akkaman nÀmnde. Dock sitter det ingen backventil nÄnstans vad jag ser pÄ reservdelsskisserna. Den enda som nÀmns Àr den vid stolen.

Men tryckregulatorn har kanske en backventil inbyggd? För ska man ta ut luft Àr det ju bra att kunna nyttja tanken. Men man kanske fÄr ha tvÄ olika helt enkelt. Ett intag före spriten och uttaget efter. Alla vet ju det blir bÀttre efter lite sprit.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Alrik
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Volvo EC140
Sverige

InlĂ€gg av Alrik »

Allt beror vÀl pÄ vad man ska göra med luften. Tror ju inte att man kommer börja pumpa nÄgra dÀck pÄ skotaren om man har uttag för luft. Dels för att man troligtvis inte har nÄgon slang med sig till ÀndamÄlet samt att om de Àr sÄpasss dÄligt med luft i nÄgot dÀck sÄ Àr de nog ÀndÄ kört.

Att kunna trycksÀtta systemet för att typ kunna slÀpp bromsarna om man inte fÄr igÄng skotaren Àr mer troligt.

Alternativt som du vill göra, trycksÀtta för att kunna leta lÀckage.

Ser ju vÀldigt lÀtt ut att koppla in sig efter regulatorn, dra lite slang för att fÄ uttaget/inloppet pÄ vettigt stÀlle.

Men ser ju ut att sitta ett pluggat T före spritbehÄllaren som Àven sitter bra till. Om kompressorns luft kommer fram sÄ kommer Àven en extern kompressors luft fram.

Men allt beror ju pÄ vad man vill ha ut av de hela, ett uttag eller ett inlopp.
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare
Sverige

InlĂ€gg av akkamaan »

Alrik skrev: 23:48:10, 04-07-2025
Att kunna trycksÀtta systemet för att typ kunna slÀpp bromsarna om man inte fÄr igÄng skotaren Àr mer troligt.
Antar att du menar som förberedelse för bogsering ?!.
OsÀkert utan ytterligare information om bromssystemet att avgöra om tryckluft hjÀlper för att frilÀgga parkerinsbromsen
Den frilÀggningsproceduren brukar alltid finna beskriven i instruktionsboken
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
AnvÀndarens profilbild
Turbodiesel
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John-Deere
Sverige

InlĂ€gg av Turbodiesel »

magloman skrev: 23:16:58, 04-07-2025

Bild

Den röda plastvingmuttern pÄ tryckregulatorn, som skymtar under den vitrandiga kabelskyddsslangen, Àr regulatorns dÀckpumpningsuttag. Det brukar ÄsidosÀtta regulatorfunktionen för att medge ett högre tryck (för att t,ex pumpa lastbilsdÀck) och systemtrycket begrÀnsas dÄ av sÀkerhetsventilen (förutsatt att det Àr hyfsat rÀtt kopplat)

DÀckpumpningsslangen som följer med de flesta lastbilar passar detta uttag.

(har inte lÀst övrig diskussion speciellt noga, det ska medges..)
TDÂŽs gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bÀttre förr..
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks Pro
Sverige

Aha dÄ Àr det nog tÀnkt den ska anvÀndas för ev uttag. :buga: Lite trÄngt bara att fÄ dit nÄnting.

Men behöver jag ha ett intag sÄ tror jag före spritburken Àr ett bra stÀlle. Verkar ju sitta nÄn plugg dÀr ocksÄ. Kanske det anvÀnts tidigare.

BÀttre(?) bild pÄ den röda:

Bild
Originalets URL: //uploads.tapatalk-cdn.com/202507 ... eaf5e8.jpg
Alrik
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Volvo EC140
Sverige

InlĂ€gg av Alrik »

akkamaan skrev: 00:54:52, 05-07-2025
Alrik skrev: 23:48:10, 04-07-2025
Antar att du menar som förberedelse för bogsering ?!.
OsÀkert utan ytterligare information om bromssystemet att avgöra om tryckluft hjÀlper för att frilÀgga parkerinsbromsen
Den frilÀggningsproceduren brukar alltid finna beskriven i instruktionsboken
Man behöver givetvis Àven el för de hela gÄr via ett gÀng relÀer. Om de skulle vara aktuellt lÀr de troligen enbart röra sig om 10-20m för att fÄ pÄ en trailer eller om den stÄr illa till dra den Ät sidan.

Har inte undersökt eller lÀst i boken pga ser inget stort heller som de Àr just nu.

PÄ lastbilar som Turbodiesel sÀger sÄ finns en slang med som man kan pumpa dÀck eller annat behov. Finns Àven ingÄng fÀrdig för att kunna trycksÀtta frÄn tex en bÀrningsbil.
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks Pro
Sverige

Hade igÄng maskinen idag och det lÀcker mindre luft nu. Efter man stÀngt av maskinen pyser det bara lite nu. Minns inte om det ska vara sÄ för att kompressorn lÀttare ska starta?
Hursomhelst sÄ slÀpper jag detta med luften nu ett tag.

From inlÀgg nr 205 har jag renoverat tanken och bytt olja. Den biten Àr ju klar nu iaf. Nu vill jag fortsÀtta felsöka ventilpaketet till kranen.

Nu tÀnkte jag se om det gick o flytta pÄ den. Testade on/off knappen till styrningen och den funkade bara en gÄng Ät varje hÄll, sen Àr det dött. Inget liv i rotec spakarna Ànnu heller. MÀtte sÄ det fanns ström iaf.

Boggielyft funkar men dom orkar inte lyfta maskinen sÄ dom kÀnns svaga. Tornet prova jag lyfta lite och verkar funka. Dessa tre funktion Àr mekaniska hydraulventiler till.

Undrar om ventilpaketet Àr sÄ rostigt invÀndigt att jag mÄste ta isÀr det? :klia:

MÄste kanske mÀta upp tryck mm sÄ det finns det som ska finnas. LÀste om pumpen att drÀneringen ska anslutas under tanknivÄn, men det var den inte innan jag bytte olja. Det var inte sÄ mycket olja i tanken dÄ. KÀnns inget bra.

Blir nog att lÀra sig hur LS system funkar osv. Sen rita upp hur det Àr kopplat. Behöver nog gÄ igenom det mesta och kolla sÄ allt Àr sjysst.
Finns mycket bra info hÀr i andra trÄdar vet jag. Akkaman har varit flitig att utbilda oss :-)
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare
Sverige

InlĂ€gg av akkamaan »

magloman skrev: 14:58:29, 06-07-2025 Efter man stÀngt av maskinen pyser det bara lite nu. Minns inte om det ska vara sÄ för att kompressorn lÀttare ska starta?
Alla tryckuftsystem lÀcker mer eller mindre, men det ska i ett perfektsystem inte vara nÄt lÀckage. NÀrkompressorn Àr avlastad Àrdet endast luftförbrukning, som t ex vid bromsning eller anvÀndning av diffspÀrrar som Àr relevant "lÀckage". Kompressorn behöver ingat annat onödigt lÀckage för att kunna "starta"...

För kommersiella trafik fordon, som t ex bussar och lastbilar, finns speciella lÀckage test som ska göras regelbundet. Ett test för primÀr krets och ett eller flera tester för sekundÀr kretsarna

Nu tÀnkte jag se om det gick o flytta pÄ den. Testade on/off knappen till styrningen och den funkade bara en gÄng Ät varje hÄl, sen Àr det dött. Inget liv i rotec spakarna Ànnu heller. MÀtte sÄ det fanns ström iaf.
Börja med att mÀta upp pilotservo trycket för EHCn ska ligga pÄ 35 bar.

Boggielyft funkar men dom orkar inte lyfta maskinen sÄ dom kÀnns svaga. Tornet prova jg lyfta lite och verkar funka. Dessa tre funktion Àr mekaniska hydraulventiler till.
Det Àr ju avlastat konstantrycksystem. Standby tryck 30 bar, konstant tryck 147 bar.
Nu vet jag inte i detalj hur ditt hydraulsystem Àr byygt, HV07 eller HV09?? M
en börja med att mÀta standby trycket. Lossa signalledningen pÄ pumpen och mÀt pumptrycket pÄ tomgÄng. Ska vara 30 bar.
Återanslut sedan signalledningen och mĂ€t pumptrycket vid full belstning, t ex grip stĂ€ng (EHC) och krantorn max (mekanisk). Pumptrycket ska dĂ„ vara 147 bar
Om det inte blir nÄgon trycksignal till pumpen sÄ Àr det mest troligt CUI nippeln i ventilpaketets inloppsgavel med en liten strypning som sitter igen.

Undrar om ventilpaketet Àr sÄ rostigt invÀndigt att jg mÄste ta isÀr det? :klia:
Ta isÀr ventilpaketet Àr det absolut sista du ska tÀnka pÄ. Om maskinen stÄtt med (hyfsat ren) olja i systemet sÄ Àr det minimal risk för rost.

Om du talar om vilken riktningsventil du har sÄ ska jag kunna ge dig mera info om den nÀmnda strypningen. Ser vanligen ut sÄ hÀr
Bild
Bild

Blir nog att lÀra sig hur LS system funkar osv. Sen rita upp hur det Àr kopplat. Behöver nog gÄ igenom det mesta och kolla sÄ allt Àr sjysst.
Finns mycket bra info hÀr i andra trÄdar vet jag. Akkaman har varit flitig att utbilda oss :-)
Jag har ett hydraulschema till Rottne Rapid 1989, avlastat konstanttryck (Monsun/Voac/Parker kallar det CPU) versionen, som Àr det jag relaterat till hÀr ovanför.
Om det Àr ett LS system du har sÄ kan du mÀta standbytrycket och max pumptryck pÄ samma sÀtt men det finns ingen CUI nippel utan trycksignalen (LS) kommer frÄn ett nÀtverka av skyttelventiler anslutan till alla cylindrars tryckkammare

Bild
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks Pro
Sverige

Oljan i inlÀgg 205 Àr ju förorenad med vatten :-( Tanken Àr ju tÀt, kan det pÄverka nÄt nu nÀr det krÄnglar? Ska man testa lossa ett lock?
Fundera pÄ om det pÄverkar att styrningen bara funka lite i början?

Har inte rengjort övriga saker i maskin. Bara tömt tank och sugledning Àn sÄ lÀnge.

Är HV09, finns nĂ„nstans tidigare nĂ€mnt. InlĂ€gg 141 och fram till 204 Ă€r nog felsökning spakar och ventilpaket.

Ska mÀta upp trycken och Äterkommer.
dea
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641
Sverige

InlĂ€gg av dea »

Ang du skrev att tanken Àr tÀt.
PÄfyllnadslocket ventilerar vÀl?
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks Pro
Sverige

Rottne Rapid 8wd Liv & Leverne

Nej jag mĂ€rkte det nĂ€r jag fyllde pĂ„ olja. Öppnade locket och dĂ„ hörde jag det pös ut och det gick fortare fylla pĂ„. Fyllde igenom filtret eftersom oljan kan varit kontaminerad.

Har för mig jag lÀst att det ska var tÀtt sÄ det minskar spill om man tippar samt förenklar att pumpen fÄr olja. Men inte helt sÀker pÄ detta. Kanske blir vakuum nu nÀr det Àr nÄt knas?

/TILLÄGG: Har inte mĂ€tt nĂ„got Ă€nnu men tittade lite som hastigast nĂ€r jag passerade maskin förut. Ser ju ut som man grenat isĂ€r matningen frĂ„n pumpen till tvĂ„ olika ventilpaket ?? :klia:

SÄ kan man vÀl inte göra, dÄ gÄr ju oljan lÀttaste vÀgen :klia: PÄ returer vet jag det gÄr bra göra sÄ.

Är det ett till haschmek tro?

Bild

:screwy:

/TILLÄGG2:

Svarar mig sjÀlv hÀr att det kanske Àr OK pÄ LS system... MEN LS-ledningen bör/ska inte sammankopplas mellan de olika ventilpaketen utan skyttelventiler. Dom fÄr bara pÄverka pumpen inte varandra. Kan det vara sÄ?

Jag har tre ventilpaket vad jag vet nu: HV09, sen boogielyften, sen en orbitrol som inte funkar. Den ger ingen servoverkan liksom. Ratten gÄr tungt.
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

Än en gĂ„ng sĂ„ vet jag inte hur din maskin fungerar, men pĂ„ grĂ€vmaskiner Ă€r det ganska vanligt att man har ett litet övertryck i tanken, detta för att lĂ€ttare fĂ„ olja till pumpen.

Lite off-topic, men jag skulle byta olja pĂ„ min grĂ€vmaskin. Avluftar tanken men inser att maskinen stĂ„r dumt till. Återmonterar locket, flyttar maskinen nĂ„gra meter och snurrar sĂ„ jag lĂ€tt kommer Ă„t bottenpluggen, men jag glömmer att avlufta igen. Kan sĂ€ga som sĂ„ att oljan kom snabbt nĂ€r jag lossade pluggen! :lmao:
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks Pro
Sverige

Haha :-)

StÄr i mina böcker(lÀste igÄr) att det ska vara ett litet övertryck i tanken.
AN
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av AN »

Har aldrig grejat med avlastat konstanttrycksystem, men Àr det samma regulator pÄ pumpen som med LS dÄ? Fast ist för trycket efter ventilen sÄ fÄr man in trycket före?SÄ att det blir ON/OFF ist för att hÄlla ett konstant deltaP?
Vad gör CUI-nippeln. PÄ tex LS har man ju en dysa i regulatorn eller i ventilpaketet som drÀnerar bort LS-trycket snabbt nÀr man stÀller sliden i neutral, sÄ att pumpen snabbt ska sjunka till stand-by tryck, men dett Àr nÄgot helt annat eller?

Övertryck i tanken Ă€r ju Ă€ven ett effektivt sĂ€tt att hĂ„lla smutsen ute.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Hjul- och bandburna maskiner"