Husqvarna CTH171
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: TB 145,
Husqvarna CTH171
Hej alla, maskinen startar och gÄr bra men.. nÀr klippagregatet gÄtt en stund 5-10min stannar klippagregatet. Felet Àr dÄ sÀkringen löst ut. Byter sÀkring dÄ gÄr det att starta motorn och Àven klippagregatet. Efter 3-5min ryker sÀkringen igen. Rengjord och ny rem. Alla rullar och knivar löper lÀtt. Vid endast motordrift löser inte sÀkringen. Har Àven bytt upp sÀkring frÄn 10 till 25Amp. NÄgra förslag var jag kan leta?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Husqvarna CTH171
Att Àven en 25 A sÀkring gÄr tyder ju pÄ att det blir en riktig kortslutning nÄgonstans, inte att nÄgot drar en mÄttlig överström. Jag hittade ett elschema pÄ nÀtet, sida 2 i https://www.galaparts.de/zeichnungen/ze ... 170209.pdf . Jag antar att vi Àr överens om att det Àr den sÀkring som Àr inritad nÀstan lÀngst upp i schemat, omedelbart under batteriet, som löser?
Finns det amperemeter och gör den i sÄ fall stort utslag just innan eller i samma ögonblick som sÀkringen gÄr?
Mest troligt Àr vÀl att nÄgot stÀller till med kortslutning till jord frÄn ledningen som det ligger 12 V pÄ dÄ aggregatkopplingen Àr tillslagen (den som gÄr till höger frÄn förreglingsbrytaren "ATT'MENT CLUTCH" och Àr ansluten till en summer och till kl 85 pÄ tvÄ relÀer). Gissningsvis klÀmd/skadad kabelstam nÄgonstans.
Finns det amperemeter och gör den i sÄ fall stort utslag just innan eller i samma ögonblick som sÀkringen gÄr?
Mest troligt Àr vÀl att nÄgot stÀller till med kortslutning till jord frÄn ledningen som det ligger 12 V pÄ dÄ aggregatkopplingen Àr tillslagen (den som gÄr till höger frÄn förreglingsbrytaren "ATT'MENT CLUTCH" och Àr ansluten till en summer och till kl 85 pÄ tvÄ relÀer). Gissningsvis klÀmd/skadad kabelstam nÄgonstans.
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Hej Torbjörn, har plockat isÀr maskinen för att kunna följa kablar. Allt vÀrka okej dÀr, inget skav eller klÀmt. Det underliga Àr att nÀr maskinen Àr kall gÄr den ca 10-15 min och ju lÀngre den Àr igÄng desto snabbare löser sÀkringen nÀr agregatet Àr pÄ. Har jag maskinen till att dra kÀrran funkar den utan problem. Det Àr alltsÄ klippagregatet som orsakar strömrusningen misstÀnker jag. Motorn behÄller varvtalet fram till sÀkringen löser, sÄ gÄr inte tungt.
Har ingen sÀkring vid batteriet utan sitter under panelen vid ratten. Men det Àr nog samma sak dÄ det endast finns en sÀkring pÄ maskinen. NÀr sÀkringen lös ut gÄr det inte att starta maskinen.
Har ingen sÀkring vid batteriet utan sitter under panelen vid ratten. Men det Àr nog samma sak dÄ det endast finns en sÀkring pÄ maskinen. NÀr sÀkringen lös ut gÄr det inte att starta maskinen.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Som synes i elschemat sÄ finns det inget elektriskt som Àr kopplat till klippaggregatet mer Àn den dÀr sÀkerhetsbrytaren som ska kÀnna av om det Àr inkopplat eller inte. Om nu schemat som jag hittade stÀmmer med ditt exemplar, men det borde vÀl gÄ att reda ut.
Kanske kunde vara idé att koppla in en multimeter stÀlld pÄ strömmÀtning (10 eller 20 A DC -omrÄdet) i serie med sÀkringen och se hur strömförbrukningen utvecklar sig under körning fram tills sÀkringen gÄr. LÀgg mÀrke till polaritet pÄ strömmen.
Kanske kunde vara idé att koppla in en multimeter stÀlld pÄ strömmÀtning (10 eller 20 A DC -omrÄdet) i serie med sÀkringen och se hur strömförbrukningen utvecklar sig under körning fram tills sÀkringen gÄr. LÀgg mÀrke till polaritet pÄ strömmen.
- BurtrÀskarn
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: BurtrÀsk
Ăr det mekanisk eller elektrisk inkoppling av aggregatet? Schemat visar en mekanisk inkoppling, elĂ€ndet jag har Ă€r begĂ„vad med elektrisk inkoppling...(mjukstart? Not so much.....)
Destructum necesse est - dynamit smÀller högst!
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Hej, min maskin har elektrisk inkoppling....mjukstart har maskinen inte hört talas om - ruskar om sÄ man fÄr hÄlla hÄrt i ratten. Kan det vara sÄ att det Àr en katapultknapp ??
- BurtrÀskarn
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: BurtrÀsk
DĂ„ undrar jag om det inte Ă€r den kopplingen som kortsluter det hela....Ăr den mĂ„nne samarbetsvillig Ă€nda tills den blir för varm??
Destructum necesse est - dynamit smÀller högst!
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Hej BurtrÀskarn,
Jag uppfattar det sÄ. StÀnger av maskinen och lÄter den svalna gÄr den ca 10 min igen. Kan inte kÀnna nÄgot nÀmnvÀrt motstÄnd nÀr jag roterar knivarna. Att det ruskar till ordentligt nÀr man trycker in knappen Àr ju rimligt dÄ varvtalet ökar snabbt. Har haft maskinen i rÀtt mÄnga Är och alltid skakat till pÄ detta viset.
Men att köra maskinen funkat som det ska.
Jag uppfattar det sÄ. StÀnger av maskinen och lÄter den svalna gÄr den ca 10 min igen. Kan inte kÀnna nÄgot nÀmnvÀrt motstÄnd nÀr jag roterar knivarna. Att det ruskar till ordentligt nÀr man trycker in knappen Àr ju rimligt dÄ varvtalet ökar snabbt. Har haft maskinen i rÀtt mÄnga Är och alltid skakat till pÄ detta viset.
Men att köra maskinen funkat som det ska.