Har du mÀtt positionsgivaren? Den fick avbrott i kabeln, ruska pÄ kabeln och mÀt vÀrdet, tror det skulle vara ca 270 ohm. Byt den i förebyggande syfte, den vickar sönder i kabeln ( billig)
TÀndspolen ( Bosch) var mycket driftsÀker ( gick aldrig sönder) TÀndsystemet var mycket kÀnsligt för fel typ/vÀrde pÄ tÀndspole
Biltemas fördelarlock
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
Re: Biltemas fördelarlock
"Ett vÀl definierat problem Àr ett till hÀlften löst problem."
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Biltemas fördelarlock
Och, inte minst, Àr det kÀnsligt för fel typ av tÀndmodul. En del pirattÀndmoduler fungerar helt enkelt inte i en Volvo med EZ-K tÀndsystem, men de fungerar utmÀrkt i bilar av andra mÀrken dÀr de ersÀtter samma Bosch-nummer.
Ett annat vanligt fel Àr sönderÀrgad jordledning till tÀndmodulen, om man skalar upp den en bit frÄn kontakten och ser att trÄdarna Àr oxiderade eller Àrgiga, sÄ Àr kabeln dÄlig hela vÀgen och ersÀtts lÀmpligen med en ny utanför kabelstammen.
Om man har loss tÀndmodulen, bör man kolla att monteringsplattan Àr perfekt plan innan man skruvar tillbaks den (planfila/slipa den vid behov). Dels med tanke pÄ vÀrmeavledningen och dels för att det keramiska "kretskortet" inne i tÀndmodulen lÀtt spricker om bottenplÄten böjs nÀr man drar Ät skruvarna. Det kan vara bra att smeta pÄ ett TUNT lager med vÀrmeledande fett (sÄnt man anvÀnder mellan processorn och kylaren i en dator) innan man monterar tÀndmodulen.
BetrÀffande tÀndspolar, sÄ finns det ju en tÀndspole i VolvovÀrlden som anvÀndes pÄ 240 '87-88a med Chryslertillverkat tÀndsystem, som Àr elektriskt sett helt olik de tÀndspolar som anvÀnds ihop med Bosch-system. Se torbjorn_forsman @ LH-Jetronic (i synnerhet 2.2) . Man Mà STE lÀsa det finstilta som Àr instansat i botten, nÀr man byter tÀndspolar.
Ett annat vanligt fel Àr sönderÀrgad jordledning till tÀndmodulen, om man skalar upp den en bit frÄn kontakten och ser att trÄdarna Àr oxiderade eller Àrgiga, sÄ Àr kabeln dÄlig hela vÀgen och ersÀtts lÀmpligen med en ny utanför kabelstammen.
Om man har loss tÀndmodulen, bör man kolla att monteringsplattan Àr perfekt plan innan man skruvar tillbaks den (planfila/slipa den vid behov). Dels med tanke pÄ vÀrmeavledningen och dels för att det keramiska "kretskortet" inne i tÀndmodulen lÀtt spricker om bottenplÄten böjs nÀr man drar Ät skruvarna. Det kan vara bra att smeta pÄ ett TUNT lager med vÀrmeledande fett (sÄnt man anvÀnder mellan processorn och kylaren i en dator) innan man monterar tÀndmodulen.
BetrÀffande tÀndspolar, sÄ finns det ju en tÀndspole i VolvovÀrlden som anvÀndes pÄ 240 '87-88a med Chryslertillverkat tÀndsystem, som Àr elektriskt sett helt olik de tÀndspolar som anvÀnds ihop med Bosch-system. Se torbjorn_forsman @ LH-Jetronic (i synnerhet 2.2) . Man Mà STE lÀsa det finstilta som Àr instansat i botten, nÀr man byter tÀndspolar.
- GC59
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
- Maskin: Ford 5000 , Deutz.
- Ort: VĂ€rmland
Re: Biltemas fördelarlock
Tackar alla för tipsen
och ska lÀsa igenom lÀnken Torbjörn 


- GC59
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
- Maskin: Ford 5000 , Deutz.
- Ort: VĂ€rmland
Re: Biltemas fördelarlock
Har ohm mÀtt hallgivaren / positionsgivaren och fÄr 198 ohm , denna byttes nog för nÄt Är sen dÄ det
var lite strul med bilen och glappande anslutningar till brÀnslepumpen under förarstolen. Kom pÄ att i
samma veva monterades en Biltema tÀndmodul men satte tillbaka Bosch tÀndmodul nu. Bilen stannade
första gÄngen i juni ifjol sÄ ganska exakt ett Är fram till stoppet nu. Nu börjar man undra om allt detta
började efter BT modulen sattes dit

Tittade i Torbjörns lÀnk och numret pÄ tÀndspolen stÀmmer
.

Kollade felkoder förut med blink
koderna och fick kod 232 i 2,ans hÄl. Detta har aldrig vi kollat förut sÄ nollade koderna och fÄr testa mer
senare.
TÀtningarna till fördelaren har kommit nu sÄ det blir byte av dessa vid tillfÀlle.
var lite strul med bilen och glappande anslutningar till brÀnslepumpen under förarstolen. Kom pÄ att i
samma veva monterades en Biltema tÀndmodul men satte tillbaka Bosch tÀndmodul nu. Bilen stannade
första gÄngen i juni ifjol sÄ ganska exakt ett Är fram till stoppet nu. Nu börjar man undra om allt detta
började efter BT modulen sattes dit




Tittade i Torbjörns lÀnk och numret pÄ tÀndspolen stÀmmer


Kollade felkoder förut med blink
koderna och fick kod 232 i 2,ans hÄl. Detta har aldrig vi kollat förut sÄ nollade koderna och fÄr testa mer
senare.
TÀtningarna till fördelaren har kommit nu sÄ det blir byte av dessa vid tillfÀlle.
- johannesg
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
- Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrÀvare -72 - Ort: VÄrgÄrda
- Kontakt:
Re: Biltemas fördelarlock
Jag har dÄlig erfarenhet av rotor och fördelarlock till 740 och 940 frÄn bÄde Biltema och VP Autoparts. Troligen samma dÄliga tillverkare. De gÄr ett tag och sedan ger rotorn upp. Köpte sedan kvalitetsdelar frÄn Mekonomen och har inte haft nÄgra problem sedan dess. De kostar mer, men det Àr det vÀrt. Inget roligt om bilen stannar pÄ motorvÀgen.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland
Re: Biltemas fördelarlock
Det avgörande Àr inte vem som har sÄlt delarna eller vad de kostar utan vem som har tillverkat dem. Köper man saker som Àr mÀrkeslösa eller skyltade med ÄterförsÀljarens eget varumÀrke, sÄ Àr det stor risk att man fÄr dÄliga prylar hur mycket man Àn betalar för dem. BÀttre att handla nÄgot som hÀrstammar frÄn en gammal etablerad underleverantör som stora kompetenta fordonstillverkare vÄgar göra affÀrer med.