Husbuss Autosan Gemini A0808T 2007

Diskutera bussar hÀr
kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Zetor 7540
Sverige

Husbuss Autosan Gemini A0808T 2007

InlĂ€gg av kalleks  (trĂ„dstartaren) »

DÄ var det dags för nÀsta projekt. Jag har övertagit vÄrdnaden om en hemmabyggd husbuss baserad pÄ en Autosan Gemini A0808T.

I dagslÀget nÄgot för den hÀndige och med statusen "rÀtt otymplig pryl som svÄrligen flyttar sig", detta dÄ motorn vÀgrar starta sedan sommaren 2023.

Bilder kommer, sÄ hÀr lÄngt har jag gladeligen kastat in bestÀllning pÄ nya spridare/injektorer samt injektorrör till dessa.

Detaljer kring skapelsen
Modell: Autosan Gemini A0808T
FordonsÄr: 2007
MÀtarstÀllning: cirka 23 000 mil

LĂ€ngd: 8,55m
Bredd: 2,40m

Höjd: 3,17
Totalvikt: 11 300kg
TjÀnstevikt: 8 040kg

Motor: ISBE4 185 / ISBE4 CM850 (enligt parts.cummins.com baserat pÄ motorns serienummer)
VÀxellÄda: 6-stegad automat (lite oklar tillverkare men tror det Àr Allison T280R baserat pÄ Wikipedia)

Omvandlad frÄn skolbuss till husbuss av föregÄende Àgare (som i praktiken jag delar bussen med, men det var dags att överlÄta den vÄrdnadsmÀssigt dÄ man till slut tröttnar pÄ projekten).

BildBildBildBildBildBildBild
Senast redigerad av kalleks den 15:43:27, 08-07-2025, redigerad totalt 4 gÄnger.
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Drift av forum
Sverige

Re: Husbuss Autosan Gemini A0808T 2007

InlĂ€gg av Holger »

Googlade Autosan Gemini A0808T
Trevlig buss! Ser fram emot bilder och projekt!
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Vad var det för fel pÄ de gamla spridarna och spridarrören? Eller har de försvunnit?
kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

De sitter i men pÄ grund av oklar anledning (lÀs jag vet inte vad jag gör, men det verkar rimligt) har jag kommit fram till att jag vill byta dem.

Motorn startar inte. Vi tror att den fÄr soppa som den ska men ocksÄ detta Àr just nu en smula osÀkert Àrligt talat.
Hypotesen i denna stund Àr att spridarna Àr slut, i alla fall nÄgon eller nÄgra av dem.
Om inte annat har bussen gÄtt cirka 23 000 mil och det finns enbart ett dokumenterat byte av en spridare i samband med en motorrenovering 2020.

Om motorn fortfarande inte startar efter spridarbytet fÄr felsökning fortsÀtta mot pumpen. I samband med spridarbytet Àr planen att genomföra ett kompressionstest för samtliga cylindrar.

-------

Felbeskrivning frÄn 2023:
Före nedanstÄende uppstod en avgasknall som ledde till att turbopackningen behövde bytas, vid bytet observerades att packningen inte var en armerad stÄlpackning utan sannolikt hemmatillskuren av "vanligt" packningsmaterial.

Efter bytet startade motorn och gick men nÀr bussen skulle köras till besiktningen började strulet. Efter cirka 50-100 meter blev motorn svag och dog. Vid startförsök startar den inte.
Efter 30-60 minuter fÄr han igÄng motorn och lyckas backa tillbaka bussen till skjulet dÀr den stÄr nu (vilket var lyckosamt dÄ den stod perfekt dÄligt pÄ en bÀckövergÄng pÄ min framfartsvÀg). VÀl framför skjulet dör motorn pÄ nytt.
Efter 30-60 minuter startar motorn igen och bussen kan parkeras dÀr den stÄr idag.
DĂ€refter har den inte startat.

‐---------

Felbeskrivning idag juli 2025:
Motorn gÄr runt pÄ startmotorn. Om man ger den startgas vid luftburken tÀnder den pÄ gasen, men fortsÀtter inte gÄ.
Ibland kan den ge tendens till att vilja tÀnda men fortsÀtter inte gÄ.
Motorn gÄr inte tungt pÄ startmotorn och vid lÀngre startförsök kan man skönja vitrök ut avgasröret.

Vid kontroll av brÀnslefilter finns inga tecken pÄ att det Àr igensatt och pumpens lÄgtryckssida verkar pumpa fram diesel till filtret nÀr man drar runt motorn.

Det har inte kunnat lokaliseras nÄgon förpump eller primÀrpump. Inte heller nÄgot förfilter med vattenavskiljare.

NÀr jag lossar returledningen frÄn brÀnslefördelaren / common rail-skenan sprutar det ut brÀnsle nÀr man drar runt med startmotorn.

kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Dags för kort uppdatering frÄn den fortfarande entusiastiske dieselmeken.

IgÄr fortsatte Àventyret. Vi lossade brÀnsleledningen vid övertrycksventilen (pressure relief valve) pÄ brÀnslefördelaren / railen. NÀr vi drog runt med startmotorn kom det brÀnsle den vÀgen. Och dÄ inte bara droppar utan det pulserande ut.

Glada i hÄgen killgissade vi (mest jag) att det var returbrÀnsle pÄ grund av lÀckage frÄn spridare eller spridarrör och ventilkÄpan lyftes snabbt av för att förbereda bytet nÀr delarna vÀl kommer.

SÄ gott allt lugnt, tills jag under kvÀllen blev efterklok och började fundera.
Nu tror jag att vi kan ha begÄtt en överloppsgÀrning och att det skulle kunna vara övertrycksventilen som Àr kass, men jag Àr för dÄlig pÄ commonrail.

Vad skulle ni övriga sÀga Àr indikationer för en trasig övertrycksventil?
Jag sÀger:
- Diesel kommer genom returkopplingen vid startförsök
- Motorn startar inte, detta dÄ trycket inte kan byggas upp

Jag har, givetvis, bestÀllt en ny ventil men jag funderar pÄ om jag ska bara byta den och testa innan jag fortsÀtter med spridarna.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

I och med att motorn har common rail sÄ har den vÀl nÄn slags elektronisk styrning ocksÄ. Och dÄ bör det vÀl finnas ett OBD-uttag dÀr det gÄr att lÀsa ut live data och felkoder. GÄr det att dra nÄgra slutsatser av vad man fÄr ut dÀr?
kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Det finns i allra högsta grad en ECU/ECM.
TyvÀrr har den inte ett standard ODB-interface utan ett knippe andra uttag.
Man borde, helt riktigt, hooka upp den mot en diagnosdator men vi har inte tillgÄng till vare sig anslutningskablage eller mjukvara.

Vi valde att gÄ den lite mer mekaniska vÀgen initialt men om det hÀr skiter sig Àr nÀsta steg att kontakta Motrab eller nÄgon annan kunnig verksamhet som regelmÀssigt kan tÀnka sig att köra förbi bussens parkeringsplats.
Hade det inte varit semestertider hade vi nog gjort det hÀr som ett första steg, men nu Àr det som det Àr och juli verkar inte vara den mÄnad dÄ man hittar en diagnosdator för Cummins-motorer. Iallafall inte i trakterna runt BorÄs.

TillÀgg:
Fattar att det verkar sjukt vĂ„rdslöst, men jag Ă€r ganska övertygad om att det rimligen Ă€r dags att byta insprutare, insprutningsrör samt sannolikt övertrycksventil Ă€ndĂ„. Det Ă€r alltid roligare att göra det som förebyggande underhĂ„ll istĂ€llet som gissningsdrivet avhjĂ€lpande underhĂ„ll. Å andra sidan tvingas jag nu till att riva isĂ€r motorn och med tanke pĂ„ hur mycket skrivbord jag kör till vardags behöver jag alla praktiska inslag jag kan skrapa ihop i livet.

AnvÀndarens profilbild
Robert T
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: E60
Sverige

InlĂ€gg av Robert T »

Diagnosutrustning till tunga fordon Àr inte samma som till personbilar. Men en fristÄende tungmek bör ha allt som behövs för att kunna koppla upp sig till en Cummins kan jag tycka.
kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

SÄ Àr det.
Utmaningen Àr att tungmekar tydligen gillar sommarvÀdret och jag gillar inte att vÀnta.

Men med det sagt slutar det sÀkert med uppkoppling mot en diagnosdator framöver.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

Mest troligt har vÀl styrenheten en CAN-buss, och pratar SAE J 1939-protokollet. Det Àr ungefÀr lika "generiskt" och lÀtt att lÀsa av i den tunga vÀrlden, som EOBD i personbilsvÀrlden.
kalleks
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Underbar input!
Det stÄr pÄ att övervÀga-listan att mecka ihop ett anslutningskablage och se vad den vill berÀtta för oss.
Förra Àgaren som jag vÀxeldrar vÄrdnaden om bussen med har kunskap och kompetens nog för att kunna fÄ fram nÄgot som kan omvandlas till felkoder (och i bÀsta fall vÀrden).

Oavsett hur motorprojektet gÄr nu lÀr förmÄgan att lÀsa felkoder vara bra att ha framöver. Det hÀr kommer inte vara sista strulet med den hÀr bussen.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Bussar"