B&S går en stund, stannar sedan

Snacka om Briggs&Stratton här
effo
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

B&S går en stund, stannar sedan

Inlägg av effo  (trådstartaren) »

Helt ny på forumet, behöver råd om en B&S motor i en åkgräsklippare. Ingen fena på motorer heller, men jag försöker lära mig.

Har en Jonsered åkgräsklippare från 2014 med en B&S motor. Series 4 165, 500cc

För två somrar sedan började den gå ojämt, motorn varvade upp och ned om vart annat för att sedan stanna. Gick ändå hyfsat att köra med den. Förra sommaren gick den sämre och i slutet av säsongen gick den nästan inte alls. Det sitter en Nikki förgasare i den och lite googlade pekade på att det kunde vara packningar och o-ringar i förgasaren som behövde bytas. Bytte dessa och nu går motorn mycket bättre. Den startar fint och går jämt. Men bara i 20-25 minuter, sedan svajar den till på varven (varvar upp/ned ett par gånger) och stannar sedan. Får den stå några minuter kan man starta och köra en stund, sedan samma sak igen.

Pratade med en återförsäljare som sa att förgasaren kanske behövde bytas. Tog hem ersättningsmodellen (som rekas av B&S) från RuiXing. Monterade och samma visa, motorn startar fint och går 20-25 minuter, sedan svajar den till och stannar.

Blir galen på detta, och har ingen aning hur jag ska felsöka. Klipparen står på landet så bökigt att ta den till service.

Trodde att det kanske påverkade att vi har rätt ojämn tomt med en 75 m lång backe som jag klipper, och att körning i backe gjorde så att förgaseren flödar på något sätt. Men fenomenet uppstår även om klipparen står stilla på plan mark.

Finns det någon med tips på vad som kan vara fel och hur jag ska komma vidare?

Tack på förhand
/Fredrik
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: B&S går en stund, stannar sedan

Inlägg av torbjorn_forsman »

Kolla ventilspelen. Om spelet på insugningsventilen är för litet eller obefintligt, kan man få såna här symptom. Motorn går så länge den är kall, men när den börjar bli varm och ventilskaftet utvidgas, stänger ventilen inte längre fullständigt så att kompressionstryck blåser bakvägen genom insugningsröret och det tycker inte förgasaren om.

Ett par prov du kan göra är att ta bort luftfiltret och dels kolla om det stänker ut bensin ur förgasaren vid startförsök omedelbart då motorn har stannat, dels om den startar och går att hålla igång med startgas eller "snapsning" med bensin.
Ytterligare ett prov, om det inte skulle verka vara något bekymmer med ventilerna, är att ta ner förgasarens flottörhus omedelbart när motorn har stannat och se efter om det är fyllt med bensin eller om det är torrt där.
Användarens profilbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av krokodilen »

Ventilspel ligger högt på listan! Men,,,,ökar den i varvtal om du chokar när motorn är varm?

/C
effo
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Tack för tips. Ska felsöka ordentligt nästa gång vi är i stugan, där klipparen står.
effo
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Sen uppdatering. När jag stängde stugan för ett par månader sedan hade jag med mig ny brännsleslang och även ny vacuumslang/ventilationsslang. Jag har nu alltså bytt förgasare, brännsleslang och vacuumslang. Startade och motorn gick jämnt och fint. Klippte ca 20 minuter innan den dog. Samma symptom som tidigare, den svajar till på varven och så dör den bara. Direkt bort med luftfiler, in med startgas och starta. Hostar lite och går ytterligare 20 minuter. Samma sak igen, bort med filtret, startgas och starta. Gick en kvart till, sedan var jag klar för dagen (och säsongen).

Tycker inte det skvätter bensin ut förgasaren när jag försöker starta, däremot är det ganska mycket bensin i "koppen" under förgasaren (pilen på bilden)

Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Flottörhuset ska vara fyllt med bensin under drift, upp till den nivå där flottören flyter upp och stänger nålventilen.
Har du kollat ventilspel?
Ulf he
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvärr sovande
Sverige

Inlägg av Ulf he »

... får tanken luft när bränsle tas ut? ... kör till den dör och öppnar tanklocket genast ... går den tungt, sitter fast eller pyser, så ä boven hittat ...

Ulf
effo
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

torbjorn_forsman skrev: 20:17:41, 05-01-2026 Flottörhuset ska vara fyllt med bensin under drift, upp till den nivå där flottören flyter upp och stänger nålventilen.
Har du kollat ventilspel?
Nej, jag kom aldrig så långt. Mina kunskaper i mekande sträcker sig inte så långt, så måste läsa på/kolla youtube. Klart utanför min komfortzon...
effo
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ulf he skrev: 01:31:12, 06-01-2026 ... får tanken luft när bränsle tas ut? ... kör till den dör och öppnar tanklocket genast ... går den tungt, sitter fast eller pyser, så ä boven hittat ...

Ulf
Tack för tipset, får kolla till våren!
buegård
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

Inlägg av buegård »

Länge tills gräset börjar växa . ett kul inlägg i debatten. Gäller något äldre B&S. 11 och 12 hk. Eftersom jag har både svart bälte och Nobelpris i vanvård. På dessa äldre fanns inga ventiljusteringar. Så i sidventilsluckan ; slog jag in en morakniv vid ventilskaften förde sedan sakta in en lagom tjock fil och efter några beslutsamma drag , så drog jag bort filen. Det blev så hög kompression att jag fick binda åkklipparen i garageporten för den tenderade att följa med när jag drog i startsnöret. Behöver jag ens påpeka att den går fortfarande ,,,,,,, tror det är 1988 års Stiga Park . God fortsättning. Startproblem ? Knappast ! Slår i en kapsyl bensin rakt i förgasarporten. Startar på andra. ( Kall motor blir sällan " sur" )
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Briggs&Stratton"