Höll på med veden och kände att det var dags för lite pausunderhållning. Satte mig hos Irusen och kikade lite. Tänkte att det kanske skulle gå att få den att åtminstone puffa till lite. Kikade, mätte, justerade abrissavståndet vilket resulterade i ett brytaravstånd på ca 0,20. Behövs nog nya nångång i framtiden. Tyvärr inga bilder då telefonen låg kvar inne, samt att när jag tänkte på att ev föreviga allt lite så hade händerna blivit aningen svartsmetiga så jag hade då inte velat ta i telefonen ... Men ni får väl använda lite fantasi, blandat med tidigare bilder och er kunskap om dylika ting
Var ju lite lur på tändspolen men det fanns ju lite liv i den.. En "ny" är på ingång men måste hittas först. (fler än jag som har såna problem ibland

)
Skruvade fast kåpan med startapparat, kollade att det blev gnista. Gnista blev det om än inte den bästa, men gnista i alla fall. I med lite bromsrengöring och drog, ingenting. Drog en gång till, och tametusan den startade. I med en skvätt till och den startade igen.. Kul!
Tanken har jag inte gjort speciellt mycket åt. Har inte haft den full men den verkar inte släppa ifrån sig vätska på oönskade ställen. Tyvärr inte på önskade ställen heller så jag hängde på spolarbehållaren från en folkabubbla. En sån liten tank borde alla ha! Riktigt bra många gånger.
Jodå, den startade även med bensin. Tänkte puttra omkring med den lite men maskinen är trots att den inte är så stor ingen lättviktare så för att få lite bättre viktfördelning hängde jag på paddan. Skulle starta men det gick trögt, slet lite till och sen satt startsnöret som inte är ett snöre utan en vajer fast. Shit! Blev att skruva loss startapparaten och se vad som hänt. Med risk att fjädern skulle rymma, vilket den också delvis gjorde. Det oroade mig dock inte då jag kunnat fixa smitande upprullningsfjädrar till släpliftar, och såna är långa och rätt besvärliga.
Problemet var att en av kardelerna på vajern gått av nästan längst ut vid handtaget och sen korvat ihop sig. Blev att plocka bort den kardelen helt, sen sätta ihop allt igen. Paddan fick en skvätt olja, sen starta maskineriet. Startade ganska lätt, sen var jag förstås tvungen att testköra lite.
Har läste lite på forumet där liknande maskiner prisats och nu förstår jag. Herreminje vilken maskin. Den spelar i en lite annan liga än vanliga klippare. Blött tjockt gräs på en åker, inga problem. Där det inte var klippt på hela sommaren gick också bra. Ännu bättre om man höjde upp klippaggregatet lite. Dock med en del vibrationer.
Men, den går fort. Supersmidig kan man inte heller påstå att den är, så att manövrera mellan buskar och annat där det är lite tight kanske man bör undvika.
Växellägena som anges är 1 0 2 0 3 Noll är friläge. Ett är bakåt, två och tre framåt. Så det blir två lägen framåt, snabbt och snabbare. Bakåt går också fort. Är man inte beredd riskerar man att backa över sig själv. En sulky behövs nog för säkerhets skull, och såklart är det tuffare också.
Om jag inte är ute på cykeln helt så ska maskinen vara vändbar. Har inte hittat nån litteratur just om min, men på större verkar växlarna vara lika bakåt och framåt. typ tre åt varje håll eller nåt sånt. Men om jag vänder på min blir det ett läge framåt och två bakåt..? Om man då backar med en jordfräs på lär man ju bli slarvsylta. Finns nån som har krypväxel också. Sån hade jag velat ha.
Kanske nån som har mer koll på maskinen och kan dela med sig lite klokheter