Vad har jag släpat hem för nåt..

Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"
Sverige

Vad har jag släpat hem för nåt..

Inlägg av SwedEh  (trådstartaren) »

Irus, slåtterbalk och klippdäck.. mer vet jag inte.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

Re: Vad har jag släpat hem för nåt..

Kikade lite närmare på den nu i kväll. Nån gnista följde inte med så en sån får jag fixa själv. Tänkte att det inte är årets modell på maskinen så det sitter nog en sån där "förbrytare" nånstans där inne. Lossade sex skruvar, vilket krävde 10, 11 ,13 och 15's nycklar plus en spårskruvmejsel. Hittade igen ett svänghjul sen ploppade en plåtbit loss och si, där under satt det jag sökte efter. Visserligen med allt för mycket vitt smink på sig, men...sen gick jag och matade hundarna för att sen ge lite mat till mig också.
Ett litet trasigt fd klistermärke som det står Hirth på hade gömt sig hos förgasaren.

Kan maskinen heta U 300? Finns det ingen Mr Irus här på maskinisten?
mr belos
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: belos ,gravely

Inlägg av mr belos »

föreslår björn ekholm
Berntson
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 6480
Sverige

Inlägg av Berntson »

Motorn är en Hirth.
Udda infästning för redskap, dem jag har sett/har är "öronen" på infästningen horisontella.
Kanske en tidig modell eller en för mindre redskap? Inte så insatt i Irusträsket.
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

Plockade loss svänghjul och tändplatta. En rengöring och upputsning blev det. Inga konstigheter, vanliga Bosch-grejer så att hitta nya grejer är nog inga problem. Brytarna var förstås slitna men fick sig en "avhyvling" så de kan hänga med en stund till.

Gav mig på att försöka mäta upp prylarna, både med multimeter och även den som syns på bilderna. Jo jag investerade i en sån då det dök upp nåt "köp genast för nästan ingenting" erbjudande på ali, temu eller nåt sånt. Funkar och talar för det mesta om vad man mäter för nåt. Den visar också vad det olika benen är för nåt.

Några riktigt vettiga mätvärden blev det inte. Kikade i gömmorna efter nån tändplatta till en moped som ska finnas nånstans, men just det nånstanset fanns inte just då men en tändplatta från en Jobu motorsåg fanns tillgänglig så den fick göra den andra sällskap ett tag. Mätte lite på den för att se om det gick att få nåt att jämföra med, men så mycket klokare blev jag inte.
Hmm..?? :idee3: Så kom jag ihåg ett tips från SkogsGurra när det gäller att kolla sånt där. Koppla minus till gods/jord, isär med brytarna och dutta med 6 volt på kondensatorn. Blir det ingen gnista på tändstiftet då är nåt trasigt. Blir det gnista bör grejerna vara användbara. Gnistrade gjorde det så plattan och svänghjul åkte tillbaka på motorn. Skruvdragaren fick agera startmotor, och gnistrade gjorde det även nu...utom ibland. Där misstänker jag starkt att tändkabeln inte riktigt har kontakt som den ska. den skruvad fast i tändspolen. Drog man lite i den blev resultatet bättre, sen höll jag på falla ihop av blodförlust pga alla j*vla flygande blodsugare så det har inte blivit med gjort på Irusen...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Om RCL-mätaren inte tycker att tändspolen är tydligt induktiv utan bara anser att högspänningslindningen är ett motstånd, så finns det nog något kortslutet varv i tändspolen. Går det att få den att presentera Q-värde eller förlustfaktor (brukar ibland betecknas D) istället för serieresistans? Vet du vilken frekvens den mäter vid?
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

bytte tändkabeln och det blev bättre, men tändspolen har nog bestämt sig för att gå i pension. Gnistan är rätt så klen. Med lite tur skulle den kanske starta men det är tveksamt så det får bli batteritändning under en utvärderingsperiod.

Vet inte frekvens och vad jag vet så kan den inte visa mer än man ser under testet.
mr belos
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av mr belos »

hej hur långt mellan skruvhålen ? diameter inne i svänghjul? om det är lika ILO
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

65 mm mellan skruvhålen. Diametern vet jag i skrivande stund inte
kimmen
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av kimmen »

Stop, du har ju liv i den. Försök att hitta det exakta läget där magneterna och spolen ska mötas mot svänghjulet
När det är rätt monterat då ska brytarspetsen öppna för gnista, dom måste vara exakt samspelta, kolla också att svänghjulet sitter exakt på axeln med kilen
Är det här rätt monterat ska gnistan hoppa minst 5mm
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

Höll på med veden och kände att det var dags för lite pausunderhållning. Satte mig hos Irusen och kikade lite. Tänkte att det kanske skulle gå att få den att åtminstone puffa till lite. Kikade, mätte, justerade abrissavståndet vilket resulterade i ett brytaravstånd på ca 0,20. Behövs nog nya nångång i framtiden. Tyvärr inga bilder då telefonen låg kvar inne, samt att när jag tänkte på att ev föreviga allt lite så hade händerna blivit aningen svartsmetiga så jag hade då inte velat ta i telefonen ... Men ni får väl använda lite fantasi, blandat med tidigare bilder och er kunskap om dylika ting :)

Var ju lite lur på tändspolen men det fanns ju lite liv i den.. En "ny" är på ingång men måste hittas först. (fler än jag som har såna problem ibland :) )

Skruvade fast kåpan med startapparat, kollade att det blev gnista. Gnista blev det om än inte den bästa, men gnista i alla fall. I med lite bromsrengöring och drog, ingenting. Drog en gång till, och tametusan den startade. I med en skvätt till och den startade igen.. Kul!

Tanken har jag inte gjort speciellt mycket åt. Har inte haft den full men den verkar inte släppa ifrån sig vätska på oönskade ställen. Tyvärr inte på önskade ställen heller så jag hängde på spolarbehållaren från en folkabubbla. En sån liten tank borde alla ha! Riktigt bra många gånger.

Jodå, den startade även med bensin. Tänkte puttra omkring med den lite men maskinen är trots att den inte är så stor ingen lättviktare så för att få lite bättre viktfördelning hängde jag på paddan. Skulle starta men det gick trögt, slet lite till och sen satt startsnöret som inte är ett snöre utan en vajer fast. Shit! Blev att skruva loss startapparaten och se vad som hänt. Med risk att fjädern skulle rymma, vilket den också delvis gjorde. Det oroade mig dock inte då jag kunnat fixa smitande upprullningsfjädrar till släpliftar, och såna är långa och rätt besvärliga.

Problemet var att en av kardelerna på vajern gått av nästan längst ut vid handtaget och sen korvat ihop sig. Blev att plocka bort den kardelen helt, sen sätta ihop allt igen. Paddan fick en skvätt olja, sen starta maskineriet. Startade ganska lätt, sen var jag förstås tvungen att testköra lite.

Har läste lite på forumet där liknande maskiner prisats och nu förstår jag. Herreminje vilken maskin. Den spelar i en lite annan liga än vanliga klippare. Blött tjockt gräs på en åker, inga problem. Där det inte var klippt på hela sommaren gick också bra. Ännu bättre om man höjde upp klippaggregatet lite. Dock med en del vibrationer.

Men, den går fort. Supersmidig kan man inte heller påstå att den är, så att manövrera mellan buskar och annat där det är lite tight kanske man bör undvika.

Växellägena som anges är 1 0 2 0 3 Noll är friläge. Ett är bakåt, två och tre framåt. Så det blir två lägen framåt, snabbt och snabbare. Bakåt går också fort. Är man inte beredd riskerar man att backa över sig själv. En sulky behövs nog för säkerhets skull, och såklart är det tuffare också.

Om jag inte är ute på cykeln helt så ska maskinen vara vändbar. Har inte hittat nån litteratur just om min, men på större verkar växlarna vara lika bakåt och framåt. typ tre åt varje håll eller nåt sånt. Men om jag vänder på min blir det ett läge framåt och två bakåt..? Om man då backar med en jordfräs på lär man ju bli slarvsylta. Finns nån som har krypväxel också. Sån hade jag velat ha.

Kanske nån som har mer koll på maskinen och kan dela med sig lite klokheter
mr belos
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av mr belos »

Kul att du fick igång
Användarens profilbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Sverige

Så var den daterad, åtminstone motorn. Bara 61 år, nästan ny ju.
Bild
På vevhuset sitter den här lilla manicken. som man kan ventilera och blåsa ut oönskade vätskor från vevhuset.. Eller fanns det nån annan tanke med den?
och nej. det är inte fullt med olja på marken.

Bild`

Original luftfilter saknas. Ska nog se ut som en termos som sitter vågrät bakom motorn. Tills vidare får det här ta dess plats. Det är ju lite fart på maskinen så filtret är inte helt fel.
Bild

Kopplade på den här så den fick röra på sig lite och visa vad den går för. Aningen rostig men åtminstone delar av det kan den få ta bort av sig själv. I stort behov av att slipa kniven, men trots det gjorde den ett bra jobb. Vibrerade dock ännu mer och som tidigare hade jag önskat en lite lägre växel. Funderar också på att fixa nån typ av dödmansgrepp.
Bild

När den här vajern var hel tror jag den gick till ett handtag på höger sida, men vad det är till för vet jag inte. Kan det va så enkelt att det bara är för att vrida styret? Eller nåt annat som vore bra att ha/veta?
Bild
mr belos
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av mr belos »

Björn Ekholm vet det mesta
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Belos/Gravely/Irus] Allmänt"