Fästbultar till Palfinger 18tm
-
Orsa
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (såld), IH 434, MF 595T (såld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900, Kubota U36-4, Bm-Valmet 505

Re: Fästbultar Kranen
Precis så, så att det inte glappar och blir löst vid max påkänning och sen lie till.
I vissa kritiska lösningar har jag tagit fram långa ”dragstänger /gängstänger” med lastindikatorer för att veta exakt förspänning utan att överspänna. Detta då momentdragning är omöjligt att kontrollera.
I vissa kritiska lösningar har jag tagit fram långa ”dragstänger /gängstänger” med lastindikatorer för att veta exakt förspänning utan att överspänna. Detta då momentdragning är omöjligt att kontrollera.
-
Orsa
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (såld), IH 434, MF 595T (såld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900, Kubota U36-4, Bm-Valmet 505

Nja, utmattningsrisken blir större ju hårdare du drar. Högre påkänning högre risk. Men högre hållfasthet på stålet innebär ”sprödare” och högre känslighet för utmattning. I praktiken är den stora risken för bultutmattning en dålig planhet som ger bryt på bulten från bricka o mutter. Botten i vanlig vass gängprofil är en finfin startpunkt för sprickbildning. Där blir sk spänningskoncentration.
-
a.Holm
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hemmabyggd bandvagn
Holder 760C
8x8 Skotarprojekt - Ort: Grängesberg

Som sagt, vad sa Hinz om prisbilden då?Jörgen.k skrev: 16:00:10, 24-07-2025Vad som dom om prisbilden då? Jag själv skulle känna mig tryggare med lite dyrare bult men veta att dom är rätt sort. Inte kul när 18tm kran trillar ner..ankanett skrev: 17:37:40, 23-07-2025 Tack för svar !
Jag har pratat med Hinz. dom angav 450 nm i åtdragning och crmo4v i kvalite ?
Varför yra runt i halvblindo och chansa på nåt istället för att köpa nåt som man vet funkar, på en så kritisk punkt?
-
ankanett
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: H7MC

Re: Fästbultar till Palfinger 18tm
Hej !
Nu har jag provat flera gånger att lägga in en liknande fråga i forumet för lastbil och påbyggnad, vilket är nog mer rätt.
Inlägget kommer in och allt är frid och fröjd, men sedan är det helt borta !!!
Någon som vet varför det händer ? Inga meddelanden eller notifikationer heller.
Nu har jag provat flera gånger att lägga in en liknande fråga i forumet för lastbil och påbyggnad, vilket är nog mer rätt.
Inlägget kommer in och allt är frid och fröjd, men sedan är det helt borta !!!
Någon som vet varför det händer ? Inga meddelanden eller notifikationer heller.
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers

Re: Fästbultar till Palfinger 18tm
För att det inte är tillåtet skapa flera trådar om samma sak. Har flyttat denna tråd nu 
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-