Precis sÄ, sÄ att det inte glappar och blir löst vid max pÄkÀnning och sen lie till.
I vissa kritiska lösningar har jag tagit fram lĂ„nga âdragstĂ€nger /gĂ€ngstĂ€ngerâ med lastindikatorer för att veta exakt förspĂ€nning utan att överspĂ€nna. Detta dĂ„ momentdragning Ă€r omöjligt att kontrollera.
FĂ€stbultar till Palfinger 18tm
-
Orsa
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (sÄld), IH 434, MF 595T (sÄld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900

-
Orsa
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135, MF 35 (sÄld), IH 434, MF 595T (sÄld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900

Re: FĂ€stbultar Kranen
Nja, utmattningsrisken blir större ju hĂ„rdare du drar. Högre pĂ„kĂ€nning högre risk. Men högre hĂ„llfasthet pĂ„ stĂ„let innebĂ€r âsprödareâ och högre kĂ€nslighet för utmattning. I praktiken Ă€r den stora risken för bultutmattning en dĂ„lig planhet som ger bryt pĂ„ bulten frĂ„n bricka o mutter. Botten i vanlig vass gĂ€ngprofil Ă€r en finfin startpunkt för sprickbildning. DĂ€r blir sk spĂ€nningskoncentration.
-
a.Holm
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Hemmabyggd bandvagn
Holder 760C
8x8 Skotarprojekt - Ort: GrÀngesberg

Re: FĂ€stbultar Kranen
Som sagt, vad sa Hinz om prisbilden dÄ?Jörgen.k skrev: 16:00:10, 24-07-2025Vad som dom om prisbilden dÄ? Jag sjÀlv skulle kÀnna mig tryggare med lite dyrare bult men veta att dom Àr rÀtt sort. Inte kul nÀr 18tm kran trillar ner..ankanett skrev: 17:37:40, 23-07-2025 Tack för svar !
Jag har pratat med Hinz. dom angav 450 nm i Ätdragning och crmo4v i kvalite ?
Varför yra runt i halvblindo och chansa pÄ nÄt istÀllet för att köpa nÄt som man vet funkar, pÄ en sÄ kritisk punkt?
-
ankanett
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: H7MC

Re: FĂ€stbultar till Palfinger 18tm
Hej !
Nu har jag provat flera gÄnger att lÀgga in en liknande frÄga i forumet för lastbil och pÄbyggnad, vilket Àr nog mer rÀtt.
InlÀgget kommer in och allt Àr frid och fröjd, men sedan Àr det helt borta !!!
NÄgon som vet varför det hÀnder ? Inga meddelanden eller notifikationer heller.
Nu har jag provat flera gÄnger att lÀgga in en liknande frÄga i forumet för lastbil och pÄbyggnad, vilket Àr nog mer rÀtt.
InlÀgget kommer in och allt Àr frid och fröjd, men sedan Àr det helt borta !!!
NÄgon som vet varför det hÀnder ? Inga meddelanden eller notifikationer heller.
- magloman
- Moderator

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers

Re: FĂ€stbultar till Palfinger 18tm
För att det inte Àr tillÄtet skapa flera trÄdar om samma sak. Har flyttat denna trÄd nu 
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((