- H7MB -84 liv och leverne -

Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo LM846 -76
Åkerman H7MB -84
Sverige

Re: - H7MB -84 liv och leverne -

Inlägg av Herrdahl  (trådstartaren) »

Antevante skrev: 21:00:18, 15-07-2025 Den där Åkermannen har verkligen hittat ett bra hem. Uppskattar tråden då saker verkligen lagas på ett bra sätt. Väl dokumenterat oxå! Du har nog smittat mig för jag börjar bli sugen på en 846a nu..
Det va verkligen fina ord, det tackar jag för! :thumme:
Ja jag tänker ofta att 846an är mina bäst spenderade pengar nånsin. Den har bara presterat hittills, visst, det är ju ungefär en midjestyrd baklastare men jag gillar dom skarpt.

Igår vart jag en planeringsskopa rikare, bra bredd och bra pris. Mellan gavlarna mäter den 160cm, nackdelen? Den har B27 fäste, men det bygger jag om!

Vagnen vart att se lite liten ut..
Bild

..men bredvid tandskopan såg planerskopan mer normal ut i storlek.
Bild

Köpte ju en svarv här för nån månad sen, har drömt om egen svarv och fräs länge och nu vart iallafall svarvdelen infriad, såklart man letar saker man måste fixa, här är gamla tapplåset på 846an.
Bild

Nya, rejält och snyggt.
Bild

Bara för att dämpa 846 suget lite. :vissla: Den är ingen skönhet färgmässigt men allt funkar på den, den är stark som en oxe med sin TD60 och funkar långt över min förväntan när jag köpte den i ganska miserabelt skick (min röda tråd när det kommer till maskinköp) för 55.000:-
Bild
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

Väljarventilen för hög/låg nerriven för ompackning och förbättring. Upplever original väljarlägen ganska dåliga, alltså när man går från ex hög till låg så vill jag att det distinkt ska kännas när man passerar lägena i ventilen.

Nerplockad, skitig och dan.
Bild

Isärriven och samtliga delar rengjorda. Kulan och fjädern är de som sköter ovannämnda väljarlägen, fjädern trycker ner kulan i hål på ventilen.
Bild

Här är sagda hål, på denna används dom tre högra hålen, här är hålena konade för att 8mm kulan ska sätta sig mer distinkt i hålet som annars bara är på 4mm original, därav upplevs det nog svårt att lokalisera i vilken position man har ratten vriden.
Bild

Andra åtgärder bara för att va att kapa bort de 2 överflödiga vingarna på täckplåten och svarva en stoppskruv att gänga i för att låsa vred och slid iställetför spännstiftet.
Bild

Vart positivt överraskad över va stor skillnad det gjorde att försänka hålen, känns som ett kassavalvsvred nu när man letar imellan lägena på ventilen. :smile:
Bild

Tillsist vart även de sista 2 fälgarna lackade och ska snart få på sig däck.
Bild
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

Vredet återmonterat men det visade sig va kladdigt under ventilpaketet också, tvätta och torka och hitta en slang som jämt va blöt, en servoslang absolut längst bort mot sviveln, lagomt bra med plats och så.

Väldigt konstig grisknorr man fått på slangen vid montage, läckaget verkade komma från det inringade området.
Bild

Mycket riktigt, läck igenom gummit, och så som slangen va vriden och böjd så förvånar det inte. Här provtrycker jag slangen för att va säker.
Bild

Skopan riggad för att plasmaskära av B27 fästet.
Bild

För att sen bränna dit dehär B20 fästet, fundera länge på att bygga om B27 till B20 själv, svarva axlar från 80 till 70mm, flytta krok osv men det hade blivit ett jäkla jobb. Dehär fästet gav jag 4000:- för, verka som en bättre lösning eftersom skopan ändå va relativt billig.
Bild
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

Semestern har passerat med diverse evenemang och nöjen, en 10års suktan efter en raggarbil har landat i förverkligande (1960 Bel Airen på bilden) och många timmar har lagts på nya portar till verkstaden bl.a men B27 fästet är bortyxat och B20 fästet är uppmåttat för att kunna svetsas dit, har tom tagit mig tiden att videodokumenterat detta, mest för att det kändes som ett lämpligt objekt för att få på film.

Här är jag nu, snart klar för svets!

Bild
Bild
Användarens profilbild
André S
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 4200 -82
Sverige

Inlägg av André S »

Snyggt! 😎 Ser fram emot filmen 😃
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

André S skrev: 21:31:30, 09-09-2025 Snyggt! 😎 Ser fram emot filmen 😃
Lite klippning kvar innan jag kanske törs presentera den. :mrgreen:

Skopan är helsvetsad och klar för arbete, överväger dock att ge den lite färg innan den anses helt klar.

Bild

Förstärkte lite tidigare lagningar
Bild

Som sagt, färg hade vart trevligt.
Bild
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

Maskinen är åter satt i arbete efter vintern, film lovade jag, innan telefon jag spelat in alltihop med tappades i en stentrapp och batteriet vart kortslutet. Nåväl. Planerskopan är till belåtenhet.

2 hydraulproblem står på agendan, ett är servo relaterat där jag tycker vissa funktioner tvekar åt ett håll mer än andra hållet, har luftat på ventilpaketet på samtliga funktioner och det vart bättre men inte bra. Hur luftar man servohydrauliken bäst? Hade höjt varvtal och luftade på högsta punkt innan ventilen.

Det andra är att svängen inte "låser" när man släpper svängspaken. Gräver jag i en hög så tenderar svängen att vandra iväg. Trasiga chocker på svängen eller var börjar jag leta?

Bild
Användarens profilbild
Herrdahl
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Åkerman H7MB -84
Sverige

Trodde mig hitta varför överdelen inte står still vid sluttningar osv, röret mellan svängbromsventilen? och svängbromsen va bortplockat och pluggat, detta känns som en manöver man tar till om man drar i svängen och den inte svänger öht? Kopplade tillbaka röret på sin plats utan resultat, ska riva ventilen och kolla hur den ser ut.

För visst funkar svängen som så att du har tryck på lamellpaketet i bromsen när du släpper svängspaken, och trycket frigörs när man drar i svängspaken och på så sett lättar på bromsen?

Bild

Lite jobb som blivit åt Åke.

Bild
Bild
Bild
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Åkerman] Allmänt"