Vad är det för fel med tåget?

Diskutera tågtransport här
millgard
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#181 

Inlägg av millgard »

Stora problemet med Inlandsbanan är att den inte är elektrifierad…
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#182 

Inlägg av Robert T »

Varför är det "stora problemet" när det finns diesellok? Du drar ju bara tågen med diesel på just den delen som saknar tråd, sedan kopplar du loss dieselloket och tåget fortsätter med elloket som hängde med på resan och så kopplar man på nästa tåg och vänder tillbaka och så får dieslarna gå fram och tillbaka. Det som måste till är ett rejält underhåll av banan om den ska ha någon framtid och då skulle man även kunna utföra enklare kapacitetsökningar.

Bara Trafikverket har elva upphandlade lok i beredskap utspridda i landet med jour dygnet runt året om. Sedan finns ju t.ex. operatörerna Hector Rail och Green Cargo som båda har relativt många diesellok.

En artikel i ämnet: https://jarnvagar.nu/godstagen-tar-inlandsbanan/
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Maskin: E60
Ort: Uppsala
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

#183 

Inlägg av Robert T »

Gör ett eget inlägg med mina kommentarer till artikeln https://jarnvagar.nu/godstagen-tar-inlandsbanan/

"Efter nästan två dygns totalstopp kunder norska Onrail på tisdagsmorgonen köra kombitåget Oslo-Narvik via Östersund, Storuman och Hällnäs. Sedan följde ytterligare tre tåg under tisdagen."

Varför var det totalstopp i två dygn? Det ska inte ta så lång tid tycker jag men allting på järnvägen är sirapströgt, alltid.

"Kapaciteten på den enkelspåriga och oelektrifierade Inlandsbanan är synnerligen begränsad. Största tillåtna hastighet för lokdragna tåg är 70 km/h och det är långt mellan driftplatserna med mötesmöjligheter. Dessutom har flera av dessa korta mötesspår.

Körtiden mellan Östersund och Storuman, 31 mil, är fem-sex timmar och körtiden på Tvärbanan Storuman-Hällnäs, 17 mil, är drygt tre timmar."


Hastigheten är i sig inte jätteproblematisk för godstågen utan det är att man bara kan köra ett tåg i taget mellan varje bevakningssträcka. Man måste hela tiden veta var tågen befinner sig och först när ett tåg passerat en punkt som bevakas av endera ett signalställverk eller en lokaltågklarerare kan man skicka på nästa tåg. Begränsade mötesmöjligheter är så klart också dåligt men karavankörning är ändå mest effektivt om man kan köra tågen tätare. Så bedrivs faktiskt många av våra banor idag, speciellt nattetid då godset rullar, då enkelriktas trafiken så att man slipper ideliga stopp för tågmöten.

"Fem-sex godstågsbolag har anmält intresse för att köra tågen via Storuman och prioriteringen är hård.

”Trafikverket bestämmer”, säger Hans Jonsson. ”Besluten har dragit ut på tiden men nu på tisdagskvällen verkar det ändå som om någon form av regelbunden trafik kan komma igång."”


Trafikverket bestämmer ja, där har vi problemet, ja om det inte är politiker inblandade istället förstås.

"Enligt Otta Nilsson handlar det om att höja bärigheten längs hela sträckan, bygga ut fler och längre mötesstationer, särskilt med tanke på att många godståg idag är över 600 meter långa, samt förbättra kapaciteten för trafikledning.

”Med rätt utveckling kan banan bidra till ett mer robust, flexibelt och motståndskraftigt järnvägssystem i norra Sverige”. Säger Otto Nilsson."


Utan tvekan, jag såg en prislapp på strax över 10 miljarder för inte så länge sedan och förhoppningsvis kommer detta ske nu pga Nato.
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Tågtransport"