Jag behöver köpa en lastbil med volymskÄp och bakgavellyft.
MÄnga rekommenderar VW Crafter eller Iveco.
Jag vill inta ha automat och inte ad-blue. I övrigt hög lastvikt och hög slÀpvagnsvikt. Jag har CE kort sÄ finns inga begrÀnsningar gÀllande det.
Vilka modeller och Ärsmodeller Àr bÀst enligt er? Vilka modeller /Ärsmodeller har problem och vilka?
Har en budget pÄ 100 000 till 150 000:-.
B korts lastbil med volymskÄp
-
Lonzo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Hyundai robex 555-m

-
Ulf he
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM-Volvo T 650

Re: B korts lastbil med volymskÄp
I Norrbotten finns nÀstan bara Sprinter som pakettiauto ... mÄste vÀl finnas nÄgon anledning för detta ... om jag minns rÀtt hade den med bakavellyft 925 kg lastvikt ... nyara Àr förstÄss med addblue och automatik vÀxel ... finns sÀkert nÄgon sammanhang mellan miljökrav och addblue, hos lastbilarna klarede nÄgon tillverkare ett steg miljökrav till utan addblue, i dagslÀge anvÀnder vÀll alla detta ...
Ulf
Ulf
-
Ulf he
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

... före 2006 borde alla bilar vara AdBlue fri, efter 2015 hade vÀl alla AdBlue ... kom först pÄ lastbilar och till slut Àven personbilar ...
Sprinter körs i yrkestrafik hos första Àgare vÀl vanligtvis 10 Är och 50.000 mil ...
Ulf
Sprinter körs i yrkestrafik hos första Àgare vÀl vanligtvis 10 Är och 50.000 mil ...
Ulf
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Det Àr vÀl i och med Euro 5 avgaskraven som det började förekomma kvÀvefÀllor som krÀver AdBlue. En del biltillverkare tyckte att de klarade sig ÀndÄ, t ex VAG, men det slutade ju med Dieselgate-skandalen.
VW Crafter och Mercedes Sprinter Àr vad jag har förstÄtt praktiskt taget samma bil under skalet, Ätminstone vissa Ärsmodeller.
VW Crafter och Mercedes Sprinter Àr vad jag har förstÄtt praktiskt taget samma bil under skalet, Ätminstone vissa Ärsmodeller.
-
Ulf he
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

... som vanligt bjuder wikipedia bra överblick för att börja med ...https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter.... Àven EURO 5 motorerna beskrivs bra ... hos VW hette samma bilen vÀl i början LT (andra generation) och sedan Crafter ...
Ulf
Ulf
- magloman
- Moderator

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers

Första gen crafter byggdes i samarbete med mercedes. SÄ det Àr som med de flesta samarbeten, delarna Àr blandade frÄn bÄda tillverkarna. Motorn vet jag Àr frÄn vw iaf.
Ska man skruva sjÀlv Àr det enklare med ett fordon som inte Àr en blandning av olika mÀrken. Med gen 2 Àr det ren vw iaf. Den kom 2017
Ska man skruva sjÀlv Àr det enklare med ett fordon som inte Àr en blandning av olika mÀrken. Med gen 2 Àr det ren vw iaf. Den kom 2017
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((