EW130C 1998 sväng glappar/gungar
-
HerrOlov
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo EW130C

EW130C 1998 sväng glappar/gungar
Tjena! Kom i höstas över en EW130C från 1998 med lite mer än 8000 timmar på som jag har skrämt liv i efter att ha stått mestadels senaste 10 åren. Fastrostad turbo, tjära i tanken, samt skadad kolv till stickcylindern är väl det största avvikelserna som jag fått hantera men efter det så har den ”rullat” på bra. Grävmässigt så har jag hunnit få ned en markbädd, någon vägtrumma, nån kabel, rykt några stubbar, och diverse andra små-jobb som man förmodligen inte behövde grävaren till egentligen.
Till sak, jag tycker att den plötsligt börjat glappa lite i svängen vilket skapar ett gungande fenomen när man släpper spaken och ska stanna rörelsen. Detta framförallt när skopan är tom. Jag är medveten om att man ej skall styra emot när man skall sakta ned svängrörelsen så körsättet där har varit korrekt. Däremot så har jag nyttjat svängen för att putta ned mindre massor i schakt under vad jag själv tyckt vara inom sunt förnuft.
Tänkte rådfråga expertisen i detta forum för felsökning. Vad är det vanligaste glappet på dessa? I lådan, motorn, eller kransen/drevet i sig? I övrigt så fungerar svängbromsen när man aktiverar brytaren och jag tycker mig inte känna något glapp när jag påbörjar en svängning.
Tacksam för feedback!
/Olov
Till sak, jag tycker att den plötsligt börjat glappa lite i svängen vilket skapar ett gungande fenomen när man släpper spaken och ska stanna rörelsen. Detta framförallt när skopan är tom. Jag är medveten om att man ej skall styra emot när man skall sakta ned svängrörelsen så körsättet där har varit korrekt. Däremot så har jag nyttjat svängen för att putta ned mindre massor i schakt under vad jag själv tyckt vara inom sunt förnuft.
Tänkte rådfråga expertisen i detta forum för felsökning. Vad är det vanligaste glappet på dessa? I lådan, motorn, eller kransen/drevet i sig? I övrigt så fungerar svängbromsen när man aktiverar brytaren och jag tycker mig inte känna något glapp när jag påbörjar en svängning.
Tacksam för feedback!
/Olov
- Anton
- Grundare

- Användarens egna ämnen

- Kontakt:
Re: EW130C 1998 sväng glappar/gungar
Är det radial eller axialglapp?
-
HerrOlov
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo EW130C

Re: EW130C 1998 sväng glappar/gungar
Vet inte vad som blir rätt term i detta fallet, men känslan är mellan kuggarna på svängkransen och drivande kugghjul från lådan exempelvis, att det eventuellt glappar där. Släpper jag spaken när jag svängt färdigt så gungar den till höger och vänster några gånger.
Hade varit intressant att veta om liknande ”glappfenomen” kan uppstå pga slitage i lådan eller motorn, alternativt om det är något hydrauliskt som spökar.
Tänkte försöka sätta mig på lämplig plats och låta svärfar köra medans jag tittar och lyssnar närmare på både krans/drev och övriga detaljer.
Har i övrigt inte upplevt något axialt eller radialt glapp i själva lagringen på svängkransen.
Hade varit intressant att veta om liknande ”glappfenomen” kan uppstå pga slitage i lådan eller motorn, alternativt om det är något hydrauliskt som spökar.
Tänkte försöka sätta mig på lämplig plats och låta svärfar köra medans jag tittar och lyssnar närmare på både krans/drev och övriga detaljer.
Har i övrigt inte upplevt något axialt eller radialt glapp i själva lagringen på svängkransen.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-