Min första tegplog.. Kverneland A3
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77 - Ort: NĂ€rke

Re: Min första tegplog.. Kverneland A3
NÄgon god anledning har jag inte. Inte mer Àn att det alltid kÀnnts mest naturligt nÀr vi tar hö att lÀgga strÀngarna Ät det hÄllet det var plöjt förra gÄngen.
Sen Àr det inte platt utan det lutar uppifrÄn stenmuren och nedÄt.
SÄ plöjer jag tvÀrtemot sÄ lÀr man ju vilja slÄ grÀset sÄ ocksÄ. SÄ man inte sitter och hoppar I traktorn
Sen Àr det inte platt utan det lutar uppifrÄn stenmuren och nedÄt.
SÄ plöjer jag tvÀrtemot sÄ lÀr man ju vilja slÄ grÀset sÄ ocksÄ. SÄ man inte sitter och hoppar I traktorn
-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ja det Àr ju en fördel och köra allt pÄ samma hÄll
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Börjar med lite roligare bilder frÄn förra helgens plöjning och skitkörning.
Lite bistert pÄ morgonen men sen blev det kanonvÀder. Skönt att ha det plöjt för denna helg Àr det bra mycket blötare efter allt regn.

Lite bistert pÄ morgonen men sen blev det kanonvÀder. Skönt att ha det plöjt för denna helg Àr det bra mycket blötare efter allt regn.

Senast redigerad av Michael.Andersson den 20:30:25, 25-10-2025, redigerad totalt 1 gÄng.
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Gick bÀttre Àn förra gÄngen. Dock fortfarande problem med att bara plöja ryggen med enbart bakre skÀret. Det mittersta vill bra gÀrna gÄ ner i jorden ocksÄ. Eller ocksÄ glider alla skÀret ovanpÄ grÀssvÄlen rÀtt va det Àr. Fick sitta och reglera djupet hela tiden.
Sen tÀnkte jag fel var de tvÄ ryggarna skulle vara pÄ Äkern. Skulle lagt dom lÀngre ut. SÄ blev lite mer tomkörning Àn va det skulle blivit.
SlutfĂ„rorna blev sĂ€mst. Dels pga av att det blev kilformat. Ăven fast jag stegade upp och försöka korrigera en bra bit innan.
Sen fattade jag inte riktigt hur SlutfÄrorna skulle utföras. Plogen hade ju inget att styra emot sÄ jag fick lÄsa hydralarmarna för att fÄ Plogen dÀr jag ville.
SÄ ja.. Det blev ju inte som man ska göra precis.
Men fÄr lÀsa pÄ mer tills nÀsta Är.
Man Àr ju nÀstan mer sugen pÄ att figurplöja sÄ man slipper ryggar och slutfÄra

Sen tÀnkte jag fel var de tvÄ ryggarna skulle vara pÄ Äkern. Skulle lagt dom lÀngre ut. SÄ blev lite mer tomkörning Àn va det skulle blivit.
SlutfĂ„rorna blev sĂ€mst. Dels pga av att det blev kilformat. Ăven fast jag stegade upp och försöka korrigera en bra bit innan.
Sen fattade jag inte riktigt hur SlutfÄrorna skulle utföras. Plogen hade ju inget att styra emot sÄ jag fick lÄsa hydralarmarna för att fÄ Plogen dÀr jag ville.
SÄ ja.. Det blev ju inte som man ska göra precis.
Men fÄr lÀsa pÄ mer tills nÀsta Är.
Man Àr ju nÀstan mer sugen pÄ att figurplöja sÄ man slipper ryggar och slutfÄra

Senast redigerad av Michael.Andersson den 20:28:48, 25-10-2025, redigerad totalt 1 gÄng.
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Lite maskinvÄrd och infettning av slitdelar pÄ plogen

Detta Àr biten som plöjdes och sÄddes i augusti. Vallfröna har tagit sig bra.
-
Göran Ekman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby vÀstra Uppland

Min Äsikt om den plöjningen Àr att det ser vÀldigt bra ut. Dock Àr mina meriter pÄ tegplöjnings sidan rÀtt gamla.
Körde DM i VÀstmanland -81,-82.
Göran i NorrÄmyra
Körde DM i VÀstmanland -81,-82.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Nu e de runt 30 Är sen jag gjorde nÄgon slutfÄr sist men jag vill minnas vi vevade ner stödhjulet till halva djupet pÄ nÀst sista draget sÄ dÄ fick man lite stöd till sista draget och lyckades fÄ till en vettig slutfÄr om dÀr var lagom rakt och brett
-
Bygert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Huddig 1160

Att nÀst sista plogkroppen petar i marken nÀr man kör öppningsfÄran Àr ofta oundvikligt. Spelar ingen större roll.
Det ser bra ut men slutfÄran Àr vÀl stor. Men det Àr inte sÄ lÀtt att fÄ bra, man fÄr trÀna. För min del pÄ den tiden jag Àgnade mig Ät sÄnt dÀr plöjde jag igen slutfÄran. DÄ kör man sista draget, vÀnder och gÄr tillbaka med sista kroppen nÀstan i luften. Men det underlÀttas av större delburen plog, lÀttare jord och bra fart och inte för mycket bös. RÀtt förhÄllande sÄ ser man inte var slutfÄran Àr. Men fel förhÄllanden och taktik sÄ blir det sÀmre Àn innan.
Det ser bra ut men slutfÄran Àr vÀl stor. Men det Àr inte sÄ lÀtt att fÄ bra, man fÄr trÀna. För min del pÄ den tiden jag Àgnade mig Ät sÄnt dÀr plöjde jag igen slutfÄran. DÄ kör man sista draget, vÀnder och gÄr tillbaka med sista kroppen nÀstan i luften. Men det underlÀttas av större delburen plog, lÀttare jord och bra fart och inte för mycket bös. RÀtt förhÄllande sÄ ser man inte var slutfÄran Àr. Men fel förhÄllanden och taktik sÄ blir det sÀmre Àn innan.
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Har spetsarna gjort sitt? Antar att dom Àr vÀndbara..

-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Ja den sidan ser ut och ha gjort sitt.LÀr mÀrkas pÄ hur plogen vill gÄ ner nÀr du har vÀnt
-
Michael.Andersson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Tack alla hjÀlpsamma svarbert skrev: 19:28:31, 31-10-2025 Ja den sidan ser ut och ha gjort sitt.LÀr mÀrkas pÄ hur plogen vill gÄ ner nÀr du har vÀnt
Om vi gÄr vidare till denna del. Hur yttrar det sig om den börjar bli sliten?

HÀmtade Àven hem sista plogkroppen i veckan. Just denna del saknas pÄ den. Letade bland fars skrot hög med begagnade plogdelar men tror inte jag fick med rÀtt del hem.
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: TĂ€mta

nÀr dom blir för slitna sÄ Àr huvudet pÄ fÀstskruvarna nerslitna sÄ man tappar dom
-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Iom dom sliter mest i bakkant sÄ blir det mer av tiltan som inte Àr utskÀrt nÀr det skall vÀnda sÄ jag kan tycka/uppleva att tiltan blir mer svÄrvÀnd sen beror ju allt pÄ jordart och förhÄllande med
-
Göran Ekman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby vÀstra Uppland

Du frÄgade tidigare om spetsarna, tycker inte att dessa ser speciellt slitna ut .
Jag vÀnde/bytte spetsar nÀr man inte fick ned plogen i marken.
Göran i NorrÄmyra
Jag vÀnde/bytte spetsar nÀr man inte fick ned plogen i marken.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
-
Bygert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Huddig 1160

Olika plogar kan bete sig olika men jag skulle sÀga att om man tappar skÀren sÄ har man kört för lÀnge, det blir varken bra plöjt eller bra brÀnsleekonomi. Tittar jag pÄ de dÀr skÀren ser de inte alls slitna ut. Hörnet bort frÄn spetsen ser rÀtt rakt ut, nÀr de blir slitna brukar det bli en kurva dÀr i stÀllet. Spetsen ser ut att vara vÀndbar, om du jÀmför vad som Àr ovanför skruvarna med det som Àr nedanför nu kan du fÄ en uppfattning om hur slitet det Àr.