Startproblem, PionjÀr 120
-
Cobra588
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
- Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjÀr
Specialist - Ort: Göteborg

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Hej jo tanklocket skall lÀcka lite .det finns ett hÄl i tanklocket.lufyning tanken
Sen fÄr du leta upp en mÀtmugg .orginal o vips kan du mÀta som ett proffs.
Mvh stig
Sen fÄr du leta upp en mÀtmugg .orginal o vips kan du mÀta som ett proffs.
Mvh stig
-
Cobra588
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
- Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjÀr
Specialist - Ort: Göteborg

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Hej Alltid starta bergborrmaskin Cobra / pionjÀr mk.1 / pro.i / e
Med mejsel i
Alldrig pÄ mejsel fjÀder hÄllaren
Och olja skall vara till luftkylda motorer
Det funkar med R 50 olja
Sotar mer ...men fungerar
Du saknar en mellandel vid tanken / lÀcka
Tanklocket har ett luftnings hÄl
Och hur vet man detta .
Jobbat med dessa skönheter...
Mvh stig
Med mejsel i
Alldrig pÄ mejsel fjÀder hÄllaren
Och olja skall vara till luftkylda motorer
Det funkar med R 50 olja
Sotar mer ...men fungerar
Du saknar en mellandel vid tanken / lÀcka
Tanklocket har ett luftnings hÄl
Och hur vet man detta .
Jobbat med dessa skönheter...
Mvh stig
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Det dÀr med att det skulle vara skillnad mellan olja för luftkylda och vattenkylda tvÄtaktare Àr en myt, som har blivit grundligt avsÄgad i bl a tidigare trÄdar hÀr pÄ forumet.
Det ska rÀtteligen heta att det Àr skillnad pÄ Ä ena sidan oljor för tvÄtakts utombordare och Ä andra sidan olja för alla andra tvÄtaktare.
Anledningen till att utombordare ska ha en speciell olja Àr att den dels har tillsatser för att blanda sig med vatten sÄ det inte syns ett oljeskimmer pÄ vattenytan efter bÄten, och dels att mÄnga utombordare saknar termostat i kylsystemet och dÀrför nÀstan alltid gÄr för kalla.
-
Cobra588
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
- Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjÀr
Specialist - Ort: Göteborg

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Hej ja ang oljor ...det Àr helt upp till anvÀndare att anvÀnda det du önskar sjÀlv
Och att det Àr en myt ang oljor nja hÄller inte med men va dÄ
El luft kyld bergborr maskin pionjÀr /cobra ja skall ha rÀtt olja för den gÄr mycket varm
Och gÀrna rek olje inblandning
Nya cobra combi har bar 2st oljor som Àr godkÀnda till maskin
O detta sÀger lilla Atlas Copco
Ja myt men pionjÀr maskiner pÄ började sin bana runt 1937. Kördes pÄ pÄ motorolja R 30
Sotade igen mycket men fungerade bra
Olja gÄr att prata om sÄ mycket ... Men givetvis Alla har rÀtt. Eller
Mvh Stig .... PionjÀr ...cobra ... Nörd
Och att det Àr en myt ang oljor nja hÄller inte med men va dÄ
El luft kyld bergborr maskin pionjÀr /cobra ja skall ha rÀtt olja för den gÄr mycket varm
Och gÀrna rek olje inblandning
Nya cobra combi har bar 2st oljor som Àr godkÀnda till maskin
O detta sÀger lilla Atlas Copco
Ja myt men pionjÀr maskiner pÄ började sin bana runt 1937. Kördes pÄ pÄ motorolja R 30
Sotade igen mycket men fungerade bra
Olja gÄr att prata om sÄ mycket ... Men givetvis Alla har rÀtt. Eller
Mvh Stig .... PionjÀr ...cobra ... Nörd
-
Fossfor
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:38:33, 29-09-2016

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Jag köpte en 120 som har stĂ„tt i 3-4 Ă„r. Rengjorde gaskanalen, kontrollerade tĂ€ndstiftsgapet, det finns gnista. Men den startar inte, startproceduren följs. Jag drar och drar och drar, tĂ€ndstiftet Ă€r torrt. Om jag tömmer lite brĂ€nsle i luftfilterkanalen startar den och gĂ„r i 3-4 sekunder. Ăr nĂ€sta steg att titta pĂ„ brĂ€nsleslangen och reedventilerna?
-
Fossfor
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:38:33, 29-09-2016

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Demonterade insugningsplattan, hittade en rutten brÀnsleslang.
Eftersom jag inte hade en ny drog jag ut ca 10 cm frÄn tanken och skar bort den dÄliga delen.
Justerade reedventilerna, gjorde en ny packning och monterade den. Luftfiltret har gÄtt sönder sÄ jag anvÀnde en tvÀttlapp.
Justerade sedan brÀnslemunstycket enligt manualen. Jag fick den Àntligen att starta, men den stannade efter 5-6 sekunder.
Efter ett tag med mycket svordomar tog jag tvÀttlappen ur luftfilterlÄdan. Och sedan startade maskinen.
Jag fick den justerad sÄ den gick ganska bra, men lite högt varvtal. Jag höll ner tomgÄngsknappen för att fÄ ett bra varvtal.
Testborrade 2 hÄl, men plötsligt började den fuska pÄ varvtalet innan den stannade. Efter detta var den helt död.
Till slut fick jag reda pÄ att det inte fanns nÄgon gnista pÄ tÀndstiftet. Jag provade tÀndstiftet pÄ en generator jag har stÄende, och dÄ kom det gnista. Har min spole gÄtt sönder?

Eftersom jag inte hade en ny drog jag ut ca 10 cm frÄn tanken och skar bort den dÄliga delen.
Justerade reedventilerna, gjorde en ny packning och monterade den. Luftfiltret har gÄtt sönder sÄ jag anvÀnde en tvÀttlapp.
Justerade sedan brÀnslemunstycket enligt manualen. Jag fick den Àntligen att starta, men den stannade efter 5-6 sekunder.
Efter ett tag med mycket svordomar tog jag tvÀttlappen ur luftfilterlÄdan. Och sedan startade maskinen.
Jag fick den justerad sÄ den gick ganska bra, men lite högt varvtal. Jag höll ner tomgÄngsknappen för att fÄ ett bra varvtal.
Testborrade 2 hÄl, men plötsligt började den fuska pÄ varvtalet innan den stannade. Efter detta var den helt död.
Till slut fick jag reda pÄ att det inte fanns nÄgon gnista pÄ tÀndstiftet. Jag provade tÀndstiftet pÄ en generator jag har stÄende, och dÄ kom det gnista. Har min spole gÄtt sönder?

-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Det kan ju lika vÀl vara problem med t ex brytare eller kondensator, som gör att det inte blir nÄgon gnista. Om det Àr oljigt och smutsigt kring brytarna, kan det ju vara en dÄlig vevaxeltÀtning som gör att bensinÄngor mm tar sig ut till tÀndplattan och smutsar ner brytarna.
-
larvik
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 06:09:00, 11-09-2025
- Maskin: PionjÀr 120
- ExpertomrÄde: Petroleum og prosess
Elektronikk 
Re: Startproblem, PionjÀr 120
Sjekket du at du fikk nok bransle ? Kan vÊre sÄ enkelt! OgsÄ hvis du har jukset med drivstoffslangen. NÄr den er 10 cm kortere mÄ man bare regne med at duppen i bunn ikke fÄr nok drivstoff. Hvilket serienr stÄr det pÄ maskinen din? SÄ kan vi gjette litt pÄ alder og hva som er gale.
-
Fossfor
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:38:33, 29-09-2016

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Jag förstÄr att brÀnsleslangen Àr för kort, och jag har full tank hela tiden. Jag byter slang nÀr den kommer.
En sak Àr att det inte finns nÄgon gnista vid tÀndstiftet, en annan sak Àr att tÀndstiftet Àr helt torr, oavsett hur mycket jag drar. Det kan vara sÄ att det Àr en lÀcka i vevaxeltÀtningen som du sÀger.
Vilken typ av tÀtning anvÀnds hÀr?
Jag har inte hunnit ta bort svÀnghjulet Àn, kanske imorgon. Serienummerskylten saknas, sÄ jag vet inte hur gammal maskinen Àr.
Jag tror definitivt att den har en aluminiumcylinder. Jag Äterkommer med mer information nÀr svÀnghjulet Àr borttaget.
En sak Àr att det inte finns nÄgon gnista vid tÀndstiftet, en annan sak Àr att tÀndstiftet Àr helt torr, oavsett hur mycket jag drar. Det kan vara sÄ att det Àr en lÀcka i vevaxeltÀtningen som du sÀger.
Vilken typ av tÀtning anvÀnds hÀr?
Jag har inte hunnit ta bort svÀnghjulet Àn, kanske imorgon. Serienummerskylten saknas, sÄ jag vet inte hur gammal maskinen Àr.
Jag tror definitivt att den har en aluminiumcylinder. Jag Äterkommer med mer information nÀr svÀnghjulet Àr borttaget.
-
AndersHeimonen
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 15:49:13, 14-02-2019
- Maskin: Hitachi zx 130 W
Valtra M130
Volvo L40B
Kenetic 437 Kombi - Ort: Vimmerby kommun

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Min Berema (samma maskin?) var slangen i tanken av pÄ. Samma symtom verkar det som.
-
Fossfor
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:38:33, 29-09-2016

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Demonterade svÀnghjulet idag, ingen fukt eller olja, men mycket stendamm.
TvÀttade bort dammet, anvÀnde lite sandpapper pÄ tÀndningsdelarna.
FÄr nu en svag gnista pÄ tÀndstiftet.
Ny brÀnsleslang och tÀndstift Àr bestÀllda.
TvÀttade bort dammet, anvÀnde lite sandpapper pÄ tÀndningsdelarna.
FÄr nu en svag gnista pÄ tÀndstiftet.
Ny brÀnsleslang och tÀndstift Àr bestÀllda.
-
Fossfor
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Blev medlem: 21:38:33, 29-09-2016

Re: Startproblem, PionjÀr 120
Sedan fick jag igÄng maskinen igen.
Bytte brÀnsleslangen och tÀndmodulen. Det var en riktigt bra gnista pÄ tÀndstiftet.
Men det finns ett par andra saker som behöver ÄtgÀrdas. Justeringsskruven för brÀnslenÄlen justerar sig sjÀlv pÄ grund av vibrationer.
MÄste hÄlla i den hela tiden.
Har detta nÄgot att göra med en skadad o-ring eller Àr det fjÀdern under knappen som Àr lite lös?
Och maskinen hoppar upp och ner pÄ borren mycket. Om varvtalet blir för högt slutar borren att rotera.
Vad kan vara orsaken till det?
Bytte brÀnsleslangen och tÀndmodulen. Det var en riktigt bra gnista pÄ tÀndstiftet.
Men det finns ett par andra saker som behöver ÄtgÀrdas. Justeringsskruven för brÀnslenÄlen justerar sig sjÀlv pÄ grund av vibrationer.
MÄste hÄlla i den hela tiden.
Har detta nÄgot att göra med en skadad o-ring eller Àr det fjÀdern under knappen som Àr lite lös?
Och maskinen hoppar upp och ner pÄ borren mycket. Om varvtalet blir för högt slutar borren att rotera.
Vad kan vara orsaken till det?





















