Vad tror ni om elpriset?

Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra hÀr, t.ex diskutera timpriser, pris pÄ trailertransporter, pris pÄ besiktning, pris pÄ försÀkringar, företagsformer etc
QV_
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
Sverige

Re: Vad tror ni om elpriset?

InlĂ€gg av QV_ »

mitt elpris Àr 36.3 öre kWh men det jag betalar för var kWh Àr 1,17 (typ) för 21,000 kWh
Raggsockan betalar 3,40 kWh för 2,000 kWh
Nybörjare pÄ grÀvning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grÀvare september 2016.
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)
Sverige

Re:

InlĂ€gg av Sparrow »

Peter Persson skrev:
BlackLuck skrev:Jag rÀknar med att nÀr vi Àr fÀrdiga med vÄrt hus kan vi ge blanka fasen i vad politikerna hittar pÄ och skratta oss hesa hela vÀgen till banken.
Men nu svÀvade jag ivÀg frÄn Àmnet en bit... :back_to:
Vi har liknande planer :grin:
Risken Àr vÀl att Maggan lr ngn av hennes eftertrÀdare hittar pÄ nÄn shablonbeskattning sÄ man sÀtter skrattet i halsen :aaargh: .
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

NÀr man jÀmför de olika erbjudandena man har fÄtt sÄ skiljer det inte mer Àn nÄgot öre per kwh i slutÀndan. Jag har just tecknat om mitt avtal och jag fortsÀtter med samma leverantör som förr. Det Àr enklast att ta samma firma pÄ bÄde levererar elen och Àger nÀtet. DÄ fÄr man allt pÄ samma rÀkning och man fÄr lite enklare koll.
Det Àr flera bolag som har ringt och erbjudit rörligt elpris utan pÄ slag bara en mÄnadsavgift. NÀr man har börjat att kolla sÄ har den mÄnadsavgiften varierat med hur mycket som man gör av med. NÀr man bakar ihop allt sÄ Àr det inte sÄ förmÄnligt som det lÄter nÀr man förbrukar mest el dÄ det Àr som kallast.
Errare humanum est
Ptr
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Äldre skrĂ€llen till maskiner som förtjĂ€nar mera omsorg Ă€n de fĂ„r.
Sverige

Re:

InlĂ€gg av Ptr »

BlackLuck skrev:Vi kör ocksÄ rörligt.
Jag kÀnner att jag hellre satsar pÄ alternativ energi och pÄ sÄ sÀtt drar ner pÄ elförbrukningen.
Hos oss hÀr uppe Àr uppvÀrmingen största boven och nu nÀr vi eldar med ved Àr vi nere pÄ en Ärsförbrukning strax över 4000kwh. Annars skulle vi sÀkert ligga pÄ 30.000kwh dÄ vi Ànnu inte hunnit ge oss i kast med att energisÀkra huset, i form av tillÀggsisolering och nya tÀtningar i fönstren.
Skall titta pÄ mera energisnÄla vitvaror framöver ocksÄ. Dessutom blir det en liten kamin i hallen till hösten.
Framledes blir det sÀkerligen att Àven titta pÄ sol- och vindenergi. Dock vill jag inte ha nÄgon anlÀggning som Àr beroende av eltillskott för driften.

Jag rÀknar med att nÀr vi Àr fÀrdiga med vÄrt hus kan vi ge blanka fasen i vad politikerna hittar pÄ och skratta oss hesa hela vÀgen till banken.
Men nu svÀvade jag ivÀg frÄn Àmnet en bit... :back_to:
Det Àr lÀtt att lura sig pÄ den nya energiklassade vitvarorna. De kostar i inköp med. Dessutom fÄr man se till skillnaden i energi de gör av med. En del av dem drar fÀrre watt, helt riktigt, men de tuggar och gÄr jÀmnt.
Sen Àr det var resten av energin tar vÀgen. DÄ fÄr man se till skillnaden i uppvÀrmning av kylskÄpet jÀmfört med uppvÀrmning med el, vilket inte skiljer nÄgot alls!
Flyttar man en del av förvaringen till svalare utrymme gÄr tex frysen mindre, en box i utrymmen som mÄr bra av nÄn extra grad vÀrme men inte vÀrms med vÀrmesystemet i övrigt Àr inte nÄgot dumt allternativ. Flytta fram varor frÄn denna frys till kylen nÀr det ska tinas sÄ har man igen en del dÀr med.
Finns de som pÄstÄr att hur man bÀr sig Ät gör större skillnad Àn att köpa nya vitvaror etc - jag tycker det verkar rimligt sÄ lÄngt. Men nÀr de ÀndÄ Àr dags att byta kan man ju vÀlja vad man vill ha givetvis. Men att stirra sig blind oh byta bara för att, det blir inte affÀr. Men vill man unna sig att byta av tex estetiska eller funktionella skÀl, dÄ Àr det nÄt annat. Men dÄ gör man nog klokt i att lÀmna ekonomin utanför de besluten.
Ptr
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Äldre skrĂ€llen till maskiner som förtjĂ€nar mera omsorg Ă€n de fĂ„r.
Sverige

InlĂ€gg av Ptr »

Jag brukar frÄga försÀljare som ringer om de ger betalt för att jag ska lyssna pÄ dem. Brukar begÀra 450 plus, det vill de inte. Men hur ska jag annars kunna spara pÄ att byta ellevrantör? Det ger inte timpeng för tjugo minuter ens i skillnad. Men dÀr Àr nÄgra som har billigare nÀtkostnader som kunde fÄ grÀva kabel hit, men de vill de inte heller. (Ljusdal och Götene har det varit en period). De pÄstÄr att det Àr tre delar i kostnaden som jag kan pÄverka, fel sÀger jag det Àr tvÄ, och de utgör en försvinnande liten del av totalbeloppet. DÀr nÄnstans sÄ inser de att jag nog inte kommer att bli deras kund!
Det Àr bara den fasta kostnaden som Àr mÀrkbar, resten utgör mindre skillnad Àn att jag handlar en gÄng mindre nÄn vecka dÄ och dÄ i bara resa. SÄ det fÄr var flytande prissÀttning hÀr, det gÄr upp och det gÄr ner - men inte vÀrre Àn att det tagit ut varandra jÀmfört med att binda.
AnvÀndarens profilbild
krokodilen
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av krokodilen »

Är man helt korkad om man binder pĂ„ 55öre/kWh i 3Ă„r? :klia: :klia:

Gör av med ca 14 000kWh/Är och betalar vÀl 68öre pÄ rörligt,,, senaste mÄnaden iaf.

/C
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

Se till att du har bytesrÀtt om priset mot förmodan skulle sjunka mycket men det kostar en slant.

Är priset med eller utan moms?

HÀr uppe sÄ begÀr Vattenfall 52,25 öre med moms nÀr man binder pÄ 3 Är och 56 öre nÀr man binder pÄ 1 Är. SÄ det Àr kanske lÀge att kolla med andra bolag var det Àr billigast.
Errare humanum est
R_Bergsten
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

InlĂ€gg av R_Bergsten »

Kolla va el certifikat kostar med. De skiljer mellan bolagen..
Viktorputts
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850
Sverige

InlĂ€gg av Viktorputts »

Bild

Kan det vara sÄ att jag blir lurad?
I morgon middag sÄ Àr första kvarten dyr och sedan minskar priset varje kvart för att vid ny timme fara upp igen.
Kan nÄgon ekonom förklara, Àr man tekniker sÄ skakar man bara pÄ huvudet :klia:
AnvÀndarens profilbild
AntonD
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av AntonD »

TillgÄng och efterfrÄgan
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Ekonomi, handel, import/export"