Opel Insignia Xenon
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Opel Insignia Xenon
Hur kollar man enklast om det Àr lampan eller ballasten som Àr trasig?
-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valtra i lite olika storlekar

Re: Opel Insignia Xenon
Skifta lampan h/v
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Eller ta en titt pÄ lampan, om den lilla kvartsglaskolven dÀr ljusbÄgen ska gÄ ser matt, söndersmÀlt eller missbildad ut sÄ vet man att lampan Àr dÄlig.
Man kan ocksÄ dra en del slutsatser av hur lampan betedde sig sista tiden innan den slocknade, t ex om den lyste rödaktigt eller flimrade.
Man kan ocksÄ dra en del slutsatser av hur lampan betedde sig sista tiden innan den slocknade, t ex om den lyste rödaktigt eller flimrade.
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Lampan fungerar. Bytte plats pÄ dem som bert föreslog.
Vad Àr sannolikheten att det Àr ballasten? Vet inte riktigt hur jag mÀter mej fram? Det Àr vÀl att i sÄ fall mÀta om det finns spÀnning fram till ballasten?
Original verkar ju dyrt, funkar det med nÄgot pirat?
Tex denna https://www.diodhuset.se/ersattningsbal ... l-vauxhall
Eller funkar universal? Har ju liggande frÄn nÄgra extraljus, men vill nog inte laborera?
Vad Àr sannolikheten att det Àr ballasten? Vet inte riktigt hur jag mÀter mej fram? Det Àr vÀl att i sÄ fall mÀta om det finns spÀnning fram till ballasten?
Original verkar ju dyrt, funkar det med nÄgot pirat?
Tex denna https://www.diodhuset.se/ersattningsbal ... l-vauxhall
Eller funkar universal? Har ju liggande frÄn nÄgra extraljus, men vill nog inte laborera?
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Var till skroten och köpte en begagnad ballast.
Nu funkar ljuset igen.
Men felkoden gÄr inte radera tyvÀrr. Klagar pÄ problem med lin-bus.
Googlade lite och verkar kunna bli problem med en del pirat ballaster.
Den jag köpte var inte mÀrkt med Hella, som den gamla, sÄ kanske satt det pirat i den demonterade bilen.
Jag fÄr vÀl prova att byta mellan höger och vÀnster pÄ ballasten, och se om felet flyttar med, sÄ det inte Àr nÄt fel i nÄgot kablage.
Problemet med den gamla var nog fukt, det var fuktigt i kontakten. Den Àr vÀl bortom rÀddning dÄ? Eller kan den komma igÄng om man torkar den?
Nu funkar ljuset igen.
Men felkoden gÄr inte radera tyvÀrr. Klagar pÄ problem med lin-bus.
Googlade lite och verkar kunna bli problem med en del pirat ballaster.
Den jag köpte var inte mÀrkt med Hella, som den gamla, sÄ kanske satt det pirat i den demonterade bilen.
Jag fÄr vÀl prova att byta mellan höger och vÀnster pÄ ballasten, och se om felet flyttar med, sÄ det inte Àr nÄt fel i nÄgot kablage.
Problemet med den gamla var nog fukt, det var fuktigt i kontakten. Den Àr vÀl bortom rÀddning dÄ? Eller kan den komma igÄng om man torkar den?
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Och det Àr inte sÄ att Àrgade hylsor i den kontakthalva som sitter fast i bilen, stÀller till problem för LIN-bussen?
Mycket möjligt att det fungerar efter torkning och borttvÀttning av Àrg mm som kan leda krypströmmar (anvÀnd nÄgot surt för att lösa upp ev sÄdana saker).
Mycket möjligt att det fungerar efter torkning och borttvÀttning av Àrg mm som kan leda krypströmmar (anvÀnd nÄgot surt för att lösa upp ev sÄdana saker).
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Vad rekomenderar du att tvÀtta med?
Funkar denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000044185
Funkar denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000044185
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Nej. Som sagt, anvÀnd nÄgot surt. T ex Hessa Kalkbort, nÄgon sur toarengöring eller nÄgot annat som innehÄller t ex fosforsyra eller citronsyra. Se till att skölja grundligt med rent vatten och fÄ det ordentligt torrt innan hopsÀttning.
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

FÄr testa. Det tar ca 1sek att klicka bort varningen i displayen. SÄ inget stort problem, ljuset funkar bra. Men vet inte vad bilprovningen tycker?
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Nu slutade det fungera igen, vatten i strÄlkastaren, sÄ jag fick den tydligen inte tÀt. Jag sÄg ingen spricka, sÄ jag drog lite PU, fog i skarven pÄ strÄlkastaren, nÀr jag grejade sist.
Idag tog jag bort den, provade att lÀtt trycksÀtta huset och köra med lÀckspray. Hittade inget direkt, men kanske Àr skarven pÄ undersidan. DÀr drog jag ingen fog sist, för jag trodde inte det kom underifrÄn, samt att den fogen hade smetat av sej under montage. Kanske ska prova att dra lite fog dÀr till helgen, sÄ kan det hÀrda under natten, innan montage.
Men iaf, den gamla ballasten hade ju legat inne pÄ tork, rengjorde kontakter, sÄ funkade den.
Denna gÄng stoppade jag in fingrarna i huset och höll mot nÀr jag monterade ballasten, dÄ det kan vara sÄ att den lilla kontakten ville liksom börja fara in i lamphuset, sÄ det kan ju varit dÄlig kontakt sist, eftersom ljuset fungerade men att det varnade. Om nu LIN-bussen kommunicerar med de smalaste trÄdarna.
FortsÀttning följer.
Idag tog jag bort den, provade att lÀtt trycksÀtta huset och köra med lÀckspray. Hittade inget direkt, men kanske Àr skarven pÄ undersidan. DÀr drog jag ingen fog sist, för jag trodde inte det kom underifrÄn, samt att den fogen hade smetat av sej under montage. Kanske ska prova att dra lite fog dÀr till helgen, sÄ kan det hÀrda under natten, innan montage.
Men iaf, den gamla ballasten hade ju legat inne pÄ tork, rengjorde kontakter, sÄ funkade den.
Denna gÄng stoppade jag in fingrarna i huset och höll mot nÀr jag monterade ballasten, dÄ det kan vara sÄ att den lilla kontakten ville liksom börja fara in i lamphuset, sÄ det kan ju varit dÄlig kontakt sist, eftersom ljuset fungerade men att det varnade. Om nu LIN-bussen kommunicerar med de smalaste trÄdarna.
FortsÀttning följer.