Allmän fråga om lövuppsamlare
-
kanada
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 430

Allmän fråga om lövuppsamlare
Tveksam till om den här frågan ligger i rätt kategori men nu blev det här. Har en allmän fråga om lövuppsamlare från helt allmänt till mer ingående.
Tankarna på att köpa en lövuppsamlare brukar bli mer aktuella vid den här tiden på året, av förklarliga själ när det är dags att ta itu med krattan. Vill med en gång göra klart att jag inte har någon som helst erfarenhet av lövuppsamlare, och vill få till mig som möjlgt av erfaren och fakta. Frågan gäller generellt alla typer av uppsamlare, från enkla handdrivna till modeller att dra efter åkklipparen.
Hur effektivt fungerar uppsamlarna på olika underlag, själv är det gräsmatta, singel på uppfarten och asfalt på trottoaren som gäller i mitt fall. Hur är förmågan att samla upp allt från torra löv till blöta löv som ligger som klistrade i asfalten? Medveten om att man kan få köra upprepade gånger.
Vilken konstruktionen ger bäst resultat? Utäxling, borstar och allt annat som är viktigt att känna till. Reklam och "fakta" i beskrivingen är en sak, men det är era personliga erfarenheter jag vill veta. Vet flera som är nöjda medan andra blivit besvikna, men det kan givetvis bero på att man förväntade sig mer.
Tacksam för all info med erfarenhet om det här. Bra och effektiva modeller och gärna köptips på allt från handdrivna till bogserade modeller.
Tankarna på att köpa en lövuppsamlare brukar bli mer aktuella vid den här tiden på året, av förklarliga själ när det är dags att ta itu med krattan. Vill med en gång göra klart att jag inte har någon som helst erfarenhet av lövuppsamlare, och vill få till mig som möjlgt av erfaren och fakta. Frågan gäller generellt alla typer av uppsamlare, från enkla handdrivna till modeller att dra efter åkklipparen.
Hur effektivt fungerar uppsamlarna på olika underlag, själv är det gräsmatta, singel på uppfarten och asfalt på trottoaren som gäller i mitt fall. Hur är förmågan att samla upp allt från torra löv till blöta löv som ligger som klistrade i asfalten? Medveten om att man kan få köra upprepade gånger.
Vilken konstruktionen ger bäst resultat? Utäxling, borstar och allt annat som är viktigt att känna till. Reklam och "fakta" i beskrivingen är en sak, men det är era personliga erfarenheter jag vill veta. Vet flera som är nöjda medan andra blivit besvikna, men det kan givetvis bero på att man förväntade sig mer.
Tacksam för all info med erfarenhet om det här. Bra och effektiva modeller och gärna köptips på allt från handdrivna till bogserade modeller.
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05
Husqvarna Rider - Ort: Sörmland

Re: Allmän fråga om lövuppsamlare
Jag har en Husqvarna Sweeper uppsamlare som dras av en Rider. Slätt underlag och stora torra löv går riktigt bra, kanske >90% följer med. Ojämnt underlag med dyngsura björklöv tex går inte alls, kanske < 10% följer med. Jag använder en kombo av lövblås, stor räfsa, och uppsamlare. Jag funderar varje höst på om det inte skulle gå bra med en liten rotorsträngare avsedd för hö/halm om man bara får till det med lite tätare och mjukare pinnar, typ löfräfsor längst ner på räfspinnarna. Jag sneglar på min Deutz-Fahr 1.30 DN ibland.
Slava Ukraini !
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05

-
kanada
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tack för bra info, ungefär som jag misstänkte. Det där känns igen redan med kratta och lövblås. Tror att många av de som blvit besvikna förväntade sig mer effekt direkt. Att köra på blöta löv är inte något jag trott ska gå men verkar effektivt vid torr väderlek. Gillar uppsamlingen också, till skillnad mot skottkärra med lövhäck.
Med tanke på hur stora ytor du har så behövs den rejäla uppsamlaren du har. Själv funderar jag på det här med storleken för mitt behov. Uppfart och trottoar är inga problem men i gräsmattan har jag buskar och träd så jag behöver en mindre modell. Jag har ett 85 cm klippaggregat på Stiga Villan och det är nog maxbredd på en uppsamlare också för att det inte ska bli osmidigt.
Är också därför jag funderar på att kanske välja en manuell uppsamlare i stället, blir ändå så mycket fördelar än kratta. Och sedan har man det direkt i uppsamlaren också och slipper plocka högarna. Ser att Gardena har en modell för lite drygt 1500:- som verkar ok. Samtidig blir jag osäker på den eftersom det ligger många begagnade till salu på nätet, kanske inte fungerade så bra.
Med tanke på hur stora ytor du har så behövs den rejäla uppsamlaren du har. Själv funderar jag på det här med storleken för mitt behov. Uppfart och trottoar är inga problem men i gräsmattan har jag buskar och träd så jag behöver en mindre modell. Jag har ett 85 cm klippaggregat på Stiga Villan och det är nog maxbredd på en uppsamlare också för att det inte ska bli osmidigt.
Är också därför jag funderar på att kanske välja en manuell uppsamlare i stället, blir ändå så mycket fördelar än kratta. Och sedan har man det direkt i uppsamlaren också och slipper plocka högarna. Ser att Gardena har en modell för lite drygt 1500:- som verkar ok. Samtidig blir jag osäker på den eftersom det ligger många begagnade till salu på nätet, kanske inte fungerade så bra.
-
David, Luleå
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Massey Ferguson 550

Input här. Jag har en gammal presenning. Kratta upp på den och dra till komposten. Du drar snabbt typ ett släpvagnslass som ingenting. Dessutom slipper du lyfta upp det i skottkärran.kanada skrev: 07:34:41, 04-11-2025 Gillar uppsamlingen också, till skillnad mot skottkärra med lövhäck.
På lövupptagsre har jag en för åkgräsklippre med borstar som ska svepa upp gräs i en binge baktill. Tar typ 80-90% men har aldrig testat blött. I grus kastar den med en massa löst grus så det ser jag som en icke-yta för den. Den blir full jättefort och jag måste köra och tömma den i ett.
Det jag saknar mest är att det inte går att frikoppla borstarna. Vid förflyttning till kompost ska jag över gruset
(Sen har jag inte någon åkgräsklippare utan drar den med barnens ”automat/slungkopplade” kina-4-hjuling
- GC59
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.

Ja detta med löven blir det lite jobb med , vi har ca 4000m2 gräsytor med stora lönnar , björkar , pil , hassel
och annat som det blir mkt löv av. Körde först med en sån uppsamlare hängande efter Huskvarna Riderklipparen
men den såldes fort för det funkade dåligt och det blev en Partner ist med uppsamlare och plastkorgar hängade
bak.
Uppsugningen på den funkade bra men man fick ibland köra med blåset rakt ut så det tuggade sönder löven lite
först. Korgarna fylldes fort men det funkade någorlunda bra tyckte vi. Till denna köpte vi ett extrapaket knivar så
det satt 2 knivar per axel istället för 1 så uppsugningsförmågan var bra. Men sen blev det robotklippare och det
var ju rena drömmen istället för all klippning.
Funderade även på en Billy Goat att ta löven med , har provat pressening men det blir för tungt att dra och tömma.
Vet inte hur många skottkärror vi fått gå att tömma men det har varit många varje höst. Då vi blir äldre provade vi
i år en annan metod , lövblåsen har vi använt i en del år att göra högar men nu lastade vi en kärra efter en fyrhjuling
som jag körde till skogen och tippade , jäklar va gött att slippa den skottkärran för benen
. Har än så
länge kört 8 packade kärror men det blir mer för alla träd har inte tappat sina löv än.
Tycker nästan det är bättre att blåsa ihop till högar och att högarna får bli blöta innan man lastar det.
och annat som det blir mkt löv av. Körde först med en sån uppsamlare hängande efter Huskvarna Riderklipparen
men den såldes fort för det funkade dåligt och det blev en Partner ist med uppsamlare och plastkorgar hängade
bak.
Uppsugningen på den funkade bra men man fick ibland köra med blåset rakt ut så det tuggade sönder löven lite
först. Korgarna fylldes fort men det funkade någorlunda bra tyckte vi. Till denna köpte vi ett extrapaket knivar så
det satt 2 knivar per axel istället för 1 så uppsugningsförmågan var bra. Men sen blev det robotklippare och det
var ju rena drömmen istället för all klippning.
Funderade även på en Billy Goat att ta löven med , har provat pressening men det blir för tungt att dra och tömma.
Vet inte hur många skottkärror vi fått gå att tömma men det har varit många varje höst. Då vi blir äldre provade vi
i år en annan metod , lövblåsen har vi använt i en del år att göra högar men nu lastade vi en kärra efter en fyrhjuling
som jag körde till skogen och tippade , jäklar va gött att slippa den skottkärran för benen
länge kört 8 packade kärror men det blir mer för alla träd har inte tappat sina löv än.
Tycker nästan det är bättre att blåsa ihop till högar och att högarna får bli blöta innan man lastar det.
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05

Att klippa sönder löven är klart smidigast, men kan tyvärr bli för tjocka lager om man har stora lövträd. Det finns nog tyvärr inte någon metod som är utan ansträngning och fungerar bra överallt. Jag har en riktigt stor halvrund plasträfsa med breda fingrar som troligtvis är min bästa lövsamlar-investering. Lövblåsen från Husqvarna funkar väl bra på vissa ställen men har man en hög som man vill flytta funkar det inte alls, löven flyger då mest åt sidorna. Snöskopa på traktor och spannmålskärra funkar bra vid borttransport av stora mängder och har inte krävt några investeringar för mig.
Slava Ukraini !
-
kanada
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tittat närmare på Gardenas handdrivna(kallas det så?). Behöver en smidig uppsamlare för komma åt på gräsmattan. Vad jag tänker på är slitget på "kammarna" när jagkör på den långa uppfarten med singel. Detsamma gäller trottoaren med asfalt. Har kollat med Gardena och det finns kammar som reservdelar för runt 250:-.
Har inga problem med att gå och skjuta en uppsamlare men när det gäller kratta så gör artrosen påmind.
Har inga problem med att gå och skjuta en uppsamlare men när det gäller kratta så gör artrosen påmind.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

En kall morgon med torr frost så kör man över med gräsklipparen, det tar hand om löven.
Många år sedan jag tog bort löv utom på grusgångar.
Många år sedan jag tog bort löv utom på grusgångar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Mina föräldrar har en sweeper, alltså en roterande borste som drivs av hjulen som går på gräset och sopar upp allt i en uppsamlare. Tror det är en Stiga. Dras efter en Rider13. Har ett par stora kastanjeträd. När löven är torra tar den en hel del, men uppsamlaren blir full fort!. Med blöta löv glider bara drivhjulen.
Jag hade lite annan infallsvinkel. Har inte blivit gjort något mer i ämnet, men tråden jag startade finns här:
Stridis2 @ Mekanisk "räfsa" för gräsmattan?
En annan tanke jag haft är en stöddig åkgräsklippare med uppsamlare. Har en Simlicity 2000 (?). Klippte itu löven och blåste upp dem i en större tygpåse. Fungerade ganska bra (så länge inte löven var hårt nerregnade i gräset) men fyllde påsen på tok för snabbt. Har skaffat en krockad Grillo 700 men givetvis inte blivit klar med den heller...
Jag hade lite annan infallsvinkel. Har inte blivit gjort något mer i ämnet, men tråden jag startade finns här:
Stridis2 @ Mekanisk "räfsa" för gräsmattan?
En annan tanke jag haft är en stöddig åkgräsklippare med uppsamlare. Har en Simlicity 2000 (?). Klippte itu löven och blåste upp dem i en större tygpåse. Fungerade ganska bra (så länge inte löven var hårt nerregnade i gräset) men fyllde påsen på tok för snabbt. Har skaffat en krockad Grillo 700 men givetvis inte blivit klar med den heller...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
ord bind
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Min fundering är åkgräsklippartraktor och vagn med höga lämmar efter,givetvis med täckning över och nät bak.
Jag byggde bort original byttorna till uppsamlingen och kopplade en spiralslang mellan vagn och traktorns
uppsamlares utlopp på klippagregatet det fungerade bra med inte alltför blöta löv eller långt gräs.
Problem uppstod vid höger svängar när kröken på slangen blev för snäv och det blev stopp.
Detta bör gå att lösa genom flytt av slangstosen från mitten till vänster sida av vagnen och en uppsätning hi-lift
knivar + extra knivar för mer luftflöde.
Nu mera kör jag batteri klippare med uppsamlare och bränner löven löpande i fläkt driven eldningstunna som kan
flyttas runt i stället för att kompostera tio kubik almlöv årligen. Nu blir det bara aska att blanda i dom andra komposterna.
Jag byggde bort original byttorna till uppsamlingen och kopplade en spiralslang mellan vagn och traktorns
uppsamlares utlopp på klippagregatet det fungerade bra med inte alltför blöta löv eller långt gräs.
Problem uppstod vid höger svängar när kröken på slangen blev för snäv och det blev stopp.
Detta bör gå att lösa genom flytt av slangstosen från mitten till vänster sida av vagnen och en uppsätning hi-lift
Nu mera kör jag batteri klippare med uppsamlare och bränner löven löpande i fläkt driven eldningstunna som kan
flyttas runt i stället för att kompostera tio kubik almlöv årligen. Nu blir det bara aska att blanda i dom andra komposterna.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
- Anders.B
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM350

Vi har ca 4-5000m2 som jag håller rent från löv som förutom stora fruktträd består av kringliggande björk, asp och de på tomten +10 stor ekar, så vissa år blir det galet mycket löv beroende på vindarna.
I år är det ett sådant år, allt föll vertikalt.
Efter alla års provande och varierande med presenning, uppsamlare och klippare etc så har jag landat i min teknik.
Jag kör med en ryggburen bensindriven lövblås och bygger stora strängar som jag sedan formar till högar på någon kubik var.
Sedan ställer jag släpkärran med galler vid en hög och helt enkelt lassar i den med hjälp av underarmarna som gripklor, det går väldigt fort och enkelt. slutkrafset tar jag med två lövkrattor med tre dm korta skaft, funkar lika bra. Kärran rymmer 4,5 m3. När den är full kliver jag helt enkelt in i den och komprimerar löven, och så upprepning på det tills det är fullt på riktigt.
Det blir väldigt MYCKET löv i ett sådant lass, den enda nackdelen är att man måste stå och "slita" med en grep eller högaffel när man ska lasta ut kärran på grund av den hårda komprimeringen.
I år är det ett sådant år, allt föll vertikalt.
Efter alla års provande och varierande med presenning, uppsamlare och klippare etc så har jag landat i min teknik.
Jag kör med en ryggburen bensindriven lövblås och bygger stora strängar som jag sedan formar till högar på någon kubik var.
Sedan ställer jag släpkärran med galler vid en hög och helt enkelt lassar i den med hjälp av underarmarna som gripklor, det går väldigt fort och enkelt. slutkrafset tar jag med två lövkrattor med tre dm korta skaft, funkar lika bra. Kärran rymmer 4,5 m3. När den är full kliver jag helt enkelt in i den och komprimerar löven, och så upprepning på det tills det är fullt på riktigt.
Det blir väldigt MYCKET löv i ett sådant lass, den enda nackdelen är att man måste stå och "slita" med en grep eller högaffel när man ska lasta ut kärran på grund av den hårda komprimeringen.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
- GC59
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.

Hade funderingar på detta här också när vi hade Partner traktorn men det blev ju robotar istället. Har också tänkt om man skulle ta en traktor med nån kärra efter men vill inte sabba gräsmattan. Vi fortsätter nog med lövblås och fyrhjulingen med tippkärra efter , är skonsamt för gräsmattan också. Men man letar ju hela tiden efter saker som förenklar arbetet.ord bind skrev: 00:13:39, 05-11-2025 Min fundering är åkgräsklippartraktor och vagn med höga lämmar efter,givetvis med täckning över och nät bak.
-
kanada
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen

Efter att ha startat tråden får jag väl berätta att det blev en Gardena handdriven uppsamlare, har inte större ytor än att det klarar sig med den. Framförallt på grund av att det blir för trångt på gräsmattan med bogserad uppsamlare.
....känns lite mesigt i diskussionen med tanke på era rejäla grejor, och här kommer jag med en "handjagare"....
....känns lite mesigt i diskussionen med tanke på era rejäla grejor, och här kommer jag med en "handjagare"....
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Ett problem med bogserade uppsamlare efter åkgräsklippare är, förutom att hjulen kan slira som redan har nämnts i tråden, att man måste köra ganska fort med gräsklipparen för att få tillräcklig fart på den roterande borsten och få några löv i uppsamlaren. Jag har funderat i flera år på att konvertera en sådan uppsamlare till eldrift så borsten kan gå med konstant varvtal även om man krypkör med gräsklipparen. Hittills har jag kommit så långt att jag har kommit över en borstlös motor på några hundra W från en elsparkcykel, och har en motorstyrning på ingående från Aliexpress.