Mini Bruunett 678F - termostatventil

Diskutera hjul- och bandburna maskiner hÀr
jfriisvold@yahoo.no
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Valmet 605, Valmet 602, Bruunett 678F, Samsung 130, Kockum 82-65
Norge

Mini Bruunett 678F - termostatventil

InlĂ€gg av jfriisvold@yahoo.no  (trĂ„dstartaren) »

har noen funderingar...
nÄr kran-bom kjÞres ned, hÞrer eg at motor arbeider like hardt som om den lÞfter ein stor stokk.
Fekk eit tips om at det kanskje er termostatventilen ved oljekjĂžlar som er tett.
PrÞvde Ä lese hydr tegning, men fÄr den ikkje til Ä stemme med bilder slik det er montert.
PĂ„ bilde ser det ut som om by-pass termoventil er montert paralell med kjĂžlar.
PÄ tegning er ventil i serie med kjÞlar. Feil pÄ tegning?

Bild

Bild
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare
Sverige

Re: Mini Bruunett 678F - termostatventil

InlĂ€gg av akkamaan »

jfriisvold@yahoo.no skrev: 23:08:23, 30-10-2025 nÄr kran-bom kjÞres ned, hÞrer eg at motor arbeider like hardt som om den lÞfter ein stor stokk.
Att motorn belastas nÀr du sÀnker bommen beror pÄ att Àven sÀnkrörelsen ger signal till pumpen att stÀlla pÄ högtryck. Och högtryck gör att det gÄr tyngre att driva runt pumpen.
Detta beror pÄ att ventilsliden stÀnger fria genomloppet Àven vid sÀnkrörelse. Och detta Àr inte nödvÀndigt.
Om vi tar en maskin (t ex Kockums 850) med en pump som har fast deplacement sÄ hÄller sliden för bommen fria genomloppet öppet under sÀnkrörelse se ventilsymbolen lÀngst till höger, den röda pilen visar sÀnkröelsens flödesriktning och den gröna pilen visar pumpflödets riktning. I bommens riktningsventil finns ingen pil (grön pil) för det fria genomloppet vilket medför att pumpen lastar pÄ högtryck

Bild
Fekk eit tips om at det kanskje er termostatventilen ved oljekjĂžlar som er tett.
Det tror jag inte pÄ för returledningssystemet för kranhydrauliken gÄr ej igenom kylaren. Bara hydrostatens hydraulik gör genom kylaren
Gör en video med ljud, bÄde nÀr du lyfter tungt knippe och nÀr du sÀnker samma knippe. DÄ kan vi lyssna och höra om det Àr exakt samma belastning
PrÞvde Ä lese hydr tegning, men fÄr den ikkje til Ä stemme med bilder slik det er montert.
PĂ„ bilde ser det ut som om by-pass termoventil er montert paralell med kjĂžlar.
PÄ tegning er ventil i serie med kjÞlar. Feil pÄ tegning?
Det sitter en T-koppling i anslutning till kylaren men den T-kopplingen förenar bara drÀneringsledningarna frÄn hydrostatens pump och motor-hus

Bild
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
jfriisvold@yahoo.no
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Norge

takk for svar, greier ikkje Ă„ lese hydr skjema, veldig fint med hjelp. Er HVAC/kulde IngeniĂžr.
Eg treng ikkje Ä demontere termo-ventil ved oljekjÞlaren dÄ om eg skjÞner det rett.

Tilleggsinformasjon: NÄr eg svinger, ved rpm under ca 2300, bremser motor og fart blir redusert. Er det rett?
NÄr rpm er hÞgare, og eg svingar, gÄr maskina fortare. FÞles ut som om maskina bykser framover (har ikkje testa bakover).
Nogenlunde samme skjer ved kjÞring og kraning. NÄr eg kjÞre med fotpedal for Ä laste pÄ tÞmmer, "stoppar maskina ved bruk av kran.
I nedoverbakke fungerer bÄde kraning og svinging som motorbrems.
PÄ hendelen for framover og bakover drift, er det ein posisjon pÄ kvar side av midten. Men det er ein posisjon litt lenger pÄ kvar side. Den mÄ eg halde med handa i "ekstra" posisjonen. Ved litt humping gÄr hendelen til neutral. Er ikke sikker, men det kan virke som motor gÄr lettere i ekstra-posisjonen. PÄvirker hendelen vinklinga til pumpa? Har berre testa framover-hendelen for ekstra-fart. Ekstra-farta er betydelig, kanskje ikkje dobbel, men nÊrme.

Kommentar til Per A: det er tegninga pÄ turkis retur frÄ hydr motor, og retur frÄ pumpe, flÞdene er sammenkobla i et T-stykke.
Men har retur frÄ pumpe som gÄr til T-stykke noen drivende kraft? ser ut som sump-tegn.
For meg ser det som om retur gÄr fra motor til T-stykke og enten gÄr til kjÞler eller sump pumpe, eller en blanding i forhold til Äpning av termo-ventil. Kan du korrigere det som eg ikkje skjÞnar?

Er det noen som kan "lukte" feil eller feiler?
Skal prĂžve Ă„ legge inn nokre videoer som viser det eg trur er feil, men veit ikkje. Kanskje skal maskina virke slik?

Bild
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av akkamaan »

jfriisvold@yahoo.no skrev: 09:14:38, 31-10-2025
Tilleggsinformasjon: NÄr eg svinger, ved rpm under ca 2300, bremser motor og fart blir redusert. Er det rett?
NÀr du körunder 2300 rpm sÄ Àr det bara hydrostaten som belastar motorn. NÀr du dessutom aktiverar sÄkommer arbetshydraulikpumpen att gÄ i högtryck och det belastar dieselmotorn ytterligare och motorvarvtalet sjunker vilket medför att körhastigheten minskar. SÄ det Àr normalt till en viss grad..
PÄ hendelen for framover og bakover drift, er det ein posisjon pÄ kvar side av midten. Men det er ein posisjon litt lenger pÄ kvar side.

Mellan neutral och första stoppet Àr det bara pumpen som vinklar ut. Efter första stopped fram till ÀndlÀge sÄ Àr det hydraulmotorn som vinkalr in. Det andra lÀget Àr mera en transport-"vÀxel"

Den mÄ eg halde med handa i "ekstra" posisjonen. Ved litt humping gÄr hendelen til neutral.

Vilket tillverkningsnummer har din maskin? Jag tror inte det Àr rÀtt hydraulschema för din maskin... Det hydraulschema du visar gÀller för tillverkningsnummer 1401 och senare
Er ikke sikker, men det kan virke som motor gÄr lettere i ekstra-posisjonen.

Kolla upp det sÄ du Àr sÀker pÄ att det Àr sÄ. Det borde inte vara sÄ...
PÄvirker hendelen vinklinga til pumpa?
JA
Kommentar til Per A: det er tegninga pÄ turkis retur frÄ hydr motor, og retur frÄ pumpe, flÞdene er sammenkobla i et T-stykke.
Men har retur frÄ pumpe som gÄr til T-stykke noen drivende kraft? ser ut som sump-tegn.
Trycket i dessa drÀneringsledningar ska vara mycket lÄgt. NÀr pump ochmotor slits sÄ ökar inre lÀckakget
For meg ser det som om retur gÄr fra motor til T-stykke og enten gÄr til kjÞler eller sump pumpe, eller en blanding i forhold til Äpning av termo-ventil. Kan du korrigere det som eg ikkje skjÞnar?
Har inget minne av en sÄn termoventil. All olja gör genom kylaren till tank. Det ska inte vara nÄn ventil som blockerar detta flöde eftersom man dÄ riskerar att höja hustrycken med risk för att packboxarna trycks ut.
"aw come on"
Per A
AnvÀndarens profilbild
Turbodiesel
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John-Deere
Sverige

InlĂ€gg av Turbodiesel »

Det sitter troligen en 3-5bar backventil (lÄnga sexkanten) vid kylaren för att skydda bÄde den & resten av kylkretsen vid kallstart. Den slÀpper förbi den oljan som kylaren inte svÀljer.

(som svar pÄ varför det Àr mÄnga prylar vid kylaren)
TDÂŽs gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bÀttre förr..
jfriisvold@yahoo.no
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Norge

ref minsking av fart ved bruk av kran og/eller kran: skal prĂžve Ă„ legge inn nokre videor som illustrasjon.
hÞg-fart: Tok ca 2 Är for meg Ä skjÞnne denne hendelen. kan ikkje sjÄ at det er beskeve i bruker-manual.
Serie no: 1533
Motor-arbeid: prÞver pÄ video
Flow-retning: flow gÄr vel mot sump? Dvs at thermoventil stenger (delvis?) ved lav olje-temperatur? vedlagt tegning med Þnske-piler...
En i Norge som reparererte Brunetter mente at disse ventilene vart tatt vekk? Hensikten var vel Ä driftstemp pÄ hydr olje i sibir-vÊr?

Ein anna observasjon som rimer: Ved kraning gÄr motor-temp opp, nÄr det er sommar. Det heng vel sammen med at oljekjÞler berre gÄr mot hydrostat/framdrift, og ingen hydr-olje-kjÞling for sving- og kran-pumpe?
For meg virkar det som sving- og kran-pumpe er feil-justert nÄr bÄde svinging og kraning bremsar framdrift ogsÄ i nedoverbakker?

For to Är siden var det to gonger at bruunetten mista nesten heile framdrift-krafta. Virka som det vart ei blokkering i hydr-olje kretsen.
Greidde nesten ikkje Ä kome meg heim frÄ skogen. SÄ etter Ä prÞvd etter ein dag, virka alt normalt. Trykkventil som hengte seg opp?
har bytta nokre filter...

Har fÄtt time for titan-kne, sÄ holder pÄ med Ä tilrettelegge for saue-foring :)

Bild
AnvÀndarens profilbild
akkamaan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av akkamaan »

jfriisvold@yahoo.no skrev: 00:35:16, 05-11-2025 ref minsking av fart ved bruk av kran og/eller kran: skal prĂžve Ă„ legge inn nokre videor som illustrasjon.
Bra
Serie no: 1533
Bra, dÄ Àr det rÀtt schema
Motor-arbeid: prÞver pÄ video
Bra
Flow-retning: flow gÄr vel mot sump?
Korrekt
Ein anna observasjon som rimer: Ved kraning gÄr motor-temp opp, nÄr det er sommar. Det heng vel sammen med at oljekjÞler berre gÄr mot hydrostat/framdrift, og ingen hydr-olje-kjÞling for sving- og kran-pumpe?
Korrekt
For meg virkar det som sving- og kran-pumpe er feil-justert nÄr bÄde svinging og kraning bremsar framdrift ogsÄ i nedoverbakker?
Det finns inget annat Àn stand-by trycket som kan vara feljusterat pÄ arbetshydraulik pumpen för kran och styrning. Har svÄrt att det ska finnas ett samband. Men kolla upp stand-by trycket, det ska vara 22-24 bar
For to Är siden var det to gonger at bruunetten mista nesten heile framdrift-krafta. Virka som det vart ei blokkering i hydr-olje kretsen.
Greidde nesten ikkje Ä kome meg heim frÄ skogen. SÄ etter Ä prÞvd etter ein dag, virka alt normalt. Trykkventil som hengte seg opp?
Troligen förlorade du matartrycket temporÀrt

Har fÄtt time for titan-kne, sÄ holder pÄ med Ä tilrettelegge for saue-foring :)
Lycka till med nya knÀleder, Jag har bytt bÄda mina, första 2016 och det andra 2021
"aw come on"
Per A
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Hjul- och bandburna maskiner"