https://www.automotorsport.se/nyheter/g ... n-bra-ide/
I januari blir det krav pÄ att ha en v16 godkÀnd varningslampa i bilen som ska anvÀndas vid stillestÄnd.
Den mÄste dessutom vara uppkopplad....
V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
-
Alexn72
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor

V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
Senast redigerad av Alexn72 den 11:50:36, 19-11-2025, redigerad totalt 1 gÄng.
- Holger
- Webmaster

- AnvÀndarens egna Àmnen
- ExpertomrÄde: Drift av forum

Re: V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
Hm, vill jag att rÀddningstjÀnsten informeras om jag ska byta ett trasigt dÀck?
KÀnns lite som om inte allt Àr genomtÀnkt ...
Hur mÄnga av de 126 dödade personerna 2022 hade en "stillastÄende bil"? Eller var det mest folk som rÀnner med ryggsÀck utmed motorvÀgarna?
Och folk kommer att kliva ur bilen för att sÀtta dit lampan med.
KÀnns lite som om inte allt Àr genomtÀnkt ...
Hur mÄnga av de 126 dödade personerna 2022 hade en "stillastÄende bil"? Eller var det mest folk som rÀnner med ryggsÀck utmed motorvÀgarna?
Och folk kommer att kliva ur bilen för att sÀtta dit lampan med.
-
David, LuleÄ
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Massey Ferguson 550

Det Àr ju fler och fler som klarar inte av att byta ett dÀck. Det börjar vara mÄnga som alltid har dÀck pÄ hotell och lÀmnar in pÄ vinterdÀcks byte.
Knappt nÄgra bilar fÄr ju ens med reservdÀck lÀngre sÄ tanken Àr vÀl att man bara ska tÀnda sin lampa, sÀtta upp den pÄ taket genom sidorutan som de amerikanska poliserna i 80-talsfilmerna och sen bara vÀnta pÄ hjÀlp.
NÀr jag var ung, och i mina veteranbilar har jag reservdunk med brÀnsle. Men det var mÄnga Är sen jag hade det i min vardagsbil. Skulle det mot förmodan bli soppatorsk sÄ Àr det vÀl ingen lÀngre som plockar upp en som vill lifta till en mack. Sen nÀr man kommer till macken sÀljer de vÀl ÀndÄ inte reservdunkar. SÄ om man om man vÀl tagit sig dit kan man ÀndÄ inte fÄ med sig nÄ brÀnsle till sin bil.
Bara sÀtta upp lampan och vÀnta pÄ hjÀlp...
Eller om man skulle behöva bli bogserad, förr lÄg linan i bilen och det var inte nÄt konstigt att vinka pÄ hjÀlp och bli bogserad till nÀrmsta avfart eller mack. Om nÄgon mot förmodan skulle stanna och hjÀlpa till idag sÄ Àr det bÄde krÄngligt att fÄ fast bogserlinan pÄ sin egen bil och i bogserande bilen. Sen har alla bilar automat och "inte bör bogseras"
Bara sÀtta upp lampan pÄ taget och vÀnta...
Man kanske skulle investera i en bÀrgningsbil. Det ser ut att vara en framtidsmarknad.
Knappt nÄgra bilar fÄr ju ens med reservdÀck lÀngre sÄ tanken Àr vÀl att man bara ska tÀnda sin lampa, sÀtta upp den pÄ taket genom sidorutan som de amerikanska poliserna i 80-talsfilmerna och sen bara vÀnta pÄ hjÀlp.
NÀr jag var ung, och i mina veteranbilar har jag reservdunk med brÀnsle. Men det var mÄnga Är sen jag hade det i min vardagsbil. Skulle det mot förmodan bli soppatorsk sÄ Àr det vÀl ingen lÀngre som plockar upp en som vill lifta till en mack. Sen nÀr man kommer till macken sÀljer de vÀl ÀndÄ inte reservdunkar. SÄ om man om man vÀl tagit sig dit kan man ÀndÄ inte fÄ med sig nÄ brÀnsle till sin bil.
Bara sÀtta upp lampan och vÀnta pÄ hjÀlp...
Eller om man skulle behöva bli bogserad, förr lÄg linan i bilen och det var inte nÄt konstigt att vinka pÄ hjÀlp och bli bogserad till nÀrmsta avfart eller mack. Om nÄgon mot förmodan skulle stanna och hjÀlpa till idag sÄ Àr det bÄde krÄngligt att fÄ fast bogserlinan pÄ sin egen bil och i bogserande bilen. Sen har alla bilar automat och "inte bör bogseras"
Bara sÀtta upp lampan pÄ taget och vÀnta...
Man kanske skulle investera i en bÀrgningsbil. Det ser ut att vara en framtidsmarknad.
- Holger
- Webmaster

- AnvÀndarens egna Àmnen
- ExpertomrÄde: Drift av forum

En ambulans Àr inte till hjÀlp om dÀck ska bytas eller brÀnslet Àr slut ...
-
Ăhee
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Det funkar ju ganska dÄligt att varna att det stÄr nÄgon bakom en skymd kurva tillexempel. DÄ fungerar varningstriangeln pÄ andra sidan mycket bÀttre.
En sak som dÀremot skulle kunna vara en fördel, orange blixtljus iafall bakÄt. Dem upptÀcks lÀttare Àn vanlig varningsblinkers i skymd sikt.
PÄ nya bilar Àr det vÀl iprincip bara ledbakljus. DÄ skulle det ganska enkelt kunna mata blinkersen med en annan frekvens och starkare Àn den som anvÀnds vid blinkers.
Men det folket som bestÀmmer tÀnker ju mÄnga gÄnger inte logiskt.
En sak som dÀremot skulle kunna vara en fördel, orange blixtljus iafall bakÄt. Dem upptÀcks lÀttare Àn vanlig varningsblinkers i skymd sikt.
PÄ nya bilar Àr det vÀl iprincip bara ledbakljus. DÄ skulle det ganska enkelt kunna mata blinkersen med en annan frekvens och starkare Àn den som anvÀnds vid blinkers.
Men det folket som bestÀmmer tÀnker ju mÄnga gÄnger inte logiskt.
NaturvÄrdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Sverige tror ska lösa vÀrldens klimatfrÄga genom högre brÀnslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till lÀnder i krig innan vÄra gamla fÄr hjÀlp.
Sverige tror ska lösa vÀrldens klimatfrÄga genom högre brÀnslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till lÀnder i krig innan vÄra gamla fÄr hjÀlp.