V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
-
Alexn72
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Trädgårdstraktor

V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
https://www.automotorsport.se/nyheter/g ... n-bra-ide/
I januari blir det krav på att ha en v16 godkänd varningslampa i bilen som ska användas vid stillestånd.
Den måste dessutom vara uppkopplad....
I januari blir det krav på att ha en v16 godkänd varningslampa i bilen som ska användas vid stillestånd.
Den måste dessutom vara uppkopplad....
Senast redigerad av Alexn72 den 11:50:36, 19-11-2025, redigerad totalt 1 gång.
- Holger
- Webmaster

- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum

Re: V16 den digitala varningstriangeln. Krav i spanien snart
Hm, vill jag att räddningstjänsten informeras om jag ska byta ett trasigt däck?
Känns lite som om inte allt är genomtänkt ...
Hur många av de 126 dödade personerna 2022 hade en "stillastående bil"? Eller var det mest folk som ränner med ryggsäck utmed motorvägarna?
Och folk kommer att kliva ur bilen för att sätta dit lampan med.
Känns lite som om inte allt är genomtänkt ...
Hur många av de 126 dödade personerna 2022 hade en "stillastående bil"? Eller var det mest folk som ränner med ryggsäck utmed motorvägarna?
Och folk kommer att kliva ur bilen för att sätta dit lampan med.
-
David, Luleå
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Massey Ferguson 550

Det är ju fler och fler som klarar inte av att byta ett däck. Det börjar vara många som alltid har däck på hotell och lämnar in på vinterdäcks byte.
Knappt några bilar får ju ens med reservdäck längre så tanken är väl att man bara ska tända sin lampa, sätta upp den på taket genom sidorutan som de amerikanska poliserna i 80-talsfilmerna och sen bara vänta på hjälp.
När jag var ung, och i mina veteranbilar har jag reservdunk med bränsle. Men det var många år sen jag hade det i min vardagsbil. Skulle det mot förmodan bli soppatorsk så är det väl ingen längre som plockar upp en som vill lifta till en mack. Sen när man kommer till macken säljer de väl ändå inte reservdunkar. Så om man om man väl tagit sig dit kan man ändå inte få med sig nå bränsle till sin bil.
Bara sätta upp lampan och vänta på hjälp...
Eller om man skulle behöva bli bogserad, förr låg linan i bilen och det var inte nåt konstigt att vinka på hjälp och bli bogserad till närmsta avfart eller mack. Om någon mot förmodan skulle stanna och hjälpa till idag så är det både krångligt att få fast bogserlinan på sin egen bil och i bogserande bilen. Sen har alla bilar automat och "inte bör bogseras"
Bara sätta upp lampan på taget och vänta...
Man kanske skulle investera i en bärgningsbil. Det ser ut att vara en framtidsmarknad.
Knappt några bilar får ju ens med reservdäck längre så tanken är väl att man bara ska tända sin lampa, sätta upp den på taket genom sidorutan som de amerikanska poliserna i 80-talsfilmerna och sen bara vänta på hjälp.
När jag var ung, och i mina veteranbilar har jag reservdunk med bränsle. Men det var många år sen jag hade det i min vardagsbil. Skulle det mot förmodan bli soppatorsk så är det väl ingen längre som plockar upp en som vill lifta till en mack. Sen när man kommer till macken säljer de väl ändå inte reservdunkar. Så om man om man väl tagit sig dit kan man ändå inte få med sig nå bränsle till sin bil.
Bara sätta upp lampan och vänta på hjälp...
Eller om man skulle behöva bli bogserad, förr låg linan i bilen och det var inte nåt konstigt att vinka på hjälp och bli bogserad till närmsta avfart eller mack. Om någon mot förmodan skulle stanna och hjälpa till idag så är det både krångligt att få fast bogserlinan på sin egen bil och i bogserande bilen. Sen har alla bilar automat och "inte bör bogseras"
Bara sätta upp lampan på taget och vänta...
Man kanske skulle investera i en bärgningsbil. Det ser ut att vara en framtidsmarknad.
- Holger
- Webmaster

- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum

En ambulans är inte till hjälp om däck ska bytas eller bränslet är slut ...
-
Ähee
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Det funkar ju ganska dåligt att varna att det står någon bakom en skymd kurva tillexempel. Då fungerar varningstriangeln på andra sidan mycket bättre.
En sak som däremot skulle kunna vara en fördel, orange blixtljus iafall bakåt. Dem upptäcks lättare än vanlig varningsblinkers i skymd sikt.
På nya bilar är det väl iprincip bara ledbakljus. Då skulle det ganska enkelt kunna mata blinkersen med en annan frekvens och starkare än den som används vid blinkers.
Men det folket som bestämmer tänker ju många gånger inte logiskt.
En sak som däremot skulle kunna vara en fördel, orange blixtljus iafall bakåt. Dem upptäcks lättare än vanlig varningsblinkers i skymd sikt.
På nya bilar är det väl iprincip bara ledbakljus. Då skulle det ganska enkelt kunna mata blinkersen med en annan frekvens och starkare än den som används vid blinkers.
Men det folket som bestämmer tänker ju många gånger inte logiskt.
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-