Tikka skrev: 00:16:27, 02-12-2025
Det Àr sÄ hÀr att jag har köpt en port som har gÄtt lodrÀtt hela vÀgen och nu ska jag försöka bygga om den sÄ den vinklar över till vÄgrÀtt nÀr den Àr öppen.
Det hÀr lÀt sÄ bekant att jag inte kan lÄta bli att skriva lite......
Köpte tvÄ Crawford tÀmligen billigt för ett antal Är sen. 4x4 meter, en med gÄngdörr. Demonterade pÄ pall, sÄg bra ut vid hÀmtning. Visade sig senare att skenorna hade fÄtt bra med stryk vid demontering och skapade rÀtt mycket extra jobb......
TÀnkte att för de pengarna kan jag lÀgga ner bra mycket tid pÄ monteringen.....
Monterades i dörrhÄl i slutet av juli, nu, för ett par veckor sen kunde jag öppna den första för hand......efter puckat, idiotiskt mycket, arbete. Har sÀkert kostat mig en kvartsmiljon i arbete och dÄ funkar bara den ena porten Ànnu.....
Men, men..... Portarna hade orginal gÄtt lodrÀtt nÀstan Ànda upp, ett blad 45grader och ett i vÄg. I mitt montage följer hela porten taket i 15 graders lutning. TÀnkvÀrt, som jag inte trodde skulle spela sÄ stor roll, Àr att pÄ mina tvÄ portar har jag fyra olika fjÀdrar. Crawford har nog klurat pÄ det dÀr.....
KaraktÀren pÄ fjÀdern blir inte till att stÀmma riktigt, jag trodde nog att det Àr bara att spÀnna "lagom". Som det Àr nu fÄr jag ta i som....första en o en halv metern, sen blir det till att dra i snöret för att fÄ upp översta halvmetern. SpÀnner jag fjÀdern mer fÄr jag inte ner porten.
Och sÄ var det ju sjÀlva montaget..... Förutom att skenorna var misshandlade och skulle svetsas om för 15 taklutning sÄ fick inte fjÀdrarna plats ovan porten pÄ vÀggen utan var tvungen att flyttas upp i taket. Ny wire, brythjul, svetsa om fÀsten för annan wireplacering, flytta hjul sÄ det inte nyper mot skena eller tak......
Allt omgjort mellan tre o sex gÄnger...... MÄnga grejer som inte Àr lÀtt att mÀta sig till, bara trail and error. Eller erfarenhet.......
Och sÄ var det ju fjÀdrarna.....Orginal var det spÀnnt 11,5 varv och 14 pÄ den med gÄngdörr. Nu har jag spÀnt 9,75 pÄ den utan dörr. SÄdÀr 6-7 varv gÄr bra. Men sen

Tog hjÀlp av en 250kg juck som lindades runt fjÀdern som nÄgon form av sÀkerhet.
Ska det monteras port "hemmavid" med nÄgotsÄnÀr förstÄnd.....Köp en ny Prido vikport som monteras pÄ en grisblink
Nu tycker ju jag att en takskjutport har sina poÀng och dÄ blir det ju sÄhÀr......
FortsÀttning följer, för jag har bara fÄtt den ena att funka Àn.......
Mvh Jonas Ryrfeldt.