Crawford 542 installationsanvisning

Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm hÀr, Àven vÀgbygge och -underhÄll passar in hÀr.
AnvÀndarens profilbild
Rento84
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: PĂ„ godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK
Finland

Crawford 542 installationsanvisning

InlĂ€gg av Rento84  (trĂ„dstartaren) »

Fick hÀrom dagen OK pÄ ett bud jag gav pÄ en Crawford 542 takskjutport som jag tÀnkt ha till lilla verkstadsbygge. Har 0 (NOLL) erfarenhet av dylika tingestar.
Är det nĂ„gon som besitter monteringsanvisnigar eller tips i övrigt att montera en sĂ„dan?

Hittade en pÄ engelska men en pÄ svenska skulle ju vara att föredra, och tips i största allmÀnhet.

Är frĂ€mst monteringen av skenor och fjĂ€derpaketet jag undrar över dĂ„ jag kommer att ta bort en sektion/element dĂ„ takhöjden kommer emot.

Bild
Tikka
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John deere 2120
John deere 2450
Volvo bm 640
Volvo Ec45
Gehl 4610
Sverige

Re: Crawford 542 installationsanvisning

InlĂ€gg av Tikka »

Fick du tag pĂ„ nĂ„gon manual? Är i samma sits som dig nu, ska montera en begagnad port nu.
ac tc
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: ford 4000
Sverige

InlĂ€gg av ac tc »

Inte specifikt för crawford portar men erfarenhet av 3 egna portar.
Noga med att port skenorna verkligen Àr parallella, i alla ledder
FjÀdrar justeras till nÀstan viktlöst portblad, jÀvligt otÀcka saker att spÀnna.
Tikka
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
John deere 2450
Volvo bm 640
Volvo Ec45
Gehl 4610
Sverige

InlĂ€gg av Tikka »

Tack. Det med fjÀdrarna har jag nÄgorlunda koll pÄ.
Det Àr sÄ hÀr att jag har köpt en port som har gÄtt lodrÀtt hela vÀgen och nu ska jag försöka bygga om den sÄ den vinklar över till vÄgrÀtt nÀr den Àr öppen. SÄ det Àr lite frÄgetecken om hur wiren ifrÄn fjÀdrarna ska gÄ. Jag tÀnker att en wire borde hjÀlpa till att stÀnga porten. Hade sÀkert varit enklare att köpa det fÀrdigt men hur kul Àr det.
Jonas Ryrfeldt
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker
Sverige
Kontakt:

InlĂ€gg av Jonas Ryrfeldt »

Tikka skrev: 00:16:27, 02-12-2025 Det Àr sÄ hÀr att jag har köpt en port som har gÄtt lodrÀtt hela vÀgen och nu ska jag försöka bygga om den sÄ den vinklar över till vÄgrÀtt nÀr den Àr öppen.
Det hÀr lÀt sÄ bekant att jag inte kan lÄta bli att skriva lite......
Köpte tvÄ Crawford tÀmligen billigt för ett antal Är sen. 4x4 meter, en med gÄngdörr. Demonterade pÄ pall, sÄg bra ut vid hÀmtning. Visade sig senare att skenorna hade fÄtt bra med stryk vid demontering och skapade rÀtt mycket extra jobb......
TÀnkte att för de pengarna kan jag lÀgga ner bra mycket tid pÄ monteringen..... :huh:

Monterades i dörrhÄl i slutet av juli, nu, för ett par veckor sen kunde jag öppna den första för hand......efter puckat, idiotiskt mycket, arbete. Har sÀkert kostat mig en kvartsmiljon i arbete och dÄ funkar bara den ena porten Ànnu..... :mrgreen:

Men, men..... Portarna hade orginal gÄtt lodrÀtt nÀstan Ànda upp, ett blad 45grader och ett i vÄg. I mitt montage följer hela porten taket i 15 graders lutning. TÀnkvÀrt, som jag inte trodde skulle spela sÄ stor roll, Àr att pÄ mina tvÄ portar har jag fyra olika fjÀdrar. Crawford har nog klurat pÄ det dÀr.....
KaraktÀren pÄ fjÀdern blir inte till att stÀmma riktigt, jag trodde nog att det Àr bara att spÀnna "lagom". Som det Àr nu fÄr jag ta i som....första en o en halv metern, sen blir det till att dra i snöret för att fÄ upp översta halvmetern. SpÀnner jag fjÀdern mer fÄr jag inte ner porten.

Och sÄ var det ju sjÀlva montaget..... Förutom att skenorna var misshandlade och skulle svetsas om för 15 taklutning sÄ fick inte fjÀdrarna plats ovan porten pÄ vÀggen utan var tvungen att flyttas upp i taket. Ny wire, brythjul, svetsa om fÀsten för annan wireplacering, flytta hjul sÄ det inte nyper mot skena eller tak......
Allt omgjort mellan tre o sex gÄnger...... MÄnga grejer som inte Àr lÀtt att mÀta sig till, bara trail and error. Eller erfarenhet.......

Och sÄ var det ju fjÀdrarna.....Orginal var det spÀnnt 11,5 varv och 14 pÄ den med gÄngdörr. Nu har jag spÀnt 9,75 pÄ den utan dörr. SÄdÀr 6-7 varv gÄr bra. Men sen :insomnia: Tog hjÀlp av en 250kg juck som lindades runt fjÀdern som nÄgon form av sÀkerhet.

Ska det monteras port "hemmavid" med nÄgotsÄnÀr förstÄnd.....Köp en ny Prido vikport som monteras pÄ en grisblink :dancing_geek:
Nu tycker ju jag att en takskjutport har sina poÀng och dÄ blir det ju sÄhÀr...... :mrgreen:

FortsÀttning följer, för jag har bara fÄtt den ena att funka Àn....... :ohnej:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter Àr en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
ac tc
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: ford 4000
Sverige

InlĂ€gg av ac tc »

Delarna för att vinkla porten borde finnas som reservdelar.
Dina bef fjÀdrar tror jag aldrig att du fÄr att fungera.
Tikka
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
John deere 2450
Volvo bm 640
Volvo Ec45
Gehl 4610
Sverige

InlĂ€gg av Tikka »

Böjar har jag fÄtt tag pÄ sÄ det ska nog gÄ att fÄ till. Ingen som har bilder pÄ hur wiren som Àr till för att fÄ ner porten löper? Ska tydligen vara ett avfjÀdrat brythjul ovanför takskenan och den wiren som löper dÀr ska fÀstas nÄnstans pÄ porten.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Fastigheter, mark och byggnader"