Det borde vara oändlig resistans mellan faserna och jord, åtminstone om du har lossat ledningarna mellan kompressor och växelriktare.
Eftersom enheten Ohm utan prefix visas upptill i multimeterns display, så är det ental ohm det är frågan om.
Matas värmepumpen via jordfelsbrytare? Och har den i så fall haft tendens att lösa ut?
Felsöka Luft-Luft värmepump
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

-
AN
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Re: Felsöka Luft-Luft värmepump
Nej, Jag har ingen jordfelsbrytare i huset.
Men jag lånade en megger och testade lite. Nu är jag ju ingen elektriker, men den visade ingenting. Visaren gick i botten.
Tänkte att jag provar på en ny motor, för att se att jag inte gör fel.
Tog en oanvänd motor jag har, som lagras tort, då går mätaren skalan ut och jag får OL, så det är väl oandlig resistans.
Testar även på en motor på det mobila sågverket. Sågverket står under tak, men det är oisolerat, så lite fuktigare än inne. Då får jag 42,8 M ohm.
Tetsar på pumpen igen och får lågt värde igen. Använde även "vanliga" Ohm-läget på meggern, fick då samma värde 6 ohm som med fluken i en föregående post.
Mäter på värmepumpen

Såhär mätte jag. Provade även att mäta mot en skruv i foten på motorn

Mäter på en oanvänd motor, som legat torrt.

Mäter på sågverket

Provade att mäta trycket, fick då ca 3,5bar i viloläget. Vet inte om detta är rätt.
Men jag lånade en megger och testade lite. Nu är jag ju ingen elektriker, men den visade ingenting. Visaren gick i botten.
Tänkte att jag provar på en ny motor, för att se att jag inte gör fel.
Tog en oanvänd motor jag har, som lagras tort, då går mätaren skalan ut och jag får OL, så det är väl oandlig resistans.
Testar även på en motor på det mobila sågverket. Sågverket står under tak, men det är oisolerat, så lite fuktigare än inne. Då får jag 42,8 M ohm.
Tetsar på pumpen igen och får lågt värde igen. Använde även "vanliga" Ohm-läget på meggern, fick då samma värde 6 ohm som med fluken i en föregående post.
Mäter på värmepumpen

Såhär mätte jag. Provade även att mäta mot en skruv i foten på motorn

Mäter på en oanvänd motor, som legat torrt.

Mäter på sågverket

Provade att mäta trycket, fick då ca 3,5bar i viloläget. Vet inte om detta är rätt.