BalklÀmma vs fyrkantbal
-
ac tc
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: ford 4000

BalklÀmma vs fyrkantbal
GÄr det överhuvudtaget att hantera stora plastade fyrkantsbalar med en rundbalsklÀmma typ kellfri?
Det handlar om ca 20 st/ Är om jag rÄkar fÄ fyrkanter istf runda sÄ det handlar inte om proffsbruk.
GÄr det att ta dom med spjut?
StÄr och velar nu nÀr jag börjar lessna pÄ att knuffa/ rulla/ trycka med skopan.
- en rundbalsklÀmma verkar klokt men den drar Àven med sig en 6/2 ventil pÄ min redan utslitna trimma 800 lastare.
- dessutom sÄ har fyrkanterna börjat dyka upp.
Spjut blir ju överlÀgset billigast men samtidigt sÄ kan jag inte rangera med det.
Det handlar om ca 20 st/ Är om jag rÄkar fÄ fyrkanter istf runda sÄ det handlar inte om proffsbruk.
GÄr det att ta dom med spjut?
StÄr och velar nu nÀr jag börjar lessna pÄ att knuffa/ rulla/ trycka med skopan.
- en rundbalsklÀmma verkar klokt men den drar Àven med sig en 6/2 ventil pÄ min redan utslitna trimma 800 lastare.
- dessutom sÄ har fyrkanterna börjat dyka upp.
Spjut blir ju överlÀgset billigast men samtidigt sÄ kan jag inte rangera med det.
-
bert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valtra i lite olika storlekar

Re: BalklÀmma vs fyrkantbal
Har du en vanligt balgrip tror jag det Ă€r svĂ„rt men en typ som ser ut som bla Ă
lö unigrip sÄ gÄr det ju och flytta dom.
Men skall du bara flytta dom frÄn hög till dÀr du skall öppna dom sÄ Àr det vÀl enklast med ett dubbelspjut
Enklast för och fÄ hydraluttag fram Àr och dra 2 slangar bakifrÄn pÄ traktorn
Men skall du bara flytta dom frÄn hög till dÀr du skall öppna dom sÄ Àr det vÀl enklast med ett dubbelspjut
Enklast för och fÄ hydraluttag fram Àr och dra 2 slangar bakifrÄn pÄ traktorn
-
mimeck
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Pallgaffel kanske funkar att hantera dom med.
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: TĂ€mta

jag anvÀnde en vanlig Kellfri rundbalsklÀmma och det funkade. Var nog runt 30 balar för 15 Är sen
-
Bygert
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Huddig 1160

Ăr det en anstĂ€ndig klĂ€mma och inte en av de brutalt tyngsta balarna sĂ„ gĂ„r det bra.
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Om du inte ska rangera balarna varje vecka/mÄnad sÄ kör med balspjutet.
https://www.granngarden.se/lagningstejp ... -100mmx33m
/C
https://www.granngarden.se/lagningstejp ... -100mmx33m
/C
-
ac tc
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Jo det lutar mot ett spjut, hade lastaren varit bÀttre sÄ hade en klÀmma legat bÀttre till.
- undrar om det gÄr att ens fÄ in ett spjut i en fyrkantsbal..
- undrar om det gÄr att ens fÄ in ett spjut i en fyrkantsbal..
-
Michael Meier
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Vad Àr det för cirkavikt pÄ en av dina fyrkantsbalar?
Spjut kÀnns som en nödlösning..
Olika infÀstningar hos diverse klÀmramar samt olika hydraulkolvsdiametrar gör att en del krÀver aktiv tryckelleminering och en del klarar av "fullt" tryck, ocksÄ hur pass ÀndförstÀrkning av fyrkantsprofilen mot sprint hylsan Àr utförd pÄ alla dessa olika gripar samt Älder (hur mÄnga överlastsituationer) sprint och sprinthylsans infÀstning fÄtt utstÄ.
Snyggaste haveriet fÄr man med lodrÀt hÀngande grip, dock sÄ blir framÄtsikten lidande.
Sprintbrott Àr katastrof eftersom den ena armen vrids 45grader + stor risk att kolvstÄngen blir nöjd.
Mye enkelt jobb att förstÀrka ny eller oskadad grip och tvÄ gÄnger om Äret kontrollera/byta tvÄ sprintar.
Spjut kÀnns som en nödlösning..
Olika infÀstningar hos diverse klÀmramar samt olika hydraulkolvsdiametrar gör att en del krÀver aktiv tryckelleminering och en del klarar av "fullt" tryck, ocksÄ hur pass ÀndförstÀrkning av fyrkantsprofilen mot sprint hylsan Àr utförd pÄ alla dessa olika gripar samt Älder (hur mÄnga överlastsituationer) sprint och sprinthylsans infÀstning fÄtt utstÄ.
Snyggaste haveriet fÄr man med lodrÀt hÀngande grip, dock sÄ blir framÄtsikten lidande.
Sprintbrott Àr katastrof eftersom den ena armen vrids 45grader + stor risk att kolvstÄngen blir nöjd.
Mye enkelt jobb att förstÀrka ny eller oskadad grip och tvÄ gÄnger om Äret kontrollera/byta tvÄ sprintar.
/Michael M
-
ac tc
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Gissar pÄ att fyrkanterna toppar ut pÄ 500 kg.
Och ja spjut Àr en nödlösning men att baxa med bara skopa Àr etter vÀrre.
Lastaren Àr gammal och stitter mest ihop med svets sÄ jag Àr inte riktigt sugen pÄ att lÀgga pengar pÄ en 6/ 2 ventil.
Det blir inte bÀttre av att det Àr tveksamt om en billig rundbalsgrip klarar fyrkanter, en proffsgrip blir för dyr för mitt lilla behov.
Och ja spjut Àr en nödlösning men att baxa med bara skopa Àr etter vÀrre.
Lastaren Àr gammal och stitter mest ihop med svets sÄ jag Àr inte riktigt sugen pÄ att lÀgga pengar pÄ en 6/ 2 ventil.
Det blir inte bÀttre av att det Àr tveksamt om en billig rundbalsgrip klarar fyrkanter, en proffsgrip blir för dyr för mitt lilla behov.
-
Michael Meier
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

- Jimmy Nilsson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor - Ort: Helsingborg

Hanterar 2000 fyrkantsbalar om Äret med en unigrip. Det har aldrig varit ngra problem. HÄll balarna runt 1,70 i lÀngd sÄ hÄller gripen dem bra. Gör 80x90 balar sÄ de vÀger runt 350 kg bara.
-
Berit
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Fiat traktorer

Pallgafflar .
Ăr ju bra att ha till annat ocksĂ„
Ăr ju bra att ha till annat ocksĂ„