Det blev en Hymac till! En 580D!

Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik hÀr. Obs! Forumet Àr pÄ engelska!
AnvÀndarens profilbild
Antevante
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Hymac 580DS
MB Trac 800
MaskinMekano LS200
Dynapac CH47
Sverige

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InlĂ€gg av Antevante  (trĂ„dstartaren) »

Tackar som frÄgar Sparrow! Den lever och frodas! Liksom bara rullat pÄ med den sista tiden, den gör sina inhopp dÄ och dÄ. Efter jul körde jag en vecka med den. Men sista tiden nÄgra ggr i mÄnaden. Inga stora ÄtgÀrder har krÀvts.

Har bytt Oring i ena kolvtoppen pÄ rototilten
Bytt packning mellan ljuddÀmpare och grenrör.
DörrlÄset gick i bitar nÀr dörren blÄste igen, nytt lÄs inköpt och monterat.
VÀrmeflÀkten i hytten brann upp, fortfarande inte skaffat nÄn ny.. LÄngkalsongerna har funkat bra.

Rototilten Àr verkligen kanon. PÄ nÄgot sÀtt blir maskinen mindre med den pÄ. SÄ man kan utföra jobb frÄn den plats dÀr maskinen fÄr plats. Fick köra en hel del med gafflar nÀr jag höll pÄ med mitt plattlÀggningsjobb hemma i somras, dÄ Àr rotorn ganska ovÀrderlig.
Sista tiden mest pill med lite skogsvÀg Ät kunder. Vi kör en bildkavalkad :thumme:

Bild
Lastar ut fyllningsmassor till avloppsjobb.

Bild
Utökat en vedplan Ät kund

Bild
VÄrfloden krÀvde lite trumlÀggning Ät en markÀgare

Bild

Bild

Bild
Plattjobb pÄ hemmaplan. Vi hoppar lite mellan Ärstiderna hÀr..

Bild

Bild

Bild
Efter jul blev det förlÀngning av ett inback. Stor avverkning pÄ G.

Bild

Bild

Bild

Bild
Öppnade upp en kraftigt igenvĂ€xt vĂ€g. Saknade dike den sidan allt vatten tryckte pĂ„ dessutom. Nytt dike, en trumma sĂ„ torkade den bra tills den fick nytt bĂ€rlager förra veckan.

Bild

Bild

Bild

Bild

En markĂ€gare fick anmĂ€rkning pĂ„ en tajt kurva med en vass sten nĂ€r biometria klassat hans vĂ€gar. Bara en ”liten” sten i kanten sa han.. Man kan inte annat Ă€n imponeras av den snart 40- Ă„riga maskinen.

/Ante
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)
Sverige

InlĂ€gg av Sparrow »

Mkt trevligt bildkollage om Hymacen , mĂ„nga tack. 👍👍👍
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Drift av forum
Sverige

InlĂ€gg av Holger »

Vilken fin maskin! :thummar:
AnvÀndarens profilbild
Antevante
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200
Dynapac CH47
Sverige

Tack ska ni ha! Jag lovar uppdatera bÀttre framöver!
AnvÀndarens profilbild
Antevante
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200
Dynapac CH47
Sverige

Dags för ny rapport!

Hymac fortsÀtter leverera, en komplett avloppsanlÀggning innan semestern och sedan lite timmar i grusgropen med sorteringsverket.

Bild

Det sorterade materialet har sedan anvÀnds till el/vatten ledningar pÄ samma fastighet. (FamiljegÄrden) Ett pÄgÄende projekt som jag hoppas klara av inom de nÀrmsta dagarna. Kul med eget grus!

Bild
Bild

Har dock haft ett litet diesellĂ€ckage sista tiden som stört mig. NĂ„stans pĂ„ insprutningspumpen men lite oklart var

Visade sig vara mellan överdelen och underdelen pÄ pumpen. Blev allt vÀrre kan jag sÀga. Sitter en stor O- ring som verkar gett upp. Inte jÀttesugen pÄ att dela pumpen sjÀlv. Men av en tillfÀllighet fick tag i en kille i nÀrheten som ska hjÀlpa mig med en pumpöversyn till helgen. Skönt!

Pumpen demonterad för översyn!

Bild
Bild

NĂ€r dieselpumpen Ă€r tillbaka ska jag Ă€ven se över vattenpumpen. Ända sedan denna maskin fick en annan motor (2016?!) SĂ„ har den lĂ€ckt lite vatten. Inga mĂ€ngder men har nog tilltagit nĂ„got med tiden. NĂ€r motorn monterades flyttades vattenpumpen över frĂ„n originalmotorn, dock fick jag aldrig tag i rĂ€tt packning sĂ„ jag fick göra en egen.

SÄ antingen lÀcker min hemslöjdade packning (mest troligt) eller sjÀlva pumpen. Har dock dragit mig för att riva itu dÄ jag inte hittat rÀtt pump dÄ det finns olika pumpar beroende pÄ vad den sitter i.

Efter att gĂ„tt till botten med detta sĂ„ visar det sig att det finns 4 olika vattenpumpar till Perkins 63544. Enligt min okulĂ€ra bedömning sĂ„ Ă€r detta en ”Option A”, efter en massa googlande och bildsök fann jag ett reservdelsnr pĂ„ denna pump. Perkins 3637466M91. Hymacs reservdelsnr Ă€r helt lögn att hitta nĂ„got med. Detta nr tog mig till vĂ„ra vĂ€nner pĂ„ Olssons i Ellös som hade denna pump som Ă€ven sitter pĂ„ MF1250. Efter Ă€nnu mer googlande sĂ„ sitter den pĂ„ lite tröskor och Ă€ven nĂ„n 4 cyl MF traktor. Hade tur för jag fick den sista Ellös hade.

Ska försöka fĂ„ dit dieselpump och provstarta innan jag river ner vattenpumpen. Återkommer!

/Ante
AnvÀndarens profilbild
Antevante
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
MB Trac 800
MaskinMekano LS200
Dynapac CH47
Sverige

Hymacen jobbar pÄ. Lite varje vecka sista tiden.
Bild

Fixat lite med en husdrÀnering Àr senaste uppdraget.

Nu brukar vi alvar hÀr. Har dykt upp ett nytt projekt. Detta innebÀr att Hymacen kommer att behöva gÄ vidare. Kanske nÄn hÀr som vill ha en ganska pÄkostad Hymac?

Man kan skicka PM eller ringa mig pÄ 0705568263.

Tanken Àr att den ska ut pÄ nÀtauktion nÀsta vecka annars.

/Ante
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)
Sverige

InlĂ€gg av Sparrow »

Lite trÄkigt att höra, Hymacen har ju blivit lite av en favoritmaskin , men livet mÄste ju gÄ vidare. FÄr hoppas att nÀsta Àgare sköter om den lika bra som du har gjort, om det Àr möjligt. :grin: Den kommer att bli saknad men ej glömd. :shake_hands:
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Hymac Technology"