Motorolja till snöslunga

Diskutera brÀnslen, oljor och tillsatser hÀr
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 430
Sverige

Motorolja till snöslunga

InlĂ€gg av kanada  (trĂ„dstartaren) »

Dags för en oljefrÄga igen, den hÀr gÄngen gÀller det snöslungan. Har en gammal kines frÄn 2006 som alltid fungerat bra och gjort sitt jobb men har en frÄga angÄende den rekommenderade viskositeten pÄ motoroljan. Enligt instruktionsboken skall oljan vara SAE 15W-40 och det har jag alltid anvÀnt vid oljebytena, försöker vara noga med oljebyten varje Är. HÀnder nÄgon gÄng att jag missar det sÄ det blir vartannat Är.

Nu brukar jag alltid varmköra en stund innan den fÄr börja jobba, den lilla vÀrme det nu kan bli med den iskalla luftströmmen direkt pÄ flÀnsarna. Inbillar mig Ätminstone att det blir skonsammare med varmkörning sÄ oljan fÄr ta lite vÀrme innan man börjar ta ut kraft.

UtgÄr frÄn att kineserna visste vad de gjorde nÀr de angav SAE 15W-40 men tar upp frÄgan med tanke pÄ den sakkunskap som finns hÀr. Har som sagt alltid anvÀnt SAE 15W-40 som angivet men med tanke pÄ de diskussioner kring motoroljans viskositet som varit aktuella sÄ stÀller jag en allmÀn frÄga om varför just den viskositeten. Har inte tÀnkt pÄ det tidigare och jag Àr kanske fel pÄ det men borde en olja typ SAE 0W-40 vara ett bÀttre alternativ för en motor som uteslutande anvÀnds vintertid?
AnvÀndarens profilbild
Robert T
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: E60
Sverige

Re: Motorolja till snöslunga

InlĂ€gg av Robert T »

B&S Motorolja helsyntetisk SAE 5W-30 för vinterbruk körde jag i min slunga med briggs som stod parkerad kallt.
Orsa
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 135, MF 35 (sÄld), IH 434, MF 595T (sÄld), MF65 Halvband, ZL16F kinalastare, Lynx 5900
Sverige

InlĂ€gg av Orsa »

Det har inte nÄgon praktisk betydelse.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Kosta inte pÄ att köpa nÄgon sÀrskild olja just till snöslungan, utan anvÀnd nÄgon vanlig bilmotorolja som du ÀndÄ har hemma för andra fordon/motorer.

I praktiken gÄr ju en snöslunga mest och hÄrdast nÀr det Àr nollgradigt eller bara enstaka minusgrader, det Àr sÀllan det blir nÄgra kraftiga snöfall samtidigt med strÀng kyla.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

HÀnder att det hinner frysa pÄ rejÀlt innan jag har tid att röja undan snön men bortsett frÄn det sÄ Àr det som du skriver. Det Àr mest jag som Àr lite nördig nÀr det gÀller oljekvalité och oljebyten, men jag Àr medveten om det. Tror inte att motorn pÄ slungan Àr speciellt kÀnslig och brukar bli 0W-30 över nÀr jag byter pÄ bilen, dÀrför min frÄga med tanke pÄ att kanske köra med den i stÀllet. Huvudsaken Àr att oljebytet görs och det rör sig ÀndÄ bara om drygt en halvliter sÄ det blir inga större kostnader att satsa pÄ en bra olja.

Min frÄga var som sagt i trÄdstarten mer allmÀnt om en olja med den viskositeten Àr bÀttre vid kalla temperaturer. Ville gÀrna veta mest för sakens skull och rÀta ut frÄgetecknet.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

FortsÀtt att köra med den oljan som Àr rekommenderad av kineserna. Kör du med 0W30 sÄ kan det bli oönskad hög oljeförbrukning. Vi vet inte om du har stÀnksmörjning eller om det sitter en oljepump i motorn som sköter smörjningen. I Blekinge Àr det inte sÄ stor risk att det blir rejÀlt kallt sÄ att det blir nödvÀndigt med 0W olja.
Errare humanum est
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Ok, tack. DÄ fortsÀtter jag med samma.
AnvÀndarens profilbild
G-son
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av G-son »

kanada skrev: 16:19:43, 02-12-2025UtgÄr frÄn att kineserna visste vad de gjorde nÀr de angav SAE 15W-40 men...
Eller sÄ kommer motorn frÄn en tillverkare som gett den rekommendationen för maskiner som anvÀnds sommartid, och ingen pÄ snöslungefabriken har tÀnkt pÄ att snöslungor jobbar vid vÀldigt annorlunda förhÄllanden. Skulle inte förvÄna nÄgon... :vissla:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
David, LuleÄ
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Massey Ferguson 550
Sverige

InlĂ€gg av David, LuleĂ„ »

Kallartar min ibland i -15 -20 men oftast sÄ Àr det ju mellan 0 till-10. Kör med 5-30 helsyntet i den. TÀnker att stÀnksmörjningen i en gammal b&s funkar bÀttre om det faktiskt stÀnker om oljan.
Fast i den temperaturen vete sjutton om ens den oljan Àr nÄt vidare viskös.

Jag skulle inte lita pÄ fabriksrekommendationer frÄn Kina.
Stefan1972
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Stefan1972 »

Oljerekommendationer Àndras ju över tid ocksÄ............det Àr ju inte sÄ att det Àr nÄn fastslagen vetenskap som en del tror. En del letar sig blodiga över precis rÀtt olja som stÄr i instruktionsboken frÄn 1982 och menar pÄ att det ska följas.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[AllmĂ€nt] BrĂ€nslen/oljor/fetter"