B&S gÄr en stund, stannar sedan
-
effo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

B&S gÄr en stund, stannar sedan
Helt ny pÄ forumet, behöver rÄd om en B&S motor i en ÄkgrÀsklippare. Ingen fena pÄ motorer heller, men jag försöker lÀra mig.
Har en Jonsered ÄkgrÀsklippare frÄn 2014 med en B&S motor. Series 4 165, 500cc
För tvÄ somrar sedan började den gÄ ojÀmt, motorn varvade upp och ned om vart annat för att sedan stanna. Gick ÀndÄ hyfsat att köra med den. Förra sommaren gick den sÀmre och i slutet av sÀsongen gick den nÀstan inte alls. Det sitter en Nikki förgasare i den och lite googlade pekade pÄ att det kunde vara packningar och o-ringar i förgasaren som behövde bytas. Bytte dessa och nu gÄr motorn mycket bÀttre. Den startar fint och gÄr jÀmt. Men bara i 20-25 minuter, sedan svajar den till pÄ varven (varvar upp/ned ett par gÄnger) och stannar sedan. FÄr den stÄ nÄgra minuter kan man starta och köra en stund, sedan samma sak igen.
Pratade med en ÄterförsÀljare som sa att förgasaren kanske behövde bytas. Tog hem ersÀttningsmodellen (som rekas av B&S) frÄn RuiXing. Monterade och samma visa, motorn startar fint och gÄr 20-25 minuter, sedan svajar den till och stannar.
Blir galen pÄ detta, och har ingen aning hur jag ska felsöka. Klipparen stÄr pÄ landet sÄ bökigt att ta den till service.
Trodde att det kanske pÄverkade att vi har rÀtt ojÀmn tomt med en 75 m lÄng backe som jag klipper, och att körning i backe gjorde sÄ att förgaseren flödar pÄ nÄgot sÀtt. Men fenomenet uppstÄr Àven om klipparen stÄr stilla pÄ plan mark.
Finns det nÄgon med tips pÄ vad som kan vara fel och hur jag ska komma vidare?
Tack pÄ förhand
/Fredrik
Har en Jonsered ÄkgrÀsklippare frÄn 2014 med en B&S motor. Series 4 165, 500cc
För tvÄ somrar sedan började den gÄ ojÀmt, motorn varvade upp och ned om vart annat för att sedan stanna. Gick ÀndÄ hyfsat att köra med den. Förra sommaren gick den sÀmre och i slutet av sÀsongen gick den nÀstan inte alls. Det sitter en Nikki förgasare i den och lite googlade pekade pÄ att det kunde vara packningar och o-ringar i förgasaren som behövde bytas. Bytte dessa och nu gÄr motorn mycket bÀttre. Den startar fint och gÄr jÀmt. Men bara i 20-25 minuter, sedan svajar den till pÄ varven (varvar upp/ned ett par gÄnger) och stannar sedan. FÄr den stÄ nÄgra minuter kan man starta och köra en stund, sedan samma sak igen.
Pratade med en ÄterförsÀljare som sa att förgasaren kanske behövde bytas. Tog hem ersÀttningsmodellen (som rekas av B&S) frÄn RuiXing. Monterade och samma visa, motorn startar fint och gÄr 20-25 minuter, sedan svajar den till och stannar.
Blir galen pÄ detta, och har ingen aning hur jag ska felsöka. Klipparen stÄr pÄ landet sÄ bökigt att ta den till service.
Trodde att det kanske pÄverkade att vi har rÀtt ojÀmn tomt med en 75 m lÄng backe som jag klipper, och att körning i backe gjorde sÄ att förgaseren flödar pÄ nÄgot sÀtt. Men fenomenet uppstÄr Àven om klipparen stÄr stilla pÄ plan mark.
Finns det nÄgon med tips pÄ vad som kan vara fel och hur jag ska komma vidare?
Tack pÄ förhand
/Fredrik
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Re: B&S gÄr en stund, stannar sedan
Kolla ventilspelen. Om spelet pÄ insugningsventilen Àr för litet eller obefintligt, kan man fÄ sÄna hÀr symptom. Motorn gÄr sÄ lÀnge den Àr kall, men nÀr den börjar bli varm och ventilskaftet utvidgas, stÀnger ventilen inte lÀngre fullstÀndigt sÄ att kompressionstryck blÄser bakvÀgen genom insugningsröret och det tycker inte förgasaren om.
Ett par prov du kan göra Àr att ta bort luftfiltret och dels kolla om det stÀnker ut bensin ur förgasaren vid startförsök omedelbart dÄ motorn har stannat, dels om den startar och gÄr att hÄlla igÄng med startgas eller "snapsning" med bensin.
Ytterligare ett prov, om det inte skulle verka vara nÄgot bekymmer med ventilerna, Àr att ta ner förgasarens flottörhus omedelbart nÀr motorn har stannat och se efter om det Àr fyllt med bensin eller om det Àr torrt dÀr.
Ett par prov du kan göra Àr att ta bort luftfiltret och dels kolla om det stÀnker ut bensin ur förgasaren vid startförsök omedelbart dÄ motorn har stannat, dels om den startar och gÄr att hÄlla igÄng med startgas eller "snapsning" med bensin.
Ytterligare ett prov, om det inte skulle verka vara nÄgot bekymmer med ventilerna, Àr att ta ner förgasarens flottörhus omedelbart nÀr motorn har stannat och se efter om det Àr fyllt med bensin eller om det Àr torrt dÀr.
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Ventilspel ligger högt pÄ listan! Men,,,,ökar den i varvtal om du chokar nÀr motorn Àr varm?
/C
/C
-
effo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Tack för tips. Ska felsöka ordentligt nÀsta gÄng vi Àr i stugan, dÀr klipparen stÄr.
-
effo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Sen uppdatering. NÀr jag stÀngde stugan för ett par mÄnader sedan hade jag med mig ny brÀnnsleslang och Àven ny vacuumslang/ventilationsslang. Jag har nu alltsÄ bytt förgasare, brÀnnsleslang och vacuumslang. Startade och motorn gick jÀmnt och fint. Klippte ca 20 minuter innan den dog. Samma symptom som tidigare, den svajar till pÄ varven och sÄ dör den bara. Direkt bort med luftfiler, in med startgas och starta. Hostar lite och gÄr ytterligare 20 minuter. Samma sak igen, bort med filtret, startgas och starta. Gick en kvart till, sedan var jag klar för dagen (och sÀsongen).
Tycker inte det skvÀtter bensin ut förgasaren nÀr jag försöker starta, dÀremot Àr det ganska mycket bensin i "koppen" under förgasaren (pilen pÄ bilden)

Tycker inte det skvÀtter bensin ut förgasaren nÀr jag försöker starta, dÀremot Àr det ganska mycket bensin i "koppen" under förgasaren (pilen pÄ bilden)

-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Flottörhuset ska vara fyllt med bensin under drift, upp till den nivÄ dÀr flottören flyter upp och stÀnger nÄlventilen.
Har du kollat ventilspel?
-
Ulf he
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvÀrr sovande - Ort: LuleÄ, Norrbotten

... fÄr tanken luft nÀr brÀnsle tas ut? ... kör till den dör och öppnar tanklocket genast ... gÄr den tungt, sitter fast eller pyser, sÄ À boven hittat ...
Ulf
Ulf
-
effo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Nej, jag kom aldrig sÄ lÄngt. Mina kunskaper i mekande strÀcker sig inte sÄ lÄngt, sÄ mÄste lÀsa pÄ/kolla youtube. Klart utanför min komfortzon...torbjorn_forsman skrev: 20:17:41, 05-01-2026 Flottörhuset ska vara fyllt med bensin under drift, upp till den nivÄ dÀr flottören flyter upp och stÀnger nÄlventilen.
-
effo
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Tack för tipset, fÄr kolla till vÄren!Ulf he skrev: 01:31:12, 06-01-2026 ... fÄr tanken luft nÀr brÀnsle tas ut? ... kör till den dör och öppnar tanklocket genast ... gÄr den tungt, sitter fast eller pyser, sÄ À boven hittat ...
Ulf
-
buegÄrd
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BRB 25 MÄlilla sationÀr rÄoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepÄdrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor - Ort: SmÄland/ Blekinge

LÀnge tills grÀset börjar vÀxa . ett kul inlÀgg i debatten. GÀller nÄgot Àldre B&S. 11 och 12 hk. Eftersom jag har bÄde svart bÀlte och Nobelpris i vanvÄrd. PÄ dessa Àldre fanns inga ventiljusteringar. SÄ i sidventilsluckan ; slog jag in en morakniv vid ventilskaften förde sedan sakta in en lagom tjock fil och efter nÄgra beslutsamma drag , sÄ drog jag bort filen. Det blev sÄ hög kompression att jag fick binda Äkklipparen i garageporten för den tenderade att följa med nÀr jag drog i startsnöret. Behöver jag ens pÄpeka att den gÄr fortfarande ,,,,,,, tror det Àr 1988 Ärs Stiga Park . God fortsÀttning. Startproblem ? Knappast ! SlÄr i en kapsyl bensin rakt i förgasarporten. Startar pÄ andra. ( Kall motor blir sÀllan " sur" )