Det Àr vÀl lite en ersÀttning för Piper Comanchen. (Piper PA-24-250) Har vÀl haft i Ätanke sedan nödlandningen att skaffa en tvÄmotorig maskin. SÄ nu hittade vi denna Grumman Cougar GA-7, en sk. "Light Twin" Den har tvÄ st Lycoming 160 hkr motorer och Àr fyrsitsig. Totalt sett Àr den lite större Àn Comanchen, lite högre, en bra bit bredare i kabin och lite mera lastutrymme. Den har bÄde bagagerum framför kabinen och det vanliga lÀngst bak i kabinen sÄ som det Àr pÄ dom flesta andra plan. En bild pÄ planet frÄn i gÄr:

(DÄ vi stÄr i en varmdel av hangaren med presenningar runt om frÄn tak till golv kan man inte fÄ med hela planet pÄ en gÄng)
SÄ en bild frÄn insidan lÀngst fram i bagaget. Man kan se baksidan av instrumentbrÀdan ocksÄ.

NÀr vi tittade pÄ den i somras sÄ var den ganska isÀrplockad och sen övergiven. HÀr Àr fena och sidoroder bortplockade för det var lösa nitar (High lock = Extra hög skyvlingsbestÀndig nit som egentligen Àr en engÄngsskruv dÀr dess mutters infÀstning ryker av nÀr rÀtt moment Àr uppnÄtt)
HÀr en bild frÄn bakpartiet utan sidoroder, fena och kÄpa.

Förövrigt sÄ dömdes alla hydraulikslangar ut till landstÀll och bromsar sen innan. Dom var sen bortplockade och nya slangar fanns sen tillverkade fÀrdiga att monteras. Men för sÀkerhets skull sÄ hade dom "steloperat alla tre landstÀllen under tiden som slangarna var borta. (Jag tror det var lite onödigt men, men) SÄ vi monterade dom nya slangarna, tog bort stelopereringen och provade landstÀllen UA. Kvar Àr att fÄ ur luften pÄ bromsarna, det fÄr bli nÀsta tillfÀlle...
HÀr en bild pÄ sidoroder och fena pÄ arbetsbÀnken:

Jag tog bort dom 12 "nitarna" till sidorodrets infÀstning och ersatte dom med skruv och mutter (AN-3). Detta blir bÄde starkare och sen kan man mycket lÀttare efterkontrollera Ätdragningarna. DÄ vi bor i Marks kommun och planet stÄr i SkÄne sÄ blir det lite logistiskt varje gÄng vi behöver Äka dit. Vi fÄr helt enkelt sova pÄ hotell... MEn totalt sett sÄ tycker jag vi kommit lÄngt denna första verkstadsrunda...