Nya flygplanet, en Cougar GA-7

Diskutera flygteknik hÀr
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15
ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik
Sverige

Nya flygplanet, en Cougar GA-7

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

Nya tider, nya flygplan. Ja egentligen hade jag inte tÀnkt skaffa nÄgra mera flygplan, men nu blev det ett i alla fall... Detta plan stÄr och Àr inte luftvÀrdigt sÄ vi tog oss an att fÄ till den till ett flygande plan igen.
Det Àr vÀl lite en ersÀttning för Piper Comanchen. (Piper PA-24-250) Har vÀl haft i Ätanke sedan nödlandningen att skaffa en tvÄmotorig maskin. SÄ nu hittade vi denna Grumman Cougar GA-7, en sk. "Light Twin" Den har tvÄ st Lycoming 160 hkr motorer och Àr fyrsitsig. Totalt sett Àr den lite större Àn Comanchen, lite högre, en bra bit bredare i kabin och lite mera lastutrymme. Den har bÄde bagagerum framför kabinen och det vanliga lÀngst bak i kabinen sÄ som det Àr pÄ dom flesta andra plan. En bild pÄ planet frÄn i gÄr:
Bild
(DÄ vi stÄr i en varmdel av hangaren med presenningar runt om frÄn tak till golv kan man inte fÄ med hela planet pÄ en gÄng)
SÄ en bild frÄn insidan lÀngst fram i bagaget. Man kan se baksidan av instrumentbrÀdan ocksÄ.
Bild

NÀr vi tittade pÄ den i somras sÄ var den ganska isÀrplockad och sen övergiven. HÀr Àr fena och sidoroder bortplockade för det var lösa nitar (High lock = Extra hög skyvlingsbestÀndig nit som egentligen Àr en engÄngsskruv dÀr dess mutters infÀstning ryker av nÀr rÀtt moment Àr uppnÄtt)
HÀr en bild frÄn bakpartiet utan sidoroder, fena och kÄpa.
Bild

Förövrigt sÄ dömdes alla hydraulikslangar ut till landstÀll och bromsar sen innan. Dom var sen bortplockade och nya slangar fanns sen tillverkade fÀrdiga att monteras. Men för sÀkerhets skull sÄ hade dom "steloperat alla tre landstÀllen under tiden som slangarna var borta. (Jag tror det var lite onödigt men, men) SÄ vi monterade dom nya slangarna, tog bort stelopereringen och provade landstÀllen UA. Kvar Àr att fÄ ur luften pÄ bromsarna, det fÄr bli nÀsta tillfÀlle...
HÀr en bild pÄ sidoroder och fena pÄ arbetsbÀnken:
Bild

Jag tog bort dom 12 "nitarna" till sidorodrets infÀstning och ersatte dom med skruv och mutter (AN-3). Detta blir bÄde starkare och sen kan man mycket lÀttare efterkontrollera Ätdragningarna. DÄ vi bor i Marks kommun och planet stÄr i SkÄne sÄ blir det lite logistiskt varje gÄng vi behöver Äka dit. Vi fÄr helt enkelt sova pÄ hotell... MEn totalt sett sÄ tycker jag vi kommit lÄngt denna första verkstadsrunda...
Senast redigerad av Janson1 den 22:54:44, 15-01-2026, redigerad totalt 2 gÄnger.
AnvÀndarens profilbild
Robert T
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: E60
Sverige

Re: Nya kÀrran, en Cougar GA-7

InlĂ€gg av Robert T »

Va kul med nytt projekt! Detta ska följas!
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik
Sverige

Vad har den för utrustning dÄ? Alla (sÄ gott som) flygplan har en radio eller tre. Denna har dels en Garmin GNS-430 som Àr en kombinerad comradio, navigationsradio och GPS i samma lÄda, ytterst anvÀndbar. (Den nÀstan revolutionerade flygvÀrlden dÄ den kom pÄ jag tror -90 talet?) Sen har den en nyare (betydligt) com/nav, en Garmin GTN-650 Samma som 430 fast mycket mer av allt. Den har större skÀrm med betydligt bÀttre upplösning, pekskÀrm (om detta Àr bra eller dÄligt ÄterstÄr att se...) Sen en transponder (radarsvarare sÄ trafikledningen kan se oss i lufthavet) med Mode S, en Garmin GTX 330. Vidare sÄ Àven denna kÀrra en autopilot, den Àr bÄde kurs och höjdhÄllande och heter S-tec 55. Sen finns det Àven ett sk. "stormscope" VX-500 som sen Àr integrerat i antingen 430 eller 650 eller bÄda pÄ dess karta sÄ man kan helt enkelt se Äskurladdningar, riktning, avstÄnd och hur kraftiga dom Àr. Detta har jag nog lite saknat pÄ gamla kÀrran... Sen har den ett sk FMS system. (Fuel Menichment System) Man lÀgger in sin rutt sÄ dels berÀknar den brÀnsleÄtgÄng, riktning, tider och om man har en vÀderlÀnk sÄ berÀknar den Àven med motvind/gynnsammaste vÀgen. Sen har den Àven uppföljning sÄ man ser hur mycket brÀnsle man förbrukat/har kvar och den ger Àven förslag pÄ att stiga/sjunka för att fÄ mesta möjliga prestanda. För detta sÄ har GPS-data, en luftanslutning frÄn fartmÀtartrycket, en frÄn statiska trycket sÄ den vet höjden, en tempgivare ute sÄ den fÄr exakt höjd en magnetkompas-signal och tvÄ flödesgivarsignaler. Nu vet den allt och kan tom. avgöra vilket hÄll det blÄser Ät nÀr man flyger och föreslÄ rÀtt höjd mm. Allt detta bör visas i GTN 650 radions display. (Vi har inte luskat ut detta riktigt Àn...)
Göran Ekman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

InlĂ€gg av Göran Ekman »

Hur fungerar det med flygcertifikatet?
Är det nĂ„got sĂ€rskild behörighet för att flyga ett plan med tvĂ„ motorer?
Var ut pÄ nÀtet och kollade bilder, snygga kÀrror Cougar GA-7. Verkar vara lite ovanliga.
Göran i NorrÄmyra
TillfÀlligt pÄ banan
doc2
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av doc2 »

Kul kÀrra. Kan inget om flygplan annars att man fascineras. Fick ocksÄ googla runt lite. Verkar vara en liten pÀrla utifrÄn sina egenskaper. Enbar t runt 60 i hela vÀrlden mÄste vara sÀllsynt. Verkar ha gedigen utrustning för seriöst flygning.
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Certifikat, ja det skiljer sig lite. Först tar man ett PPL cert för en motor SEP (Singel Engine Piston) Sen sÄ mÄste man skillnadsutbilda sig till MEP (Multi Engine Piston) NÀr jag gjorde detta för ca 15 Är sedan sÄ var det 5 timmars utbildning och sen uppflygning för en av TS utsedd kontrollant. Jag gjorde detta pÄ en Diamond DA-42. Ett av dom enklare plan att flyga, (min Comanche Àr mera krÀvande) Sen Àr varje typ en egen sÄ man mÄste familjÀra sig med en ny typ varje gÄng.
Jag har dels Diamond DA-42 tdi och dels Piper PA-34 Seneca. (Sen har jag provat nÄt mera ocksÄ) Denna Cougar har jag inte flugit... Àn. Sen sÄ mÄste man göra en PC (Proffice Check) varje Är för att fÄ behÄlla behörigheten.
Det Àr bara 115 st GA-7 tillverkade mellan 1978-79 och ca hÀlften finns kvar. Det Àr lite annorlunda byggt i förhÄllande till andra plan. SjÀlva kroppen bestÄr av hooneycomb, bikakaelement vilket innebÀr att man limmar ihop tvÄ plÄtar med ett cellsystem av tunna stÄende aluminiumremsor och dom bildar ett mer eller mindre sexkantigt nÀt ungefÀr som en bikaka. Dessa plÄtar skÀrs sen till och limmas ihop i skarvarna. Det Àr galet starkt men gÄr det sönder sÄ Àr det ytters svÄrlagat. Sen Àr vingplÄten limmad, likasÄ skevroder, klaffar och höjdroder. Jag tror dom fick problem med detta ganska tidigt sÄ det Àr framtagit förstÀrkningskit/modkit och detta Àr gjort pÄ denna kÀrra. Enligt ej verifierade uppgifter gÄr det inte att ta av vinge/vingar frÄn kroppen dÄ det Àr limmat? Men innanför ytterskalet sitter en jÀttebalk frÄn ena motorn rakt igenom kroppen till andra motorn. I vingarna utanför motorerna sitter integrerade tankar rakt i vingstrukturen. Dom rymmer ca 220 liter styck och med motorn timförbrukning pÄ dryga 30 liter/timma sÄ kommer man lÄngt, knappt 7 timmar i knappt 160 knop. Sen om man fÄr motorbortfall pÄ ena motorn sÄ kan man fortsÀtta flyga och ta brÀnsle Àven frÄn andra sidans tanksystem (Cross Feed). Den flyger ju inte speciellt bra pÄ bara en motor men man kan komma fram till ett riktigt flygfÀlt och slipper utelandningar ...
Annars sÄ Àr ComanceŽn svÄrslagen (Se min "Piper PA-24 comanche" trÄd) vad gÀller det mesta... Den flyger fortare, startar och landare kortare (förmodligen), drar lite mindre brÀnsle, lastar kanske nÄgot mera? Men jag tror dÀremot att man sitter mycket bÀttre i CougarŽn, den Àr bredare och högre i kabinen och större rutor, Àven rutor bakom passagerna. För och nackdelar...
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Den hÀr Garmin GTN-650 Àr sÄ fullspÀckad av funktioner sÄ den behöver flera hundra sidor...
https://static.garmin.com/pumac/190-01004-03_M.pdf

Sen finns det en Qvickguide, mest för att hitta och förstÄ knappar och olika skÀrmvisningsalternativ.
https://www.rangersflyingclub.org/wp-co ... _Guide.pdf
Som pilot har man tvÄ stora skillnader att flyga efter regelmÀssigt. Dels sÄ finns det VFR, ungefÀr "vackert vÀder flygning" (Visual Flight Rules) och IFR (Instrument Flight Rules) Om man "bara" kan flyga enligt VFR (som jag gör) sÄ behöver man inte kunna alls lika mycket av alla denna radions funktioner. Om man dÀremot flyger enligt IFR sÄ kanske mÄste man inte men man bör kunna vÀldigt mycket mera om navigering och dess hjÀlp och Àven dess fallgropar... Sen Àr det alltid roligt med ny teknik och man lÀr sig det som Àr anvÀndbart. Det som flygplanet saknar Àr avisningsutrustning. Det finns en del smÄplan som faktiskt har avisning av vingframkanter, propeller/rar och roderytors framkanter. Man kan avisa med glykol som dÄ blöder ut via smÄ, smÄ hÄl i en plÄt som sitter pÄ alla ving/roderframkanter och som Àven blöder ut frÄn propellernavet som sen kastas ut och följer propellerbladet och pÄ sÄ vis dels löser redan pÄbyggd is och sen hÄller borta ev ny is. Detta system Àr dyrt, bÄde att köpa, montera, anvÀnda och underhÄlla. Men det försÀmrar inte flygplanets prestanda mer Àn ökad vikt. (20-50 kg) DÀrav glykolen vikt ca 20-30 kg som man sen förbrukar) Sen finns det sk gummiboots. Det Àr en dubbel gummibÀlg som man limmar pÄ alla ving och roderytors framkanter och som man sen blÄser upp nÀr man fÄtt "lagom" mycket is pÄ sig. Detta system drivs av motorns/ernas vacum/tryckpumpar via en knapp i kabinen. DÄ blÄser man upp gummibootsen och pÄ sÄ vis sprÀcker man bort isen. Detta system fungerar ganska bra, Àr ganska lÀtt viktmÀssigt men det försÀmrar prestandan bÄde vid lÀgsta fart och vid marchfart. SÄ man fÄr ett lite sÀmre flygplan prestanda mÀssigt men fÄr lov att flyga i kÀnd isbildning (inte alltid) Propellrarna kan man dels avisa med glykol men det Àr nog vanligare att man har elektrisk avisning. PÄ en tvÄmotorig kÀrra som har tvÄbladiga propellrar sÄ har man 8 element, 2 pÄ varje blad. Sen kör man elen i sekvens, blad 1 2 3 4 eller 1+3, 2+4 beroende pÄ generatorernas effektreserv. Detta styrs av en timer. (Jag har flugit med bÄde blödande vingframkanter (TKS) och med boots-system och glykol pÄ prop och elektrisk avisning av prop och allt funkar men mÄste som pilot titta och följa förloppen nÀr is börjar byggas pÄ. Om man startar systemen för sent kan isen ha byggds pÄ sÄ mycket pÄ tex propellern sÄ den slÄr av isen i sjok med bucklor pÄ skrovet som följd... Om man slÄr pÄ bootsen för tidigt sÄ kanske den inte fÄr med sig isen tillrÀckligt bra, det gÀller att ha feeling dÀr...
Men, nu har denna Cougar inte nÄgot avisningssystem alls och jag tror inte det finns framtaget heller?
Edit: felskrivning!
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Autopiloten. PÄ min "gamla" kÀrra sÄ har den en sk. enaxlig autopilot. Det bestÄr av styrenhet och sen bara ett servo som Àr kopplat till skevroderna (rollservo). Dess uppgift Àr att hÄlla flygplanet rakt pÄ vingarna och sen kunna svÀnga Ät nÄgot hÄll antingen genom att snedstÀlla rakt fram och dÄ svÀnger autopiloten kontinuerligt med max 20 graders lutning tills jag som pilot rÀtar upp den igen. Sen kan man koppla den till en given kurs ocksÄ och dÄ letar den upp rÀtt kurs och hÄller den. Det kan vara ett kursgyro eller en GPS-signal eller en VOR signal som styr detta. Denna Cougar har detta med men den har Àven höjdreglering. Det bestÄr dels av tvÄ servo till. Det ena servot styr höjdrodret (pitch) och det andra servot styr höjdtrimrodret (pitchtrim) som sitter pÄ höjdrodret. Dom tvÄ servorna arbetar ihop via styrenheten. SmÄ justeringar görs direkt pÄ höjdrodret, orkar inte servot med sÄ gÄr det andra servot för höjdrodertrimmern igÄng och hjÀlper det stora höjdrodret att hitta den nya mittpunkten sÄ höjdroder servot orkar reglera rÀtt.
HÀr Àr en manual pÄ Autopiloten: https://www.pacificflying.com/wp-conten ... Manual.pdf
Vi har Àven den extra lilla fjÀrrpanelen som Àr monterad mer rakt framför piloten och dÀr man styr det mesta pÄ ett enkelt sÀtt. Denna S-tec autopilot har en inbyggd höjdgivare (tryckgivare) sÄ man stÀller vilken stigning flygplanet skall stiga med i fot per minut, tex 500 F/m NÀr flygplanet nÄr rÀtt höjd sÀnker man stigningen frÄn 500 till 0 fot/min eller direkt (Altitud Hold) och autopiloten trimmar ut och stannar dÀr. Det finns fallgropar med detta system givetvis. Om flygplanet inte orkar hÄlla 500 fot/minut sÄ kan autopiloten driva flygplanet till stall, likasÄ om en motor stannar pÄ höjd sÄ strÀvar autopiloten att hÄlla höjden genom att lyfta nosen tills flygplanet stallar... SÄ det gÀller att koppla ur autopiloten om detta intrÀffar, alt sÄ kopplar autopiloten ur sig sjÀlv om det blir kraftiga gir eller höjdstörningar. Vi fÄr vÀl utröna vad autopiloten gör/inte gör...
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Stormscope WX-500, ja sÄ heter nÀsta manick. Den bestÄr av en kontrollenhet, en speciell antenn och en visarenhet, i detta fall Àr det Garmin GTN-650 och ev GNS-430 som man kan se ev urladdningar via stormscopet. Antennen sitter uppe pÄ taket pÄ flygkroppen och kan uppfatta urladdning i luften (Äska) mer Àn 30 mil bort. Den visar riktning, avstÄnd och intensiteten och presenterar detta direkt i kartan pÄ GTN-650:n sÄ man kan sen vÀlja om man gÄ till vÀnster eller höger om ovÀdret... en lÀnk till manualen som bara Àr pÄ 31 sidor! https://www.seaerospace.com/documents/b ... vpDxkMCE1g
Man behöver inte ens flyga för att kunna se ÄskvÀder utan det rÀcker med att ha startat grejerna, det blir dÄ lite lÀttare att svÀnga frÄn ev ÄskvÀder tidigt vid flygningen sedan. Kontrollenheten som sitter i bakkroppen pÄ kÀrran Àr sjÀlva hjÀrnan, den tar in data frÄn antennen och processar den och skickar den sen vidare till GTN och GNS systemen.
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: en mÀngd skrot
International

InlĂ€gg av Claude »

grattis till mya kÀrran
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Tackar Claude! Jag blir faktiskt mer och mer taggad sjÀlv ocksÄ! Det kanske blir bra pÄ slutet oavsett... DÄ den inte Àr flygbar Àn sÄ mÄste vi ner minst en gÄng till för att helt enkelt fÄ ihop den i ett stycke. Vi har lite försiktigt lagt ut om att Comanchen Àr till salu. Jag med flera orkar helt enkelt inte ha för mÄnga plan samtidigt. Nu har jag blivit av med helikoptern och har "bara" tvÄ plan förutom denna nya Cougar... Det Àr ett för mycket! Hade detta plan varit ett Piper PA30/39 Twin Comanche sÄ kanske jag behÄllit min Singel Comanche? Nu Àr det som det Àr och egentligen tÀnkte jag inte skaffa fler eller för den delen antingen byta upp eller ner mig mera. Men det sket sig sÄ nu har jag denna Light Twin ocksÄ... SÄ lÄt den nu fÄ luft under vingarna!
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
International

InlĂ€gg av Claude »

Janson1 skrev: 18:57:43, 14-01-2026 Tackar Claude! Jag blir faktiskt mer och mer taggad sjÀlv ocksÄ! Det kanske blir bra pÄ slutet oavsett... DÄ den inte Àr flygbar Àn sÄ mÄste vi ner minst en gÄng till för att helt enkelt fÄ ihop den i ett stycke. Vi har lite försiktigt lagt ut om att Comanchen Àr till salu. Jag med flera orkar helt enkelt inte ha för mÄnga plan samtidigt. Nu har jag blivit av med helikoptern och har "bara" tvÄ plan förutom denna nya Cougar... Det Àr ett för mycket! Hade detta plan varit ett Piper PA30/39 Twin Comanche sÄ kanske jag behÄllit min Singel Comanche? Nu Àr det som det Àr och egentligen tÀnkte jag inte skaffa fler eller för den delen antingen byta upp eller ner mig mera. Men det sket sig sÄ nu har jag denna Light Twin ocksÄ... SÄ lÄt den nu fÄ luft under vingarna!
helikoptern? den har jag missat
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

SÄld sedan sensommars..
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Sverige

Lite manualer
Först fpl:s POH Pilot Operations Handbook):https://longislandaviators.com/wp-conte ... on-3.0.pdf
Sedan dess Servicemanual: https://yankee-aviation.com/docs/Grumma ... Manual.pdf
Sist men inte minst, den har Àven en reservdelskatalog, IPC (Illustrerad Parts Catalog) men den hittar jag ingen bra pÄ nÀtet...
Claude
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
International

InlĂ€gg av Claude »

Janson1 skrev: 09:18:42, 15-01-2026 SÄld sedan sensommars..
vart Àr trÄden om den? eller vad det för nÄn
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Flyg"