Jag bytte generator pÄ min V70n -03 igÄr, kallt o trÄngt men kunde ha varit vÀrre.
TÀnkte först bara bytt kol o laddningsregulator men kollektorn var vÀl sliten tyckte jag. Den sitter klÀmd bakom AC kompressorn, svÄrt att fÄ skruvarna att ta gÀng man ser inte hur de hamnar. Kunde kanske hjÀlpa att slipa en liten spets pÄ skruvarna före montering.
Förfarandet stod vÀl beskrivet i min Haneys bok.
GÄr att kolla om du har spÀnning fram till lilla kabel nÀr tÀndningen Àr pÄ.
UtgÄr frÄn att det Àr V70 tidigare i trÄden du skriver om?!
Grabbens A Traktor V70 MK 2
Kategoriregler
Skriv alltid vad det Àr för bil, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
Skriv alltid vad det Àr för bil, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
-
BM425
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Re: Grabbens A Traktor V70 MK 2
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
-
dea
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641 - Ort: Njura, NordĂstra SkĂ„ne

FÄr gratulera Grabben, lite synd att traktorn skulle strula nu
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

DÀr fÄr det bli ett stort grattis och jag misstÀnker att pappa Àr lika lÀttad och stolt som grabbhalvan sjÀlv!
KÀnner Àven igen antiklimax som uppstÄr nÀr skrotet havererar. Grabben fick ju sitt kort pÄ fredagen under à mÄls Blueshelg (pÄ sin födelsedag) och hade sett fram emot stt skjutsa slÀkt och vÀnner runt i folkmyllret. TyvÀrr hade pappa köpt nÄt som bÀst beskrivs som en "Trailer Queen" vilken havererade 5km hemifrÄn i första turen.
Tur som en tokig lyckades jag lÄna en annan traktor av en kompis dotter som ocksÄ nyss tagit AM-kortet, det motsatta könet visar sig dock lite försiktigare och hon ville inte köra alls inledningsvis.
/C
KÀnner Àven igen antiklimax som uppstÄr nÀr skrotet havererar. Grabben fick ju sitt kort pÄ fredagen under à mÄls Blueshelg (pÄ sin födelsedag) och hade sett fram emot stt skjutsa slÀkt och vÀnner runt i folkmyllret. TyvÀrr hade pappa köpt nÄt som bÀst beskrivs som en "Trailer Queen" vilken havererade 5km hemifrÄn i första turen.
Tur som en tokig lyckades jag lÄna en annan traktor av en kompis dotter som ocksÄ nyss tagit AM-kortet, det motsatta könet visar sig dock lite försiktigare och hon ville inte köra alls inledningsvis.
/C
- SK Racing
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
TraktorgrÀvare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smÄtt o gott frÄn minigrÀvare till lastbil :) - Ort: Karlskrona

Ja, ettan Àr trÄng o tvÄan Àr ett helvete, jag har Ànnu inte listat ut hur helvetet ska ut, jag har ingen bok pÄ denna bilen, utan gÄr pÄ kÀnsla, logik o sunt förnuft, o det gÄr sÄdÀr...BM425 skrev: 21:42:05, 08-01-2026 Jag bytte generator pÄ min V70n -03 igÄr, kallt o trÄngt men kunde ha varit vÀrre.
TÀnkte först bara bytt kol o laddningsregulator men kollektorn var vÀl sliten tyckte jag. Den sitter klÀmd bakom AC kompressorn, svÄrt att fÄ skruvarna att ta gÀng man ser inte hur de hamnar. Kunde kanske hjÀlpa att slipa en liten spets pÄ skruvarna före montering.
Förfarandet stod vÀl beskrivet i min Haneys bok.
GÄr att kolla om du har spÀnning fram till lilla kabel nÀr tÀndningen Àr pÄ.
UtgÄr frÄn att det Àr V70 tidigare i trÄden du skriver om?!
KÀnsliga mÀnniskor kör med miljömotor, riktiga mÀn kör pÄskruvad BM.
Ărligheten sĂ„rar och krĂ€nker dig, vad gör dĂ„ lögnen?
Tekniker fyller pÄ mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,fÄr du apor.
Tekniker fyller pÄ mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
-
BM425
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Lossa servopumpen, bind fast den uppÄt motorn. Det stod att man inte behövde lossa rören men jag lossade tryckröret.
AC kompressorn har tre skruvar, de bÄda övre mÄste bort, den undre lossas.
Generatorn har en övre skruv sen fÄr man bÀnda ut den uppÄt, Det gick att fÄ upp den höger om kylarslangen mot mitten.
Monteringen var svÄrare, trycka ner generatorn mellan ac'n o motorn sen fÄ dit skruvarna igen.
AC kompressorn har tre skruvar, de bÄda övre mÄste bort, den undre lossas.
Generatorn har en övre skruv sen fÄr man bÀnda ut den uppÄt, Det gick att fÄ upp den höger om kylarslangen mot mitten.
Monteringen var svÄrare, trycka ner generatorn mellan ac'n o motorn sen fÄ dit skruvarna igen.
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
- SK Racing
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
TraktorgrÀvare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smÄtt o gott frÄn minigrÀvare till lastbil :) - Ort: Karlskrona

Vi hÄller pÄ, just nu spelar han lite, dock Àr baslÄdan o slutsteg en besvikelse som inköpts, inte budget utan premium, det lever inte upp till min 120 Y s nivÄ, dÄ nÀr hon spelar sÄ skramlar lysrörsarmaturena i garaget o plÄttaket pÄ garaget, o Àven ladutaket 25 meter bort
jag har byggt lÄdan sjÀlv. till min 120 Y o förvÀntar mig mer av köpta grejer, dÄ dom ska ju vara "proffs" kvalitet... Vad för annars köper man grejer frÄn hyllan för ca 13K...
Har mailat firman o hoppas pÄ Äterkoppling, för fjÀrren till bil eller stereo ska ju hoppa pÄ taket pÄ bilen om man har en adekvat anlÀggning o inget i lokalen en spelar i ska stÄ still, rutor ska skallra, Àven takplÄten pÄ byggnaden ska stÄ som en hÀlsning pÄ 40 talet.
Jag har ju nersatt hörsel av en anledning
Grabben sÀger att diskanten Àr helt ok, den hör jag dock inte pÄ samma sÀtt som han gör.
Har mailat firman o hoppas pÄ Äterkoppling, för fjÀrren till bil eller stereo ska ju hoppa pÄ taket pÄ bilen om man har en adekvat anlÀggning o inget i lokalen en spelar i ska stÄ still, rutor ska skallra, Àven takplÄten pÄ byggnaden ska stÄ som en hÀlsning pÄ 40 talet.
Jag har ju nersatt hörsel av en anledning
KÀnsliga mÀnniskor kör med miljömotor, riktiga mÀn kör pÄskruvad BM.