Energiklipp marknadsundersökning

Diskutera övriga redskap och fÀsten hÀr
Edner
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580
Ort: Grönlanda vÀstra götaland dalsland fÀrgelanda kommun
Sverige

Energiklipp marknadsundersökning

InlĂ€gg av Edner  (trĂ„dstartaren) »

Hej alla maskintokar.
Funderar pÄ att dra igÄng ett projekt.
Jag driver en liten mekanisk verkstad ihop med en vÀn och funderar över att ev ta fram en robust, prisvÀrd energiklipp som kan tillverkas i vÄr verkstad.
Vi hÄller i första hand pÄ med skÀrande bearbetning och tanken Àr klippen ska byggas av delar framtagna pÄ detta sÀtt och undvika tidsödande svetsning sÄ lÄngt det gÄr och montera ihop med bult etc.
Fördelen med detta Àr att klippen gÄr snabbt att montera.
En annan fördel Àr att det gÄr enkelt och snabbt att byta ut trasiga delar om man skulle köra sönder.
Ev skulle klippen kunna sÀljas som byggsats.
Jag tror att detta sÀtt att tillverka en sÄdan konstruktion ska vara kostnadseffektiv.
Om jag lyckas fÄ fram en bra klipp sÄ kommer den vara tillgÀnglig till försÀljning förmodligen utan mellanhÀnder.
Jag tÀnker i första hand en kranhÀngd klipp av den enkla anledningen att jag sjÀlv har en gammal skotare som jag kan göra dom första testerna pÄ. Det Àr en Kockum 836 med en
cranab 5000 pÄ.
Men givetvis kommer klippen kunna erbjudas i grÀvmaskinversion ocksÄ.

Om du/ni skulle införskaffa en klipp, vad har ni för önskemÄl?

Fast eller rörlig kniv?

Hur stort bör den kunna klippa?

Ska den vara enkel, med sÄ fÄ rörliga delar som möjligt för att hÄlla priset nere eller ska den va avancerad med mÄnga funktioner?
PÄ sikt sÄ kanske vi erbjuder flera typer men man bör nog börja med en enkel konstruktion.

Hur ser din prisvÀrda drömklipp ut.
Kom med tankar runt detta.

Om jag startar detta projekt sÄ kommer ni fÄ vara med under tillverkningen dÄ jag kommer att frÄga mycket och visa mycket bilder och filmer.
AnvÀndarens profilbild
Martin.Eriksson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Huddig 960c6
Sverige

Re: Energiklipp marknadsundersökning

InlĂ€gg av Martin.Eriksson »

Ska man klippa Ä producera nÄtt sÄ Àr det ackumulerade som gÀller. Fast kniv Ä en grip som nyper Àr nog enklaste Ä bÀsta..

Skickat frÄn min G8141 via Tapatalk
MartinsgrÀvoentreprenad pÄ instagram
Det Àr aldrig för sent Ä ge upp..
robin.gustavsson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414
Sverige

InlĂ€gg av robin.gustavsson »

Tror du har en rÀtt bra idé dÀr. Kan bara se till mig sjÀlv och dÄ Àr en köpesgrip för dyr för att anvÀnda 5-10tim per Är och bygga sjÀlv faller pÄ att det blir mÄnga delar som ska ritas upp och skÀras.

Satsa pÄ enkel klipp med "fast" kniv som gÄr enkelt att ta bort för att kunna nyttja den som grip ocksÄ. Typ att den sitter i ett spÄr och lÄst med en sprint.

Skickat frÄn min F5321 via Tapatalk
Edner
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Kockum KS 836 -70
Hymac 580
Sverige

Ackumulerande Àr nog viktigt att Ätminstone ha som tillval. simplast möjliga klipp Àr som jag ser det en fast kniv och endast en rejÀl klÀmmarm. Men dÄ blir den nog dÄlig att anvÀnda som grip.. Hur arbetar dom flesta med klipp? Klipper man klart allt som ska klippas och lÀgger pÄ marken och sedan skotar eller vill man lÀgga pÄ skotaren/vagnen med en gÄng och Äker och lastar av nÀr det blir fullt? PÄ det första alternativet sÄ behöver ju inte klippen vara en grip.. DÄ byter man till gripen nÀr man klippt klart och skotar först dÄ. PÄ andra alternativet sÄ bör klippen Àven vara en hyfsad grip dÄ man inte vill byta fram och tillbaka..
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
Sverige

InlĂ€gg av magloman »

Titta pÄ hur naarva byggt sin, den funkar rÀtt bra
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Sten87
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2
Finland

InlĂ€gg av Sten87 »

Edner skrev:Ackumulerande Àr nog viktigt att Ätminstone ha som tillval. simplast möjliga klipp Àr som jag ser det en fast kniv och endast en rejÀl klÀmmarm. Men dÄ blir den nog dÄlig att anvÀnda som grip.. Hur arbetar dom flesta med klipp? Klipper man klart allt som ska klippas och lÀgger pÄ marken och sedan skotar eller vill man lÀgga pÄ skotaren/vagnen med en gÄng och Äker och lastar av nÀr det blir fullt? PÄ det första alternativet sÄ behöver ju inte klippen vara en grip.. DÄ byter man till gripen nÀr man klippt klart och skotar först dÄ. PÄ andra alternativet sÄ bör klippen Àven vara en hyfsad grip dÄ man inte vill byta fram och tillbaka..
Vi har bÄde Naarvas E24 och Keslas 19GX eftersom Keslas funkar bÀst efter Äkerkanter nÀr man kan tilta gripen hur man vill nÀr man klipper efter diken och Àven klippa grenar av trÀd, det Àr ju möjligt eftersom Keslan har 2 extra hydraulslangar som man kopplar om vi rotatorn men det gör ju sÄ att man mister oÀndlig rotation. Kesla Àr hittills dom enda jag sett ha detta system, det kan ju vara att de har patent pÄ det men innan hade vi en Nisula 150 men tyckte inte om att den tiltade genom att bygga tryck.
Naarvan Àr ju ackumulerande och tiltar genom att bygga tryck men klarar av grövre trÀd Àn Keslan sÄ den gÄr bra att göra första gallringar med om man vill.
NÀr jag klipper sÄ klipper jag allt som ska klippas och byter till gripen och skotar bort det eftersom det Àr utan tvekan det snabbaste sÀttet, Àr det sÄ lite sÄ man kan lÀgga det pÄ vagnen med detsamma Àr det lika enkelt att ta röjsÄgen och sen skota ihop det. NÀr man klipper kan man lÀgga det i hopar fÀrdigt vilket gör skotningen snabbare och man slipper slÄ klippen mot grinden pÄ vagnen hela tiden. Jag tar Àven bort stolparna pÄ vagnen sÄ man inte slÄr i den nÀr man svÀnger runt kranen.

Att ha en arm med fast kniv Àr inte en sÄn dum idé bara du designar bettet sÄ att stammarna inte glider ivÀg nÀr man klipper grövre trÀd. Keslan har ju sÄ att man kan vika undan bettet men det blir glapp i det hur man en gör sÄ skall man kunna vika undan det sÄ ska det nog ha en stabil lösning annars om det blir för stor glipa mellan armen och bettet sÄ kommer man bara skala de klenare stammarna.
Edner
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Kockum KS 836 -70
Hymac 580
Sverige

Tack för utförligt svar.
Jag hÄller med dig om att det borde vara effektivast att klippa först och sedan skota.
Vad sÀger ni andra om den saken?
Om andra ocksÄ hÄller med, sÄ kan man priotera ner funktionen som grip och göra en sÄ enkel och effektiv klipp som möjligt. Kanske Àr det fast kniv, en arm som trycker mot kniven och en ackumulator arm.
Med en differentialventil sÄ blir den snabb pÄ klent och stark pÄ grovt. Hur grovt bör en klipp kunna ta? 200mm 250mm 300mm ? Om den ska ta grovt sÄ blir den tyngre och förmodligen lite lÄngsammare. SÄ vid vilken storlek ligger det optimala för dom flesta?
Edner
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Kockum KS 836 -70
Hymac 580
Sverige

Har tittat pÄ mÀngder av klippar pÄ youtube. En sak jag har lagt mÀrke till Àr att det Àr relativt ovanligt med klippar med fast kniv i kranar.
DÄ Àr det oftast pÄ grÀvare Klipparna sitter pÄ.
Vad beror detta pÄ tro?
Är det av nĂ„gon anledning lĂ€mpligare med grĂ€varmontage nĂ€r det Ă€r fast kniv?
AnvÀndarens profilbild
Bengt Erik Eriksson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Caterpillar 920. 41j
ExpertomrĂ„de: Snusförnumstigheter 🫣
Sverige

InlĂ€gg av Bengt Erik Eriksson »

Vsrken kört det ena eller det andra men antar att fast kniv fingerar tillrÀckligt bra pÄ grÀvaren dÀr du kan trycka in kniven i trÀet med grÀvarmen och dÄ rÀcker det att klon styr resten.
PÄ kran penlar ju aggregatet fritt och dÄ behövs trÀdet hÄllas fast först innan kniven trycks in i trÀet under bra kontroll.

Bara mina tankar...
Fö ska det bli spÀnnande att se hur ert aggregat kommer se ut.
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
AnvÀndarens profilbild
atlashjul
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)
Sverige

InlĂ€gg av atlashjul »

KAn ju bara inflika , ett snabbtest jag gjorde med fast kniv i vanlig större grip, HÀngande löst i kran.. Funkar inte, dÄ trÀd/grip vrider sig sÄ att kniven inte fungerar. Blev iafa resultatet för mig.(trots trÄngt spel mellan kniv grip..

NÄgot som skulle utvecklas sÄ Àr det just skÀr-tekniken sÄ att det skÀr lÀttast möjligt tunt som grövre material,(just grip funktionen Àr ju ganska utvecklad redan.) dubbla knivar?. Eller fler?
HalvmÄne-kniv ? Progressiv klippkraft ? Men Ä fÄ det att hÄlla i varierande bruk kan ju va ett problem..
Lind1977
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas 1404 -91
Sverige

InlĂ€gg av Lind1977 »

Jag har kollat lite pÄ olika typer av knivar eller sÄgar för att hÀnga pÄ skotare. Oftast faller ju allt nÀr de kostar mer Àn vad vi skulle kunna ha nytta av den.
Men kanske vÀrt att studera hur klyvar ser ut pÄ vedmaskiner? En liten klo före resten av kniven, men det blir kanske en konstruktion som blir mer komplicerad i onödan. (hamnar en klabbe fel i vedklyven sÄ orkar inte vÄran 7 tons klyv att klyva den pÄ fel hÄll)

SpÀnnande projekt!

Skickat frÄn min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Manne Johansson
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Manne Johansson »

Hur gick det med detta??
man Àr ju lite nyfiken!!!!!

MVH Manne
Visa alla inlÀgg pÄ en sida