Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare
-
processengine
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre
Re: Sjyssta prylar från Biltema o andra lågprishandlare
Samma här, på 125 mm vinkelslipen drar jag bara fast för hand, och oftast går det också bra att lossa. Sedan har jag snabbmutter eller vad det kallas på 230 mm Metabon. Ingen Biltema-grej förstås, men i alla fall, en fantastisk uppfinning.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
- Bengt Erik Eriksson
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Caterpillar 920. 41j - ExpertomrÃ¥de: Snusförnumstigheter 🫣

Trist med ordkrig men ändå intressant på något vis.Hobbyist skrev: 09:43:21, 08-01-2026
Vet inte riktigt vilka skruvförband du syftar på, visst rostigt elände kan väl behöva klappas lite på.
Bultar behöver rätt sällan en muttermaskin![]()
![]()
Din bild visar faktiskt två BULTAR. Ty enligt perplexity som hänvisar till svensk standard är en skruv helt gängad meda en bult är delvis gängad eller ogängad.
Själv ville jag kalla den övre en tapp men det hade jag fel om för en tapp har inget huvud.

Och så en bild på en skruv.

Många anger dock gängad bult som delgängad skruv nu för tiden
Detta borde väl varit en egen tråd. Det kanske redan finns?
Jag har bara provat snabbmuttrar på andras maskiner men inte skaffat själv för jag ser inte behovet och de är ofta ivägen.
Själv kör jag en hel del Parkside maskiner från Lidl. Går för det mesta utmärkt men har en grön mutterknack som varit lynnig. Men plötsligt tvärdog. Hittade en dålig lödning som fixades men nu är den återigen lynnig och vill inte gå riktigt alltid, så det är väl fler usla lödningar kvar.
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Det har retts ut många gånger tidigare vad som är en bult och vad som är en skruv. Man ska komma ihåg att vad som är "officiellt" rätt i Sverige har ändrats flera gånger under årens lopp. De senaste 50 åren eller så har enbart ordet skruv gällt för alla slags gängade fästelement men förr i tiden var bult korrekt för vissa av dem. Och det händer fortfarande att man hänvisar till äldre språkbruk och definitioner.
Ett tag (1920-30-talet?) kunde ett och samma fästelement kallas skruv eller bult beroende på hur det användes. Om det skruvades ner i ett gängat hål var det en skruv, trädde man det genom ogängade hål och satte en mutter på den fria änden så var det en bult.
Ett tag (1920-30-talet?) kunde ett och samma fästelement kallas skruv eller bult beroende på hur det användes. Om det skruvades ner i ett gängat hål var det en skruv, trädde man det genom ogängade hål och satte en mutter på den fria änden så var det en bult.
- Mikkel
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF35

Kan man kalla en fyllbult för ett festelement?

Allt är omöjligt, bara man vill !
- Volvot24
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

.
Flexdel till 2" avgassystem. Saab 9-5.
Kostar färdig upp till 1000 kr, klar att montera.
Men nu är jag "snål" pensionär.
BT m fl har en passande del enligt bild för några hundringar. Bara att svetsa dit. Passar en som vill spara några kronor med lite eget arbete.

- :Ohnej: Nja, bara var väl att ta i.
Original har en kona i vardera änden, som noggrant måste passas in. Och det är inte lätt på plats.
Till saken är att röret i ena änden är krökt.
En kompis har gjort sig en gigg, efter ett begagnat, punkterat flexrör.
Gick fint att använda.

Så vad lär man av detta?
Gör en gigg passande den gamla delen, innan den kapas isär om det är möjligt. I detta fallet behövde jag använda originalkonorna i vardera änden.
Underlättar betydligt
.
Flexdel till 2" avgassystem. Saab 9-5.
Kostar färdig upp till 1000 kr, klar att montera.
Men nu är jag "snål" pensionär.
BT m fl har en passande del enligt bild för några hundringar. Bara att svetsa dit. Passar en som vill spara några kronor med lite eget arbete.

- :Ohnej: Nja, bara var väl att ta i.
Original har en kona i vardera änden, som noggrant måste passas in. Och det är inte lätt på plats.
Till saken är att röret i ena änden är krökt.
En kompis har gjort sig en gigg, efter ett begagnat, punkterat flexrör.
Gick fint att använda.

Så vad lär man av detta?
Gör en gigg passande den gamla delen, innan den kapas isär om det är möjligt. I detta fallet behövde jag använda originalkonorna i vardera änden.
Underlättar betydligt
.
Det går upp, det går ned, på havet...