Lundberg (Valmet) 343 Hydraulik, spakstÀll och ventilpaket
-
Tompe
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nÄt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. TraktorgrÀvare - Ort: VÀsternorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland

Lundberg (Valmet) 343 Hydraulik, spakstÀll och ventilpaket
Hej hej!
Och god fortsÀttning!
Idag nÀr jag var ute och röjde snö (bor utanför Sundsvall, sÄ det var en hel del av den varan) intrÀffade följande:
Jag sopade in i en sten med högra hörnet pÄ skopan med ett tvÀrstopp som följd.
Jag gjorde inte illa mig, men nÄt hÀnde med maskin.
Efter tvÀrstoppet sÄ kÀrvar lyft och sÀnkfunktionen i bÀgge lÀgena.
AlltsÄ om jag höjer lastarmarna sÄ kan jag slÀppa spaken och den ÄterfjÀdrar inte av sig sjÀlv utan lastarn gÄr i topp.
Samma problem nÀr jag sÀnker.
FlytlÀget funkar dock fortsatt som det ska. LikasÄ tiltfunktionen.
Jag har varit under maskinen och kollat pÄ lÀnkaget frÄn dÀr spaken kommer ner och fram till ventilpaketet. (tror jag hade nÀven pÄ spaken nÀr jag prickade stenen) Kan inte upptÀcka nÄn uppenbar krökning eller skevhet i de lÀtt bockade lÀnkagearmarna.
Har plockat bort hela övre delen av spakstÀllet ink. det dÀr korset med kulorna pÄ. Allt gÄr lÀtt och smidigt, tycker jag.
Kan i vart fall inte upptÀcka nÄtt kÀrv nÀr jag stÄr och torrspakar med lÀnkagearmarna bortkopplade frÄn det nedre lÀnkaget. (Det som gör om rörelsen frÄn upp & ner till framÄt & bakÄt).
DÀremot nÀr jag manövrerar det nedre lÀnkaget, (alltsÄ direkt pÄ plattjÀrnet som sitter pÄ en hylsa, pÄ en axel,) sÄ nyper det fast i bÄda ÀndlÀgena.
FrÄgor:
1. Kan sjÀlva ventilpaketet fÄ stryk av ett plötsligt tvÀrstopp? Ska inte de dÀr chockventilerna förhindra sÄnt?
2. Kan man demontera endast lyft och sÀnksliden, eller mÄste man bort med hela paketet?
3. Ăr det nĂ„n som vet vad det Ă€r för fabrikat pĂ„ ventilpaketet?
4. Ăr det rent av nĂ„n som hĂ€ndelsevis rĂ„kar sitta pĂ„ ett paket till en 343:a?
5. (bonusfrÄga) Jag upplever att det gÄr tungt, i sjÀlva spaken alltsÄ, att köra lastaren upp och ner med last i skopan. Ska det vara sÄ?
Det Àr ju omöjligt att finlira vid planering eller om man vill skotta försiktigt nÀr man mÄste rycka och slita i spaken för att höja skopan 5 cm.
Eftersom jag Àr helt sopkass pÄ hydraulik sÄ skulle jag vara vÀldigt tacksam för hjÀlpsamma inspel och kloka förslag.
VÀnliga hÀlsningar!
Och god fortsÀttning!
Idag nÀr jag var ute och röjde snö (bor utanför Sundsvall, sÄ det var en hel del av den varan) intrÀffade följande:
Jag sopade in i en sten med högra hörnet pÄ skopan med ett tvÀrstopp som följd.
Jag gjorde inte illa mig, men nÄt hÀnde med maskin.
Efter tvÀrstoppet sÄ kÀrvar lyft och sÀnkfunktionen i bÀgge lÀgena.
AlltsÄ om jag höjer lastarmarna sÄ kan jag slÀppa spaken och den ÄterfjÀdrar inte av sig sjÀlv utan lastarn gÄr i topp.
Samma problem nÀr jag sÀnker.
FlytlÀget funkar dock fortsatt som det ska. LikasÄ tiltfunktionen.
Jag har varit under maskinen och kollat pÄ lÀnkaget frÄn dÀr spaken kommer ner och fram till ventilpaketet. (tror jag hade nÀven pÄ spaken nÀr jag prickade stenen) Kan inte upptÀcka nÄn uppenbar krökning eller skevhet i de lÀtt bockade lÀnkagearmarna.
Har plockat bort hela övre delen av spakstÀllet ink. det dÀr korset med kulorna pÄ. Allt gÄr lÀtt och smidigt, tycker jag.
Kan i vart fall inte upptÀcka nÄtt kÀrv nÀr jag stÄr och torrspakar med lÀnkagearmarna bortkopplade frÄn det nedre lÀnkaget. (Det som gör om rörelsen frÄn upp & ner till framÄt & bakÄt).
DÀremot nÀr jag manövrerar det nedre lÀnkaget, (alltsÄ direkt pÄ plattjÀrnet som sitter pÄ en hylsa, pÄ en axel,) sÄ nyper det fast i bÄda ÀndlÀgena.
FrÄgor:
1. Kan sjÀlva ventilpaketet fÄ stryk av ett plötsligt tvÀrstopp? Ska inte de dÀr chockventilerna förhindra sÄnt?
2. Kan man demontera endast lyft och sÀnksliden, eller mÄste man bort med hela paketet?
3. Ăr det nĂ„n som vet vad det Ă€r för fabrikat pĂ„ ventilpaketet?
4. Ăr det rent av nĂ„n som hĂ€ndelsevis rĂ„kar sitta pĂ„ ett paket till en 343:a?
5. (bonusfrÄga) Jag upplever att det gÄr tungt, i sjÀlva spaken alltsÄ, att köra lastaren upp och ner med last i skopan. Ska det vara sÄ?
Det Àr ju omöjligt att finlira vid planering eller om man vill skotta försiktigt nÀr man mÄste rycka och slita i spaken för att höja skopan 5 cm.
Eftersom jag Àr helt sopkass pÄ hydraulik sÄ skulle jag vara vÀldigt tacksam för hjÀlpsamma inspel och kloka förslag.
VÀnliga hÀlsningar!
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: TĂ€mta

Re: Lundberg (Valmet) 343 Hydraulik, spakstÀll och ventilpaket
Kan ha hÀnt nÄt i fjÀderkoppen, sitter i andra Ànden av sliden
-
Tompe
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Hymas 474 C2 -79. TraktorgrÀvare - Ort: VÀsternorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland

Tack för svaret. Det uppskattas!
Ăr det nĂ„t "vanligt" fel, att det kĂ€rvar ihop i den dĂ€r styrningen?
Och om jag nu dristar mig till att skruva bort den dÀr kÄpan, kommer det dÄ att sprÀtta ut kulor och fjÀdrar och oringar som gÄtt i bitar?
Kommer troligen Ät det framifrÄn maskinen, dÄ paketet sitter precis bakom framaxel under lastaggregatet.
Och om jag har lastarn uppskickad i topp och lossar pÄ slidstyrningen, ramlar lastarn rakt ner i backen dÄ?
Vore ju dumt.
Ăr det nĂ„t "vanligt" fel, att det kĂ€rvar ihop i den dĂ€r styrningen?
Och om jag nu dristar mig till att skruva bort den dÀr kÄpan, kommer det dÄ att sprÀtta ut kulor och fjÀdrar och oringar som gÄtt i bitar?
Kommer troligen Ät det framifrÄn maskinen, dÄ paketet sitter precis bakom framaxel under lastaggregatet.
Och om jag har lastarn uppskickad i topp och lossar pÄ slidstyrningen, ramlar lastarn rakt ner i backen dÄ?
Vore ju dumt.
- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Skotarna ĂSA/BM SM 868, ĂSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare

Tompe skrev: 16:25:35, 09-01-2026 Jag sopade in i en sten med högra hörnet pÄ skopan med ett tvÀrstopp som följd.
Denna hÀndelse ska vid första tanken inte kunna pÄverka ventilpaketetsÄ att en ventilslid för lyft/sÀnk börjar kÀrvaEfter tvÀrstoppet sÄ kÀrvar lyft och sÀnkfunktionen i bÀgge lÀgena.
Jag förutsÀtter att ventilpaketet i sig inte varit i kontakt med nÄgot vid kollisionen med stenen. Men det plötsliga stoppet av naskinen kan ha gjort att ventilpaketet hade velat fortsÀtta framÄt ochskapt stress pÄ fastsÀttnings arrangemanget. Dvs samma krafter som pÄverkade dig i förarstolen trots sÀkerhetsbÀltet.Jag har varit under maskinen och kollat pÄ lÀnkaget frÄn dÀr spaken kommer ner och fram till ventilpaketet.
Om nu ventilpaketet manövreras med kabel eller lÀnkage frÄn spaken sÄ mÄste du utesluta att det Àr lÀnkaget som kÀrvar genom att lossa lÀnkagets anslutning till riktningsventilen. Om lÀnkage fortfarande kÀrvar sÄ har du troligen hittat felet. Om lÀnkaget fungerar felfritt sÄ mÄste det vara ventilsliden som kÀrvar.
DÄ kan du börja med att lossa koppen som innehÄller returfjÀdrarna. JA, det finns risk att en hÀngande skopa kan falla platt ner, sÄ se till att avlastaaallf hydraulfunktioner och stÀng av dieselmotorn
NÀr du tar bort koppen sÄ kommer sliden att vilja tryckas ut 7-10 mm. Om sliden kÀrvar sÄ kanske den inte rör sig frivilligt.
Om det Àr ett monoblock ventilpaket (vilket hydraulschemat indikerar om man tolkar det"ordagrant") sÄ Àr de svÄrt att tÀnka sig att ventilpaketet "deformerats" nÄgra tusendels mm pga av smÀllen. DÀremot kan infÀstningen dÀr ventilpaketet Àr monterat ha fÄtt sig en smÀll sÄ att ventilpaketet "vrids" (omöjligt att se med blotta ögat) och detta kan i sin tur kan göra att sliden i en ventilsektion börjar kÀrva. Detta kan ocksÄ hÀnda med monoblockventiler. Detta hÀr hÀnt pÄ andra maskiner med sektionerade ventilpaket och dÀr har man tvingats ta isÀr alla sektioner, evtuellt byta O-ringarna och sedan montera ihop ventilpaketet. Sektionerna hÄlls ihop av 3 eller 4 dragstÀnger som gÄr igenom hela ventilpaketet frÄn Ànde till Ànde med muttrar i Àndarna. FastsÀttningen i maskinchassit kan vara med 3 skruvar, tvÄ i ena Ànden och tvÄ i andra Ànden, alternativt tvÄ i bÄda Àndarna
möjligen lika vanligt som att man kör tvĂ€rstopp i en sten, men nej, det ör intevanligtĂr det nĂ„t "vanligt" fel, att det kĂ€rvar ihop i den dĂ€r styrningen?
se min kommentar ovanOch om jag nu dristar mig till att skruva bort den dÀr kÄpan, kommer det dÄ att sprÀtta ut kulor och fjÀdrar och oringar som gÄtt i bitar?
ta detaljerade bilder och översiktsbilder pÄ allt frÄn spakstÀll till ventilpaket och ramen det sitter pÄKommer troligen Ät det framifrÄn maskinen, dÄ paketet sitter precis bakom framaxel under lastaggregatet.
se min kommentar ovanOch om jag har lastarn uppskickad i topp och lossar pÄ slidstyrningen, ramlar lastarn rakt ner i backen dÄ?
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
Per A
-
Tompe
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Tack sÄ mycket för tips och rÄd! Det uppskattas mycket!
Tror inte att sjÀlva tvÀrstoppet har krökt nÄn infÀstning, eller chassi. Det gick inte fort. Men tvÀrnit blev det....
Och jag har gÄtt igenom lÀnkaget och sÄ vitt jag kan förstÄ rör sig allt som det ska, pÄ de stÀllen de ska. Verkar inte ligga emot nÄnstans heller.
Det finns möjligen ett stÀlle kvar i lÀnkaget som skulle kunna kÀrva och som jag ska titta nÀrmare pÄ och det Àr dÀr stÄngen som leder fram till sliden, sitter fÀstat. (Pos. 7, röd pil, övre bild)
Jag ska försöka lossa sjÀlva stÄngen som gÄr fram mot sliden frÄn övrigt lÀnkage dÀr imorrn och torrbryta lite.
Men jag Àr nÀstan sÀker pÄ att det rör sig fritt och som det ska Àven dÀr.
Det Àr för övrigt den sliden det handlar ocksÄ, den lÀngst till höger pÄ bilden. (Pos. 12, nedre bild)
SÄ jag satsar mina pengar pÄ att nÄt hÀnt med nÄt inne i paketet.
Det var ju kÀrvande i lyftlÀget redan tidigare. Och nu Àven alltsÄ i sÀnklÀge. Men innan flytlÀget aktiveras.
Jag frÄgade för nÄgra Är sen (2016!?) om den "första kÀrvningen" och dÄ svarade en trevlig mÀnniska ("Falle") att det Àr ett Nordhydraulik-paket, om det sÀger nÄn nÄt. (Se undre bild.)

Tror inte att sjÀlva tvÀrstoppet har krökt nÄn infÀstning, eller chassi. Det gick inte fort. Men tvÀrnit blev det....
Och jag har gÄtt igenom lÀnkaget och sÄ vitt jag kan förstÄ rör sig allt som det ska, pÄ de stÀllen de ska. Verkar inte ligga emot nÄnstans heller.
Det finns möjligen ett stÀlle kvar i lÀnkaget som skulle kunna kÀrva och som jag ska titta nÀrmare pÄ och det Àr dÀr stÄngen som leder fram till sliden, sitter fÀstat. (Pos. 7, röd pil, övre bild)
Jag ska försöka lossa sjÀlva stÄngen som gÄr fram mot sliden frÄn övrigt lÀnkage dÀr imorrn och torrbryta lite.
Men jag Àr nÀstan sÀker pÄ att det rör sig fritt och som det ska Àven dÀr.
Det Àr för övrigt den sliden det handlar ocksÄ, den lÀngst till höger pÄ bilden. (Pos. 12, nedre bild)
SÄ jag satsar mina pengar pÄ att nÄt hÀnt med nÄt inne i paketet.
Det var ju kÀrvande i lyftlÀget redan tidigare. Och nu Àven alltsÄ i sÀnklÀge. Men innan flytlÀget aktiveras.
Jag frÄgade för nÄgra Är sen (2016!?) om den "första kÀrvningen" och dÄ svarade en trevlig mÀnniska ("Falle") att det Àr ett Nordhydraulik-paket, om det sÀger nÄn nÄt. (Se undre bild.)

- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Det var mÄnga rörliga delar i det spaksystemet. Tacka hydraulik industrin för utvecklingen av EHC
"aw come on"
Per A
Per A
-
Tompe
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

SĂ„.
Nu vet jag med bestÀmdhet att lÀnkaget gÄr som det ska.
Kan inte se nÄt knas i slidstyrningen.
Allt ser helt och riktigt ut, de fyra kulorna som jag antar Àr för att lÄsa flytlÀget, sitter dÀr de ska.
Var lite gammalt fett i "koppen" som jag tror har varit dÀr sen blocket monterades ihop. Men inget som spelat nÄn roll.
Vet ocksÄ att man fryser kraftigt om tassarna nÀr man skruvari ett kallskjul i -17°C.
DÀremot sÄ suger sliden fast i bÀgge ÀndlÀgena.
Det gÄr lÀtt och fint utan hack eller nyp i mittenlÀget. Typ en par cm i vardera riktningingen.
Det jag lan se av slidens bÀgge ser nypolerat ut. Inga repor eller slitmÀrken.
Det gÄr at rotera sliden 360° Ät bÄda hÄll.
Men just nÀr man gÄr mot ett ÀndlÀge sÄ suger det fast liksom.
SvÄrt att förklara men lite som nÀr man ska montera ett lager och man hamnar aningens snett liksom. Det gÄr bra et tag sen nyper det.
Eller kanske mer som nÀr man trycker in en morsekona i en spindel.
Det blir liksom inget mekniskt "metal-mot-metall"-stopp. Utan bara nyper fast.
Vad kan dÄ detta bero pÄ Àr frÄgan?
Krokig slid?
Om sÄ, Àr ventilpaketet skrotat dÄ, eller finns det nÄt sÀtt att reparera?

Nu vet jag med bestÀmdhet att lÀnkaget gÄr som det ska.
Kan inte se nÄt knas i slidstyrningen.
Allt ser helt och riktigt ut, de fyra kulorna som jag antar Àr för att lÄsa flytlÀget, sitter dÀr de ska.
Var lite gammalt fett i "koppen" som jag tror har varit dÀr sen blocket monterades ihop. Men inget som spelat nÄn roll.
Vet ocksÄ att man fryser kraftigt om tassarna nÀr man skruvari ett kallskjul i -17°C.
DÀremot sÄ suger sliden fast i bÀgge ÀndlÀgena.
Det gÄr lÀtt och fint utan hack eller nyp i mittenlÀget. Typ en par cm i vardera riktningingen.
Det jag lan se av slidens bÀgge ser nypolerat ut. Inga repor eller slitmÀrken.
Det gÄr at rotera sliden 360° Ät bÄda hÄll.
Men just nÀr man gÄr mot ett ÀndlÀge sÄ suger det fast liksom.
SvÄrt att förklara men lite som nÀr man ska montera ett lager och man hamnar aningens snett liksom. Det gÄr bra et tag sen nyper det.
Eller kanske mer som nÀr man trycker in en morsekona i en spindel.
Det blir liksom inget mekniskt "metal-mot-metall"-stopp. Utan bara nyper fast.
Vad kan dÄ detta bero pÄ Àr frÄgan?
Krokig slid?
Om sÄ, Àr ventilpaketet skrotat dÄ, eller finns det nÄt sÀtt att reparera?

- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Ovanligt att en slid rör sig 2cm i vardera riktningen, det brukar vara 7-8 mm, kanske 10 mm.pÄ en slid med liten diameterTompe skrev: 21:15:05, 11-01-2026
Testade du detta med fjÀderkoppen korrekt installerad?
"aw come on"
Per A
Per A