Bm 4200 bromsar

Diskutera hjullastare och minilastare hÀr
Freddef
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Bm 4200 bromsar

InlĂ€gg av Freddef  (trĂ„dstartaren) »

Hejsan! jag har bytt det mesta i bromsvÀg nu pÄ min maskin luftat bromsarna men dom har tagit dÄligt sÄ har fÄtt för mig att jag luftat för dÄligt, i helgen var det -15 och helt plötsligt lÄg bakbromsarna pÄ dvs fick ut och slÀppa ut bromsvÀtskan för att fÄ dem att rulla igen.
Till min fundering: vad gör den fÀrgade delen för funktion ?
Det Àr en backventil pÄ nÄgot sÀtt har jag konstaterat, dock sÄ satt det inga nÀr jag renoverade bÄdahuvudbromscylindrarna, men satte dit nya eftersom dom följde med satsen, sÄ hÀr det ser ut :
Bild
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Bm 4200 bromsar

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

StÄr det nÄgot om de dÀr backventilerna i VHB eller sprÀngskisser för maskinen? GÄr de att vÀnda fel nÀr man sÀtter ihop huvudcylindrarna?
PÄ en del fordon har det funnits nÄn slags förtrycksventiler i utloppen frÄn huvudcylindern (bl a pÄ personbilar med trumbromsar i ena bromskretsen och skivbromsar i andra), tanken Àr att lÀmna kvar litegrann tryck i bromsrör och hjulcylindrar nÀr bromspedalen Àr slÀppt. Men de fungerar inte som en "riktig" backventil utan snarare som en ventil som slÀpper igenom helt fritt i ena riktningen men krÀver ett visst tryckfall för att slÀppa igenom i andra riktningen.

Om det blir sÄ mycket tryck stÄende kvar att bromsarna ligger an, sÄ Àr vanliga orsaker antingen att nÄgon bromsslang har svÀllt igen eller att kolven i huvudcylindern inte gÄr tillbaka hela vÀgen till ÀndlÀget nÀr man slÀpper bromspedalen. Det Àr vanligt att gamla bromsslangar som inte har kommit i kontakt med frÀsch bromsvÀtska pÄ mÄnga Är, svÀller igen nÄgra mÄnader efter ett bromsvÀtskebyte.
Jens_Jofjell
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Re: Bm 4200 bromsar

InlĂ€gg av Jens_Jofjell »

Har precis grejat med bromsar pÄ en 4200. ventilen gÄr att sÀtta fel. Den ska slÀppa fritt utÄt. Returen Àr hela ventilen som backar mot stora fjÀdern. Ditt stopp beror pÄ nÄgot annat. Kolla rost i huvudcylindern.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Hjullastare/minilastare"