Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)

Diskutera veteran-Scanior hÀr
AnvÀndarens profilbild
Mikkel
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF35
Sverige

Re: Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)

InlĂ€gg av Mikkel »

jörgen.ottosson skrev:det Àr ingen skatt eller vÀgavgift pÄ 30Är eller Àldre fordon i sverige, sÄ den utgiften finn inte. ( annars hade det varit ca 15000 till, tror jag...)
StÀmmer bra det, i slutet av 1990-talet hade jag en Volvo F613 med HIAB-elefantkran pÄ, som stod avstÀllt tom maj mÄnad, dÄ stÀllde jag pÄ den och vips kom det en avgift pÄ 15.000 kr i vÀgskatt (eller vad det nu hette), sÄ körde jag tvÄ mÄnader pÄ sommaren, sen stÀllde jag av den i augusti och ansökte om Äterbetalning, efter nÄgra mÄnader kom pengar tillbaka för 10 mÄnader. SÄ höll jag pÄ. Det var ju kul att ha en lastbil Ä leka med. :driver:
TillÀgg: Det var 1970-Ärs modell och den blev nog skattebefriad 2000, och dÄ sÄlde jag den :ohnej:
Allt Àr omöjligt, bara man vill !
jörgen.ottosson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Sverige

InlĂ€gg av jörgen.ottosson  (trĂ„dstartaren) »

...det var ju en stund sedan jag skrev nÄgot hÀr.....

Nu Àr det sÄ att pickisen snart fyller halvt sekel, sÄ efter ett besök pÄ bilprovningen förra veckan, sÄ Àr den nu besiktigad "till vidare". (mÄnga sÀger besiktningsbefriad .....men befriad Àr den ju inte, annat Àr frÄn Ärlig besiktning.....om farbroblÄ Àr ute och har annan uppfattning Àn mig om skicket, sÄ blir det ju ett nytt besök... :snow: )

....men nu har vi ju börjat med slutet pÄ historien, innan besiktningen sÄ var det ju lika bra att titta över skicket. En av de saker som stack ut (jag har misstÀnkt att det varit pÄ gÄng ett tag...) var lagringarna till fjÀderhÀnket till boggin.

öppna för att kontrolera, och vad hittar man... rejÀla gropar i lagerbanorna....

Bild

...Nu Àr det sÄ att problemet bukar ocksÄ vara att axeltappen, har tappat till presspassning, och att Àven den Àr lös.....men icke sa nicke...axeln sitter lite för hÄrt för att slÄ ut den med stora plastklubban....eller rycka den med glidhammaren. SÄ det fÄr bli hÄlcylinder för att dra ute den.....och för att det ska gÄ sÄ behövs en adapter mellan M24 gÀngstÄng och M35x1,5 (som Àr pÄ axeln, för SKF-mutter)
Bild

Bild

....och med hÄlcylinder vÀl pÄ plats sÄ kÀndes det nÀsta löjligt....vad lite axeln satt fast, den följde snÀllt med ut.
Bild

....fortsÀttning följer.....
Deus ex machina
MekJan
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Orsaspark
Sverige

InlĂ€gg av MekJan »

Du fÄr gÀrna titta in lite oftare , finns fortfarande kvar lite gamla analoga gubbar pÄ forumet ! :thummar:
jörgen.ottosson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Sverige

Axeln kom ut, ja....(och rengjort)
Bild

Nya tÀtningar, och lagerbanor monterade i fjÀderhÀnket. För den som inte vet det, sÄ finns det 4st gjutna "klackar" pÄ fjÀderhÀnket som man kan hÀnga fast yttre O-ringen pÄ, under montaget. Det Àr ganska praktiskt att slippa att den ligger i vÀgen nÀr man ska montera och justera glappet.
Bild

NÀr man ska justera lagerspelet......det var lÀnge sedan jag gjorde nÄgot sÄdant hÀr.....men.....jag vill minnas att jag brukade göra som följer.
Placera fjÀderhÀnket pÄ sin plats, knacka in axeltappen (man kan mÀta innan sÄ man vet hur mycket den ska sticka ut pÄ varje sida för att det ska bli lika....det borde bli ca 42-44 mm pÄ utstick pÄ varje sida)
Det brukar behövas ca 1mm shims totalt....Montera innre lagret, komplett infettat med ca nÄgra shims (ca 0,2-0,4mm) ...sen behöver du inte röra den sidan mer. Montera sedan resten av shimsen (0,6-0,8mm) pÄ utsidan med lagret, utan att fettain (det blir mindre smetigt pÄ det viset) knacka Ät/ dra Ät SKF-mutter och rör pÄ fjÀder hÀnket för att kÀnna hur mycket spel det finns (det Àr nu troligen glappt) plocka bort nÄgra shims, Ätermontera, och kÀnn pÄ glappet.....osv....nÀr det inte Àr glappt och fjÀderhÀnget gÄr att röra relativt lÀtt, dÄ Àr du klar. (man kan inte förspÀnna dessa lager sÄ hÄrt, det enda du uppnÄr dÄ, Àr att böja öronen pÄ fjÀderhÀnket) Demontera inner lagret, fetta in och montera klart.... dÄ ser det ur sÄ hÀr (glöm inte att vika lÄsbrickorna)
Bild

Bild
NÀr allt Àr monterat och man Àr nöjd, sÄ kan man fetta in o-ringarna (och mellan rummet dÀr de ska ned) och sedan Àr det bara att peta loss dem frÄn de 4 klackarna....dÄ kryper de snÀllt ned pÄ plats. ( det Àr ju snyggt med nya tÀck kÄpor, tyvÀrr hade jag bara en nÀsta komplett satts med tapp och allt till en sida....men har bytt lager pÄ bÄda sidorna, ÄteranvÀnt en tapp som sÄg bra ut, och kompletterat med de tÀtningar och shims jag behövde.)
Bild
Deus ex machina
AnvÀndarens profilbild
johan.eriksson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM Buster 320
Sverige

InlĂ€gg av johan.eriksson »

Roligt att se dig skriva igen Jörgen, jag har saknat dig.
En amatör gör vad han kan, En klÄpare gör det han inte kan.

Motor ur BroBv 971

FörlÄt mig, ty jag har syndat, Eller: Renovering av en Volvo N86
jörgen.ottosson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Sverige

.....Àven om det inte syns jÀttetydligt pÄ bilderna sÄ Àr ju naturligt vis lagren pÄ bÄda sidor ÄtgÀrdade :coffee: ( i fjÀderhÀnket, inlÀggen ovan)

SkÀrmarna fram, höll pÄ att tappa sitt ena skÀrmstag.... :klia: ....eller hur ska man se pÄ det.... :insomnia:

...resultatet Àr i vliket fall att befintliga skÀrmstag (det som fanns kvar av dem) skarvades pÄ med Ø32 mm rör, frÄn dÀr det fanns tillrÀckligt med gods kvar..... och detta Àr resultatet. (ena staget)
Bild

....men det saknas ju nÄgot....
Bild

:ohnej: ....klammren var inte i bÀttre skick (det Àr det som hade mest gods kvar, pÄ bilden, som fick vara "modell" för de nya) sÄ 4st ny fick tillverkas (bÄda sidor) .....jag letade en stund, men hade inga liggande. Det gÄr ganska snabbt att tillverka av plÄt ( 40 x 130 x 1,5) i ett skruvstÀd....en 30mm axelstump....en hammare....nÄgra ritsar .....och sedan borra hÄlen pÄ slutet. :laes_detta:
Bild

.... :hurra: nu ser det med komplett ut. ( naturligt vis fattas underedsmassan pÄ bilden.....men det hade blivit sÄ trÄkig bild dÄ :grin: )
Bild
Deus ex machina
Olle olja
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Olle olja »

LÀst hela trÄden nu precis, jÀkligt kul lÀsning!
AnvÀndarens profilbild
GC59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

InlĂ€gg av GC59 »

:thumme: Ska göra det jag ocksÄ.
jörgen.ottosson
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Sverige

Kul att nÄgra hittade denna trÄd, Àven om jag inte skrivit nÄgot nytt pÄ lÀnge....
Deus ex machina
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[Scania lastbilar] Veteransnack"