Axeln kom ut, ja....(och rengjort)
Nya tÀtningar, och lagerbanor monterade i fjÀderhÀnket. För den som inte vet det, sÄ finns det 4st gjutna "klackar" pÄ fjÀderhÀnket som man kan hÀnga fast yttre O-ringen pÄ, under montaget. Det Àr ganska praktiskt att slippa att den ligger i vÀgen nÀr man ska montera och justera glappet.
NÀr man ska justera lagerspelet......det var lÀnge sedan jag gjorde nÄgot sÄdant hÀr.....men.....jag vill minnas att jag brukade göra som följer.
Placera fjÀderhÀnket pÄ sin plats, knacka in axeltappen (man kan mÀta innan sÄ man vet hur mycket den ska sticka ut pÄ varje sida för att det ska bli lika....det borde bli ca 42-44 mm pÄ utstick pÄ varje sida)
Det brukar behövas ca 1mm shims totalt....Montera innre lagret, komplett infettat med ca nÄgra shims (ca 0,2-0,4mm) ...sen behöver du inte röra den sidan mer. Montera sedan resten av shimsen (0,6-0,8mm) pÄ utsidan med lagret, utan att fettain (det blir mindre smetigt pÄ det viset) knacka Ät/ dra Ät SKF-mutter och rör pÄ fjÀder hÀnket för att kÀnna hur mycket spel det finns (det Àr nu troligen glappt) plocka bort nÄgra shims, Ätermontera, och kÀnn pÄ glappet.....osv....nÀr det inte Àr glappt och fjÀderhÀnget gÄr att röra relativt lÀtt, dÄ Àr du klar. (man kan inte förspÀnna dessa lager sÄ hÄrt, det enda du uppnÄr dÄ, Àr att böja öronen pÄ fjÀderhÀnket) Demontera inner lagret, fetta in och montera klart.... dÄ ser det ur sÄ hÀr (glöm inte att vika lÄsbrickorna)

NÀr allt Àr monterat och man Àr nöjd, sÄ kan man fetta in o-ringarna (och mellan rummet dÀr de ska ned) och sedan Àr det bara att peta loss dem frÄn de 4 klackarna....dÄ kryper de snÀllt ned pÄ plats. ( det Àr ju snyggt med nya tÀck kÄpor, tyvÀrr hade jag bara en nÀsta komplett satts med tapp och allt till en sida....men har bytt lager pÄ bÄda sidorna, ÄteranvÀnt en tapp som sÄg bra ut, och kompletterat med de tÀtningar och shims jag behövde.)