Två män döda efter arbetsplatsolycka i Söderhamns kommun
-
Lind1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1404 -91

Re: Två män döda efter arbetsplatsolycka i Söderhamns kommun
När vi ändå är inne på ämnet. Vilka tryck rekommeras för olika däck? Ex på min hjul grävare har jag bytt till twindäck men det framgår ju inte i bruksanvisning då däcken inte förkommer alls. Fick rådet 4 bar från säljaren som jag tror hade haft dom till någon Volvo 150/160 maskin.
Ett skadat däck som har bra mönster men saknar en bit gummi på sidan, där vill man kanske gå ganska lågt etc.
Ett skadat däck som har bra mönster men saknar en bit gummi på sidan, där vill man kanske gå ganska lågt etc.
-
Stefan1972
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Alltså jag har jobbat i några år på stor däckverkstad så jag har erfarenhet av de flesta typer av fälgar på det viset. Därav min egen nyfikenhet om vad som egentligen skedde........Om man utgår ifrån att det var en normal lastmaskin så är det mer än regel att det är slanglöst och fälgar med oringar. De får man ju knappt luft i om inte allt sitter på plats och utskjutet där det ska ligga och ringarna är inte alls nå sladdriga saker som "kroknar" av många demontage som det många ggr kan bli med typ äldre lastbilshjul och tyngre truckfälgar. Där är det ändå en låsring som man måste slita lite för att få bort och oftast med brytjärn och dylika redskap. Så är det inte på en normal lastmaskinsfälg.
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Hur mycket tryck som behövs för att det ska gå fel när det smäller beror på hur stor komprimerad volym luft som ligger bakom.Göran Ekman skrev: 09:14:20, 04-02-2026 En liten fundering hur mycket tryck kan det behövas för att det ska gå fel när det smäller.
I stora entrepenaddäck kan 1 bar vara dödligt om energin frigörs snabbt, till exempel om en sån här låsring inte är korrekt insatt.
Ett förenklat räkneexempel:
Ett entreprenaddäck har en invändig area på t ex 5 m2 eller 50000 cm2
Om trycket är 1 bar eller 1 kg/cm2 så är den totala sprängkraften invändigt motsvarande 50 ton.
För ett mindre däck med 1 m2 area invändigt blir motsvarande siffra 10 ton
Min haltande matematik visar att det är enorma krafter och energimängder som frigörs
Allt från 2 bar till 5 bar beroende på maskinvikt med last samt däckdimensionVilka tryck handlar det om på vanliga hjullastare?
5-8 barEller lastbils däck?
Vanligaste orsaken till däckexplosioner på fullstora lastbilar är överhettning. (däcket exploderar inte om man kör in en spik i däcket)
Vanligen är det regummeringen som släpper sedan trasas däcket sönder innan man fått stopp. Temperaturkontroll med handpåläggning brukar räcka för att identifiera ett däck med läge tryck efter att man kört några timmar. Är däcken kalla innan man startar körningen så använder jag en hammare på lastbilsdäck. En boggi med 4 närstående däck kan man lätt höra skillnaden i "klang". Lågt tryck ger dovare svar från hammaren
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Per A
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby västra Uppland

Då ska jag passa mig när jag fyller luft i däcken på min teleskopare med däck 460-24 och 4 bar.
Kollade slang längden på luftpåfyllaren dryga metern.
Göran i Norråmyra
Kollade slang längden på luftpåfyllaren dryga metern.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
- barsen
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner - Ort: Nordöstra Skåne

Lägger upp detta inlägget igen då ämnet fick en egen tråd.
Har varit med om ett skogsmaskindäck som exploderat i verkstaden.
1999 var jag o far nere i lastbilsverkstaden med vår nya traktor och skulle pyssla lite med den och vi stod i fack 2/6, i fack nr 4 var där en skogsentreprenör som hyrde i sig. Just denna dag hade han ställt av ett däck med fälg tror de va typ 800/40x26,5 där ca 30 cm var avkrängt från fälgen. Jag o far gick förbi däcket och jag kommer ihåg att jag hinner bara upp på traktorns trappsteg sen smäller det och hela traktorn gungar till som sa#an
Vi fattar först inget för man blev lite vilse av bara smällen sen ser vi vad som hänt. Det som var lite komiskt här va att strax innanför porten stod Jerrys VW polo och en meter framför stod däcket (här i mellan bilen och däcket gick jag o far ca 20 sek innan de small) och det såg ut som att man kört bilen rakt in i en vägg, denna dag stod även alla portar öppna och vi hittade delar från denna stackars polo ca 100m ut på parkeringen
.
Efter denna dagen fick jag en väldig respekt för däck och har alltid långa slangar på pumphandtag, för jag är väldigt säker på att hade det smällt när jag o far var mitt i mellan hade jag inte skrivit detta idag.
Efter detta har jag krängt MÅNGA tunga däck och har än så länge klarat mig pga att jag har fått respekt för det men jag har några bekanta som är glada att dom hade antingen pumpbur eller lång slang på handtaget.
Ha respekt för trycksatta tunga däck!!!
//Emil
Har varit med om ett skogsmaskindäck som exploderat i verkstaden.
1999 var jag o far nere i lastbilsverkstaden med vår nya traktor och skulle pyssla lite med den och vi stod i fack 2/6, i fack nr 4 var där en skogsentreprenör som hyrde i sig. Just denna dag hade han ställt av ett däck med fälg tror de va typ 800/40x26,5 där ca 30 cm var avkrängt från fälgen. Jag o far gick förbi däcket och jag kommer ihåg att jag hinner bara upp på traktorns trappsteg sen smäller det och hela traktorn gungar till som sa#an
Efter denna dagen fick jag en väldig respekt för däck och har alltid långa slangar på pumphandtag, för jag är väldigt säker på att hade det smällt när jag o far var mitt i mellan hade jag inte skrivit detta idag.
Efter detta har jag krängt MÅNGA tunga däck och har än så länge klarat mig pga att jag har fått respekt för det men jag har några bekanta som är glada att dom hade antingen pumpbur eller lång slang på handtaget.
Ha respekt för trycksatta tunga däck!!!
//Emil
Tomma tunnor skramlar mest!
//Emil
//Emil
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Var däcket som exploderade under pumpning?
Om däcket 30 cm avkrängt från fälgen så måste det väl ha varit en slang i däcket?!
Var slangen i så fall synlig?
Om däcket 30 cm avkrängt från fälgen så måste det väl ha varit en slang i däcket?!
"aw come on"
Per A
Per A
- AntonD
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen

https://www.ljusdalsposten.se/2026-01-3 ... aststalld/
"Under onsdagen genomfördes en teknisk undersökning på olycksplatsen och nu är den klar. Åklagaren berättar att teknikerna funnit ett större maskindäck på golvet inne i verkstaden.
– Där har teknikerna gjort bedömningen att man höll på att montera ett maskindäck på fälg när något gick snett, säger Åse Schoultz.
En bit bort från däcket låg en trycklyftsslang med luften påslagen. Den saknade ett självlåsande munstycke, något som kan ha åkt av, berättar Åse Schoultz.
– Och det man tror är att när man har påbörjat fyllandet av luften, så har det blivit tryck som gör att fälghornet har släppt från konstruktionen. Och så kan man ha monterat på låsringen fel, eller ha glömt att göra det."
Ja när åklagar och tekniker säger såhär så känns det så utrett som det kan vara
"Under onsdagen genomfördes en teknisk undersökning på olycksplatsen och nu är den klar. Åklagaren berättar att teknikerna funnit ett större maskindäck på golvet inne i verkstaden.
– Där har teknikerna gjort bedömningen att man höll på att montera ett maskindäck på fälg när något gick snett, säger Åse Schoultz.
En bit bort från däcket låg en trycklyftsslang med luften påslagen. Den saknade ett självlåsande munstycke, något som kan ha åkt av, berättar Åse Schoultz.
– Och det man tror är att när man har påbörjat fyllandet av luften, så har det blivit tryck som gör att fälghornet har släppt från konstruktionen. Och så kan man ha monterat på låsringen fel, eller ha glömt att göra det."
Ja när åklagar och tekniker säger såhär så känns det så utrett som det kan vara
- barsen
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner - Ort: Nordöstra Skåne

Däcket var bara parkerat där av entreprenören och vad jag kommer ihåg så var ingen slang synlig. Är rätt säker på att däcket var utanför fälgen så borde varit slang i.akkamaan skrev: 03:03:28, 05-02-2026 Var däcket som exploderade under pumpning?
Tomma tunnor skramlar mest!
//Emil
//Emil
-
Bygert
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Huddig 1160

Det att det pratats om lastmaskin behöver inte betyda så mycket, det kan vara nästan vad som helst. Att nyare däck med låsring eventuellt skulle vara idiotsäkra säger inte heller mycket. Det här verkar ju ha handlat om personer som fixat det mesta och de kan mycket väl ha hanterat ett däck av äldre typ där låsringen blir utsatt för misshandel när den ska av och tillbaka.
Det verkar ju som det handlat om ett stort däck med nån typ av låsring. Då kan det ju vara frågan om vårdslös montering. Eller att man satt däcket på pumpning och missat att trycket blivit för högt. Men det behöver ju inte vara så att de på nåt sätt alls gjort nåt olämpligt. Det kan vara ren otur. Det kan vara materialfel eller att ringen nån gång fått en smäll så det funnits en spricka. Det vi egentligen vet är att pumpa stora däck är farligt. Och att det i all synnerhet är direkt livsfarligt att plocka med de däck som har en lös låsring.
Det verkar ju som det handlat om ett stort däck med nån typ av låsring. Då kan det ju vara frågan om vårdslös montering. Eller att man satt däcket på pumpning och missat att trycket blivit för högt. Men det behöver ju inte vara så att de på nåt sätt alls gjort nåt olämpligt. Det kan vara ren otur. Det kan vara materialfel eller att ringen nån gång fått en smäll så det funnits en spricka. Det vi egentligen vet är att pumpa stora däck är farligt. Och att det i all synnerhet är direkt livsfarligt att plocka med de däck som har en lös låsring.
-
Claude
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: en mängd skrot

man får ju hoppas att dom kommer fram till hur det gick till många verkstäder har ju övervakning idag
-
Michael Meier
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

"dom" kommer inte fram till något mera eftersom utredningen är avslutad.
Faller tillbaka på akkamaans statement, om någon förlitar sei på turen om man överlever eller inte, då ska man överlåta objektet/arbetsmomentet till någon proffesionell utövare.
Faller tillbaka på akkamaans statement, om någon förlitar sei på turen om man överlever eller inte, då ska man överlåta objektet/arbetsmomentet till någon proffesionell utövare.
/Michael M
-
Claude
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

trode det var en verkstad då är dom ju proffesionell utövare eller hur?
Arbetsplatsolyckan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... gviksborna
Arbetsplatsolyckan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... gviksborna
-
Michael Meier
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tydligen inte proffesionella eftersom båda är döda.
Att skylla på otur och vara proffesionell i sitt utövandet finns int, någonstans har säkerheten fått stå åtsidan.
Att skylla på otur och vara proffesionell i sitt utövandet finns int, någonstans har säkerheten fått stå åtsidan.
/Michael M
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Om man definierar uttrycken "verkstad" och "professionell" så förstår man att värdet i dessa uttryck är i princip noll. Mitt privata garage kan vara en "verkstad" där jag gör en reparation på bilen eller åkgräsklipparen, Med det gör mig ju inte till en "professionell"...Claude skrev: 16:14:25, 05-02-2026
trode det var en verkstad då är dom ju proffesionell utövare eller hur?
"aw come on"
Per A
Per A
-
Claude
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

om du söker lite på nätet så var det ett entrepenad företag med verkstad