Koppling till jordborr

Diskutera tillbehör för trÀdgÄrdsmaskiner hÀr
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 430
Sverige

Koppling till jordborr

InlĂ€gg av kanada  (trĂ„dstartaren) »

Har en manuell jordborr pÄ ca.10 cm diameter som jag har provat att fÀsta pÄ slagborrmaskinen och det fungerade bra med lite ÄterhÄllsamhet. Körde inte med slaget utan provade mest om kraften fanns. Funderar pÄ en koppling som löser ut om det hugger fast, helst en med stÀllbart moment. De fabrikstillverkade elektriska eller bensindrivna jordborrar som jag sett har ingen koppling som löser ut om skruven kör fast. Letar efter en sÄn typ av koppling, antingen fÀrdig, nÄgot som gÄr att anpassa eller en egen konstruktion i storlek som kan passa för det momentet och SDS koppling.
AnvÀndarens profilbild
Turbodiesel
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John-Deere
Sverige

Re: Koppling till jordborr

InlĂ€gg av Turbodiesel »

SDS maskinen borde ha inbyggd skyddskoppling.
TDÂŽs gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bÀttre förr..
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Om du ska anvÀnda elektrisk borrmaskin sÄ Àr det vÀl enklast att begrÀnsa momentet elektriskt med en mjukstart eller liknande anordning som kan anvÀndas som instÀllbar strömbegrÀnsning.
Toost
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Toost »

Sök pÄ "momentbegrÀnsare". Det finns fÀrdiga att handla . kanske inte med SDSkoppling.
en Borrhammare Àr inte byggd för tunga vridmoment, jag stekte en gammal Hilti med att blanda betong...
tex en omrörare Àr nog ett bÀttre val, tex
https://www.hornbach.se/p/atika-omrorar ... 0/8776153/
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Min maskin har ingen momentinstÀllning och nÀr det gÀller att anvÀnda mjukstartare Àr jag inte riktigt med. Har ett par gamla mjukstartare liggande men vet inte hur de ska fungera som momentutlösare. Har ingen strömbegrÀnsning som bryter strömmen vid instÀllbar nivÄ.

TÀnkte pÄ en mekanisk variant, typ tvÄ fjÀderbelastade tandade kransar/ringar. Blir belastningen för hög kuggar de över ungefÀr som momentfunktionen pÄ en skruvdragare.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Absolut bÀttre att anvÀnda betongblandaren, har du tips pÄ var jag kan hitta en koppling av den hÀr typen?
BM425
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

InlĂ€gg av BM425 »

Min biltema blandare har M14 gÀnga.
Svetsa fast en M14 8.8 kvalitet gÀngstÄng pÄ din jordborr.
M14 skruv Àr en udda gÀnga som inte anvÀnds i första hand, kan vara svÄrt att hitta.
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Är M14 pĂ„ min Falke frĂ„n Jem & Fix ocksĂ„, Ă€r vĂ€l i grunden samma Kinesmaskiner. Är inga problem med att göra en koppling sĂ„ sett utan min tanke Ă€r en koppling som löser ut om det hugger fast i en rot, sten eller av nĂ„gon annan anledning. Kan bli rejĂ€la vridkrafter att hantera nĂ€r man hĂ„ller i maskinen, var ute efter nĂ„gon form av koppling mellan maskin och jordborr som löser ut om det hugger fast.

Hittade en del pÄ nÀtet nyss och eftersom det Àr en avancerad komponent Àr priserna Àr givetvis dÀrefter. Att bygga en egen koppling blir förmodligen överkurs i verkstan sÄ kanske lÀgger ner det. Kör man försiktigt sÄ gÄr det vÀl med en "stum" koppling.
Toost
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Toost »

M14 Àr vanligt som hjulskruv pÄ bilar om den kunskapen tillför nÄt...
Kan du hitta en koppling frÄn en gammal mopedmotor ? den bör slira om momentet blir för högt
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Varianten med lamellkoppling hade jag inte tÀnkt pÄ, tack. Ska fundera vidare.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Dock förekommer en mÀngd olika gÀngstigningar pÄ M14. Som hjulskruv Àr vÀl 1,5 mm stigning vanligast men Àven 1,25 mm förekommer. M14 x 1,25 har varit standardgÀnga för tÀndstift i mÄnga Är, och gÀngan förekommer med alla möjliga olika stigningar för inskruvade givare, oljepluggar mm i bilmotorsammanhang.

BetrÀffande mjukstart sÄ tÀnkte jag pÄ den typ dÀr en triac och ett lÄgohmigt motstÄnd (mÀtshunt) ligger i serie med elmotorn som ska mjukstartas/momentbegrÀnsas, normalt fÄr triacen triggpuls vid nollgenomgÄngen sÄ den leder under praktiskt taget hela nÀtspÀnningsperioderna, men nÀr strömmen överstiger ett visst grÀnsvÀrde fördröjs triggpulsen sÄ att strömmen begrÀnsas. De brukar sitta som en liten ingjuten kloss i moderna elverktyg, i synnerhet billiga kinatillverkade sÄdana, och de gÄr att köpa lösa för nÄgra tior pÄ t ex Aliexpress.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Jo, jag vet vad du menar men de startare jag kÀnner till bryter/sÀnker nog inte inte sÄ snabbt till noll. Kanske gÄr.., har inte installerat startare i den applikationen. Ska se om det gÄr, hade varit klart enklast.
Toost
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Toost »

Om nÄn provat Festools skruvdragare sÄ har de , (Ätminstone den jag provade ) elektriskt frÄnslag vid uppnÄtt moment.
RÀtt mÀrklig kÀnsla dÄ kraften i handen stegras och sen plötsligt försvinner helt.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Är den funktionen jag skulle vilja ha till blandarstav/jordborr. Kunde nog Ă€ven vara praktiskt i andra sammanhang med en stĂ€llbar modul pĂ„ kabeln. Har lĂ€st pĂ„ om brytfunktion i mjukstartare inom rimlig kostnad men inte fĂ„tt fram nĂ„got.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[TrĂ€dgĂ„rdsmaskiner] Tillbehör/redskap"