Revolversvarv sökes!

Diskutera skÀrande bearbetning (svarvning, frÀsning, borrning, slipning) hÀr
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (sÄld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationÀrmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...
Sverige

Revolversvarv sökes!

InlĂ€gg av HVA59  (trĂ„dstartaren) »

Jag hoppas det kan vara okej att skriva en liten eftersökning/annons hÀr, om inte sÄ for gÀrna moderator flytta eller radera trÄden!

Det har blivit vÀldigt fullt upp i produktionen pÄ jobbet pÄ sistone, och jag ligger efter i svarvningen! Ett lÄngjobb om ca 18.000 detaljer med strikt tidsbudget gör att övriga detaljer har fÄtt vÀnta, men nu Àr listan lÄng, och den enda cnc-svarven dÀr Àr kör jag de 18000 bitarna konstant i. I övrigt har vi bara nÄgra stora gamla manuella supportsvarvar som inte Àr sÄ praktiska till serietillverkning...

DÄ det ofta Àr serier pÄ typ 50-200 bitar t.ex. SÄ anser jag att en revolversvarv hade varit bra som support till cnc:n, och efter en del traggande sÄ har jag nog övertygat ledningen om det med.
Dock Àr dÀr inte nÄgot vidare utbud pÄ den fronten just nu... Men jag tÀnker att revolversvarvar Àr sÄnt som folk ibland har stÄendes utan anvÀndning bara sÄdÀr sÄ tÀnkte frÄga hÀr.

Det vi letar efter Àr en mellanstor revolversvarv helst, finns inte hur mycket plats som helst, men behöver ÀndÄ gÀrna kunna köra i alla fall typ 25mm stÄngmaterial helst.
Jag har kollat runt lite, och en Lidköping CR1 eller CR2 vekar vara en trevlig maskin, nÄgot i den stilen Àr nog vad som hade behövts.
Hylschuck hade behövts.
Spakstyrd tvÀrslid hade nog varit att föredra, men vanlig med ratt och skruv gÄr bra med.
DÄ hÀr inte finns nÄgra grejjer till revolversvarvar sen tidigare sÄ letar vi framför allt efter en maskin dÀr diverse tillbehör sÄsom stÄlhÄllare till revolvern, gÀnghuvud, hylsor, mm finns till.

Jag vet att det lÄter som stora krav, men sÄnt Àr lÀget, och mycket kan vara intressant ÀndÄ Àven om det inte stÀmmer in pÄ alla kriterier!
TÀnker att hÀr kan finnas folk som funderar pÄ att byta ut sin revolversvarv i garaget mot en smidigare supportsvarv :smile:
Är man dum i huvet sĂ„ fĂ„r hela kroppen lida...

//Erik
tkgb
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Diverse frÀsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350
Sverige

Re: Revolversvarv sökes!

InlĂ€gg av tkgb »

SÀkert ingen dum ide om det Àr enklare bitar.
Kan nog bli lite knepigt att hitta nÄn bra.
Revolversvarvar har mest skrotvÀrde numera sÄ det finns nog inte sÄ mÄnga kvar.
Fast en enklare Àldre cnc svarv Àr ganska billig den med.
LÄter som det Àr lite dÄligt planerat, kan dom inte lÀgga ut det du inte hinner med?
AnvÀndarens profilbild
BurtrÀskarn
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
Sverige

InlĂ€gg av BurtrĂ€skarn »

HSB har en Herbert stÄende som kan sÀljas till nÄn som ska anvÀnda den... Jag har inte fördjupat mig i den alls, och har absolut ingen koll pÄ vilka verktyg som finns, men mÀnskligheten skulle gynnas om den kom till nytta...
Destructum necesse est - dynamit smÀller högst!
Krister W.
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

InlĂ€gg av Krister W. »

Det stÄr en ute pÄ Maarketplace nu:
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 099546017/

Bild
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
Min MF 50B traktorgrÀvare
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Ferguson TEA-20 -1949
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Benzona modell H -1925
Sverige

Ja ganska ofta ligger dĂ€r ju enklare bitar som ska köras i lite mindre serier som tar upp tid i CNCn nĂ€r man har lĂ„ngjobb. Är ju stĂ€lltiden i CNCn framförallt som Ă€r problemet med de kortare serierna. Fördelen med en revolver hade varit att man kunde stĂ„ och köra den medans CNCn gĂ„r lĂ„ngjobb, och hĂ„lla ett öga pĂ„ den samtidigt. HĂ„ller med om att det nog kan vara lite svĂ„rt att hitta nĂ„n bra. Finns j dock ett flertal avslutade auktioner pĂ„ nĂ€tet pĂ„ revolversvarvar som gĂ„tt ut för nĂ„got Ă„r sen som hade passat alldeles strĂ„lande hĂ€r, men det hjĂ€lper ju föga :vissla:
Exempel pÄ svarvar som hade suttit riktigt fint:
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... tillbehor/
https://psauction.se/item/view/709737/r ... koping-cr2

En till CNC har jag tjatat om i flera Är, men det Àr inte intressant vad det verkar sÄ det kan jag nog glömma.
Jadu, planering Àr sÀllan nÄgot man prioriterar hÀr tycker jag :myzsko:

Du fÄr gÀrna kolla upp Herbert svarven om du vill BurtrÀskarn, beroende pÄ storlek och utrustning kan det vara intressant!

Hitatchin verkade ju ganska fin, hade nog varit rÀt lagom i storlek skulle jag tro, men avsaknaden av hylschuck samt övriga tillbehör gör den mindre intressant tyvÀrr... De grejjerna kommer behövas omgÄende, och lÀr inte vara helt lÀtta att fÄ tag pÄ skulle jag tro tyvÀrr...

//Erik
BengtP
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Myford S7 Svarv-SÄld
Mattson&Zetterlund VF600 FrÀs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250 Svarv
Meteor ME14 Borrslip
Brierley ZB25 Borrslip
Sverige

InlĂ€gg av BengtP »

JengaPRO
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Sajo UF 52 STR
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls
Sverige

InlĂ€gg av JengaPRO »

Kolla med Arvidssons mekaniska fynd pÄ fb. Jag vet att han har haft en revolversvarv till salu förut.
Sen finns denna ute:
https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... -20b-00634
JengaPRO
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Sajo UF 52 STR
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls
Sverige

InlĂ€gg av JengaPRO »

AnvÀndarens profilbild
rospigg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Sverige

InlĂ€gg av rospigg »

Den hÀr finns i laxÄ, pÄ Marketplace

https://www.facebook.com/marketplace/it ... tn__=!%3AD
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Ferguson TEA-20 -1949
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Benzona modell H -1925
Sverige

Jag tackar stort för era tipps! Jag har suttit och funderat pÄ Ward:en nÄgra dagar, men det blir nog inte den, den kÀnns lite osÀker, och företaget var inte helt positivt instÀllda till den... Annars hade den nog sina fördelar, bland annat tror jag den anvÀnde samma storlek pÄ spÀnnhylsor som vÄr befintliga CNC. Men hylschucken till den sÄg lite tveksam ut, bland annat.
Den svarven pÄ Facebook var intressant! Den har faktiskt de flesta kriterierna, Àven fast den kanske Àr i minsta laget. Men den hade ju ÀndÄ 36mm spindelgenomgÄng sÄ det klarar ju rÀtt mycket Àven om svarvlÀngden inte var sÄ stor. En stor fördel Àr att den verkar ha nÄgon form av stÄngmatning med, sÄ jag ska nog höra mig för lite mer om den maskinen :smile:

//Erik
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Ferguson TEA-20 -1949
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Benzona modell H -1925
Sverige

JodÄ sÄ att :vissla:
Bild
Bild
Bild
Bild
Blev en invecklad resa pÄ en 75 mil ungefÀr, sÄ hoppas det ska gÄ att anvÀnda skrotet nu med :klia:

//Erik
AnvÀndarens profilbild
rospigg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
Sverige

InlĂ€gg av rospigg »

Jag jÀmförde bilder, och gissar att det var den som fanns i LaxÄ?
Hursomhelst sÄ önskar jag en liten uppföljning om uppstart och anvÀndande av maskinen (om det Àr okej för din chef, sÄklart)
BM425
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

InlĂ€gg av BM425 »

Det krÀvs gammal fin verkstadskunskap att föreslÄ en revolversvarv för att klara produktionen. :thumme:

Ännu mer kunskap för att anvĂ€nda den sen :buga:
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Ferguson TEA-20 -1949
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Benzona modell H -1925
Sverige

rospigg skrev: 23:05:30, 03-02-2026 Jag jÀmförde bilder, och gissar att det var den som fanns i LaxÄ?
Hursomhelst sÄ önskar jag en liten uppföljning om uppstart och anvÀndande av maskinen (om det Àr okej för din chef, sÄklart)
Det stÀmmer! Dök inte upp nÄgot mer lokalt sÄ det blev den. Tack igen för tipset!
Dokumentera ska bli! Har faktiskt tagit en del bilder sÄ kan ju lika gÀrna lÀgga upp dem nÀr intresset finns :smile:
BM425 skrev: 09:13:51, 04-02-2026 Det krÀvs gammal fin verkstadskunskap att föreslÄ en revolversvarv för att klara produktionen. :thumme:

Ännu mer kunskap för att anvĂ€nda den sen :buga:
Tack! Ja det ÄterstÄr att se om jag ska bli idiotförklarad eller om den faktiskt gÄr att köra effektivt i slutÀndan :vissla: Kunskapen kommer förhoppningsvis, tÀnker att jag har nog för att börja i alla fall :mrgreen:

VĂ€l pĂ„ plats sĂ„ kom det ju fram att bilderna pĂ„ den inte var helt fĂ€rska precis, utan den hade spenderat senaste Ă„ret i en fuktig trailer, vilket inte gjort den gott precis... RĂ€tt mycket rost som byggt upp pĂ„ de omĂ„lade ytorna. Även verktygen som ju Ă€r omĂ„lade hade rostat rĂ€tt rejĂ€lt i en del fall... Dock var dĂ€r mycket mer verktyg Ă€n vad som fanns pĂ„ bilderna, sĂ„ det var ju possitivt :thumme:
Efter lite kladd med att fÄ dit el med förlÀngningskabel sÄ gick det i alla fall att provstarta sÄ den gick i alla fall. Dock var det -8 grader och allt var fuktigt och fruset sÄ det gick inte att provköra nÄgot vidare...

Men köp blev det i alla fall bestÀmde jag, sÄ efter en vÀldigt omstÀndig lastning bar det hem, blev en vÀldigt lÄng arbetsdag :svettas: :driver:
Bild
Bild
Mycket rengörning och smörja krÀvs det, men jag jobbar pÄ det, tar lÄng tid bara...

NÄgot jag var förvÄnad över Àr att dÀr faktiskt Àr elektrisk matning pÄ revolverdockan! En egen liten drivenhet med elmotor som kan kopplas in med en konkoppling
Bild
Bild
Dessutom har den en elektriskt driven kamanordning för att öppna och stÀnga spÀnnhylsan, samt för frammatning av stÄngmaterial. TÀnkte att allt sÄnt skulle varit manuellt pÄ en sÄ liten maskin.

ElskÄpet sÄg prydligt och fint ut i alla fall, det Àr ju alltid nÄgot :smile:
Bild

Hela maskinen Àr rejÀlt grisig, ingrodd med skit, rost, och hur mycket mÀssingsspÄn som helst! Den mÄste kört vÀldigt mycket mÀssing, för precis allt Àr helt fullt av spÄn...
Förutom generell rengörning sÄ började jag med tvÀrsliden, helt full med spÄn, och stopp i oljekanalerna :ohnej:
Bild
Bild
Bild

Sedan fick revolversliden genomgÄ samma behandling, dÄ jag gissade att den skulle innehÄlla liknande mÀngder spÄn.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En anledning till att jag verkligen ville dela detta var för att jag inte kunde hitta nÄgot sÀtt att smörja gejderna till revloversliden, sÄ jag ville se hur de skulle smörjas. Men nÀr jag vÀl fick isÀr det hela sÄ var det till min överraskning inte vanliga gejdrar utan kulbanor i V gejdrar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Indexeringsmekanismen Àr Àven med lite pÄ nÄgon bild.

Fick laga en fjÀderbelastad plÄtlucka som ska gÄ mot sliden i baklÀget, nÄgon hade nog varit lite vÄldsam nÄn gÄng i tiden :vissla: Silverlod fick det bli... Gjorde ett nytt spÄnskydd mot bÀdden med, hoppas det ska tÀta, det gamla var rÀtt slut.
Bild
Bild

AllmÀn rengörning av allt ingrott mÀssingsspÄn mm och smörjning sedan ihopsÀttning :thumme: Var tveksam pÄ vad kulgejderna skulle ha för smörjning, om nÄgon alls :klia: De var oljiga, men dÄ det inte gÄr att komma Ät de nÀr man satt ihop revolvern sÄ tog jag lite försiktigt med fett pÄ dem och hoppas att inte allt för mycket spÄn letar sig in och kletar fast :myzsko:
Bild
Bild
Bild

Började ge mig pÄ kylsystemet med, i den stÀndigt fortsÀttande stÀdningen :svettas: Fick faktiskt liv i pumpen! Först blev det bara en smÀll och rök frÄn under kontakten, men det visade sig vara en sladd som gÄtt av och lÄg mot godset. Som tur Àr sÄ verkar den svarta dosan nere till vÀnster i elskÄpet vara en sorts överslagsskydd, sÄ den utlöste och inget tog skada :thummar: Fick skarva sladden och sen funkade pumpen! Dock var det ingen vacker sörja som kom upp sÄ fick kolla över det med
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inte sÄ mysigt... Luktar tvi och sitter som fasen. Har nog rensat ur flera kilo mÀssingsspÄn ur maskinen vid detta laget :mrgreen:

SÄ lÄngt Àr jag vÀll kommen med maskinen vid detta laget. Men jag har lite funderingar som jag tÀnker att den samlade expertisen pÄ maskinisten kanske kan hjÀlpa mig med!
Jag har ingen instruktionsbok till maskinen, och det finns ingen information om den alls vad jag kan hitta :ohnej:
Jag behöver dock hjÀlp med smörjningen!
DÀr Àr massor med nipplar runt hela maskinen, och samtliga Àr likadana. Vanliga fettnipplar typ, inte oljenipplar. Dock sÄ mÄste ju tvÀrslidens gejdrar vara oljesmorda? Samt matningen har tvÄ nipplar som med mÄste skulla ha olja, men flera andra verkar skulla ha fett tycker jag :klia:
De viktigaste Àr ju spindellagerna, dÀr sitter en nippel till varje, vanliga fettnipplar typ. Dock finns det ju bÄde fettsmorda och oljesmorda spindlar pÄ svarvar, sÄ vad ska jag göra? Min magkÀnsla sÀger att det ska vara fett, men vet inte? Har en tub Isoflex NBU15 special spindellagerfett, men ska det vara olja hjÀlper ju inte det :screwy:
VarvtalsomrÄde 64-3200 varv om det kan vara till hjÀlp...

HuvudvÀxellÄdan pÄ svarven innehÄller en fram/back/neutral vÀxel med en 10:1 reducering pÄ backvÀxeln. Den har ingen nivÄindikering eller tydliga pluggar pÄ sig, men det ser ut att ha lÀckt ut lite olja, sÄ nÄgon sort ska dÀr klart vara, men vad :klia:

Sedan finns det ju en matningsvÀxellÄda som verkar ha lÀckt ut den mesta oljan. GÄr inte mer Àn en liter typ tror jag, men ska ju vara rÀtt sort dÀr med... Sitter en snÀckvÀxel i bland annat tror jag, om det kan vara nÄgon hjÀlp att bestÀmma vilken olja som passar?
Bild
Bild
TÀnker att gejderolja 68 Àr lÀmpligt till tvÀrsliden t.ex.

Svarven heter Tönshoff RH25 och Àr frÄn 1963.

Hoppas vi kan reda ut nÄgra lÀmpliga smörjmedel, och att dokumentationen kan vara till nöje för samtliga :smile: :shake_hands:

//Erik
AnvÀndarens profilbild
Kotten
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "lÄnga hund" vÀghyvel -39
R Wolf Ånglokomobil -1920
Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÄlilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrÀvare -63
Åkerman 300 lingrĂ€vare - 41
Åkerman 350 lingrĂ€vare -53
Åkerman 200D lingrĂ€vare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73
Honda CB250 -80
Puch MS50 -55
Sverige
Kontakt:

InlĂ€gg av Kotten »

Det var snabbt jobbat, ska bli mycket kul att se en sÄdan produktionsmaskin jobba pÄ för fullt nÀr det sista Àr rengjort och anpassat! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okÀnd
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Svarvning/frĂ€sning/borrning/slipning"