Volvo BM 868 Läckande boggielåda.
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30 - Ort: Västragötalands län

Volvo BM 868 Läckande boggielåda.
Jag har en Volvo BM 868 skotare där boggielådorna läcker mycket vid ingående axel, alltså den axeln som kedjorna från differentialen driver.
Jag antar att det "bara" är att plocka isär alltihop och byta några stora axeltätningar där?
Men.. jag läste också nånstans nångång att det fanns en variant med "labyrinttätning" eller vad det heter där man fyller i smörja via en smörjnippel för att hjälpa till att hålla tätt. Det är det inte på min. Har iallafall inte sett något sådant..
Är det något som går att montera dit i efterhand? Finns det att köpa grejer till det?
Och var får man tag på axeltätningen? Är det nån specialgrej?
Jag antar att det "bara" är att plocka isär alltihop och byta några stora axeltätningar där?
Men.. jag läste också nånstans nångång att det fanns en variant med "labyrinttätning" eller vad det heter där man fyller i smörja via en smörjnippel för att hjälpa till att hålla tätt. Det är det inte på min. Har iallafall inte sett något sådant..
Är det något som går att montera dit i efterhand? Finns det att köpa grejer till det?
Och var får man tag på axeltätningen? Är det nån specialgrej?
-
Ähee
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Re: Volvo BM 868 Läckande boggielåda.
Har inte koll på denna. Men generellt så är det lättast att hitta tätningar efter demontering och läsa nummer som står på den.
Ska du montera någon labyrinttätning i efterhand lär du ju demontera minst lika mycket som vid byte till en ny vanlig tätning. Då är det ju lika bra att bara montera nya tätningar.
Ska du montera någon labyrinttätning i efterhand lär du ju demontera minst lika mycket som vid byte till en ny vanlig tätning. Då är det ju lika bra att bara montera nya tätningar.
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342

Varför är det lika bra att bara montera nya tätningar? Är inte poängen med labyrinttätningar att det blir ytterligare en tätning som dessutom håller längre?
Nja, jag vill veta innan jag tar isär den om det går att få fram tätningar... Allra helst ha dom hemma innan.
Nja, jag vill veta innan jag tar isär den om det går att få fram tätningar... Allra helst ha dom hemma innan.
-
fretchi
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Se bara till att kontrollera så det inte är glapp i leden, hur du än gör i slutänden. Det är nog oftast det som dödar tätningarna.
-
868Renoverare
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM SM 868 MF 550 MF135
- Expertområde: Skruvat en hel del i dessa modeller.
Hej!! Det är i stort sett samma radialtätningar i gamla och senare utförandet. Sedan brukar bussningarna i rörhylsan som löper på pendelaxeln bli utslitna. Detta kan orsaka läckage, tätningarna kan inte täta. Utförandet med labyrinttätning innebär en smörjnippel mellan stora yttre kedjehjulet och själva boggielådan. Den är svår att se. Smöjning av labyrintringen gör att smuts och vatten pressas ut från tätningsläget. Det blir tryck mot tätningen som gör att denna tätar bättre. Ombyggnad går att göra, man svarvar en ny labyrintring som svetsas fast i boggielådan samt svarvar om kedjehjulet så att en V- ring kan monteras på kedjehjulet. Denna tätar mot yttre föroreningar. //
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342

Vilket år, eller serienummer började man med labyrinttätning? Jag hittar inte något i instruktionsboken om smörjnippel där, och då har jag tittat i flera olika instrutkionsböcker jag har hittat på nätet. Kanske inte finns med i någon instruktionsbok?868Renoverare skrev: 19:59:58, 03-02-2026 Hej!! Det är i stort sett samma radialtätningar i gamla och senare utförandet. Sedan brukar bussningarna i rörhylsan som löper på pendelaxeln bli utslitna. Detta kan orsaka läckage, tätningarna kan inte täta. Utförandet med labyrinttätning innebär en smörjnippel mellan stora yttre kedjehjulet och själva boggielådan. Den är svår att se. Smöjning av labyrintringen gör att smuts och vatten pressas ut från tätningsläget. Det blir tryck mot tätningen som gör att denna tätar bättre. Ombyggnad går att göra, man svarvar en ny labyrintring som svetsas fast i boggielådan samt svarvar om kedjehjulet så att en V- ring kan monteras på kedjehjulet. Denna tätar mot yttre föroreningar. //
Jag är lite osäker på vilken årsmodell min är också.. enligt registreringsbeviset är den från 1971. Men det kan väl va när den är registrerad?
Om bussningar och annat blir slitna, slits labyrinttätningen också ut då?
Ska nippeln gå att se underifrån?
Hur vore det att skruva på en tjock plåt med tätning på undersidan så att oljan inte kan rinna ut? Då skulle ju kedjan gå i oljebad också..
-
868Renoverare
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
Hej !! Återkopplar om boggielådor. Det finns två typer av boggielådor svetsade och gjutna. Gjutna boggielådor infördes fr,om Ösa nr: 2634. Samt ombyggd labyrinttätning fr,om Ösa nr: 2709. Men boggielådor kan ju ha bytts kors och tvärs. Om rörhylsan slitits mycket kan bussningarna ha slitits igenom och därmed skadat pendelaxeln. Axeln som bär upp hela boggien. Gamla utförandet med ej ombyggd labyrintring har denna ring fastskruvad i kedjehjulet. Nya ringen är fastsvetsad i boggielådan. Som sagt, är den ombyggd så är smörjnippeln svår att se. En urskärning i slitplåten längs med hela boggielådan brukar vara gjord då. Iden att täppa till under kommenterar jag inte. Kedjan inne i boggien går ju i oljebad. Och detta fungerar bra så länge det finns olja i boggielådan. En gjuten boggielåda som ev, inte har nya labyrinttätningen går att bygga om. Smörjningen av axelnippel mitt i fälgarna är också labyrinttyp. Smörjfettet trycker ut vatten och föroreningar samt bygger lite tryck mot navtätningen. // 
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342

Hmm.. Så alla lådor har labyrintring, men gjorda på olika sätt? Alla boggielådor har alltså en smörjnippel för labyrintringen nånstans bredvid kedjehjulet?868Renoverare skrev: 20:20:53, 04-02-2026 Hej !! Återkopplar om boggielådor. Det finns två typer av boggielådor svetsade och gjutna. Gjutna boggielådor infördes fr,om Ösa nr: 2634. Samt ombyggd labyrinttätning fr,om Ösa nr: 2709. Men boggielådor kan ju ha bytts kors och tvärs. Om rörhylsan slitits mycket kan bussningarna ha slitits igenom och därmed skadat pendelaxeln. Axeln som bär upp hela boggien. Gamla utförandet med ej ombyggd labyrintring har denna ring fastskruvad i kedjehjulet. Nya ringen är fastsvetsad i boggielådan. Som sagt, är den ombyggd så är smörjnippeln svår att se. En urskärning i slitplåten längs med hela boggielådan brukar vara gjord då. Iden att täppa till under kommenterar jag inte. Kedjan inne i boggien går ju i oljebad. Och detta fungerar bra så länge det finns olja i boggielådan. En gjuten boggielåda som ev, inte har nya labyrinttätningen går att bygga om. Smörjningen av axelnippel mitt i fälgarna är också labyrinttyp. Smörjfettet trycker ut vatten och föroreningar samt bygger lite tryck mot navtätningen. //![]()
Nej, alltså jag menade att även det synliga kedjehjulet då skulle gå i oljebad om man satte en plåt under det med tätning så att det blir tätt där. Då skulle det ju inte göra så mycket om det läcker olja menar jag, och kedjan skulle få smörjning hela tiden. På min maskin är det helt öppet under kedjehjulet. Kedjan ska smörjas titt som tätt för hand. Det är väl i och för sig en fördel med att det läcker.. det smörjer kedjan..
-
868Renoverare
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
Gamla utförandet med v-ringens hållare fastskruvad mot kedjehjulet har ingen smörjnippel för smörjning av v - ringen. Där går läppen på v - ringen direkt mot boggielådan. Som sagt, detta utförande är egentligen ingen labyrinttätning. //
-
868Renoverare
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
Hej! Var och en får ju själv avgöra om en boggielåda får läcka olja flödigt vid centrum lagringen. Själv tycker jag att det är kapitalförstöring på en så högt erkänd, äldre skogsmaskin. Att plocka isär och inspektera detaljerna för att bedöma skicket kan aldrig vara fel. Det blir förmodligen inte lättare i framtiden att hitta reservdelar om boggien körts ner totalt. Som sagt, min högst personliga åsikt. // 
- akkamaan
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Förbättringsåtgärder på 868 finns ej redovisade per årtal, men däremot per tillverkningsnummer (ÖSAs serienummer)Henrik1977 skrev: 11:16:34, 04-02-2026
Vilket år, eller serienummer började man med labyrinttätning?
Labyrintttätning kom till vid ÖSA serienummer #2709. LÄNK till redovisning av alla officiella ändringar gjorda på SM 868 sedan lanseringen 1969
Via annan infokälla (se bid nedan) kan jag se vilket årtal maskinerna tillverkades men med referens till BM Volvos eget serienummer.
På SM 868 ska det finnas 2 plåtar med respektive serienummer. Posta gärna BÅDA serienumren

"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342

Går det att få tag på alla delar i boggielådorna? Och var isåfall?868Renoverare skrev: 20:23:03, 06-02-2026 Hej! Var och en får ju själv avgöra om en boggielåda får läcka olja flödigt vid centrum lagringen. Själv tycker jag att det är kapitalförstöring på en så högt erkänd, äldre skogsmaskin. Att plocka isär och inspektera detaljerna för att bedöma skicket kan aldrig vara fel. Det blir förmodligen inte lättare i framtiden att hitta reservdelar om boggien körts ner totalt. Som sagt, min högst personliga åsikt. //![]()
Går det att få tag på dreven, både de inuti och de utanpå så att säga, mellan låda och differential.
Jag skulle vilja ha rätt bra koll innan jag tar isär grejerna för då blir de ju stående ett bra tag...
När vi köpte maskinen för 21 år sen gjorde jag iordning en hel del annat, blandannat bytte jag utgående axlar på differentialen i vagnen. Den har ju lite under konstruktion där den liksom händer i axlarna. Splinesen på de axlarna va därför helt utslitna, men lyckades få tag på nya från nåt ställe i Småland. Då gjorde jag en egen exta upphängning i framänden också för att skona axlarna. Och ifjol bytte jag pump och lite annat så nu när nästan allt bra på den.
-
868Renoverare
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
HEJ Reservdelar har Strömwalls Maskin Örebro. Han tog över efter Waldemar och Svea Karlsson Rönnäs Gård i Småland. Båda dessa är avlidna. Även Alfta produkter kan vara värt att kontakta. Alfta 0271-754110. Strömwall 019 228075. 
-
Henrik1977
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342

Tackar! Jajust det, det va nog Waldemar och Svea jag handlade av för 21 år sen.. Dom hade koll på den här maskinen..868Renoverare skrev: 20:29:32, 09-02-2026 HEJ Reservdelar har Strömwalls Maskin Örebro. Han tog över efter Waldemar och Svea Karlsson Rönnäs Gård i Småland. Båda dessa är avlidna. Även Alfta produkter kan vara värt att kontakta. Alfta 0271-754110. Strömwall 019 228075.![]()
Alfta köpte jag hydraulikgrejer av ifjol.