Pga min halvtidstjänst så gjorde jag min sista dag i onsdags förra veckan... Ett ok över axlarna släppte! I onsdags, sista arbetsdagen då kom det ett rejält lass virke för att bygga själva verkstadsdelen i hangaren. Så det var nog (äntligen) på väg att hända något... Ang verktygsvagnar så fick vi beställt en Kamasa-vagn som blev restnoterad. Men någon där borta hittade en beg. biltema-vagn som jag innredde som "min" vagn. Sedan några veckor senare så kom den här nya Kamasa-vagnen och den innredde jag för specialverktyg, ett litet axplock:
Nu är denna vagn inredd dels med mina verktyg bara för att dom inte ha några egna specialverktyg... Men det är beställt nu!
Allt detta blir nu lite av historia för mig! Skall jag låta mig luras till en anställning så får det bli vintertid i ett varmt och ljust ställe, ingen mörk&dragig hangar utan resurser...
Snart vinter. Att vara egen företagare är att alltid ha jobb. Att kunna leva på det är inte lika lätt! Jag funderar nu på att kanske skaffa mig ett "vanligt hederligt jobb" som anställd, om nu någon vill ha mig...? Jag skulle behöva ha en viss dels anställning lite då och då, förmodligen arbetsgivarens mardröm. Från sen vår, sommar och halva hösten har jag fullt med jobb och kan förmodligen inte förvärvsarbeta också. Semester är bara glömma mer än en eller två dagar i följd.
Vem skulle vilja anställa mig från oktober till mars? Får väl fråga mig runt lite här i "snålbyggden"...
Det är brist på busschaffisar. Såg nyss på nyheterna en man på 70+ som körde buss fortfarande
Går säkert att få jobba på de tider man har lust med.
Att köra buss är sanslöst dåligt betalt och lönetrappan är ÅTTA år till fullbetald. Dessutom får man inte betalt för att resa från depån tills där man börjar eller slutar utan det får man göra på egen fritid.
meken49 skrev: 20:35:14, 23-10-2025
Det är brist på busschaffisar. Såg nyss på nyheterna en man på 70+ som körde buss fortfarande
Går säkert att få jobba på de tider man har lust med.
det är inte brist på busschaffisar det är brist på folk som vill köra ett yrke som är dåligt betalt och risken att bli hotad eller misshandlad är stor därför ingen vill köra
Denna vinter nu 25-26 har jag haft ganska mycket att göra. Ett flygplan buklandade i augusti månad (landade utan att landstället var ute). Minus propeller, lite luckor, motorn måste tas ner och kontrolleras/repareras. Lite plåtar som blev tillknycklade, både vid själva buklandningenmen även efterföljande upplyftning skadade skrovet ändå mer. Så jag har varit sysselsatt med detta till och från höst, vinter och fortsätter väl in en bit på våren innan det är helt klart... Ev så blir det ett jobb i Australien snart, kanske på tisdag men vet inte än. Så det är snabba kast i min lilla business...
"Down under", ja det blev Australien redan på måndag morgon! Så nu kl 07:00 på torsdag morgon skall jag snart ut till Moorabbin Airport och montera ner 4 Cessnaplan (172) Mycket är annorlunda här, ratten i bilen sitter på fel sida, man tom kör på fel sida och alldeles fullt av trafik. Men vädrat skall jag inte klaga på, man slipper skrapa rutorna för det är mellan 20 och 30 grader i princip hela dygnet. Vi var på brädgården i går och skulle köpa virke. Dom har helt andra dimensioner och andra längder än vad jag är van vid, dessutom är nästan alla plankor krokiga, dessutom behandlade med något vad jag tror giftigt ämne, nästan lite kladdiga... Jag uppfattar det mesta dyrare än hemma, vissa grejer betydligt dyrare. Moorabbin´s flygplats är en stor flygplats med flera olika banor och en väldigt massa hangarer. Där finns visst 14 olika flygskolor, div verkstäder och andra specialinriktade flygföretag. Nån bild eller två kanske det blir? Får se...
Brist på meckar vet jag inte men vi från Sverige köpte 4 plan av dom och det är väl en totalkostnadsfråga kontra jobbets utförande som styr vilka som monterar ner planen... Jag handlar det mesta virket på Byggmax hemma i sverige. Det är bara det att ALLA plankor som jag såg var antingen våldsamt krokiga och vridna och eller fulla av kvisthål där själva kvisten ramlat ut så det blir lite hål i dom lite här och var. Då dom dessutom var kladdiga så ville jag inte ta i för många i jakten på dugligt virke... Så, vi har betydligt bättre "sämstavirke" i Sverige mot vad dom kunde visa upp i Moorabbin´s brädgård. En lite rolig grej var att man kunde köpa begagnat virke från fd. gjutformar, det var nästan gratis men behöver man inte såga i det så kan det ju duga till nåt...
En annan anledning till att vi två åker, ja kanske 1500-1800 mil långt bort för att demontera och stoppa in 4 fpl i containrar är för att man kan helt enkelt inte lita på dom som ev skall göra det. Det är så mycket som kan gå fel... Bucklor, repor, borttappade delar, fel/dåligt surrade saker i kontainrarna. Dåligt eller ingen uppmärkning på vad som skall sitta vad. Personal som kommer sent, Tar långa fika/lunchraster, tar lång tid på sig, går hem tidigt. Skiter i om det finns en "dedline" mm. mm. Listan kan göras väldigt lång. Det kan givetvis (eller bör kunna) hända att man får tag på folk som både vet hur det skall gå till och har någon typ av ansvar för att det blir rätt och riktigt och dessutom i tid.
Men, vi vågar inte chansa där, det är ju ändå väldigt mycket pengar som står på spel, det bara måste gå rätt och felfritt!
Senast redigerad av Janson1 den 16:55:57, 07-02-2026, redigerad totalt 1 gång.