Eldning av frusen ved

Diskutera vÀrmekÀllor, bygge av pannrum/panncentraler, framstÀllning av brÀnsle, tillvaratagande av energi osv hÀr
AnvÀndarens profilbild
Volvot24
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak
Sverige

Eldning av frusen ved

InlĂ€gg av Volvot24  (trĂ„dstartaren) »

Delat frÄn denna trÄden:
Vedhantering & tillverkning

/M

Kall ved gÄr att hantera med vantar pÄ om man Àr frusen om fingrarna. :insomnia:

Om man lÀgger in 20 grader kall ved i eldstaden direkt, eller först lÄter den tempereras inomhus.

Blir det nÄgon skillnad?

Har svÄrt att se att det blir nÄgon vinst med endera eller.

Möjliga energitillförseln ligger ju lagrad i veden i sig sjÀlvt.

.
Det gÄr upp, det gÄr ned, pÄ havet... :klia:
AnvÀndarens profilbild
bonnen513
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2
Sverige

Re: Eldning av frusen ved

InlĂ€gg av bonnen513 »

Viss ved kan ju faktiskt brinna bÀttre frusen Àn tinad.

Jag har hört den vetenskapliga förklaringen men kommer inte ihÄg hur det var
AnvÀndarens profilbild
Volvot24
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Det Àr ju sÄ hÀr att fÀller du ett trÀ under kalla Ärstiden sÄ har vattnet slutat att stiga i virket, redan under hösten, nÀr björk fÀller löven. Utan löv som stÄr för avdunstningen, stiger inget vatten i trÀdstammar och grenar. Har ni nÄgonsin sedd vatten rinna ned frÄn ett trÀds övre delar? Troligen inte.

Veden Àr inte torr men innehÄller minimalt med vatten. Fruset vatten rinner inte vare sig upp eller ned.
SÄ dÀrför fÀller man trÀd som som ska bli ved kalla Ärstiden.Kör fram, kapar och klyver pÄ vÄren.
FÄr ligga i hög fram till midsommar. DÄ ska veden helst in under tak. Luftigt alltsÄ utan vÀggar.
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

FÄtt följande frÄn en av chefskonstruktörerna pÄ Sveriges största (?) kamintillverkare.
Om man har en kamin och tar förbrÀnningsluften utifrÄn kyler man elden sÄ pass mycket att man inte fÄr fullgod förbrÀnning. Det betyder att man tar vara pÄ mindre av energin i vedtrÀna och fÄr mer utslÀpp.
Om man dÀremot tar förbrÀnningsluften inifrÄn huset Àr denna uppvÀrmd (eventuellt frÄn kaminen) och man fÄr suga in ny kall luft utifrÄn. Men temperaturskillnaden pÄ luften in i eldstaden gör att man fÄr sÄ pass mycket bÀttre förbrÀnning att man fÄr ut mer energi Àn vad man kyler ner med uteluften in i bostaden. Samtidigt fÄr man mycket mindre utslÀpp sÄ man klarar moderna utslÀppskrav.
DÀrför hade vissa kaminer inte anslutning för uteluft (det fÄr inte ens finnas pÄ vissa marknader), och de som hade detta berodde bara pÄ att kunderna krÀvde detta och att de sÄldes pÄ en marknad dÀr det inte var förbjudet.

Jag gissar vi kan föra över samma resonemang pÄ kall ved. Denna mÄste vÀrmas upp sÄ pass mycket mer att den kyler elden för mycket med sÀmre förbrÀnning som följd.

Jag mÀrker en markant skillnad nÀr jag lÀgger i utomhuskall ved i kaminen eller om den Àr rumstempererad. Den senare brinner mycket bÀttre.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
AnvÀndarens profilbild
Volvot24
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Far berÀttade att nÀr han var barn sÄ var det en vinter brist pÄ ved till stugan de arrenderade av storbolagen. Huset lÄg enskilt lÄngt inne i skogen, bortom farbara vÀgar e t c.
Farfar var pÄ skogsarbete lÄngt frÄn hemmet (Los).

DÄ hÀnde det att timmerkörarna med hÀst, hade med sig vinterfÀlld björk. Björk som sÄgades, klövs och eldades.
Frusen björk Àr lÀtt att klyva, sÄvida man inte klyver rÀtt genom nÄgon kvist.
SÄ visst brinner nyfÀlld kluven björk vintertid.

Har provat detta mÄnga gÄnger nÀr vi legat ute i tÀlt, Äret runt.
BÀst Àr det om man kan spÀnta flisor och tÀndved, töre ur en törstubbe eller vinfÀlld tallstam.
AnvÀndarens profilbild
Volvot24
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Ang inlÀgg 982.

Ja jösses. Jag fÄr tydligen plugga friskluftsintaget via grunden frÄn stenfoten till min ugns roster och elda upp goa varmluften inne i huset, om jag vill ha det varmare Àn nyttigt inomhus.

đŸ€”

Kan lova dig att det blir tillrÀckligt fart pÄ brasan Àven om jag eldar med -15 gradig ved, rakt utifrÄn och tilluft enligt ovan.

Har aldrig strypt lufttillförseln eller rökgaserna vid eldning.
NÀr elden nÀst intill slocknar, sÄ blir draget minimalt. StÀnger rökgasspjÀllet nÀr all glöd falnat. Har en mindre vertikal ursparning i spjÀllet.
Farligt med ursparning nedertill. Kan bli tÀtt av t ex sot. Vilket kan leda till kolosförgiftning.
Senast redigerad av Volvot24 den 23:01:39, 05-02-2026, redigerad totalt 2 gÄnger.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

Det Àr vanligt bland Àldre folk hÀr att pÄstÄ att rÄbjörk som fÀlls pÄ vintern ger mer vÀrme i kokspisen Àn om den har leget och torkat en sommar. Den nyhuggna vinterbjörken som de eldade tog lÀngre tid pÄ sig att brinna upp och det gick inte lika snabbt som torrbjörken som i start försvann upp genom skorstenen.
Errare humanum est
AnvÀndarens profilbild
Volvot24
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Ja, ja.... Mina smÄ erfarenheter...

Montören av Tulikivin ville först inte fixa tilluft genom tub via grund och hÄl i stenfot, rakt in under asklÄda och roster.
Men sedvanligt rökgasspjÀll var ok.

- Ringde dÄ upp tillverkaren Tulikivi i Finland. En svensktalande tekniker sa, att sÄ gör man ofta i kalla Finland. Inget kalldrag över golven!

Montören pratade med teknikern och fick klartecken att göra som jag ville. (Draget / spjÀllet för tilluften Àr alltid stÀngt.)
Detta hÀnde sig 2007.
Har eldat fÀrdigt för i kvÀll. Gott o varmt till morgonen.

- Men visst, nĂ€r jag lĂ€ser vad som skrivs ovan, kan man undra hur mĂ„nga kubikmeter jag ev "förlorat" under Ă„ren?đŸ˜”â€đŸ’«

.
Simnil
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021
Sverige

InlĂ€gg av Simnil »

Temperaturen pÄ klabbarna Àr en sak, (Àven om "förvÀrmd" ved definitivt Àr bÀttre), men all ved som förvarats ute/kallt Àr egentligen för blöt, idealt bör den mellanlagras nÄgon/nÄgra veckor inne i vÀrmen för att bli "perfekt" torr.
buegÄrd
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BRB 25 MÄlilla sationÀr rÄoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepÄdrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

InlĂ€gg av buegĂ„rd »

DÀr har Du en poÀng Simnil. En kompis t.o.m . Laddade pannan pÄ morgonen det som skulle eldas pÄ kvÀllen.
Mindre temp -spann fram till förkolningen. En annan aspekt Àr att saven innehÄller mer Àn vatten ( sa hembrÀnnaren) sockret försvÄrar torkningen.
Kuriosa lövtrÀd kan transportera (vatten ) i bÄda riktningarna medan barrtrÀd endast transporterar uppströms till avdunstning . VSB
AnvÀndarens profilbild
Anders.B
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM350
Sverige

InlĂ€gg av Anders.B »

Eldning Àr ett hett diskussionsÀmne inte bara pÄ detta forum, mÄnga Äsikter och troenden finns det.
Men allt gÄr att rÀkna pÄ, det Àr en vÀl studerad vetenskap.

Jag spÄrade ur för nÄgra Är sedan och monterade in 5-6 termoelement typ K i min kakelugn och loggade den under ett antal dygn med olika eldningsmetoder och ungefÀr samma yttre förutsÀttningar som vÀder och vind.
SÄ nu har jag koll pÄ den optimala eldningscykeln för just min ugn i mitt hus, sÄ ved, friskluftsventil, spjÀll och tider Àr det jag anpassar.

Rent generellt sÄ ska den kalla veden bÀras in i uppvÀrmd byggnad minst 48h före den eldas, gÀrna lÀngre.

En friskluftsventil i anslutning till eldstaden, 0,5-2m bort förhindrar kalldrag frÄn övriga huset samtidigt som elden fÄr all tÀnkbar syre den behöver. Otroligt fördelaktigt dÄ förbrÀnningsluften mixas med rumsluften och dÄ ger en optimal förbrÀnning.
NÀr mÀnniskor med makt, slutar att lyssna pÄ folk. DÄ Àr det dags att byta ut dom.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

En uppgift jag har hört Àr att det finns rÀtt mycket flyktiga och brÀnnbara Àmnen (alkoholer, aldehyder mm) i fÀrsk ved, i synnerhet björk. Om man nu eldar frusen ved, som aldrig har varit tinad sedan trÀdet fÀlldes, sÄ finns de dÀr flyktiga Àmnena kvar och bidrar rÀtt kraftigt till vÀrmevÀrdet, sÄ mycket att de gott och vÀl skyler över allt vatten som ocksÄ finns i den fÀrska veden. Men om veden fÄr ligga och tina, sÄ avdunstar de flyktiga Àmnena lÄngt innan vattnet gör det. Och försöker man elda ved dÀr bara vattnet men inte de flyktiga Àmnena finns kvar, gÄr det som bekant inte sÀrskilt bra. DÄ fÄr man vÀnta tills Àven vattnet Àr borta om man vill ha valuta för veden.
AnvÀndarens profilbild
bonnen513
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2
Sverige

InlĂ€gg av bonnen513 »

Det Àr nog sÄ jag uppfattat det ocksÄ
AnvÀndarens profilbild
Anders.B
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM350
Sverige

InlĂ€gg av Anders.B »

NÀr mÀnniskor med makt, slutar att lyssna pÄ folk. DÄ Àr det dags att byta ut dom.
buegÄrd
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BRB 25 MÄlilla sationÀr rÄoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepÄdrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

InlĂ€gg av buegĂ„rd »

Artikeln berör braseldning utomhus,
Vi i Götaland kapar lövtrÀd frÄn roten pÄ Ärets kallaste dag. I mÄn av tid och arbetslust.
Klyver i Mars, lÄter torka luftigt till Midsommar för ved som ; skall eldas i vattenmantlad vedpanna
av stÄlplÄt eller gjutjÀrn. Men Ni gör ju sÄ klart som Ni vill.
Signar ut AFK
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Energi och uppvĂ€rmning"