L200 gÄr som en potta skit!
Kategoriregler
Skriv alltid vad det Àr för bil, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
Skriv alltid vad det Àr för bil, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

L200 gÄr som en potta skit!
Vi har fÄtt in en L200 2014 pÄ styvt 20 000mil hÀr som gÄr illa och vi blir inte kloka pÄ den riktigt.
Den misstÀnder, ryker frÀnt - oförbrÀnd diesel och varvar upp vÀldigt ovilligt. Startar lÀtt och gÄr fint pÄ tomgÄng. P0299 som felkod lite sporadiskt. Har kollat IC för sprickor. LMM Àr kontrollerad avgasröret slÀppt/öppnat i olika steg för att utesluta tÀt kat eller DPF men ingen skillnad. Tajming pÄ kamrem har varit uppe men kÀnns lÄngsökt. EGR misstÀnkt hÀrnÀst annars idétorka.
SnortÀtt luftburk pga av fÄgelbo typ Àr första kÀnslan man fÄr, givetvis Àr alla eventuella pippifÄglar avhysta!
NÄn som har förslag.
/C
Den misstÀnder, ryker frÀnt - oförbrÀnd diesel och varvar upp vÀldigt ovilligt. Startar lÀtt och gÄr fint pÄ tomgÄng. P0299 som felkod lite sporadiskt. Har kollat IC för sprickor. LMM Àr kontrollerad avgasröret slÀppt/öppnat i olika steg för att utesluta tÀt kat eller DPF men ingen skillnad. Tajming pÄ kamrem har varit uppe men kÀnns lÄngsökt. EGR misstÀnkt hÀrnÀst annars idétorka.
SnortÀtt luftburk pga av fÄgelbo typ Àr första kÀnslan man fÄr, givetvis Àr alla eventuella pippifÄglar avhysta!
NÄn som har förslag.
/C
Senast redigerad av krokodilen den 22:31:36, 05-02-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
-
osla
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: cat 910
mf590 - Ort: PiteÄ
Re: L200 som gÄr som en potta skit!
Variabel turbo som kÀrvat ihop?, min transit betedde sig ungefÀr lika, varvade inte, ryckte och lÀmnade vÀrsta dimridÄn efter sig. Tog lös armen frÄn stÀllmotorn till turbon och armen in i turbon gick inte att röra, sprayade pÄ krypolja och motionerade armen under nÄgra dagar, sen gick den lÀtt igen och bilen började gÄ.
Men jag kommer inte ihÄg vad felkoderna hette, men nÄgot om turbo och laddtryck var det
Men jag kommer inte ihÄg vad felkoderna hette, men nÄgot om turbo och laddtryck var det
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Med tanke pÄ kylan som har varit: Ispropp i IC? Prova att ta in den i varm lokal över natten, lossa sedan en slang efter IC, starta motorn, varva litegrann och se om det börjar spruta vatten.
I övrigt: Ăr nĂ„got kĂ€nt om bilens och felets historia? Har det kommit plötsligt eller har det blivit gradvis vĂ€rre?
I övrigt: Ăr nĂ„got kĂ€nt om bilens och felets historia? Har det kommit plötsligt eller har det blivit gradvis vĂ€rre?
-
fretchi
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

OförbrÀnd diesel typ vitrök och inte svartrök?
I sÄ fall skulle jag misstÀnka att den Àr sentÀnd, saknar kompression pÄ nÄgon cylinder eller liknande.
I sÄ fall skulle jag misstÀnka att den Àr sentÀnd, saknar kompression pÄ nÄgon cylinder eller liknande.
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Jo den stÄr inne över natten nu. Det har nog kommit gradvis, innan detta verkar den funkat bra enligt kunden.torbjorn_forsman skrev: 17:42:12, 05-02-2026 Med tanke pÄ kylan som har varit: Ispropp i IC? Prova att ta in den i varm lokal över natten, lossa sedan en slang efter IC, starta motorn, varva litegrann och se om det börjar spruta vatten.
Vit/grÄ/blÄ rök sur och stickig som fan! JÀmn pÄ tomgÄng och misstÀndandet lÄter som om alla burkar hackar.fretchi skrev: 17:45:46, 05-02-2026 OförbrÀnd diesel typ vitrök och inte svartrök?
Lite skumt med avsaknad av felkoder tycker jag. Endast P0299 nÄn gÄng dÄ och dÄ och slÀcker vi den sÄ tar det en stund innan den kommer igen, mÄste typ provoceras fram.
Turbon viner och snurrar nÀr man kÀnner pÄ den, kÀnns helt ok i axeln mm.
Motorn gÄr inte i limp heller vad det verkar eller ja om "limp home" inte innebÀr 10hk och max 15km/h med den rökplym bakom bilen dÄ.
/C
-
osla
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: cat 910
mf590 - Ort: PiteÄ
Precis sÄ gjorde transiten, vit/grÄ aktig rök som luktade sliten dieselvÀrmare typ. Har den variabel turbo eller inte?
- magloman
- Moderator

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers

Vad betyder felkoden?
Hur testar man en lmm?
Hur testar man en lmm?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
- Sierra94
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Yanmar Vio25.

Kanske en spridare som stÄr öppen? Hunnit kolla EGR Àn?
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

LÄgt turbotryck lite generaliserat.
Vet inte hur de gjort men LMM var inte överst av usual suspects tydligen!
Vet inte Ànnu med turbon.osla skrev: 19:23:44, 05-02-2026 Precis sÄ gjorde transiten, vit/grÄ aktig rök som luktade sliten dieselvÀrmare typ. Har den variabel turbo eller inte?
Mmm skulle kunna vara sÄ men tycker den borde sÀtta fler koder. Inte kollat EGR Ànnu vi fortsÀtter i morgon.
/C
-
östemann
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+WÀrtsilÀ Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Ă kerman H7c-88
Can-Am Outlander MAX PRO+ 570-20 - Ort: Ăsterbotten

Min L200 -09 uppförde sig likadant nĂ€r EGR-ventilen kĂ€rvade.Gick fint pĂ„ tomgĂ„ng men rök och osade rĂ€tt frĂ€nt och gick rent av dĂ„ligt och ryckigt nĂ€r man varvade och körde med belastning.De kom inga felkoder pĂ„ det.Ăven spridarna blev kollade pĂ„ den,visserligen lĂ€ckte 2 st.pĂ„ den men trots byte av dom kvarstod felet.
Det gick att plugga EGR-ventilen pÄ den.
Det gick att plugga EGR-ventilen pÄ den.
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15 - ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik

Re: L200 gÄr som en potta skit!
Om det Àr en Mitsubishi L200 sÄ betyder kod P0299 att turbon laddar för dÄligt av nÄgon anledning. En öppen EGR kan mycket vÀl vara orsaken, ganska lÀtt att kolla...
- magloman
- Moderator

- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers

Det sitter ingen trimbox mellan ecun och motorn? Dom har man ju hört mkt om.
Ăr den chippad?
Vad Àr intervall pÄ kamremmen pÄ en sÄn? Det Àr inte sÄ att nÄgon nyss bytt rem eller gjort nÄgot annat arbete som medfört att man tagit loss remmen?
Utan rÀtt kunskap kan den ju hamna lite eller mkt fel. Det Àr nog inte bara o sÀtta den "lika" som innan pÄ sÄpass ny motor. Kolla sÄ timingen Àr rÀtt.
NÀr byttes brÀnslefiltret senast?
Kan nÄgon tankat bensin i den? Kanske vÀrt testa köra frÄn en dunk o se?
Ăr den chippad?
Vad Àr intervall pÄ kamremmen pÄ en sÄn? Det Àr inte sÄ att nÄgon nyss bytt rem eller gjort nÄgot annat arbete som medfört att man tagit loss remmen?
Utan rÀtt kunskap kan den ju hamna lite eller mkt fel. Det Àr nog inte bara o sÀtta den "lika" som innan pÄ sÄpass ny motor. Kolla sÄ timingen Àr rÀtt.
NÀr byttes brÀnslefiltret senast?
Kan nÄgon tankat bensin i den? Kanske vÀrt testa köra frÄn en dunk o se?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
AN
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Min Opel blev vÀldigt trött nÀr mössen varit pÄ vakummslangarna.
TÀnkte eftersom turbon varit uppe tidigare i trÄden. Om du har variabel turbo, och det Àr vÀl troligt.
Vingarna stod dÄ helt öppna, och den laddade inget. Felkod pÄ turbotryck. Orkeslös.
TÀnkte eftersom turbon varit uppe tidigare i trÄden. Om du har variabel turbo, och det Àr vÀl troligt.
Vingarna stod dÄ helt öppna, och den laddade inget. Felkod pÄ turbotryck. Orkeslös.
- krokodilen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Vidöppen EGR var felet. Knepigt att den inte kastade kod varje gÄng utan typ 2 pÄ 10 uppstarter, med tanke pÄ hur jÀkla illa den gick.
/C
/C
-
BM425
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Alltid intressant att fÄ veta resultatet! 
Inget Àr sÄ bra att det inte kan förbÀttras.
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"
Klart jag lÀser bibeln "OrdsprÄksboken 21:19"