Hur fungerar förgasaren på Briggs & Stratton Snow

Snacka om Briggs&Stratton här
kanada
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 430
Sverige

Hur fungerar förgasaren på Briggs & Stratton Snow

Inlägg av kanada  (trÃ¥dstartaren) »

Som jag nämnt i en tidigare tråd har jag köpt en snöslunga, en Husqvarna EU 5524 ST från 2006 med Briggs & Stratton. Den här motorn saknar gasreglage och varvar upp till arbetsvarv direkt efter start. Har fått till mig en del tvetydiga anledningar till detta, förbilligad konstruktion, miljökrav samt att säkerställa korrekt varvtal. Kanske har ni en bra förklaring.

Är intresserad av hur gaspådraget fungerar, och hur regleringen fungerar och hur den justeras.

Motorn saknar luftfilter och är förmodligen inte någon större risk eftersom den bara körs vintertid men känns ändå inte riktigt ok för min del.
Men det är kanske bara jag som är van vid vikten av av luftfilter. Detsamma gäller att bränslekran saknas. Kommentera gärna detta.

Det jag reagerar på är att den luktar rejält av bensin när den står, hela garaget stinker bensin men ser inga läckage eller fläckar på golvet. Har plockat bort kåpan över förgasaren och det syns inget läckage. Luktar ingen bensin i oljan så flottören verkar stänga som den ska. Stänker förstås upp en "snaps" i insuget när man trycker på primerblåsan, kanske blir lite bensin kvar runt insuget om inte allt sugs in och det är anledningen.

Slungan fungerar helt ok och motorn går fint och det här är inget jag ska börja skruva med. Jag är bara intresserad av att veta så mycket som möjligt eftersom jag aldrig ägt en motor av den här typen tidigare.

Har hittat manualer på slunga och motor
Motornummer:
12R116 0729 E
060728 FE

Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Hur fungerar förgasaren på Briggs & Stratton Snow

Inlägg av torbjorn_forsman »

Är det inte en helt vanlig flottörförgasare med fast huvudmunstycke och ev ett emulsionsrör ovanför det? Det brukar inte finnas luftfilter på snöslungor, däremot är förgasaren ofta inbyggd så att insugsluften ska bli lagom förvärmd.

Regleringen fungerar på samma sätt som på alla andra småmotorer, baserat på balans mellan två krafter som drar i gasspjällets arm åt var sitt håll. Å ena sidan en fjäder som strävar efter att öppna spjället, å andra sidan en kraft som beror på motorvarvtalet (antingen från en mekanism med centrifugalvikter inne i vevhuset eller en klaff som påverkas av luftflödet från kylfläkten) som strävar efter att stänga spjället. Regulatorn ställer in sig på det varvtal där summan av krafterna är noll. På massproducerade B&S-motorer med givet användningsområde från början, som t ex på denna snöslunga, brukar det inte finnas några justermöjligheter alls, delarna är tillverkade tillräckligt noggrannt för att varvtalet utan vidare ska bli rätt. Om det finns ett "gasreglage", så brukar det flytta den fasta fästpunkten för fjädern. Motorer som säljs som "industrimotorer" och inte är specialbeställda hos B&S av en viss maskintillverkare för ett bestämt ändamål, kan ha mer justermöjligheter för att anpassa regulatorn till olika behov, t ex lätt utbytbar fjäder och flera olika fjädrar specade i reservdelskatalogen, möjlighet att haka fast stag i olika hål på hävarmar för att ändra regulatorns karaktäristik mm.

På småmotorer med flottörförgasare och någon form av gummitätning vid flottörventilen (antingen gummispets på nålen eller en O-ring i nålsätet) brukar tillverkarna anse att man ska klara sig utan bränslekran. Om det luktar bensin kring motorn, var misstänksam mot bränsleslangen och sprickor i ev slangmonterat bränslefilter. Det kan också förekomma små sprickor i nippeln på bränsletanken.

Jag undrar om det kan ha varit i mitten av 90-talet som det började dyka upp gräsklippare med fast varvtal, ungefär samtidigt som "dödmansgrepp" med en bygel man måste hålla in, som stoppar och bromsar fast motorn när man släpper den. Beträffande snöslungor så har jag inte just haft något att göra med sådana från 90- och 00-talet. 70-80-talsmodeller har gasreglage medan några från ca 2010 och framåt har fast varvtal.
kanada
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

På grund av bensinlukten misstänkte jag läckage och lyfte av kåpan men hittar som sagt inget läckage någonstans. Har lyst och känt överallt men allt är torrt runt slangar och nipplar. Men det är lite fuktigt vid förgasarens insug och även på kåpan, kanske är det "snapsen" från primern som stänker lite där. Ska kolla närmare på hur hur "stänket" landar mot insuget. Gillar definitivt inte när det luktar bensin.

När det gäller varvtalsregleringen utgår jag från att den är fläktstyrd från det lilla jag kan se i nuläget, syns bara staget med en fjäder runt. Kanske inte justerbar och spelar egentligen ingen roll, den har fungerat hittills i 20 år. Var bara allmänt intresserad och eftersom allt fungerar ok så rör jag inte förgasaren.

Kanske en långsökt fråga men vet någon varifrån i förgasaren bensinen kommer när man trycker på primerblåsan och pressar luft ner i förgasaren?

Bild
Användarens profilbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF35
Sverige

Inlägg av Mikkel »

2003 köpte jag en gräsklippare med B&S modell starkare motor, den hade vanligt gasreglage. Den var jag mycket nöjd med då jag ville ha en som orkade genom högt gräs. Året efter skulle jag köpa en likadan för vår andra tomt vi hade, men då fanns samma gräsklippare bara med fast gas/varvtal, det ville jag inte ha så det blev inget köp. Den första vi köpte fungerar ännu och går bra.
Senast redigerad av Mikkel den 13:33:49, 28-02-2026, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !
kanada
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Efter att kollat runt på nätet verkar detta med fast varvtal vanligt numera, utom på Kina-motorer. Spelar väl ingen roll men saknar det man är van vid från äldre motorer, gasreglage, luftfilter, bränslekran.

Har som sagt frågat om det här och fått olika svar, förbilligad produktion, miljökrav och att säkerställa rätt arbetsvarv. Tar gärna emot fler synpunkter på varför man valt fast varvtal.
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Briggs&Stratton"