Case 580F gårdsgrävare.. pysseltråd

Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare
toker
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Re: Case 580F gårdsgrävare.. pysseltråd

Inlägg av toker »

När jag hade en kina traktor en jimna blev den trögare och trögare på starten funderade på att beställa en ny men plockade till slut isär startmotorn och där var det olja eller kanske fett blandat med damm såg riktigt grisigt ut efter rengöring så snurrade den snabbare än vad den tidigare gjort i min ägo så det kan göra stor skillnad.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77
Sverige

Inlägg av Michael.Andersson  (trÃ¥dstartaren) »

Jo jag har försökt få ordning på startmotorn till morsans Grålle Nu i vinter. Den är dock 6v och utan solenoiden. Så just solenoiden har jag dålig koll på.
Den var ju som sagt indränkt invöndigt i nån kopparaktig dammsörja från dom snedslitna kolen.

Sä himla kallt nu men ska försöka få in startmotorn i värmen. Att knacka på den innan start känns inte som en långsiktig lösning.

Här är lite bilder på 6v motorn
Bild

Bild

Bild
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Inlägg av BM425 »

Viktigt är också att skrapa rent mellan lamellerna/polerna på kollektorn.
Rester av koppar ligger annars kvar som kortsluter.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

På en gammal Lucasstartmotor måste man vara noga med var flätorna till kolen hamnar när man skruvar ihop den, så ingen av flätorna skrapar mot rotorn eller kan kortsluta mot jord eller nåt annat olämpligt.

Lagerbussningarna kan man med fördel lägga i en liten kopp med olja som man värmer upp sakta till drygt 100 grader, då brukar man se hur ett moln av smuts väller ut från porerna i bussningen. Om den har dragit åt sig fukt så kan oljan börja skumma också. Låt sedan bussningen ligga i ett rent hörn av oljebadet tills det har kallnat.
Man behöver inte nödvändigtvis pressa ur bussningarna ur respektive gavel när man gör det.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad
Sverige

Inlägg av Hymas 89 »

På min BM 600 sitter det en Bosch start, den är solenoiden fastskruvad, därmed löstagbar.
För några år sedan skruvade jag av selenoiden, värmde loss signalledning med lödkolv och fick isär den.
Putsade kontaktytor invändigt, det gjorde underverk på hastigheten.
50 + år gamla grejer behöver översyn ibland. Samtidigt är det bara när det går att fixa.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Ikväll tog jag tag i startmotorn. 3 bultar som var lätt åtkomliga sen in med startmotorn I värmen I garaget.

Själva solenoiden satt med 3st stjärnskruv som satt rejält.
Isär med själva spolhuset och bort med "kärnan" som styr ingreppet på kuggdrevet. Det ända jag kan tänka mig är att det kommit in fukt runt kärnan.. Så den kanske frusit fast eller kärvat i spolhuset. Det såg lite ärgat ut.
Sen krymper väl allt när det varit så fruktansvärt kallt.

Jag putsade upp kärnan med scotch duk och sprayade på lite tunnflytande oljespray. Sen provkörde jag enbart solenoiden med ett löst batteri. Verkade funka bra.

Så nu håller vi tummarna att det funkar för själva spolhuset är ej delbart.. ytterhöljet är pressat fast. Så själva kontaktblecken ner till startmotorn kommer man inte åt utan våld.

Möjligtvis att jag ska dra ner lite grövre och fräschare kabel som styr tillslaget på solenoiden. Märkte att spolen drar skapligt mycket ström när jag försökte köra den manuellt på bänken. Men det får nog bli när det är varmare ute i Blå Hallen :???:

Bild

Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Deutz F3L514
Sverige

De flesta startmotorsolenoider har dubbla lindningar. En från manöverströmsanslutningen till jord, och en annan från manöverströmsanslutningen till den grova polskruv som går ner till startmotorn (inte till batteriet). De har lika många varv men den som går från manöverströmmen till jord har tunnare tråd.
Typiskt för en 12 V solenoid är att i tillslagsögonblicket innan kontaktblecket har slutit, drar den omkring 30 A , sedan den väl har slagit till och bara den ena lindningen drar ström, drar den 10-15 A. Det finns goda anledningar till att många fordon och maskiner har rejäl area (t ex 4 mm²) på manöverströmskabeln.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Hmm.. inte riktigt med hur du menar. Vad är anledningen till dubbla lindningar..?
Och vad händer om det är avbrott i en av lindningarna

Så här ser anslutningsgaveln ut på solenoiden

Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Deutz F3L514
Sverige

Anledningen till dubbla lindningar är dels att startmotorn börjar röra sig redan innan solenoiden har slagit till hela vägen, tack vare strömmen genom tillslagslindningen, det ökar chansen att drevet lyckas kugga in i startkransen. Och dels att man ska få mer kraft i början av solenoidens rörelse utan att behöva skicka så mycket ström genom lindningarna när den väl har slagit till.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Startmotorn verkar funkar bra nu.
12 minus förra helgen och nu blev det plötsligt vår med 7 grader varmt. Tjäle och 10 cm lervälling i hästhagen.
Så idag inköptes lite markduk och sen körde jag på bärlager så man kan gå ut till foderhuset.
Har varit kall snöfattig vinter så kommer nog ta tid innan tjälen går ur marken. Omöjligt att köra nånstans utan att göra rejäla spår
Bild

Bild

Har beställt lite tätningssatser till hydraul kolvarna på grävaggregatet. Känns som det är dags att börja byta lite.. även några slangar som börjar bli bra torra
Senast redigerad av Michael.Andersson den 17:58:40, 28-02-2026, redigerad totalt 1 gång.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Fick vårkänslor idag och slutade jobbet lunch.
Dags att fixa till hydraulkolven till stickan. Den har svettats bra länge och det droppar olja som drar till sig damm och skit över halva grävaggregatet. Sen har jag stört mig på att färgen flagnat av också.
Inte helt lätt att få loss den då den väger bly och man får klättra lite på trappstegen för att få loss allt.
Sen ville jag spara så mycket av hydrauloljan i kolven då den är rätt stor som sagt.
Gaveln på cylindern var rätt misshandlad och svetsad. Så fick slipa lite för att få bort svetsen. Sen lossa den jättelätt med stiftverktyget.

Tyvärr tog det stopp där då det behövs en 47mm hylsa för att kunna packa om kolven. Det fanns inte i sortimentet hemma.

Eller kan det vara tumhylsa? Känns som det verkar va svårt att hitta 47mm hylsa

För roa mig med att slipa och måla så länge

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Michael.Andersson den 21:25:34, 06-03-2026, redigerad totalt 1 gång.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

I brevlådan låg ytterligare några tätningssatser.
Det är samma sats till:
Stickan
Stödben
Svängcylindrar

Så dom står väl närmast på tur.. när andan faller in.

Skulle även behöva packa om utskjutet på stickan. Men det är ett jäkla projekt känns det som :klia:

Bild

Bild
Har även gjort en snabbguide till samtliga tätningssatser på grävaren. Underlättar att slippa sitta och bläddra i sprängskissen och leta bland utgångna artikelnummer och leta ersättningsnummer.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Tror jag kommer ha ett rejält problem i framtiden. Planen var ju att täta om den dolda cylindern inne i stickan.. alltså förlängningen på stickan.
Kännde lite på den övre tappen som håller cylindern. Den sitter som berget inne i cylinder örat. Den är lös ute i stickan men knackar man på den så flyttar man bara cylindern innuti några mm.
Går liksom inte komma åt att värma där inne heller.

En annan fulfix jag upptäckte var att förra ägaren har förmodligen kapat upp ett stort hål i toppen på stickan och lagt igen det igen. Troligtvis för att byta slangarna till förlängnings cylindern. Dom slangarna ser någorlunda nya ut.

Bild
Denna tapp sitter fast. Tror ni det går att bygga nån press av en domkraft eller något?

Bild
Så här ser sprängskissen ut. Cylindern i fråga är den längst ut till höger på bild.

Bild
Här har nån kapat upp ett hål och lagt igen det igen
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: E60
Sverige

Inlägg av Robert T »

Michael.Andersson skrev: 22:06:03, 08-03-2026
Kännde lite på den övre tappen som håller cylindern. Den sitter som berget inne i cylinder örat. Den är lös ute i stickan men knackar man på den så flyttar man bara cylindern innuti några mm.
Går liksom inte komma åt att värma där inne heller.
Kolbåga hål igenom den så brukar den lossna och gå att slå ur sen.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo BM 650 -77
Sverige

Hmm.. Vad behöver man för utrustning till det? :klia:
Låter inte som något jag har tillgång till
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt"