Spisinsatserna Àr de vÀl mest kÀnda för, och vad jag fÄtt fram kom de pÄ 60-70-talet nÄgon gÄng. 1969 stÄr det pÄ Keddys hemsida som start för tillverkning/verksamheten.
Det jag undrar lite Àr historiken och vad som Àndrats i designen under Ären, samt hur man ungefÀrligt kan bedöma Älder pÄ en Keddy utifrÄn en bild.
Det verkar ju funnits lilla och stora modellen i alla Är, för att möta behoven pÄ hur stor spisöppningen Àr och vad som passar. De mindre verkar varit runt 50cm breda och de större runt 60cm vad jag googlat fram.
Det hÀr konceptet med sekundÀrluft tex kanske inte fanns frÄn början, alltsÄ att sekundÀrt luftintag dÀr kall luft undeifrÄn sugs in, gÄr genom en kanal och vÀrms upp, vilket skapar ett litet drag/flöde pÄ den luften tillfÀckligt för att "spola" pÄ insidan av kaminen och orsaka en sekundÀrförbrÀnning.
Denna sekundÀrförbÀrnning förbÀttrar bÄde effektiviteten, samt avgasvÀrdena som kaminen slÀpper ifrÄn sig.
Jag köpte en begagnad gammal Keddy igÄr. Enligt sÀljaren har den knappt anvÀnts. Etiketten satt faktiskt kvar pÄ den. Den hade suttit i en sommarstuga, som nu rivits och blivit permanentbostad pÄ samma plats.
Den hade dock stÄtt ute och rostat, men jag tÀnkte borsta upp den med stÄlborst pÄ vinkelslip och hoppas det blir ok.
Har inte kunnat öppna den Àn för att titta, luckorna har rostat fast. Men den Àr ju en 90-talare, sÄ frÄgan Àr om det redan dÄ hade kommit nÄgra större förbÀttringar mot introduktionen dÀr vid 1969 och den första generationens kamininsatser frÄn 70/80-talet?
Jag har ju tvÄ smÄ vred pÄ framsidan, vet inte om det Àr för ordinarie luft, eller för sekundÀrluft Ànnu.

Bakgrunden till detta inköp Àr:
Jag har tittat pÄ kaminer ett lÀngre tag nu, alltsÄ fristÄende kamin, inte kamininsatser.
MĂ„nga nya Ă€r cylinderformade och fula, passar bara i nya designerhus. GĂ„r tex glas sönder efter 6 Ă„r och modellen utgĂ„tt Ă€r man vĂ€l körd⊠Och sett till priset Ă€r vĂ€l det dĂ€r mer lyxprodukter, inte för vanligt folk som jag ser detâŠ

Finns ocksÄ en massa kaminer i det lite billigare segmentet, fabrikat man aldrig hört talas om, troligtvis tillverkat i typ östeuropa eller sÄ.
Det finns ju dock mer traditionella, tex har Anders pÄ Landet (Youtube) köpt en ny Morsö som ser vÀldigt fin ut tycker jag.

Det nya konceptet som nÀstan alla har idag verkar ju vara keramiska plattor, dÀr elden slÄr rakt upp mot den översta, som ju Àr vinklad framÄt. Det Àr ju dÀr sekundÀrluften ocksÄ spolar och rengör glasen troligtvis.
En Keddy-insats med keramiska plattor:

Jag tycker man ser dem relativt ofta pĂ„ annons inte Keddy, utan de dĂ€r kaminerna frĂ„n okĂ€nda mĂ€rken dĂ€r nĂ„gon eldat sönder keramiken och skriver âför den hĂ€ndigeâ men vill Ă€ndĂ„ ha massor pengar för dem. Kanske Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ nya keramikdelar?
Det Àr anledningen att det blev en 90-tals-Keddy spisinsats. Det Àr en enkel robust konstruktion som Àr kÀnda för att hÄlla lÀnge. Kanske fÄr man Ànnu högre effektivitet av en sÄdan dÀr ny med det dÀr keramiska plattor-köret, men jag vet inte hur mycket som skiljer i sÄ fall?
En kompis har en Jötul-kamin i vardagsrummet, tror den var frĂ„n början av 2010-talet, alltsĂ„ 10-15 Ă„r idag. Den verkar ju helt ok och funkar, men eldstaden i den Ă€r ganska liten, och jag fĂ„r kĂ€nslan att den mer Ă€r för mys-eldning. Det Ă€r lĂ€tt att elda âför hĂ„rtâ i den sĂ„ lĂ„gorna slĂ„r upp över, och rundar den dĂ€r keramiken ut mot skorstensröret, vilket nog inte Ă€r avsett. SĂ„ den Ă€r nog inte att betrakta som vĂ€rmekĂ€lla och bruksföremĂ„l, mer för mys-eldning Ă€r min personliga uppfattning efter att ha eldat nĂ„gra gĂ„nger i den.
Tycker det Ă€r allmĂ€nt trĂ„kigt att behöva passa sin kamin pĂ„ det dĂ€r sĂ€ttet, bara elda fin-ved. Jag vill hellre ha en kamin man kan kasta in lite större klunsar i och sedan inte behöva passa kaminen sĂ„ oftaâŠ
Vi fĂ„r se hur det gĂ„r med min Keddy. Skall borsta av rosten och se över den lite. DĂ€refter svetsa/fixa ett rökrör som passar mot mitt befintliga rör till nyvarande gamla emaljerade kamin... Ett spjĂ€ll kanske man ocksĂ„ skulle ha sĂ„ inte husets uppvĂ€rmda luft smiter de dagarna man inte eldar. Eller om det rĂ€cker att stĂ€nga luftintagen. Ăr inte klar över alla detaljer Ă€nnu...