En trÄd om Keddy spisinsatser och Keddy-kaminer

Diskutera vÀrmekÀllor, bygge av pannrum/panncentraler, framstÀllning av brÀnsle, tillvaratagande av energi osv hÀr
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Hymas 474
Sverige

En trÄd om Keddy spisinsatser och Keddy-kaminer

InlĂ€gg av ollenorell  (trĂ„dstartaren) »

Hej, jag har hittat lite skrivet om Keddy innan pÄ maskinisten, men inte jÀttemycket sett till hur vanlig kamin detta Àr/varit i Sverige.

Spisinsatserna Àr de vÀl mest kÀnda för, och vad jag fÄtt fram kom de pÄ 60-70-talet nÄgon gÄng. 1969 stÄr det pÄ Keddys hemsida som start för tillverkning/verksamheten.

Det jag undrar lite Àr historiken och vad som Àndrats i designen under Ären, samt hur man ungefÀrligt kan bedöma Älder pÄ en Keddy utifrÄn en bild.
Det verkar ju funnits lilla och stora modellen i alla Är, för att möta behoven pÄ hur stor spisöppningen Àr och vad som passar. De mindre verkar varit runt 50cm breda och de större runt 60cm vad jag googlat fram.

Det hÀr konceptet med sekundÀrluft tex kanske inte fanns frÄn början, alltsÄ att sekundÀrt luftintag dÀr kall luft undeifrÄn sugs in, gÄr genom en kanal och vÀrms upp, vilket skapar ett litet drag/flöde pÄ den luften tillfÀckligt för att "spola" pÄ insidan av kaminen och orsaka en sekundÀrförbrÀnning.
Denna sekundÀrförbÀrnning förbÀttrar bÄde effektiviteten, samt avgasvÀrdena som kaminen slÀpper ifrÄn sig.

Jag köpte en begagnad gammal Keddy igÄr. Enligt sÀljaren har den knappt anvÀnts. Etiketten satt faktiskt kvar pÄ den. Den hade suttit i en sommarstuga, som nu rivits och blivit permanentbostad pÄ samma plats.
Den hade dock stÄtt ute och rostat, men jag tÀnkte borsta upp den med stÄlborst pÄ vinkelslip och hoppas det blir ok.

Har inte kunnat öppna den Àn för att titta, luckorna har rostat fast. Men den Àr ju en 90-talare, sÄ frÄgan Àr om det redan dÄ hade kommit nÄgra större förbÀttringar mot introduktionen dÀr vid 1969 och den första generationens kamininsatser frÄn 70/80-talet?
Jag har ju tvÄ smÄ vred pÄ framsidan, vet inte om det Àr för ordinarie luft, eller för sekundÀrluft Ànnu.

Bild

Bild

Bakgrunden till detta inköp Àr:
Jag har tittat pÄ kaminer ett lÀngre tag nu, alltsÄ fristÄende kamin, inte kamininsatser.

MĂ„nga nya Ă€r cylinderformade och fula, passar bara i nya designerhus. GĂ„r tex glas sönder efter 6 Ă„r och modellen utgĂ„tt Ă€r man vĂ€l körd
 Och sett till priset Ă€r vĂ€l det dĂ€r mer lyxprodukter, inte för vanligt folk som jag ser det

Bild

Finns ocksÄ en massa kaminer i det lite billigare segmentet, fabrikat man aldrig hört talas om, troligtvis tillverkat i typ östeuropa eller sÄ.

Det finns ju dock mer traditionella, tex har Anders pÄ Landet (Youtube) köpt en ny Morsö som ser vÀldigt fin ut tycker jag.
Bild

Det nya konceptet som nÀstan alla har idag verkar ju vara keramiska plattor, dÀr elden slÄr rakt upp mot den översta, som ju Àr vinklad framÄt. Det Àr ju dÀr sekundÀrluften ocksÄ spolar och rengör glasen troligtvis.
En Keddy-insats med keramiska plattor:
Bild

Jag tycker man ser dem relativt ofta pĂ„ annons inte Keddy, utan de dĂ€r kaminerna frĂ„n okĂ€nda mĂ€rken dĂ€r nĂ„gon eldat sönder keramiken och skriver ”för den hĂ€ndige” men vill Ă€ndĂ„ ha massor pengar för dem. Kanske Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ nya keramikdelar?

Det Àr anledningen att det blev en 90-tals-Keddy spisinsats. Det Àr en enkel robust konstruktion som Àr kÀnda för att hÄlla lÀnge. Kanske fÄr man Ànnu högre effektivitet av en sÄdan dÀr ny med det dÀr keramiska plattor-köret, men jag vet inte hur mycket som skiljer i sÄ fall?

En kompis har en Jötul-kamin i vardagsrummet, tror den var frĂ„n början av 2010-talet, alltsĂ„ 10-15 Ă„r idag. Den verkar ju helt ok och funkar, men eldstaden i den Ă€r ganska liten, och jag fĂ„r kĂ€nslan att den mer Ă€r för mys-eldning. Det Ă€r lĂ€tt att elda ”för hĂ„rt” i den sĂ„ lĂ„gorna slĂ„r upp över, och rundar den dĂ€r keramiken ut mot skorstensröret, vilket nog inte Ă€r avsett. SĂ„ den Ă€r nog inte att betrakta som vĂ€rmekĂ€lla och bruksföremĂ„l, mer för mys-eldning Ă€r min personliga uppfattning efter att ha eldat nĂ„gra gĂ„nger i den.

Tycker det Ă€r allmĂ€nt trĂ„kigt att behöva passa sin kamin pĂ„ det dĂ€r sĂ€ttet, bara elda fin-ved. Jag vill hellre ha en kamin man kan kasta in lite större klunsar i och sedan inte behöva passa kaminen sĂ„ ofta

Vi fĂ„r se hur det gĂ„r med min Keddy. Skall borsta av rosten och se över den lite. DĂ€refter svetsa/fixa ett rökrör som passar mot mitt befintliga rör till nyvarande gamla emaljerade kamin... Ett spjĂ€ll kanske man ocksĂ„ skulle ha sĂ„ inte husets uppvĂ€rmda luft smiter de dagarna man inte eldar. Eller om det rĂ€cker att stĂ€nga luftintagen. Är inte klar över alla detaljer Ă€nnu...
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Drift av forum
Sverige

Re: En trÄd om Keddy spisinsatser och Keddy-kaminer

InlĂ€gg av Holger »

Tack för trÄden!
Heter de Keddy eller Kedddy? PÄ etiketten Àr det Kedddy, pÄ bilden ovan Àr det Keddy pÄ luckan.
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Det finns en historia om det dÀr, vet inte om det Àr bekrÀftat eller ej.
Enligt historien bytte man namn till Kedddy med ddd nÄgon gÄng, och att det hade nÄgonting med grundaren eller Àgarna att göra, att det var tre personer...
Nu fortsÀtter jag det ryktet, men det Àr ju vÀrt att kolla upp!
Det Àr ju Keddy med dd pÄ de modeller som sÀljs idag...
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Det hÀr databladet för SK100/SK200, Àr det nÄgon som vet om min insats omfattas av det databladet?
I sÄ fall har jag ju lite uppgifter om effekt, verkningsgrad och att man kanske kan fixa fram en energideklaration pÄ den om man har lite tur...
Det som beskrivs i punktlistan lÄter ju vÀldigt mycket som sekundÀrluft :thumme:
Bild
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Det Àr tre d ingjutet i den rostiga insatsen ocksÄ.

Jag har hört en historia om att det blev tre d för att Keddy med tvÄ d redan var inregistrerat som varumÀrke av nÄgon annan. Fanns det inte tvÀttmaskiner som hette Keddy en gÄng i tiden?

Det hÀr med keramiska insatser och mer avancerad sekundÀrluft kom till under 90- och 00-tal nÀr det började stÀllas utslÀppskrav pÄ braskaminer.
Toost
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Toost »

jag har en liknande kedddy i fritidshuset.
den "första luckan" ska LYFTAS rakt upp en aning innan du öppnar, det Àr "lÄsningen", utan det gÄr den inte att öppna.
Senast redigerad av Toost den 19:55:24, 26-02-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
doc2
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av doc2 »

Jag har en keddy med tre ”d” i gjutningen. Dubbla luckor. Modell 90 tal? Vreden nertill pĂ„ bĂ„da sidor Ă€r luftreglering samma som i broschyren som ollenorell visade.
Hos mig Àr den insatt i en rörspis vilket kanske leder till lite för dÄlig drag. FÄr svarta glasluckor inom en vecka eller sÄ. FÄr ofta gnÀll frÄn sotaren om för mycket sot Àven om jag alltid eldar med fullt öppet spjÀll bra ved och teknik.
Har försökt att hitta vad som exakt utgör skillnaden till den senaste modellen med keramik och om det gÄr att upprusta men inte hittad nÄgot Àn.
Senast redigerad av Holger den 09:56:32, 27-02-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
jonnordvall
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(sÄld)
fe 35 guldkalv -57
grÄlle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor frÄn ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grÀvare ca 1990
Sverige

InlĂ€gg av jonnordvall »

Jag har alltid uppfattat det som att det Àr varm luft frÄn brasan som vÀnder tillbaka och sköljer över glaset för att spola det rent. I tanken.
SekundÀrluft ska vÀl bara tillsÀtta luft lÀngre upp Àn primÀrluften för att fÄ renare avgaser. MiljömÀssigt bra. Syns pÄ min kamin hemma att dom smÄ hÄlen lÄngt upp ger en bra tillsats för frÄn dom ser det nÀstan ut att spruta eld fast det sÄklart inte gör det.
TvÄ skilda funktioner alltsÄ.

Din kasett tror jag Àr kanon om du vill elda för vÀrme. Du hade vÀl dessutom ett lÄngt plÄtrör upp till skorsten? Det ger ju högre verkningsgrad det med.

Köpte sjÀlv en kasett för nu nÀstan 7 Är sedan, eldar nog ca 5 kubik ved per Är och det ger mkt behaglig vÀrme.
Tycker dagens design med stora luckor och framptspolning av elden ner över luckan har en nackdel, trots bra drag sÄ ryker det in om man inte vÀntar tills det Àr enbart glöd innan nÀsta inlÀgg av ved. Hade hellre sett en nÄgot lÀgre lucka sÄ röken har en chans att stanna kvar i kaminen och dra ut.....

Om du gillar en svart kamin kommer den dÀr bli skitfin med en stÄlborste och riktiga spissvÀrta!
"Börja inte trÀ jon!"
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Japp, det Àr jag som kört med ett hemmasvetsat stÄlrör pÄ 114mm ytter till en gammal emaljerad "jaktkoje-kamin". Funderar pÄ att avleda mer vÀrme frÄn det röret med nÄgon sorts kylflÀns, helst aluminium eller nÄgot som leder bort vÀrme bra. Effektiviteten i den gamla emaljerade Àr jÀttedÄlig, och nÄgon dag nÀr jag hade eldat frÄn morgon till kvÀll sÄ blev murstocken obehagligt varm tyckte jag, lÄngt mer Àn ljummen.
Med en Keddy som tar ut mycket mer vÀrme kommer jag nog inte kunna vÀrma murstocken till den graden, dÄ rökgastemperaturen ju Àr lÀgre.

Dock vill man ju inte ha för kalla rökgaser heller. Vi har inte perfekt torr ved, dÄ taket i vedboden behöver bytas. SÄ det Àr bitvis blötare Àn de dÀr 15-20% fuktkvot som rekommenderas.
En modern kamin med hög verkningsgrad vÀrmer ju inte murstocken speciellt, utan röken riskerar ju att kondensera i skorstenen.
Har som sagt inte varit med om det sjÀlv, men min Keddy, som ju dÄ inte Àr fullt lika effektiv som de modernaste, men modernare Àn de tidigare kaminerna, den Àr kanske ganska bra i det avseendet.

Sökte lite pÄ det dÀr med sekundÀrförbrÀnning. Den bilden visar ju hur moderna kaminer Àr byggda, röret med hÄlen och de keramiska plattorna...
Min gamla Keddy Àr ju inte byggd sÄ, men vi fÄr se hur den ser ut innuti nÀr jag stÀdar den i helgen.

https://www.stoveworlduk.co.uk/what-is- ... r09ZtVEzNb

En annan sak som Àr intressant och som har varit uppe i tidigare trÄdar Àr ju det hÀr med tilluften. Att en kamin ofta brÀnner rumsluften och skickar upp i skorstenen, vilket ju skapar ett undertryck och drag dÀr huset Àr otÀtt, ofta fönster och dörrar pÄ gamla hus.

Moderna hus har ju ofta FTX-ventilation och den sÀtts vÀl ur spel av en kamin om den börjar skapa undertryck i huset och systemet inte kÀnner av varför?
SÄ moderna kaminer verkar ju kunna ha en slanganslutning för tilluften till kaminen.

HÀr beskrivs att man kan bygga en plÄtlÄda att stÀlla sin Keddy pÄ istÀllet för fötterna. PlÄtlÄdan matas med luft frÄn en slang, tex nere frÄn grunden, kÀllaren osv. Helst skall det vÀl vara utomhusluft för att inte skapa drag i kÀllare/grund, och helst skall vÀl röret ocksÄ vara isolerat. Eldar man i minus 15 kommer det ju bli skaplig kondens pÄ det dÀr rörets utsida annars om det ligger fritt i rummet.
Om man bygger nytt idag borde man ju gjuta in ett rör för detta i plattan, typ som ett avloppsrör, alltsÄ att det ligger i isoleringen/krossmaterialet mer under plattan. RÀtt installerat borde inte detta rör skapa en nedkylning av betongplattan, det hade ju varit trÄkigt med en kall flÀck nÀr man eldar... :eek:
per1 @ Tilluft till braskamin.
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

Diskuteras en del i trÄden om att elda frusen ved. Min syn pÄ saken om att anvÀnda kall utomhusluft i kaminer:
Stridis2 @ Eldning av frusen ved

Men som nÄgon pÄpekade Àven i den trÄden sÄ fungerar resonemanget inte med tÀta hus och FTX.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Intressant lÀsning, kul att du kollat med en tillverkare ang tilluften dÀr!
Jag har samma uppfattning som du ang frusen ved.
Det finns gamla askar hÀr pÄ tomten som Àr sjuka och dör lÄngsamt. Snölasten gör att det ramlar ner riktigt grova grenar som redan Àr lite Àtna av djur. Jag vill helst inte kasta in dÄlig ved i vedboden dÄ jag inte vet om det dÀr kommer fortsÀtta och förstöra boden, eller den bra veden... Inte vÀrt det tÀnkte jag sÄ jag kapade upp, högg och kastade in den direkt i den dÀr gamla kaminen, med öppet spjÀll nu nÀr det var 16 minus. "Gratis ved" tÀnkte jag... Det brann ju, men mycket sÀmre Àn uppvÀrmd ved. Den var ju inte torkad ordentligt heller sÄ ingen perfekt jÀmförelse kanske.

Jag har ju en teori om att min Keddy blir ganska bra dÄ den Àr skapligt effektiv, men inte effektiv som de modernaste kaminerna, och att man kanske har lite bÀttre marginaler att elda lite skrÀpved mellan varven som i detta fall. Vi fÄr se om det stÀmmer sedan. Man gÄr ju hur som helst aldrig back sÄ att sÀga om trÀden ÀndÄ behöver tas om hand. BÀttre Àn att göra en lövhög ute som det ju annars blir med lite stubbar grenar och skrÀp...
Jörgen.k
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS
Sverige

InlĂ€gg av Jörgen.k »

Har ocksÄ en Keddy med tre D. Funkar jÀttebra förutom att glasen blir svarta pÄ en vecka och den bara har 2 lÀgen. 1. LuftspjÀll öppet =Armageddon. 2.LuftspjÀll aningen stÀngt =pyrande rökmaskin. Har inga problem med sotbildning i skorsten sÀger sotaren. Eldar mest spillvirke frÄn byggen samt björkved.
ollenorell
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Intressant, jag fÄr prova armageddon sedan :grin:

Lyckades lyfta ur den ur bilen ner pÄ en pall. Körde vinkelslip med stÄlborst och fick bort den mesta rosten sÄ den Àr skaplig.
Skulle tagit lite bilder men missade det. Det höll pÄ till och frÄn att regna hela tiden, blev lite sur för det rostar ju dÄ igen...

Kaminens dörrar har fastnat. De sitter med en sprint, men jag vÄgar inte knacka för hÄrt dÄ det Àr gjutjÀrn och lÀtt spricker.
Men med ett lödmunstycke pÄ skÀrstÀllet kanske man kan vÀrma upp de dÀr öronen som sprinten fastnat i och tvinga ut sprintarna utan speciellt mycket vÄld...
Syftet skulle vara att kunna ta ur glasen med, och rengöra och snygga till ordentligt.

Jag tror den hÀr kaminen har varit silvermÄlad orignal, spÄr av fÀrgen finns, men hade smÀlt ihop med rosten.

FÄr se om jag skall leta upp en vÀrmebestÀndig fÀrg och mÄla den igen, eller om jag skall lÄta den vara och hoppas att den med tiden fÄr lite svart oxid i ytan, typ som glödskal, eller svartgrÄ som en vedspis brukar se ut...

Bild
Bild
jonnordvall
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(sÄld)
fe 35 guldkalv -57
grÄlle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor frÄn ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grÀvare ca 1990
Sverige

InlĂ€gg av jonnordvall »

Bild
Den hĂ€r anvĂ€nde jag dĂ„ jag höll pĂ„ med kaminer och skorstenar. Bara lös rost behöver bort. Bara missfĂ€rgat av rost blev svart. GjutjĂ€rn blir finast, större plĂ„tytor blev lite flammiga men har rĂ€ddat Ă€ven sĂ„dana till sĂ€ljbara. Även anvĂ€nt till rökrör av plĂ„t istĂ€llet för fĂ€rg.
Ryker och luktar en del vid första eldningen, vill man ha dom hanteringbara innan eldning kan man köra pÄ dom med varmluftspistol men krÀver mkt vÀrme och luktar ÀndÄ vid första eldningen.

Precis som du skriver sÄ har iaf dom kedja jag sett varit mkt mer silvriga.
"Börja inte trÀ jon!"
doc2
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av doc2 »

VĂ€rt att kolla upp vreden och luftklaffarna. Hos mig mĂ„ste de stĂ„ vridna ca”1h” utĂ„t för maximal luftflöde. UpptĂ€ckte jag först efter nĂ„gra Ă„r. Rakt upp, eller Ă€n vĂ€rre mot stopp (1h inĂ„t) Ă€r luftöppningen mindre.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Energi och uppvĂ€rmning"