Skulle snarare säga FinnTrac 3000. Kan det vara så att den här står i Norrhult, Småland. Finns framförallt två fel på dessa maskiner. Avsaknaden av diff vilket gör att det vrider sönder maskinen och att motorn är en Nissan bilmotor målad i Kubota färg!!!! Det blir inte bra....
Så då ståt det en där också...
Som skotare heter den FinnTrac 2000, vilken jag skruvat en del med. Allt för många delar på "spettet" om jag får jämföra med andra mindre maskinkonstruktioner.
Detta är en egen maskin som är hydrostatdriven med stela drivaxlar och Kubotamotor. Den har Vickers hydraulpumpar och Poclaine hydral motororer på drivningen.
Det finns ett fåtal kvar som är i drift, främst skördare.
Jag vet ingen mer än jag som har en skotare.
En del har konverterat dem till hjuldrift. Är nog ganska dyrt, så jag kör min med band.
Fyller väl på med de bilder jag har. Det var lokala ortsbor som började med hjulkonverterade finntracs. Exakt vilka och hur allt gick till minns jag inte nu men det slutade med att maskinen blev en Steber BGS tillslut men ni ser det fanns en tid med fabriks-finntracs med hjul också (samt en uppdaterad bandlösning)
En annan historia från Åsele och de som körde dessa. En förare lyckades tippa maskinen påväg till skogskojan när övriga satt och tittade på. 170cm bredd med band, effektiv stödyta ännu smalare, så krävdes det inte mkt