Haveri Insprutningspump CAV typ N Scania L56

Diskutera drivlinor pÄ Scania-fordon hÀr
Joda10
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 616
Sverige

Haveri Insprutningspump CAV typ N Scania L56

InlĂ€gg av Joda10  (trĂ„dstartaren) »

Vid uppstart av Scania L56 an sÄ gick den vÀldig ojÀmnt. Det visade sig att ett pumpelement hade havererat i insprutningspumpen. "plungern" i elementet hade gÄtt sönder.
Numret pÄ pumpelementet Àr 7097/717G. Jag har letat pÄ nÀtet och hittar element som heter 7097/717 men de Àr för pumpar till bl.a. Volvo och de pumparna roterar Ät motsatt hÄll mot Scania.
En del element har alternativa varianter men det kan jag inte hitta för 7097/717G.
Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ var man kan hitta reservdels element. Alternativet Ă€r om det gĂ„r att fĂ„ tag i en reservdelspump eller en komplett pump.

Bild
Bild
Bild
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Haveri Insprutningspump CAV typ N Scania L56

InlĂ€gg av Michael Meier »

Du lÀr fÄ utveckla din tankegÄng betydligt mer Àn sÄ, exakt vad Àr ditt problem?
/Michael M
Ulf he
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvÀrr sovande
Sverige

InlĂ€gg av Ulf he »

... Type N Àr vÀl en talande nummer, den avslöjar mycket hur pumpen Àr uppbyggt ... hjÀlper sÀkert till nÀr en alternativ behövs ...

Ulf
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7
ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik
Sverige

InlĂ€gg av Janson1 »

Pumpelementen pÄverkas inte av rotationrikningen men det hÀr G pÄ slutet sÀger ju nÄgot... Nu vet jag inte vad det kostar men ett alternativ Àr ju 6 nya/andra pumpelement utan G:et Eller sÄ köpa ett pumpelement utan G och sen jÀmföra vad/om det Àr nÄgon skillnad. Det Àr dÄ mÀtningsjÀmförelser jag tÀnker pÄ...
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Left Hand (LH) Helix hör till pumpelement, passar bÄde N & NN, Scanianummer pÄ pumpelementet Àr 158913

L56 & LS56 torde ha CAV NN pÄ sin D(S) 8 .

Ett tips Àr att byta 7097-216B samtidigt.

Eftersom siffrorna bestÀmmer en gissning Àr att #B betyder storlek pÄ pumphus och #G betyder pump med guvernör.

Type NN, uppgraderad N.
R = Right Hand rotation, sedd i kraft flödesriktning.
6 = Cylinder antal
H = utformning
80 = plunger diameter 8mm
338 = id, kod för applikationen (sitter pÄ en Scania D8)
GLPE34 = Governor,Left hand mounted

Udda att det ska vara en 7097-727 (8mm) till detta nummer och du visar en 7097-717 (10mm)
Antar att 717 kommer frÄn en ds8.
Senast redigerad av Michael Meier den 09:53:45, 13-03-2026, redigerad totalt 4 gÄnger.
/Michael M
Joda10
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Tack för intressanta tips.
Har för mig att det sitter en skylt pÄ motorn att det Àr en utbytes motor frÄn Scania. Pumpen har man varit in i tidigare för det syns det spÄr av.

Enl data blad frÄn CAV om Element Identification sÄ Àr bÄde 717 och 717G, 8 mm. Det som skiljer Àr "helix slot" om den Àr pÄ höger eller vÀnster sida.
Vad jag kan tyda sÄ har 717G en "retarding slot" och sÄ Àr den L.H medan 717 Àr R.H.

SÄ frÄgan Àr vad det har för betydelse om man kan köra med en 717 pÄ en cylinder, alternativt byta alla.

717 kan jag hitta nya men det Àr svÄrare med 717G.

Bild
Ulf he
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvÀrr sovande
Sverige

InlĂ€gg av Ulf he »

... vilken funktion har denna helix i detalj? ... sÄ lÀnge jag vet snurras plungern för att reglera brÀnslemÀngd ... mÄste ju finnas en anledning varför sÄ mÄnga olika varianter finns ... verker ju inte vara uppdaterate, vidarutvecklade och i sÄ fall mycket sannolikt utbytbara varianter ...

Ulf
Joda10
Fler Àn 1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Jag har studerat CAV verkstadshandbok för Typ N och NN pumpar. Helixen har att göra med vad man kallar "cut-off point" vilket i sin tur pÄverkar hur mycket brÀnsle som levereras.
UtifrÄn det ska man nog ha helixen pÄ rÀtt stÀlle beroende pÄ hur "guvenören" Àr placerad och att alla kolvarna Àr lika.

Det nÀrmaste jag kan hitta som ersÀttare och som gÄr att bestÀlla Àr en typ som heter 7097-344P. Det som skiljer Àr diameter och pitch pÄ helix.
Det visar sig om det fungerar.

Men det var inte bara det som har gÄtt sönder en "control sleeve" och en "tappet block" har ocksÄ havererat. Men dessa komponenter har jag fÄtt tag pÄ.

Jag misstÀnker att haveriet har att göra med miljödielsel som stÄtt i pumpen under lÀngre tid.

Bild
Bild
AnvÀndarens profilbild
Turbodiesel
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John-Deere
Sverige

InlĂ€gg av Turbodiesel »

Ulf he skrev: 14:39:32, 13-03-2026 ... vilken funktion har denna helix i detalj? ... sÄ lÀnge jag vet snurras plungern för att reglera brÀnslemÀngd ... mÄste ju finnas en anledning varför sÄ mÄnga olika varianter finns ... verkar ju inte vara uppdaterade, vidarutvecklade och i sÄ fall mycket sannolikt utbytbara varianter ...

Ulf
Vissa har alltid samma insprutningstidpunkt, men avslutet regleras av insprutad brÀnslemÀngd, andra reglerar pÄ insprutningens början, men den slutar alltid vid samma tidpunkt. Sedan sÄ finns det mellanting, och en ganska vanlig variant som senarelÀgger (har jag för mig) insprutningens början om kallstartanrikningen Àr aktiverad. Radpumpar för industrimotorer har sÀllan nÄgon tÀndlÀgesomstÀllare (vilket bilmotorer för större varvtalsomrÄde brukar ha) sÄ det finns en del önskvÀrd optimering att göra enbart med hjÀlp av pumpelementens geometri.

Allt Àr utprovat i provbÀnk tillsammans med motorn, och Àr en av anledningarna till att motorer upptrÀder lite olika pÄ mÄnga punkter. Det fanns ju (och i viss mÄn finns) historiskt en mÀngd skilda dieselmotorsystem, förkammare, virvelkammare, luftkammare, aeroflow & direktinsprutning för att nÀmna nÄgra. Och alla har olika krav och önskemÄl pÄ insprutningssystemet.

Rotor/fördelarpumpar har motsvarande hyss för sig, men lite mer finstÀmt, och Àr heller inte fullt utbytbara hursomhelst, bara för att rotationsriktningen rÄkar stÀmma.
TDÂŽs gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bÀttre förr..
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[Scania lastbilar] Drivlina"