Ulf he skrev: 14:39:32, 13-03-2026
... vilken funktion har denna helix i detalj? ... sÄ lÀnge jag vet snurras plungern för att reglera brÀnslemÀngd ... mÄste ju finnas en anledning varför sÄ mÄnga olika varianter finns ... verkar ju inte vara uppdaterade, vidarutvecklade och i sÄ fall mycket sannolikt utbytbara varianter ...
Ulf
Vissa har alltid samma insprutningstidpunkt, men avslutet regleras av insprutad brÀnslemÀngd, andra reglerar pÄ insprutningens början, men den slutar alltid vid samma tidpunkt. Sedan sÄ finns det mellanting, och en ganska vanlig variant som senarelÀgger (har jag för mig) insprutningens början om kallstartanrikningen Àr aktiverad. Radpumpar för industrimotorer har sÀllan nÄgon tÀndlÀgesomstÀllare (vilket bilmotorer för större varvtalsomrÄde brukar ha) sÄ det finns en del önskvÀrd optimering att göra enbart med hjÀlp av pumpelementens geometri.
Allt Àr utprovat i provbÀnk tillsammans med motorn, och Àr en av anledningarna till att motorer upptrÀder lite olika pÄ mÄnga punkter. Det fanns ju (och i viss mÄn finns) historiskt en mÀngd skilda dieselmotorsystem, förkammare, virvelkammare, luftkammare, aeroflow & direktinsprutning för att nÀmna nÄgra. Och alla har olika krav och önskemÄl pÄ insprutningssystemet.
Rotor/fördelarpumpar har motsvarande hyss för sig, men lite mer finstÀmt, och Àr heller inte fullt utbytbara hursomhelst, bara för att rotationsriktningen rÄkar stÀmma.