Ang den gamla hkp:
Vi flygintresserade hÀr pÄ maskinisten
Se bla inlÀgg #11
Nya flygplanet, en Cougar GA-7
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7 - ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik

-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7 - ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik

Re: Nya flygplanet, en Cougar GA-7
Vi var nere i Malmö hos CougarŽn och satte ihop kÀrran vidare. Det var -6 grader ute och ganska dragit i hangaren som det brukar vara... Trots -6 grader sÄ tog vi ut kÀrran och tankade i lite drygt 50 liter och startade upp den. VÀnster motor som man normalt sett startar först gick igÄng ganska smÀrtfritt trots kylan. Allt vad jag kunde testa fungerade.
Instrument-tryck, laddning, varvtalsmÀtare, ingasmÀtare, oljetryck, bensintryck, cyltemp, avgastemp. Men höger motor startade inte. Det Àr extra svÄrt att starta motor tvÄ nÀr det redan lÄter för fullt, man kan inte avgöra om den tÀnder till eller ej, om den fÄtt för mycket soppa eller för lite osv... Eftersom det var sÄ kallt denna dag och jag vet om alla startproblem sÄ gjorde vi inga mer försök. Det Àr vÀldigt lÀtt att brÀnna startmotorn om batteriet laddas under tiden, man fÄr helt enkelt "oÀndligt" mÄnga startförsök... Men vi bedömer nu kÀrran som fÀrdig för flygning sÄ fort vi fÄtt igÄng höger motor ocksÄ. NÀsta gÄng vi drar ner fÄr det allt vara plusgrader... Ett fel som ÄterstÄr Àr problem med höger broms, den lÀcker i bromsoket, den har vi avsikt att fixa innan flygning ocksÄ. Jag har nya O-ringar hemma? (dom skall vara 1,75 tum i ytterdiam med 1/8 i O-tjocklek)
Instrument-tryck, laddning, varvtalsmÀtare, ingasmÀtare, oljetryck, bensintryck, cyltemp, avgastemp. Men höger motor startade inte. Det Àr extra svÄrt att starta motor tvÄ nÀr det redan lÄter för fullt, man kan inte avgöra om den tÀnder till eller ej, om den fÄtt för mycket soppa eller för lite osv... Eftersom det var sÄ kallt denna dag och jag vet om alla startproblem sÄ gjorde vi inga mer försök. Det Àr vÀldigt lÀtt att brÀnna startmotorn om batteriet laddas under tiden, man fÄr helt enkelt "oÀndligt" mÄnga startförsök... Men vi bedömer nu kÀrran som fÀrdig för flygning sÄ fort vi fÄtt igÄng höger motor ocksÄ. NÀsta gÄng vi drar ner fÄr det allt vara plusgrader... Ett fel som ÄterstÄr Àr problem med höger broms, den lÀcker i bromsoket, den har vi avsikt att fixa innan flygning ocksÄ. Jag har nya O-ringar hemma? (dom skall vara 1,75 tum i ytterdiam med 1/8 i O-tjocklek)
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan

O-ringarna bytta och broms urluftad sÄ nu funkar den med. En flygmotor har ju tvÄ separata tÀndsystem, alltsÄ tvÄ tÀndstift per cylinder. VÀnstermotorn som statade sist tyckte jag gick ganska dÄligt med ena tÀndsystemet bortkopplat (jordat) Efter lite felsökning sÄ kunde jag mÀta upp 40 Kohm mellan mittelektrod och hölje pÄ ett tÀndstift. Det hjÀlpte inte att rengöra det, förmodligen tappat i golvet vid ett tidigare tillfÀlle eller sÄ? SÄ, det fick bli ett nytt stift sÄ nu fungerar allt tillrÀckligt bra hemflygning (till Viared/BorÄs dÄ "mitt" flygfÀlt fortfarande har tjÀllossning) SÄ i dag Söndag sÄ flögs planet hem av min kompis (Yucon) till BorÄs sÄ nu stÄr det dÀr istÀllet. Det Àr skillnad pÄ att ha sitt plan 4,5 mil bort istÀllet för 29 mil... Snart sÄ torkar vÀl mitt fÀlt upp ocksÄ sÄ det kommer riktigt hem. Sen skall jag ta upp mitt tvÄmotorcert (ME) igen och min kompis ANFA skall ta sitt tvÄmotorcert sÄ fort tid finnes. FortsÀttning lÀr följa!
Senast redigerad av Janson1 den 20:19:58, 08-03-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan

Sedan ett par veckor tillbaka sĂ„ stĂ„r CougarÂŽn i BorĂ„s. Flygningen "hem" gick bra. NĂ€sta steg för mig Ă€r mitt cert... Jag skall nu göra en simulatortimma i en Diamond DA-42 Twin och sen skall jag göra en fingerad uppflygning pĂ„ mitt egna plan CougarÂŽn. Mitt hemmafĂ€lt Ăresten börjar sĂ„ sakta torka upp, vi har haft tjĂ€le utan dess like denna vinter och det var mĂ„nga Ă„r sedan som den kröp sĂ„ lĂ„ngt ner. Jag ser en ljusning i alla fall. FĂ€ltet torkar upp och blir mer och mer flygbart för varje dag just nu. VĂ„ren börjar sĂ„ sakta göra sig pĂ„mind, i morgon Ă€r det tom sommartid! Om tvĂ„ veckor lite drygt sĂ„ hoppas jag ha mitt cert klart... Detsamma gĂ€ller för TOBR, hans cert blir nog ocksĂ„ klart dĂ„. För den tredje delĂ€garen ANFA, han mĂ„ste börja lite frĂ„n början med att ta en ny behörighet pĂ„ en flygskola som har just ME (Multi Engine) i sina tillstĂ„nd. Vi arbetar pĂ„ detta!
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
+ div. flygplan

Sakta men osĂ€kert... Jag skall ta tillbaka min behörighet i simulator, en Diamond DA-42 fredag den 17 april och sen flyga nĂ„n timma i CougarÂŽn. Sen lĂ€r det vara klart! ANFA dĂ€remot behöver ta sitt ME frĂ„n grunden och det kanske blir i Lidköping eller TrollhĂ€ttan? TOBR ligger ungefĂ€r i samma lĂ€ge som mig sĂ„ blir vĂ€l klara ungefĂ€r samtidigt? Det har varit otroligt segt i Ă„r pĂ„ Ăresten, tjĂ€len har nu slĂ€ppt, vĂ„rstormen "Dave" har gĂ„tt förbi. Om vĂ„ren nu Ă€ntligen kommer sĂ„ blir Ăresten flygbart nu i veckan...